  • 51. Data: 2011-03-11 17:11:18
    Temat: Re: [alarmowe] 909 czyli pani minister ma pomys3a ;-)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Araneus Diadematus napisał:

> [...]
    > służbą, a wołającym, z pytaniem "od pogotowia", czy teściowa to
    > wykorkowała/chałupa się zjarała, czy jeszcze nie? To może lepiej w ogóle
    > nie robić centrów i niech ludzie dzwonią 997/998/999/ew.inne, zależnie,
    > co się stało...? Dzyń tu, dzyń do OSP (o ile w tym czasie ktoś nie
    > zajmie telefonu w OSP), cenne sekundy spierniczają.
    > Czyli niby nie moje zmartwienie, tylko "łotpowjednich ministruff", ale
    > to nie w nich uderzają skutki przaśności, tylko w zainteresowanych
    > uzyskaniem pomocy... Sprytnie sobie to ministry wykombinowały...

    Przecież jedno nie przeszkadza drugiemu. Żaden minister nie zamierza
    odebrać telefonów lokalnym OSP, lokalnym lekarzom, komisariatom itp.
    W miejscu zamieszkania (czy innym "znamym terenie") ludzie często
    wiedzą gdzie dzwonić w *konkretnych sprawach*. Cała rzecz dotyczy
    numeru alarmowego, który właśnie ma być na "wsjakij pożarnyj słuczaj",
    czyli od wszystkiego. To co teraz jest, to się wprost w pale nie mieści
    -- jestem gdzieś w Polsce, dzwonię na 112 i nawet nie wiem, czy odbierze
    strażak czy policjant.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2011-03-11 20:59:42
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrninkltm.kcu.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Przecież jedno nie przeszkadza drugiemu. Żaden minister nie zamierza
    > odebrać telefonów lokalnym OSP, lokalnym lekarzom, komisariatom itp.

    Nic takiego nie sugerowałem. Natomiast na myśli miałęm taką organizację
    tematu, żebym nie musiał myśleć o tym, czy się dodzwonię, czy nie.

    > W miejscu zamieszkania (czy innym "znamym terenie") ludzie często
    > wiedzą gdzie dzwonić w *konkretnych sprawach*. Cała rzecz dotyczy

    No, ci co lokalnie, to wiadomo, że choćby do monopolowego numer 75, a do
    remizy 42. Ale nie wszyscy są lokalni.

    > numeru alarmowego, który właśnie ma być na "wsjakij pożarnyj słuczaj",

    Ano właśnie.

    > czyli od wszystkiego. To co teraz jest, to się wprost w pale nie
    > mieści

    Pierdolnikiem to nazywając, nie ubliżając temu przybytkowi...

    > -- jestem gdzieś w Polsce, dzwonię na 112 i nawet nie wiem, czy
    > odbierze
    > strażak czy policjant.

    Albo numer taki... za każdym razem dugo szukałem linku (hm, powinno być
    krótko), więc skróta zrobiłem, sprawdziłem, działa. Coś mi po głowie
    chodzi, że ten temat - http://999.gourl.org jest nadal aktualny. Polecam
    uważną lekturę (jest trudna!), a jako zadanie domowe - jaka była
    odległość stacji pogota od miejsca wypadku?
    Przed czytaniem... Chorzy na serce niech przygotują nitroglicerynę,
    nerwowcy walerianę.
    Co z tego, że odbierze, skoro to "nie jego rejon"? I pierdol się z
    takim/taką...

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 53. Data: 2011-03-11 21:44:27
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 12:49:09 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >A czy strażak siedzący w remizie nie przekracza swoich uprawnień już
    >w chwili odebrania wywołania 112? Oczywiście znów nie ze zwojej winy
    >(posadzić -- i to nie w remizie -- trzeba tego, kto zdecydował by
    >puścić ruch do niego). Ktoś kto tam zadzwomił, nie dzwonił rzecież
    >do remizy, tylko na "numer alarmowy 112".
    Nie przekracza bo (w wiekszosci wojewodztw) komendanci wojewodzcy
    policji/strazy pozarnej zawarli z wojewodami porozumienia w ktorych
    czasowo przekazono obowiazek odbierania 112 na te sluzby. Szczegoly w
    raporcie NIK z ub. roku.

    >Może da to, że strażak (ten konkretny z remizy, a właściwie wielu
    >strażaków ze wszystkich remiz) uświadomi sobie w co był do tej pory
    >wrabiany i w co dalej go chcą wrabiać, powie więc "sorry panowie, sami
    >te telefony odbierajcie, ja nie będę brał dłużej odpowiedzialności
    >za czyjąś głupotę i czyjeś tragedie". To już by był postęp.
    Niestety ten co siedzi na samym dole to ma najmniej do powiedzenia.

    >A jaka jest różnica między jednym i drugim?
    Operatorski opisalem, a dyspozytorski to taki w ktorym z jednego
    miejsca odbywa sie przyjmowanie zgloszen i dysponowanie zasobow oraz
    kierowanie akcjami. Przyjmujac kolejny telefon operator-dysponent wie
    co ma wolnego w dyspozycji i co skad dokad moze wyslac aby bylo
    najszybciej. Wie tez gdzie sa obecnie prowadzone dzialania i jest w
    stanie ocenic ze kolejne zgloszenie choc wskazuje na inna ulice jest w
    rzeczywistosci tym samym ktore jest juz obslugiwane. W operatorskim
    operator nie wie co gdzie sie dzieje, ma tylko historie przekazanych
    zgloszen i nie wie czy interwencje tam jeszcze trwaja czy juz sie moze
    zakonczyly.

    >ale ktoś chyba pomyślał i zdał sobie sprawę, że np. "dyspozytor karetek
    >pogotowia" dla całego województwa, to bezsens.
    Akurat z ratownictwem medycznym moze byc najwiekszy problem bo jest
    ono jakby nie patrzec "prywatne" (za pieniadze publiczne, na podstawie
    kontraktow). Dzis dysponentem karetek na danym obszarze (niekoniecznie
    zgodnym z podzialem administracyjnym) jest ten, jutro moze byc inny
    podmiot.

    >Skoro zostanie przyjęte, to już wyraźny postęp.
    Teraz tez jest przyjmowane w poszczegolnych sluzbach, terytorialnie
    blizej zglaszajacego ("tu sie pali obok tego krzyza przy domu
    Paciaciakowej" - lokalnie mozna to zrozumiec, operator wojewodzki nie
    wie gdzie Paciaciakowa mieszka - potrzebuje PLI CBD - i jesli ono
    ruszy istotnie to bedzie wielki postęp)

    >Łatwiej zapewnić
    >stałą dostępność niezajętych linii w jednym dużym centrum, niż
    >w kilkudziesięciu małych (komisariat czy remizę z jedną linią miejską
    >trudno nazwać "centrum").
    Teoretycznie tak. Niestety zapomnialem napisac, ze znane mi realne
    plany (techniczno-logistyczno-kadrowe) zakladaja ze cale wojewodztwo
    ma obslugiwac mniej ludzi niz obecnie obsluguje wszystkie telefony we
    wszystkich sluzbach na terenie miasta-siedziby wojewody- w ktorym to
    obecnie sa kilkuminutowe kolejki do polaczen np z policja. Czyli
    kilkukrotnie wiecej ludzi obslugiwanych przez mniejsza liczbe
    obslugujacych.

    >Czyli to operator będzie się dobijał na zajęty numer komisariatu, drugi
    >w tym czasie będzie mógł organizować sikawki, kolejny pomoc medyczną
    >itd. No to znakomicie. O to chodziło.
    No znakomicie. Operator dobijajacy sie w teren nie odbierze kolejnego
    zgloszenia. Przy planowanej tak malej liczbie operatorow system bedzie
    niewydolny na starcie.

    WAM

  • 54. Data: 2011-03-11 21:45:59
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 13:49:36 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >A jak to wygląda na filmach "07 zgłoś się"? Mnie się zdarzało dzwonić
    >na 112 (średnio raz w roku) -- zawsze musiałem czekać. Bywało, że
    >z dziesięć minut.
    No to bedziesz czekac dluzej bo operatorow bedzie mniej a beda sie
    jeszcze zajmowac dzwonieniem w dol.

    >Jak ma trzymać połączenie podinspektor Miziak z centrum alarmowego
    >w Pcimiu, skoro musi odłożyć słuchawkę żeby zadzwonić do OSP?
    W centrach beda zatrudniani cywile :)

    WAM

  • 55. Data: 2011-03-11 21:47:38
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 17:11:18 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >-- jestem gdzieś w Polsce, dzwonię na 112 i nawet nie wiem, czy odbierze
    >strażak czy policjant.
    Ale przed wprowadzeniem 112 wiedziales ze 997 odbierze policjant a 998
    strazak? To i dzisiaj wiesz. Co nam przeszkadzaly 3 numery?

    WAM

  • 56. Data: 2011-03-11 23:08:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    WAM napisał:

    > Operatorski opisalem, a dyspozytorski to taki w ktorym z jednego
    > miejsca odbywa sie przyjmowanie zgloszen i dysponowanie zasobow oraz
    > kierowanie akcjami.

    No to chwała Bogu, że takiego nie będzie.

> [...]
    > kontraktow). Dzis dysponentem karetek na danym obszarze (niekoniecznie
    > zgodnym z podzialem administracyjnym) jest ten, jutro moze byc inny

    I choćby to jest wystarczającym powodem do likwidacji 999.

> [...]
    > nie wie gdzie Paciaciakowa mieszka - potrzebuje PLI CBD - i jesli
    > ono ruszy istotnie to bedzie wielki postęp)

    Nie wiem co to takie to "PLI CBD", ale zwykłe "proszę się nie rozłączać"
    całkowicie rozwiązuje problem.

> [...]
    > obecnie sa kilkuminutowe kolejki do polaczen np z policja. Czyli
    > kilkukrotnie wiecej ludzi obslugiwanych przez mniejsza liczbe

    No bo właśnie elementem tej teorii jest to, że jeśli zamiast w remizach
    z jedną linią, ci ludzie siądą w jednym centrum, to nawet jak ich będzie
    dziesięć razy mniej, to będę miał gwarancję dodzwonienia się bez czekania.

    > No znakomicie. Operator dobijajacy sie w teren nie odbierze kolejnego
    > zgloszenia.

    Uchowaj Boże żeby odbierał kolejne! Ma się zająć jednym, za to dobrze.
    Od początku do końca. W tym czasie następne zgłoszenia ma odbierać
    i obsługiwać kto inny.

    > Przy planowanej tak malej liczbie operatorow system bedzie niewydolny
    > na starcie.

    A może jednak ktoś to policzył? Może tylko niefachowcom wydaje się,
    że wszystkiego mało? Nie wiem, nie znam się na takich obliczeniach.
    Ale jeśli operatorów będzie mało, to można szybko dodać następnych.
    Zmiany ilościowe przeprowadza się o wiele łatwiej niż jakościowe
    (systemowe). Dobrze, że za te drugie ktoś wreszcie się zabrał. Lepiej
    późno niż wcale.

    --
    Jarek

  • 57. Data: 2011-03-11 23:09:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    WAM napisał:

    > No to bedziesz czekac dluzej bo operatorow bedzie mniej a beda
    > sie jeszcze zajmowac dzwonieniem w dol.

    Jest jakieś ministerialne rozporządzenie, które nakazuje mi czekać
    dłużej na linii? Z tego co przeczytałem w tym wątku wynika, że nie
    powinienem czekać wcale. A jeśli się zdarzy, że będę, to od razu
    będzie wiadomo kto winien i co trzeba zmienić.

    > W centrach beda zatrudniani cywile :)

    No właśnie, kolejny postęp.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2011-03-11 23:10:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    WAM napisał:

    > Ale przed wprowadzeniem 112 wiedziales ze 997 odbierze policjant
    > a 998 strazak? To i dzisiaj wiesz. Co nam przeszkadzaly 3 numery?

    Kręcenie tarczą też namm nie przeszkadzało. Kiedyś. Ale skoro coś
    można zorganizować lepiej, to dlaczego tego nie robić?

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2011-03-12 11:22:09
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 23:10:35 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Kręcenie tarczą też namm nie przeszkadzało. Kiedyś. Ale skoro coś
    >można zorganizować lepiej, to dlaczego tego nie robić?
    Sam mowisz ze nie jest lepiej bo nie wiesz kto odbierze. Wiec dzwon po
    staremu, to masz przynajmniej pewnosc kto to bedzie.
    112 wprowadzono w stacjonarnych chyba 5 albo 6 lat temu. Nic dobrego
    to nie przynioslo (sam to podkreslasz). Wiec po co bylo to robic?

    WAM

  • 60. Data: 2011-03-12 11:30:50
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 23:08:10 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >I choćby to jest wystarczającym powodem do likwidacji 999.
    Jakos nie widze tego powodu. Co za roznica czy numer jest taki czy
    inny? :) Chyba ze masz cos innego na mysli niz tu czytam.

    >Nie wiem co to takie to "PLI CBD", ale zwykłe "proszę się nie rozłączać"
    >całkowicie rozwiązuje problem.
    To magiczne haslo "Prosze sie nei rozlaczac" powoduje ze operator
    dowie sie nagle gdzie mieszka Paciaciakowa?
    PLI CBD:
    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Menu01&new
    s_cat_id=289&layout=8

> [...]
    >dziesięć razy mniej, to będę miał gwarancję dodzwonienia się bez czekania.
    Dzis miasto wojewodzkie obsluguje 10 osob i jest kolejka na kilka
    munut. Jutro cale wojewodztwo (5 razy wiecej ludnosci) bedzie
    obslugiwac 8 osob, ktore po przyjeciu beda dzwonic do sluzb w terenie
    aby przekazac to co przyjely. Nie widze tu gwarancji dodzwonienia sie
    bez czekania, ale oby nam sie udawalo.

    >Uchowaj Boże żeby odbierał kolejne! Ma się zająć jednym, za to dobrze.
    >Od początku do końca. W tym czasie następne zgłoszenia ma odbierać
    >i obsługiwać kto inny.
    j.w.

    >A może jednak ktoś to policzył? Może tylko niefachowcom wydaje się,
    >że wszystkiego mało?
    Jesli fachowcem w tym zakresie jest minister a niefachowcami sa Ci
    ktorzy obecnie pracuja przy obsludze tel. alarmowych i widza na
    codzien te kolejki to masz racje.

    >Ale jeśli operatorów będzie mało, to można szybko dodać następnych.
    Czlowieka mozna zatrudnic w ciagu godziny, ale przygotowac dla niego
    zaplecze (miejsce pracy, sprzet) to wymaga nakladow czasowych
    (przetargi) i finansowych. No i posiadania wolnych metrow kwadratowych
    dla tego czlowieka.

    WAM