  • 11. Data: 2011-01-19 10:48:29
    Temat: Re: Żywotność karty SD
    Od: "gri" <s...@a...er>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:ih6f0g$pd6$1@news.onet.pl...
    > Plik, nie partycja.

    OK. Moja slepota i czytanie po łebkach:-).

    "Zdognie z nanjwoymszi baniadmai perzporawdzomyni na bytyrijskch
    uweniretasytch nie ma zenacznia kojnoleść ltier przy zpiasie dengao sołwa.
    Newajżanszjie jest to, żbey prieszwa i otatsnia lteria byla na siwom
    mijsecu, ptzosałoe mgoą być w niaedziłe i w dszalym cąigu nie pwinono to
    sawrztać polbemórw ze zozumierniem tksetu. Dzijee sie tak datgelo, że nie
    czamyty wyszistkch lteir w sołwie, ale cłae sołwa od razu. "

  • 12. Data: 2011-01-19 10:52:20
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    >W dniu 19.01.2011 11:10, 4CX250 pisze:

    > Jak możesz to zapisuj surowe dane, jak nie możesz to zrób na czystej
    > karcie plik wypełniony zerami i nadpisuj cyklicznie jego zawartość.

    Wtedy tablica FAT nie będzie maltretowana wogóle? Muszę więc sprawdzić czy
    biblioteka na AVRa daje możliwość ustawienia się na początku takiego pełnego
    pliku.
    Jak narazie jest tak że jak pliku brak to tworzony jest nowy a następnie
    jest on otwierany i zapisywane sa rekordy kolejne rekordy.
    Druga sprawa to to że szybkośc zapisu do pliku powinna wzrosnąć a to też
    jest ważne.

    Marek

  • 13. Data: 2011-01-19 10:55:25
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Jak kupowałem dysk 500GB to przyszedł z jednym wielkim FATem.

    A to dziwne bo powinien przyjść surowy. Widać ktoś go wcześniej używał co
    mogłeś sprawdzić w tablicy SMART.

    Marek

  • 14. Data: 2011-01-19 10:59:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.01.2011 11:55, 4CX250 pisze:
    > A to dziwne bo powinien przyjść surowy. Widać ktoś go wcześniej używał
    > co mogłeś sprawdzić w tablicy SMART.
    Wg. SMARTa był właściwie czysty. Podejrzewam, że partycja mogła wynikać
    z kupienia go w zestawie z obudową.

    Michoo

  • 15. Data: 2011-01-19 11:01:12
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Wg. SMARTa był właściwie czysty. Podejrzewam, że partycja mogła wynikać z
    > kupienia go w zestawie z obudową.

    A to chyba że tak.

    Marek

  • 16. Data: 2011-01-19 11:12:20
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Za każdym razem jak się zmieni rozmiar pliku/alokacja klastrów - zapis w
    > nagłówku partycji.

    Teraz pomyślałem sobie że w interesie żywotności tego dysku jest utworzenie
    FATu z jak największymi jednoskami
    alokacji. Moge też gromadzić rekordy na ile mi tylko pozostałego RAMu w
    AVRze starczy i zapisywać pakietami w pliku.
    Zastanawiam się tez czy można zrobić tak by FAT aktualizowany był nie na
    bieżąco podczas dopisywania rekordów do pliku lecz jednorazowo dopiero po
    zamknięciu tegoż pliku?

    Korzystam z bibiliotek Riedla na AVRy w jezyku C. Może ktoś już z
    grupowiczów je używał?

    Marek

  • 17. Data: 2011-01-19 12:38:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał
    > Hello gri,
    > To dlaczego tak trudno utworzyć dysk logiczny FAT32 większy niż
    > 32 GB?

    Bo dyski sie adresuje w sektorach, a nie w clustrach :-)

    Ale wpis w katalogu pozwala tylko na 4GB.
    Osobna kwestia to jeszcze system operacyjny - on moze zawiesc przy
    dluzszych plikach, i to nawet od 2GB.

    A tu najbardziej narazony jest nie tyle FAT, co wlasnie katalog -
    za kazdym zamknieciem pliku trzeba poprawic dlugosc.

    J.

  • 18. Data: 2011-01-19 13:39:39
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.01.2011 13:38, J.F. pisze:
    > A tu najbardziej narazony jest nie tyle FAT, co wlasnie katalog - za
    > kazdym zamknieciem pliku trzeba poprawic dlugosc.
    Niektóre odtwarzacze mp3 robią cache tagów w formie pliku i żeby nie
    katować fat'a nie uaktualniają rozmiaru - po zrobieniu alokacji czyszczą
    całą stronę a potem dopisują dane. Przy starcie pewnie obliczają
    rzeczywistą długość na podstawie ciągu pustych bajtów.

    Michoo

  • 19. Data: 2011-01-19 14:54:57
    Od: brak <b...@b...pl>

    4CX250 wrote:

    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    (...)

    > Zastanawiam się tez czy można zrobić tak by FAT aktualizowany był nie na
    > bieżąco podczas dopisywania rekordów do pliku lecz jednorazowo dopiero po
    > zamknięciu tegoż pliku?
    Zwykle implemantacja systemu plikow FAT zapewnia buforowanie dysku, np.
    dla eCosa :

    CYGNUM_FS_FAT_BLOCK_CACHE_BLOCKSIZE

    This option controls the size of blocks in the block cache. This value
    should be a power-of-2 multiple of 512. It must be at least as great as the
    underlying disk sector size (usually 512) but can be greater, allowing
    multiple underlying blocks to be cached within a single cache block.

    With some underlying disk devices, performance can be greatly improved
    by increasing the size of this option, as it may allow multiple disk blocks
    to be transferred in one transaction. This is known to be particularly true
    with MMC or SD card media and it is recommended to increase the size of
    this option with such media.

    Default value: 512
    CYGNUM_FS_FAT_BLOCK_CACHE_MEMSIZE

    This option controls the amount of memory used for the block cache.

    Default value: 20 * CYGNUM_FS_FAT_BLOCK_CACHE_BLOCKSIZE

    http://www.ecoscentric.com/ecospro/doc.cgi/html/ecos
    pro-ref/fatfs-config-config.html

    jednakze zamiast probowac wymusic brak zapisu do tablicy alokacji (tablica
    partycji tez jest raczej buforowana) pora zainteresowac sie flashowym
    systemem plikow : Journalling Flash File System JFFS
    http://pl.wikipedia.org/wiki/JFFS2

    aczkolwiek podobno karty posiadaja mechanizm balansowania zapisami do
    sektorow oraz sa raczej zwyklymi urzadzeniami blokowymi niz flashowymi
    FAT powiniem byc dla nich odpowiednim systemem plikow.

  • 20. Data: 2011-01-19 18:06:21
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    W dniu 2011-01-19 11:10, 4CX250 pisze:
    > Wyczytałem różne opinie na temat żywotności kart. Najmniej optymistyczne
    > to 2000cykli.
    > Ile faktycznie pożyje przeciętna karta SD 4GB zapisywana w kółko
    > 24h/dobę 365 dni w roku? Co 1 sekundę do pliku będzie dopisywany 120
    > bajtowy rekord w trybie FIFO? Wychodzi że w roku zapiszę ją 26 razy więc
    > niby nie ma się czym wogóle martwić ale jak wygląda to z punktu widzenia
    > zapisu do tablicy FAT?

    _Dobra_ karta przy zapisie w ten sam obszar nie powinna zapisywać w
    kółko tej samej komórki pamięci, więc zapisywanie ciągle w to samo
    miejsce w FAT-cie nie powinno mieć większego wpływu na długość życia karty.

    Jak nie jesteś pewien jakości karty to zrób sobie wielki plik o stałym
    rozmiarze, a w nim sprytny bufor okrężny.

    Maksymilian Dutka