  • 101. Data: 2024-03-06 15:06:46
    Temat: Re: Zwolnienia nie tylko w IT - życie współczesnego inżyniera
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Mar 2024 20:33:05 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Burzysz mi wspomnienia z dzieciństwa :(. Byłem pewien, że moja szkoła
    > była jak każda inna. Nie wiedziałem, że gdzie indziej może być inaczej.
    > Może jakby wtedy był internet to byłaby taka wymiana wiedzy między uczniami.
    > Nawet mi do głowy nie przyszło, aby pytać nauczyciela o pomoc w
    > przygotowaniu do olimpiady - przecież to konkurs mojej wiedzy a nie
    > nauczyciela. Nikt mi nie pomagał w podstawówce to dlaczego tu miałby
    > pomagać.

    Pomoc w przygotowaniu to nie pomoc w zrobieniu zadan pierwszego etapu.

    Bywaly jakies kółka fizyczne/inne (nie u mnie), zajecia dodatkowe,
    itp.
    Nie wiem czy nadal są - teraz korepetycje drogie, a pensje nauczycieli
    ... za małe?

    Jesli chodzi o OF, to jak pisałem - były bardzo fajne książki jej
    poświęcone, wystarczyło przeczytac, zrozumieć, nauczyc się pewnej
    specyfiki.

    > W olimpiadzie z fizyki startowałem (do wojewódzkiej) bo zadania były dla
    > mnie zrozumiałe.
    > Ale jak przeczytałem kiedyś zadania do zrobienia w domu do olimpiady
    > matematycznej to stwierdziłem, że to jest jakby pisane obcym, nie znanym
    > mi językiem i sobie odpuściłem.

    U mnie był porządny program nauczania matematyki, to język był
    zrozumiały :-)

    Co innego z rozwiązaniem problemu :-)
    I znow dość specyficzny kierunek działań, wykraczający poza program
    szkolny. To trzeba potrenować.

    > Dopiero teraz zaczynam rozumieć dlaczego moja szkoła miała opinię
    > najgorszej w 3-mieście.

    Były i wtedy jakies rankingi, chocby te konkursy i olimpiady,
    zdawalność na studia, matury - ale czy stąd opinia, i czy uzasadniona,
    to ja nie wiem.

    J.

  • 102. Data: 2024-03-06 15:26:59
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 06.03.2024 o 15:06, J.F pisze:

    > Pomoc w przygotowaniu to nie pomoc w zrobieniu zadan pierwszego etapu.

    Ale ja nie o pomocy w przygotowaniu, tylko w podwyzszeniu poziomu ogolnie.

  • 103. Data: 2024-03-06 16:39:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 14:28, Ghost pisze:

    > A nie zastanawialo Cie wczesniej, ze niektore szkoly daja wyzsza
    > zdawalnosc na studia?

    Wtedy nie zdawałem sobie sprawy z istnienia takich rankingów.
    Nawet nie wiem gdzie można by je znaleźć.
    Wydaje mi się, że np. listy egzaminacyjne na uczelni nie zawierały
    informacji kto jest po której szkole.
    P.G.

  • 104. Data: 2024-03-06 16:46:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 15:06, J.F pisze:

    > Bywaly jakies kółka fizyczne/inne (nie u mnie), zajecia dodatkowe,
    > itp.

    Na pewno zamiast tego wolałbym pojeździć na rowerze, czy coś polutować.
    Na przykład zmontowany w formie pająka na gazecie (bez żadnej płytki)
    sterowany klaskaniem układ który zapalał i gasił mi lampkę nad biurkiem
    powstał w ogóle bez narysowanego schematu. Składałem kolejne stopnie
    dobierając na bieżąco elementy. Żadnym elementom nie skracałem nóżek, a
    tranzystory germanowe miały nóżki chyba ze 6 cm długie więc docelowo
    zajęło to ponad połowę półki w szafce nad biurkiem.
    P.G.

  • 105. Data: 2024-03-06 16:56:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...pl>

    W dniu 06.03.2024 o 16:39, Piotr Gałka pisze:

    > Wtedy nie zdawałem sobie sprawy z istnienia takich rankingów.
    > Nawet nie wiem gdzie można by je znaleźć.

    Teraz mamy EWD.

    Paweł

  • 106. Data: 2024-03-06 17:29:58
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 05/03/2024 19:45, Piotr Gałka wrote:

    > Coś rozwiniesz?
    > Co konkretnie robisz i co Cię w tym rajcuje?
    > P.G.

    Ja jestem prawie na końcu twojego łańcuszka - to, co Ty zaprojektujesz,
    ja instaluję :)
    Tyle że u mnie to nawet nie tyle co robię, a jak.

    Bawi mnie sama praca, jeśli się przy tym rozwijam, dlatego dużo fajniej
    było na początku i dużo ciekawsze są 'miny' których inni nie chcą robić.

    Dlatego też spalenie mostów w Polsce (gdzie wszyscy się dziwili dlaczego
    zostawiam działającą firmę i chcę zacząć wszystko od zera) i przejście
    na etat w UK (gdzie na początku wyzwaniem było zrozumieć co do mnie
    mówią, nie mówiąc już o tym, że w dużej części używają lokalnego
    sprzętu, którego wcześniej na oczy nie widziałem, a zatrudniłem się jako
    serwisant) dawało mi wystarczający zastrzyk adrenaliny. Później nagłe
    przejście na swoje (mimo że to był mój cel już po kilku miesiącach na
    etacie, to wmawiałem sobie, że mój język jest jeszcze za słaby, żeby być
    na swoim i planowałem to później - i tak ponad 4 lata tam
    przesiedziałem) dało większe możliwości i zderzenie się z różnicami w
    prowadzeniu firmy w tych dwóch krajach.

    Teraz od roku uczę się programowania - pół życia myślałem, że
    programiści to już umieli programować w średniej szkole i w wieku >25
    lat już jest za późno, żeby się uczyć tego prawie od zera (8051 czy
    Delphi miałem w szkole i to lubiłem, ale jakoś w tamtym czasie się w tym
    kierunku nie rozwinąłem). Dopiero rok temu jakieś 10 lat starszy ode
    mnie znajomy powiedział "u nas w sumie w domu już prawie pustki -
    jeden syn w Stanach, drugi w Niemczech, został najmłodszy, ale on też
    niedłogo wyleci - dlatego ja się teraz uczę programowania i za parę lat
    przenoszę się do USA". Dopiero wtedy mnie olśniło- skoro 50lat to nie za
    dużo na naukę tak obszernego tematu, to ja też dam radę :)

    Niedawno wymyśliłem pierwszą aplikację, którą chcę wypuścić na rynek
    (uważam, że jest na nią zapotrzebowanie, a konkurencji praktycznie nie
    ma) i mam nadzieję ją skończyć w tym roku (może w przyszłym, bo to
    wszystko po godzinach) - mimo wszystko postępy, jak na ilość wolnego
    czasu jakim dysponuję, mam znaczne ;) Podstawowa wersja już działa, a
    najwięcej czasu zajmie dostosowanie jej do wypuszczenia na rynek - bo
    tak naprawdę cała otoczka przy małej aplikacji jest taka sama jak przy
    dużym kombajnie - budowa zautomatyzowanej pomocy technicznej (żeby
    później jak najmniej czasu spędzić przy sprzedaży), przyjmowania
    zgłoszeń serwisowych (bo to soft działający na mikrokontrolerze, więc
    jest element serwisowania), napisanie manuala czy niby banalne
    informowanie użytkownika o adresie IP jeśli połączy się po DHCP (bo w
    domu to ja sobie sprawdzę jakie IP ma urządzenie, a klient już nie, a np
    Android nie radzi sobie z połączeniem po nazwie hosta...)

    To mnie mega kręci, a czasu mam ponadprzeciętną ilość (w porównaniu do
    innych przedsiębiorców) po pierwsze dlatego, że już w Polsce większy
    sens dla mnie miało działanie jako podwykonawca dla większych firm -
    więc odpada mi sporo papierkowej roboty i mogę się skupić na
    optymalizowaniu samej pracy, a po drugie - jestem jednym z nielicznych
    szczęściarzy, którzy pracują z żoną (realnie, nie tylko na papierze).
    Moja żona zawsze lubiła remonty, a malowanie czy robienie gładzi nie
    różni się znacznie od montowania osprzętu czy puszczania kabli ;)

    Lukasz

  • 107. Data: 2024-03-06 18:48:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 17:29, ddddddddddd pisze:

    > Niedawno wymyśliłem pierwszą aplikację, którą chcę wypuścić na rynek

    Programowanie może za jakiś czas być jedynym co mała firma będzie mogła
    robić, dopóki i tego nie obwarują jakimiś dyrektywami, normami itp.
    Chyba, że wcześniej AI się tym zajmie.

    > już w Polsce większy
    > sens dla mnie miało działanie jako podwykonawca dla większych firm -
    > więc odpada mi sporo papierkowej roboty i mogę się skupić na
    > optymalizowaniu samej pracy,

    Jak zaczynaliśmy w 88r biurokracja była znacznie mniejsza. Od tamtej
    pory ciągle wzrasta - kojarzy mi się gotowanie żaby.
    Gdyby tak wszyscy przedsiębiorcy zrobili sobie rok urlopu z powodu
    biurokracji to może (ale tylko może) politycy by coś zauważyli.

    a po drugie - jestem jednym z nielicznych
    > szczęściarzy, którzy pracują z żoną (realnie, nie tylko na papierze).

    Kiedyś dawno, w starym, przedwojennym domu się zastanawiałem jak by tu
    się zabrać do rozwalenia kuchennego pieca kaflowego. Się zdenerwowała,
    że to tyle trwa i któregoś dnia po powrocie z pracy zastałem stertę
    gruzu na środku kuchni.
    I zgadnij kto zaprojektował ostatnią wersję płytki DSM-51 :) .
    P.G.

  • 108. Data: 2024-03-06 19:10:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-05 o 21:34, Piotr Gałka pisze:
    > Cały system jest tak robiony, aby wyeliminować małe firmy. Dużą firmę
    > stać na to, aby od każdej dyrektywy mieć osobnego pracownika, który ma
    > czas na wyszkolenie się, a nas nie stać - sam mam ogarnąć GPS, EMC, LVD,
    > RoHS, WEEE, R&TTE, RED.

    Wczoraj pisane, a lista już chyba się dezaktualizuje. Dziś kolega mnie
    napadł, że już dwóch klientów się pytało o dyrektywę NIS2, a ja pierwsze
    słyszę.

    Z szybkiego rzutu okiem - chodzi o bezpieczeństwo cyfrowe. Wygląda, że
    nawet gdyby się okazało, że nas nie obejmuje to ci których obejmuje
    muszą zapewnić, że całe ich łańcuchy dostaw są jakoś tam zgodne z tą
    dyrektywą.
    Jak nie to kary więc za chwilę nikt nie będzie nic kupował od firm nie
    NIS2. Małe firmy znów dostają w d.

    Skojarzenie z bezpieczeństwem cyfrowym i hasłem, że kiedyś byliśmy Hi-Tech.
    Jakieś 8 lat temu. Rozmawia 3 kumpli. Jeden namawia drugiego aby w swoim
    biurowcu zastosował nasz system. Na to trzeci, że on ma za granicą
    ludzi, dla których nie ma systemu, którego by nie złamali. Dostarczamy
    im kontroler z czytnikiem i 3 kartami - jedna uprawniona, druga nie
    uprawniona, trzecia 'nie z tej instalacji'.
    Po miesiącu znów się spotykają. Ten trzeci: no nie wiem o co chodzi, ale
    nic nie dali rady ugryźć - ani komunikacji z kartą ani komunikacji
    RS485. Jak się włączyli w szereg między kontroler a czytnik to tak jakby
    w ogóle przestały ze sobą gadać, ale połączone ze sobą działają.
    P.G.

  • 109. Data: 2024-03-06 21:15:32
    Od: Ghost <g...@h...net>

> [...]
    > Nawet nie wiem gdzie można by je znaleźć.
    > Wydaje mi się, że np. listy egzaminacyjne na uczelni nie zawierały

    na co Ci jakies rankingi? przeciez takie rzeczy niosa sie po miescie

  • 110. Data: 2024-03-06 21:16:35
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 06.03.2024 o 16:46, Piotr Gałka pisze:

    > Na pewno zamiast tego wolałbym pojeździć na rowerze, czy coś polutować.

    Wyobraz sobie ze nie byles jedynym uczniem, ani nawet pepkiem swiata.