  • 51. Data: 2013-03-03 22:31:48
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-03-03 20:48, Atlantis pisze:

    > Kto mówi o jakości artystycznej przekazu? Mowa o czysto technicznej
    > jakości, większej ilości szczegółów.

    To już jesteś drugim, który mówi o "technicznej jakości", nie definiując
    jej precyzyjnie.

    No to porozmawiajmy o technicznej jakości. W obrazie SD jest

    576*704*25 = 10 137 600 pikseli/sekundę

    DVB-T nadawane w Polsce ma bitrate 29.029 MBit/s. Przyjmując 12-bitowe
    kodowanie piksela (jakość 4:2:0), daje to jakieś 2.5 mln pikseli na
    sekundę, dzielone na wszystkie programy w danym multipleksie. Pozostałe
    piksele dla obrazu SD czy HD są dorysowywane przez dekoder MPEG4, który,
    owszem robi to bardzo ładnie, dlatego obraz jest miły dla oka, a w
    wersji HD sprawia wrażenie posiadającego więcej szczegółów, ale podobno
    nie rozmawiamy o jakości artystycznej tylko technicznej, no to masz -
    DVB-T jest 4x gorsze od analogu jeśli chodzi o przepływ pikseli.

  • 52. Data: 2013-03-03 23:21:33
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    [...]
> [...]
    > jakości artystycznej tylko technicznej, no to masz - DVB-T jest 4x
    > gorsze od analogu jeśli chodzi o przepływ pikseli.

    Tomaszu, dziękuję :-) Ale chyba informacja przez Ciebie podana nie
    zostanie należycie zrozumiana. Niestety, ale ludzie nie potrafią
    przyjąć ze zrozumieniem prostych faktów. Wygodniej i prościej jest żyć
    z przekonaniem, że "miliardy much mają rację" ;-> Totalne odmóżdżenie,
    bezrefleksyjne przyjmowanie papki informacyjnej robi swoje... To walka
    z wiatrakami. Niestety.

    Zresztą tradycja bezhołowia ma długą historię. Znakomicie pamiętam
    okres wdrażania TV kolor i reklamy anten, specjalnie wykonanych do
    odbioru tejże. Minęło kilkadziesiąt lat i na własne oczy widziałem
    super hiper duper anteny dedykowany do TV cyfrowej, z super hiper
    duper arcywzmacniaczami. Przesterowującymi się byle śmieciem ;->

    Teraz "nadejszła wiekopomna chwila" i mamy NTC. Super hiper duper
    naście kolorowych, skaczących obrazków. Oczywiście, najwyższa jakość
    takiej transmisji jest bezdyskusyjna - gdyż, ponieważ, albowiem... ;->

    Ale jestem w stanie założyć się, że piewcy "postępu" NTC nie są w
    stanie wymienić najwazniejsze parametry, opisujące od strony
    technicznej jakość cyfrowego sygnału. A już zrozumienie i
    przeanalizowanie wpływu tychże parametrów to czysta Sci-Fi ;->

    Kończąc - życzę samozaparcia w wyjaśnianiu kwestii zasadniczych ;-)
    Mnie nie chce się.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 53. Data: 2013-03-03 23:42:00
    Od: JK <j...@i...pl>

> [...]
    > szczegółów, ale podobno nie rozmawiamy o
    > jakości artystycznej tylko technicznej, no to
    > masz - DVB-T jest 4x gorsze od analogu jeśli

    Ja się nie znam, ale... czy ty nie zapominasz
    o czymś takim jak kompresja wideo (audio
    zresztą też)?

    Według twoich standardów muzyka z kasety
    magnetofonowej jest zapewne "technicznie"
    lepsza od tej CD.

    A może boli cię, że twoje, niewątpliwie
    wysokie, kwalifikacje "antenowca" nie są już
    teraz tak potrzebne?

    JK

  • 54. Data: 2013-03-03 23:50:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Sunday, March 3, 2013, 10:31:48 PM, you wrote:

    > To już jesteś drugim, który mówi o "technicznej jakości", nie definiując
    > jej precyzyjnie.
    > No to porozmawiajmy o technicznej jakości. W obrazie SD jest
    > 576*704*25 = 10 137 600 pikseli/sekundę

    Przy kamerze, w wydzielonym torze luminancji jedynie. I tylko
    teoretycznie. Odbiorniki telewizyjne nie mają rozdzielonych torów
    luminancji i chrominancji.

> [...]
    > nie rozmawiamy o jakości artystycznej tylko technicznej, no to masz -
    > DVB-T jest 4x gorsze od analogu jeśli chodzi o przepływ pikseli.

    Licząc przepływ bez uwzględnienia kompresji mozna wysnuć tak
    idiotyczne wnioski.

    A teraz dowiedz się, z jaka przepływowością jest przetwarzany obraz SD
    w studio.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 55. Data: 2013-03-04 02:16:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-03-03 12:58, Krzysztof Kucharski pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    >
    > [...]
    > [...]
    >
    > NTC w wersji jednoczęstotliwościowej (tzw. SFN) oferuje za to poziom
    > "atrakcji", nieznanych w erze emisji analogowych ;-) Za parę, za
    > kilkanaście miesięcy ten problem stanie się szerzej znany. Ale wtedy
    > będzie już za późno na zasadniczą zmianę koncepcji.

    A możesz coś więcej na ten temat? Bo zaciekawiłeś mnie.

  • 56. Data: 2013-03-04 02:19:43
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    > A teraz dowiedz się, z jaka przepływowością jest przetwarzany obraz SD
    > w studio.

    Rozumiem że małą?

  • 57. Data: 2013-03-04 08:37:40
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-03 23:21, Krzysztof Kucharski wrote:
    [...]
    > Niestety, ale ludzie nie potrafią przyjąć ze zrozumieniem prostych faktów.
    Ja tam ze zrozumieniem przyjmuję prosty fakt że ~60km na południe od
    RTCN Krynice TVP2 oraz TVP Info Białystok ("najlepsze jakościowo" kanały
    analogowe) wizualnie wyglądają gorzej niż te same kanały odbierane w
    MUX1 z tego samego obiektu. A z analogowym TVP1 z Krynic jest znacznie
    gorzej (jak sądzę ze względu na mniejszą moc transmisji oraz niską
    częstotliwość nadawania dla której moja antena ma stosunkowo niski zysk
    energetyczny). I w związku z tym cyfrowy TVP1 odbierany tą sama anteną
    (niejako "zezem") z SLR Białystok Centrum jest wizualnie znacznie
    lepszy. Sprawdzane na nowym odbiorniku LCD oraz starym CRT z tanim
    tunerem DVB-T które były i nadal są podłączone pod ta samą instalację
    antenową.

  • 58. Data: 2013-03-04 09:50:21
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > A możesz coś więcej na ten temat? Bo zaciekawiłeś mnie.

    To może ja odpowiem. Przy nadawaniu SFN bardzo często występują problemy
    z synchronizacją odbiorników. Trzeba dużo dokładniej ustawiać anteny i
    kierować je niekoniecznie na nadajnik (trzeba wytłumiać jeden z
    kierunków). Bardzo wiele zależy od algorytmów korekcyjnych danego modelu
    odbiornika i od odległości od obu nadajników sieci SFN. Największe
    problemy występują na obszarze, gdzie poziomy sygnałów z obu nadajników
    są porównywalne. Recepta to dobry odbiornik i kierunkowa yaga optymalnie
    (doświadczalnie) ustawiona. Było o tym dużo na forum Emitela. Znane były
    problemy w Warszawie czy Zielonej Górze.

    Jack

  • 59. Data: 2013-03-04 09:50:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Monday, March 4, 2013, 2:19:43 AM, you wrote:

    > Rozumiem że małą?

    Niewiele większą niż to, co potem wychodzi z nadajników.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 60. Data: 2013-03-04 09:56:22
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    .

    > [...]
    >
    > Tzw "warunki terenowe" to mit ;-) Dla PROFESJONALISTY, antenowca z
    > wiedzą i praktyką taki argument wywołuje jedynie wzruszenie ramion. To

    Mylisz się. W terenie górzystym odbicia sygnałów są tak duże, że typ
    anteny, jej ustawienie (kierunek) dobór wzmacniacza/tłumika mają
    drugorzędne znaczenie. Często jest tak, że mniej 'duchów' mamy
    przekręcając antenę o np 50 stopni od nadajnika, który promieniuje mocą
    15kW, znajduje się 5km od miejsca odbioru i go widać nawet z poziomu
    gruntu. Mimo to nie uda się uzyskać czystego odbioru. Ratunkiem jest
    ustawienie anteny w innym miejscu, tylko że tam instalacja anteny może
    nie być możliwa. Poza tym ten odbiór zmienia się wraz z porami roku i
    pogodą więc może się okazać, że za chwilę i tak obraz będzie do bani.
    W miastach częściej występują odbicia od budynków czy nawierzchni
    betonowych itp. - są znacznie bardziej stabilne warunki. Pogorszenie
    odbioru może być związane z budową bloku przed/obok/za, ale raz na 10
    lat antenę można ruszyć.
    W tych przypadkach DVB-T rzeczywiście się sprawdza, gdyż odbicia sygnału
    nie wpływają destrukcyjnie na odbiór. Ponoć mogą nawet pomagać.

    Mimo wszystko odbiór 'analogowy' ma swoją zaletę w postaci braku
    sztywnej granicy możliwości odebrania informacji. Pogorszenie SNR nie
    oznacza nagłego przerwania przekazu. Chociaż gdyby jeden kanał cyfrowy
    zajmował tyle co analogowy, z najlepszym FECem i przedziałem ochronnym
    to może by się okazało, że cyfrowy można można z powodzeniem odbierać
    sporo poniżej percepcji sygnału analogowego.

    --
    Michał