  • 101. Data: 2013-03-06 22:37:20
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia 05 Mar 2013 14:30:11 GMT na fali pl.misc.elektronika stacja Jarosław
    Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > To tak bardzo źle? Mam wrażenie, że statystyczna próbka filmów wybranych
    > z youtube ma jakość (techniczną) znacznie powyżej emisji analogowej.
    > Zresztą to nie tylko wrażenie, bo tzw. obiektywne dane mówia to samo --
    > gdyby w monochromatycznym obrazie 625 linni 25 klatek na sekundę chcieć
    > otrzynać kwadratowe piksele, to by trzeba było pasma 26 MHz. A jest ledwie
    > 20% tego, w tym jeszcze chrominanacja, która przy emisj NTSC/PAL/SECAM
    > jest okrojona do żałosnego minimum. Więc z tą "przewagą", to nie do końca
    > tak -- skoro kompresować się nie da, to po prostu rżnie się treść.

    Pomyliłeś sie w liczeniu. Pasmo wizji 6,5MHz z grubsza zapewnia kwadratowy
    piksel w pełnej rozdzielczości. Chorminacja (w PALu, w SECAMie jest gorzej)
    jest dość sprytnie wrzucona w luminację, przy wykorzystaniu filtru
    grzebieniowego można te sygnały ładnie rozdzielić. Częstotliwość podnośna
    PAL to 4,43361875MHz i nieprzypadkowo jest okreslona z taką dokładnością
    (wzoru z którego jest wyliczona na pamięć nie znam, a szukać mi sie nie
    chce), ma to odpowiednio rozłożyć składowe widma luminacji i chrominacji
    między sobą. Nie mam doświadczenia w odbiorze analogowej telewizji z
    powietrza w większej odległosci od nadajników, ale analogowy sygnał w
    kablówce był bardzo dobrej jakości. I nikomu nie chce się go specjalnie
    psuć, bo i po co? A sygnał cyfrowy mozna kompresować praktycznie w
    nieskończoność.

    > programu HD w porównaniu ze zwykłym. Różnica kosztów czysto technicznych
    > była i tak mniejsza niż kosztów tzw. towarzyszących. Czyli na przykład
    > przygotowania scenografii tak, by widzowie nie oglądali w jakości HD
    > "upierdolonego stołu"(tm).

    Nie do końca, tego aż tak nie widać. Trzeba ponieść początkowy, bardzo duży
    koszt nowego sprzętu, potem już koszty robią się podobne. Bardziej koszty
    nabija moda na nowe trendy w dekoracji i realiazcji, które się stają
    mozliwe wtraz z rozwojem techniki.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 102. Data: 2013-03-06 22:37:21
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia 05 Mar 2013 17:17:13 GMT na fali pl.misc.elektronika stacja Jarosław
    Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > teraz nie o tym. Po prostu tak się teraz porobiło, że dzisiaj za pomocą
    > telefonu komórkowego i laptopa da się zrobić daleko lepszy przekaz, niż
    > kiedyś przy użyciu telewizyjnego wozu transmisyjnego.

    Nieprawda. Same megapiksele to nie wszystko. Jest jeszcze optyka,
    rozdzielczość optyczna przetwornika, dynamika, odwzrorowanie barw,
    liniowość przetwarzania i parę innych problemów. Widać to wyraźnie
    w jakości obrazka z kamer DV amatorskich i profesjonalnych.

  • 103. Data: 2013-03-06 22:44:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Mar 2013 19:59:32 +0100, Tomek napisał(a):
    > Eh, łza sie w oku kręci. Koniec lat 60. PWr, Wydz. Elektroniki.
    > Pytanie do jednego profesorów. A Shanon to się wymawia "Szanon" czy
    > "Szenon"?
    > Pada odpowiedź: sprawdźcie w literaturze radzieckiej (tylko takie
    > podręczniki, oprócz nielicznych polskich, były dostępne). Rosjanie podają
    > nazwiska w transkrypcji fonetycznej.

    Z tym to trzeba uwazac. Lubieli zamienic pierwsze H na G.

    > I tak mieliśmy:
    > - układ Graetza/Ławrionowa
    > - radio wynalezione przez Popowa (na strychu u Marconiego)
    > - twierdzenie Gaussa/Ostrogradskiego
    > i wiele innych historycznych potworków.

    Ale tak czasem bywalo.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Divergence_theorem#Hist
    ory

    Zreszta my jestesmy potrojnie skazeni - najpierw radziecka propaganda,
    potem antyradziecka, a w miedzyczasie jeszcze odciecie od zrodel.
    Przypisujemy wynalazek jednemu, tymczasem wychodzi na to ze to byl
    wieloletni proces - pierwszy transmisje zrealizowal Hertz, potem bylo wielu
    innych, Popow tez, z tym ze on znalazl aparature u Lodge'a :-)
    Marconi, troche po omacku, osiagnal na tyle dobre wyniki, ze przekul w
    komercyjny sukces, stad jest najbardziej znany. Jeszcze na iskrowym
    nadajniku i kohererowym odbiorniku.

    P.S. http://en.wikipedia.org/wiki/Landell_de_Moura

    Jak on to zrobil ? Tez na iskrowym nadajniku ..

    J.

  • 104. Data: 2013-03-06 23:58:10
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Videofilskiej raczej. Koniecznie z wielką plazmą 480 linii.
    > Ewentulanie Szmaragd 901 dla prawdziwych miłosników. O ile znajdą EY86
    > ;)

    Z ta lampa nie bylo nigdy problemu, jesli chodzi o dostepnosc.

  • 105. Data: 2013-03-07 00:04:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ak,

    Wednesday, March 6, 2013, 11:58:10 PM, you wrote:

    > Z ta lampa nie bylo nigdy problemu, jesli chodzi o dostepnosc.

    Był straszny problem. 40 lat temu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 106. Data: 2013-03-07 00:18:30
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz Szczesniak" <t...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > liniowość przetwarzania i parę innych problemów. Widać to wyraźnie
    > w jakości obrazka z kamer DV amatorskich i profesjonalnych.

    Co mnie wkurza właśnie, przy kamerach gorszej jakości, to przepalanie obrazu
    w jasnych szczegółach (zacierają się w jednolitą plamę). Niestety, już da
    się to zauważyć w niby-profesjonalnych przekazach - też przepalanie jasnego.
    W sumie w miarę udana Nokia 808 (ta z 41 megapixeli (mam obraz jej fotki 30
    Mpix)) też na to choruje. Przez tę wadę nie mogę wykonać normalnie zdjęcia
    księżyca w pełni. Niektórym aparatom się to udaje (jak jest dobre zbliżenie
    i można się zafiksować na samej tarczy), ale efekt i tak nie jest zgodny z
    oczekiwaniem... Liniowość - często spotykana pikseloza w ciemnych partiach
    obrazu, nasycenie i takie tam... ech, szkoda nerwów. Naoglądałem się na YT i
    nieraz już kląłem "co za tępy kutas to nakręcił, spinaczem do bielizny
    pewnie". Chyba nie będzie mnie stać na urządzenie, którym w miarę
    przyzwoicie "strzelę" Łysego... Możliwie z pozostałymi elementami krajobrazu
    i nie w dzień, kiedy nawet gównianym focidłem udaje się czasem zobaczyć
    szczegóły księżyca.

    (przepraszam za literówki)

  • 107. Data: 2013-03-07 00:49:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-03-06 19:59, Tomek pisze:

> [...]
    > podają nazwiska w transkrypcji fonetycznej.
    >
    > Na następnych zajęciach Pan Profesor pyta: no i sprawdziliście? Jak się

    A mostek Graetza tak naprawdę skonstruował jako pierwszy Polak o
    nazwisku Karol Pollak:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Karol_Pollak

  • 108. Data: 2013-03-07 00:56:14
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Był straszny problem. 40 lat temu.

    Ta lampa byla produkowana w ogromnych ilosciach przez Telam i nigdy nie bylo
    wiekszego problemu aby ja dostac.
    Jesli byl problem, to jedynie spowodowany przez lokalnych cwaniaczkow z
    ZURT-u, ktorzy prywatnie wykupywali sklepowe zapasy.
    Do tej pory na szczescie mozna kupic nieuzywane.

  • 109. Data: 2013-03-07 12:31:03
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2013-03-07 00:18, Anerys wrote:
    (ciap)

> [...]
    > Możliwie z pozostałymi elementami krajobrazu i nie w dzień, kiedy nawet
    > gównianym focidłem udaje się czasem zobaczyć szczegóły księżyca.

    Przeproś się z "Zenitem" ;-)

    Włodek

  • 110. Data: 2013-03-07 13:12:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > No i wydaje mi się, że jesteś w błędzie. Po pierwsze tor przesyłowy nie
    > ma do czego się przyzwyczajać, bo w zasadzie nie powinien mieć żadnej
    > histerezy, poza tym to nie jest trenowana sieć neuronowa.

    Czasem poniewczasie łapie sie na tym, że moje obrazowe opisy mają taką
    wadę, że potrafią pomóc tylko tym, którzy doskonale wiedzą o co chodzi,
    a tylko na chwile zapomnieli o jakimś zczególe.

    > Więc ustaliśmy, że zegar pikseli ma 15 MHz. Jeśli zatem obok siebie są
    > piksel czarny i biały, to stromość narastania sygnału pomiędzy pikselem
    > czarnym a białym będzie TAKA JAK w sinusie 7,5 MHz. A to jest przypadek
    > skrajny. W przypadku średnim - piksel czarny i szary, stromość będzie
    > proporcjonalnie mniejsza. Natomiast w przypadku najprostszym, dwa takie
    > same piksele, nic nie musi rosnąć, mamy prąd stały.

    Szary, biały czy czarny, to rzecz względna. Podobnie stromość. Przynajmniej
    jeśli chodzi o stromość przebiegu, bo stromość opadania charakterystyki
    częstotliwościowej (i fazowej) tego, co ogranicza pasmo, już jest istotna.

    Gdy kamera transmituje dajmy na to obraz sztruksowych spodni, to powyższy
    opis jest wystarczający. Ale gdy ta sinusoida musi zmienić się w przebieg
    płaski, to w odpowiedzi układu nie będzie to zmiana nagła -- albo będzie
    to zwykła zmiana asymptotyczna, albo oscylacyjna. Jedno i drugie trwa.
    Ten układ wcale nie musi być rozhisterezowaną neuronową siecią, bo zwykłe
    układy analogowe (elekryczne, elektroniczne, mechaniczne) tak właśnie mają.

    > Dlatego właśnie sekwencja biały-czarny-biały-czarny... generuje sinus
    > 7,5 MHz. Gdybyś się uparł, że to musi być prostokąt 7,5 MHz, to doszłyby
    > harmoniczne, ale jestem z całą pewnością przekonany, że sinus wystarczy.

    Ja w ogóle mało uparty jestem. Dziesiątki lat używano analogowego przekazu
    obrazów, bo nie było innego wyjścia. Wystarczało, mało kto narzekał. Ale
    trzeba wiedzieć, że tor, którego charakterystyka częstotliwościowa i fazowa
    jest płaska i określonym momencie się urywa, to tylko konstrukt teoretyczny.
    Dlatego już dość daleko od końca pasma wierność oddania szczegółów jest
    taka sobie (co, uczciwie przyznam, dla oka nie jest bardzo istotne). I nie
    jest tak jak w youtube, że da się pokazać np. idealną dwukolorową kratkę.

    --
    Jarek