  • 1. Data: 2012-01-05 11:05:48
    Temat: Zewnętrzna lampa dla Nikon z trybem A i iTTL
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Witam,
    Proszę o pomoc w doborze lampy:
    - interesuje mnie lampa dająca wsparcie dla automatyki TTL-owskiej Nikona
    (iTTL), ale istotne jest aby miała również własną automatykę (często ten
    tryb zaznaczany jako 'A').
    (do tej pory używałem Nikon SB-28 i wiem, że tryb 'A' sprawdza się w wielu
    sytuacjach i chciałbym mieć w jednej lampie iTTL, A i mile widziane wsparcie
    dla CLS-a).
    Biorę pod uwagę lampy Nikon, Metz, Sigma, Nissin (a nawet Yongnuo (model
    565)) i mam problem aby znaleźć taką funkcjonalność w jednej lampie (budżet
    do 1500zł).
    Pozostaje mi chyba pozostawić sobie SB-28 i dokupić np. używaną SB-600 - ale
    wolałbym pozostać przy jednej lampie (nie korzystam ze strobingu z użyciem
    wielu lamp).

    Pzdr,
    Slawek

  • 2. Data: 2012-01-05 11:56:48
    Temat: Re: Zewnętrzna lampa dla Nikon z trybem A i iTTL
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    slawmir napisał:

> [...]
    > Pozostaje mi chyba pozostawić sobie SB-28 i dokupić np. używaną SB-600 -
    > ale wolałbym pozostać przy jednej lampie (nie korzystam ze strobingu z

    Takie FUNCJE (nie funkcjonalnośc!) znajdziesz w każdej lampie, która
    kosztuje powyżej 1000 zł. Na pewno ma to Metz 58 AF-1 (mam go), więc AF-2
    też.

  • 3. Data: 2012-01-05 12:20:10
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-01-05 12:05:48 +0100, "slawmir" <s...@w...pl> said:

> [...]
    > (do tej pory używałem Nikon SB-28 i wiem, że tryb 'A' sprawdza się w
    > wielu sytuacjach i chciałbym mieć w jednej lampie iTTL, A

    Twoje body steruje CLSem? Jeśli tak, to upieranie się przy "A" jest
    IMHO bez większego sensu, nie da on nic więcej, czy lepiej niż iTTL.

    de Fresz

  • 4. Data: 2012-01-05 12:46:46
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    > Twoje body steruje CLSem? Jeśli tak, to upieranie się przy "A" jest IMHO
    > bez większego sensu, nie da on nic więcej, czy lepiej niż iTTL.

    Sens używania 'A' zamiast iTTL jest w niektórych sytuacjach:
    1.) Z moich testów wynika, że iTTL pomiar dla lampy w systemie Nikona zawsze
    przeprowadza dla środka kadru w trybie będącym odpowiednikiem centralnie
    ważonego (niezależnie jaki mamy tryb pomiaru światła zastanego w body i jaki
    aktywny punkt AF). Jeżeli pierwszy plan, który ma być prawidłowo naświetlony
    wyjdzie w kadrze z centrum - pomiar lampy na pewno pójdzie na plan drugi,
    który wskoczy w centrum kadru. W takiej sytuacji muszę mierzyć lampę na
    centralny punkt, zablokować pomair dla Flash'a (blokada mocy błysku -
    specjalny przycisk na body) i przekadrować zdjęcie.
    W trybie 'A' lampa zawsze zmierzy "pierwszy plan" i świtatło odbite od niego
    niezależnie od jego miejsca w kadrze. Taki pomiar w niektórych sytacjach
    bardzo mi odpowiada i daje zawsze powtarzalny wartości naświetlania.
    2.) Warunki reporterskie z mnóstwem inych Flash'y w kadrze:
    - iTTL - zawsze najpierw daje przebłyski pomiarowe i później głowny błysk;
    jeżeli w tym czasie wskoczy błysk innej lampy - pomiar będzie przekłamany
    lub skumuluje się błysk innej lampy prześwietlając kadr.
    - tryb "A" - lampa błyska i w trakcie trwania błysku jak stwierdzi, że
    odbite światło mierzone jest wystarczające - kończy błysk; oznacza to, że
    wpływ innych błyskających Flashy jest tutaj do pominięcia

  • 5. Data: 2012-01-05 12:54:35
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Jan 5, 7:20 am, de Fresz <d...@N...pl> wrote:

    > Twoje body steruje CLSem? Je li tak, to upieranie si przy "A" jest
    > IMHO bez wi kszego sensu, nie da on nic wi cej, czy lepiej ni iTTL.

    Czlowiek zadal konkretne pytanie.
    Nie pytal o sens upierania sie przy "A".
    Jasno napisal, ze chce lampe z taka funkcja, przy funkcjach innych,
    ktore tez
    opisal.

    ZD

  • 6. Data: 2012-01-05 13:02:04
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Jan 5, 7:46 am, "slawmir" <s...@w...pl> wrote:

> [...]
    > bardzo mi odpowiada i daje zawsze powtarzalny warto ci na wietlania.
    > 2.) Warunki reporterskie z mn stwem inych Flash'y w kadrze:
    > - iTTL - zawsze najpierw daje przeb yski pomiarowe i p niej g owny b ysk;
    > je eli w tym czasie wskoczy b ysk innej lampy - pomiar b dzie przek amany
    > lub skumuluje si b ysk innej lampy prze wietlaj c kadr.
    > - tryb "A" - lampa b yska i w trakcie trwania b ysku jak stwierdzi, e
    > odbite wiat o mierzone jest wystarczaj ce - ko czy b ysk; oznacza to, e
    > wp yw innych b yskaj cych Flashy jest tutaj do pomini cia

    Widze, ze doszukales sie podobnych problemow jak i ja.
    W bardzo wielu wypadkach sterowanie blysku funkcja "A" jest duzo
    lepsze.
    Procz tych tych uwag, ktore ty wymieniles, dodalbym do zlego
    funkcjonowania systemu ttl i takie, kiedy blysk lampy odbija sie w
    jakims blyszczacym elemencie.
    Moze to byc odblysk swiatla flesza nawet w cekinie.
    Takich mocnych bledow w naswietleniu nie daja lampy sterowane zwykla
    automatyka lampy blyskowej - funkcja "A".

    ZD