  • 111. Data: 2013-03-07 13:24:00
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > Pomyliłeś sie w liczeniu. Pasmo wizji 6,5MHz z grubsza zapewnia kwadratowy
    > piksel w pełnej rozdzielczości. Chorminacja (w PALu, w SECAMie jest gorzej)
    > jest dość sprytnie wrzucona w luminację, przy wykorzystaniu filtru
    > grzebieniowego można te sygnały ładnie rozdzielić. Częstotliwość podnośna
    > PAL to 4,43361875MHz i nieprzypadkowo jest okreslona z taką dokładnością
    > (wzoru z którego jest wyliczona na pamięć nie znam, a szukać mi sie nie
    > chce), ma to odpowiednio rozłożyć składowe widma luminacji i chrominacji
    > między sobą.

    Proponuję wyłączyć chrominancję całkowicie z rozważań. Chyba że ktoś
    wierzy w cuda. Dodanie informacji o kolorze w miejsce, które wcześniej
    było całkowicie wypełnione informacja o jasności, to takie wyciąganie
    królika z kapelusza. Mnie by wystarczyło, gdyby monochromatyczna
    telewizja analogowa miała taką wierność przenoszenia, jak przekaz
    cyfrowy o tej samej rozdzielczości. Ale tak nie jest.

    > A sygnał cyfrowy mozna kompresować praktycznie w nieskończoność.

    No można, ale przecież nie ma obowiązku. A w transmisji analogowej straty
    względem tego, co mówi uproszczona teoria, są nieuniknione.

    > Nie do końca, tego aż tak nie widać. Trzeba ponieść początkowy, bardzo duży
    > koszt nowego sprzętu, potem już koszty robią się podobne. Bardziej koszty
    > nabija moda na nowe trendy w dekoracji i realiazcji, które się stają
    > mozliwe wtraz z rozwojem techniki.

    Wtedy moda była na różne tam takie szklane stoły. I jeszcze do tego
    podświetlane. W zwykłej analogowej to jakoś to wyglądało, ale przy
    przekazie cyfrowym, a jeszcze w dodatku HD, widać było wszystkie odciski
    palców i inne brudy. Ja miałem pomysł taki, by chrzanić modę, robić
    scenografię mniej streylną, za to właśnie ze szczegółami (drewno, kamień).
    Ale to i tak słabo na budżet wpływa, po prostu tandeta nie przejdzie.

    Jarek

    PS
    Przypomniało mi się, jak Przybora z Wasowskim zaczynali robić Kabaret
    Starszych Panów. Białą kredką na strojach rysowali pionowe kreski, bo
    za Gomułki nijak nie dało się kupić odpowiedniego materiału.

    --
    Miał willę z ogródkiem
    I garaż, i auto,

  • 112. Data: 2013-03-07 13:40:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
> [...]
    >wcześniej
    >było całkowicie wypełnione informacja o jasności, to takie wyciąganie

    No, mniej wiecej.

    >Mnie by wystarczyło, gdyby monochromatyczna
    >telewizja analogowa miała taką wierność przenoszenia, jak przekaz
    >cyfrowy o tej samej rozdzielczości. Ale tak nie jest.

    No, jak pamietasz stara TV satelitarna, to jakosc miala dobra. Ale
    wymagalo to 27MHz pasma (z mozliwoscia uzycia dwoch polaryzacji).

    Cyfrowa wcale nie jest taka dobra, przy wiekszej kompresji wychodza
    jaja.

> [...]
    >kamień).
    >Ale to i tak słabo na budżet wpływa, po prostu tandeta nie przejdzie.

    Juz od dawna sobie zakupili "cyfrowe studio 3D".
    Upierdolenie stolu nieistotne :-)

    J.

  • 113. Data: 2013-03-07 14:17:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    [...wóz transmisyjny vs. telefon i laptop...]
    > Użytkownik "Tomasz Szczesniak" <t...@s...pl> napisał
    > w wiadomości news:slrnkjfdo4.bnn.tszczesn@tomek.dom...

    Nawet nie pomyślałem o megapikselach. O optyce też nie -- bo jakie
    ona ma znaczenie przy circa pięciuset liniach obrazu? Te wsztstkie
    rzeczy owszem, widać, ale przy bezpośredniej ocenie materiału. Po
    przejściu przez nadajnik i odbiornik telewizyjny z tego "wyraźnego
    widzenia" niewiele zostaje.

    > Co mnie wkurza właśnie, przy kamerach gorszej jakości, to przepalanie
    > obrazu w jasnych szczegółach (zacierają się w jednolitą plamę).

    A widikony to miały taką świetną dynamikę? Tam w dodatku kurza ślepota
    trawła kilka sekund.

    Telewizję przestałem oglądać właśnie na etapie widikonów, taka mi utkwiła
    w pamięci. I niech mi nikt tu nie wyjeżdża z argumentem postępu techniki
    -- widikony, to ostatnie analogowe przetworniki, później były tylko
    cyfrowe. Wychodzi na to, ze analogowa telewizja daje radę pod warunkiem,
    że realizowana jest cyfrowo. Transmisja PAL to takie samo audiofilswo
    (albo wideo-voodo), co wzmacniacze na przedwojennych lampach.

    --
    Jarek

  • 114. Data: 2013-03-07 14:18:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > wymagalo to 27MHz pasma (z mozliwoscia uzycia dwoch polaryzacji).
    >
    > Cyfrowa wcale nie jest taka dobra, przy wiekszej kompresji wychodza

    Płaci się od "megabita bieżącego" na transponderze.

    Ta moja, to była inna telewizja.

    --
    Jarek

  • 115. Data: 2013-03-07 14:31:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomek napisał:

> [...]
    > Pytanie do jednego profesorów. A Shanon to się wymawia "Szanon" czy
    > "Szenon"?
    > Pada odpowiedź: sprawdźcie w literaturze radzieckiej (tylko takie
    > podręczniki, oprócz nielicznych polskich, były dostępne). Rosjanie podają
    > nazwiska w transkrypcji fonetycznej.
    >
    > Na następnych zajęciach Pan Profesor pyta: no i sprawdziliście? Jak się
    > wymawia?
    > - Kotielnikow - pada odpowiedź z sali.
    >
    > I tak mieliśmy:
    > - układ Graetza/Ławrionowa
    > - radio wynalezione przez Popowa (na strychu u Marconiego)

    W latach siedemdziesiątych znajomemu przysłali do instytutu w ramach
    jakiejś wymiany Koreańczyka. Z której Korei, łatwo się domyśleć.
    Koreańczyk patrzy bez zrozumienia na jakiś wykres i pyta:

    -- Szto eto?
    -- Raspredelienie Gaussa.
    -- Gauss? A kto eto taki?
    -- Germanskij matematik.
    -- A on s Zapadnoj Giermanii, ili Wastocznoj?

    --
    Jarek

  • 116. Data: 2013-03-07 14:35:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ak napisał:

    > Ta lampa byla produkowana w ogromnych ilosciach przez Telam i nigdy
    > nie bylo wiekszego problemu aby ja dostac.
    > Jesli byl problem, to jedynie spowodowany przez lokalnych cwaniaczkow
    > z ZURT-u, ktorzy prywatnie wykupywali sklepowe zapasy.
    > Do tej pory na szczescie mozna kupic nieuzywane.

    No bo gospodarka planowa wszystko potrafi przewidzieć, wszystko by dało
    się bez problemu w sklepach kupić, gdyby nie spekulanci i wrogowie ludu.

    Jarek

    --
    -- Co to jest inwestycja długoterminowa?
    -- Jest to nieudana inwestycja krótkoterminowa.

  • 117. Data: 2013-03-07 17:43:26
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > No bo gospodarka planowa wszystko potrafi przewidzieć, wszystko by dało
    > się bez problemu w sklepach kupić, gdyby nie spekulanci i wrogowie ludu.

    Teraz jest podobnie, niedawno dostałem broszurkę z zakładu
    energetycznego na temat oszczędzania prądu. Widać, że klienci rujnują
    sprzedawców i producentów ;)

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 118. Data: 2013-03-07 17:54:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > telewizja analogowa miała taką wierność przenoszenia, jak przekaz
    > cyfrowy o tej samej rozdzielczości. Ale tak nie jest.

    Sygnał chrominancji musiał być tak upchnięty, żeby nie poszerzyć kanału.
    No bo luminancja ma maksima i minima w widmie ze względu na powtarzanie
    linii z częstotliwoscią 15625 Hz. Na pewno lepszym technicznie
    rozwiazaniem bylo by poszerzenie kanału, tak jek to jest w stereofonii.
    Sygnał S jest przesyłany obok normalnego kanału M.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 119. Data: 2013-03-07 18:19:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Teraz jest podobnie, niedawno dostałem broszurkę z zakładu
    > energetycznego na temat oszczędzania prądu. Widać, że klienci rujnują
    > sprzedawców i producentów ;)

    Przyznać jednak trzeba, że prąd sprzedają. Kiedyś nie było to takie
    oczywiste, że prąd zawsze jest w gniazdku. A ta broszurka, to pewnie
    z jakiegoś dofinansowania.

    Ja dostałem wczoraj broszurkę z gazowni, na której piszą, żebym
    wypełnił ankietę w sprawie tego, co sobie myślę o łupkach. Napisali
    jeszcze, że "W USA rewolucja łupkowa doprowadziła do czterokrotnego
    spadku cen z 400 do 100 USD za 1000 m^3". Do broszurki dołączone jest
    pismo, podpisane przez jakiegoś cymbała, który "ma przyjemność przekazać
    mi nową taryfę". No i w końcu faktura do tego -- akurat się złożyło,
    że prawie dokładnie na tysiąc metrów z tej broszurki. Chcą, żebym im
    zapłacił za to 600 USD. Ja bym im wypełnił nawet siedem ankiet, ale wiem,
    że od mojego wypełniania przyjemność tych cymbałów nie zmiejszy się ani
    cztery, ani tym bardziej sześć razy.

    Jarek

    --
    -- Przywieźli wyngiel! Wyngiel! Wyngiel je we wiosce!
    -- Wojna będzie! Przed wojną tyz był!

  • 120. Data: 2013-03-07 18:38:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

> [...]
    > rozwiazaniem bylo by poszerzenie kanału, tak jek to jest w stereofonii.
    > Sygnał S jest przesyłany obok normalnego kanału M.

    Musiał? Podejrzewam, że po prostu z badań wyszło, że oczekiwania co do
    jakości pokolorowania telewizyjnego obrazu nie są tak wielkie, by warto
    było poświęcać dodatkowe miejsce w eterze. Bardziej liczą się subiektywne
    wrażenia niż to, co jest "technicznie lepsze".

    Jarek

    --
    Znowu zaciągamy długi,
    telewizor więc na drugi