  • 11. Data: 2011-03-11 05:30:00
    Temat: Re: Zasilanie dużych peltierów
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 19:20:54 -0600, Pszemol wrote:

    >To co piszesz jest oczywiste, ale dla prądu przemiennego.
    >Sama "składowa zmienna" nie oznacza że prąd zmienia kierunek!
    >
    >Możesz mieć 10 V tętnień na 12V składowej stałej i prąd nigdy nie
    >zmieni kierunku, bo na peltierku będziesz mieć raz 22V a raz 2V, ale
    >zawsze polaryzacja w tym samym kierunku...

    Alw na chlopski rozum - jesli Peltier dziala tez jako termogenerator,
    to ma w ustalonej temperaturze pewne napiecie wlasne. Powiedzmy 6 V.
    I przy 2V chwilowego plynie prad w odwrotna strone.

    A nawet jak zmniejszysz tetniena do powiedzmy 4V, to mamy raz 8V, czy
    2V nadwyzki, co nam daje powiedzmy 2A pradu, a za chwile jest
    16V i 10A. A to jest 100W strat na opornosci.
    Przy stalych 12V mamy tylko 36W strat.

    J.

  • 12. Data: 2011-03-11 06:13:30
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Było niedawno, napięcie musi być filtrowane, nie musi być stabilizowane.

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2011-03-11 08:02:51
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Mar 2011 19:20:54 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Sama "składowa zmienna" nie oznacza że prąd zmienia kierunek!
    Jednak skladowa zmienna powodujaca wiekszy prad w piku zwieksza istotnie
    grzanie Joule'a i zmniejsza wyraznie wspolczynnik wydajnosci chlodniczej.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 14. Data: 2011-03-11 08:03:19
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Mar 2011 19:21:59 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Jeśli jedyne co masz do powiedzenia to odesłanie mnie do googla po
    > wrzuceniu niejasnych zbytnio skrótów to daruj sobie taki udział...
    Nie daruje. Bede sobie pisal :P

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 15. Data: 2011-03-11 10:18:45
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-03-2011 o 02:20:54 Pszemol <P...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > zmieni kierunku, bo na peltierku będziesz mieć raz 22V a raz 2V, ale
    > zawsze polaryzacja w tym samym kierunku...
    Ma, z tego co przeczytałem wynika że to są struktury półprzewodnikowe
    coś podobnego do diod, tyyrystorów i w związku z tego zachowuje się też
    podobnie
    czyli mocno nieliniowo, powyżej pewnego napięcia jest duży przyrost prądu,
    efekt tego jest taki że napięcie musisz wyfiltrować bo kazde jego
    przekroczenie
    progu powoduje gwałtowny wzrost prądu i grzanie pelitiera.
    Niestety pelitier to nie żarówka która ma w miarę liniowa oporność i
    zasilanie
    jej poszadkowaną sinusoidą jej nie szkodzi, byle RMS się zgadzał.
    Poza tym zasilanie z sieci 4 pelitierów dużych jak sam piszesz to tylko
    48V no może 60
    a gdzie resztę napięcia chcesz zgubić? jak maja one po np 150W to masz
    ponad 10A na sztukę,
    ciężko będzie wyciąć to na triaku i wyfiltrować bo będziesz potrzebował
    baterii kondesatorów.
    Przetwornica będzie najlepszym rozwiązaniem, seperacja i małe straty, nie
    mówiąc
    o prostej regulacji mocy i małych kondesatorach filtrujących.
    Ostatni taka nawet znalazłem:
    http://www.electronics-diy.com/electronic_schematic.
    php?id=900

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 16. Data: 2011-03-11 10:32:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello janusz_kk1,

    Friday, March 11, 2011, 11:18:45 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > mówiąc
    > o prostej regulacji mocy i małych kondesatorach filtrujących.

    Strasznie przekombinowane i niepotrzebnie zmęczone używaniem
    przestarzałych pomysłów.

    Wykonanie bezpiecznego transformatora w warunkach domowych jest
    praktycznie nierealne - lepiej powierzyć to profesjonalistom.

    Chyba się wkurzę i opracuję prostszy zasilacz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2011-03-11 10:57:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 11:32:06 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >Wykonanie bezpiecznego transformatora w warunkach domowych jest
    >praktycznie nierealne - lepiej powierzyć to profesjonalistom.

    A profesjonalisci beda z Chin i zrobia to podobnie jak w domu, ale bez
    starannosci :-)

    >Chyba się wkurzę i opracuję prostszy zasilacz.

    Nie prosciej uzyc 2-3 od pecetow ?

    J.

  • 18. Data: 2011-03-11 11:09:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Friday, March 11, 2011, 11:57:56 AM, you wrote:

    >>> http://www.electronics-diy.com/electronic_schematic.
    php?id=900
    > A profesjonalisci beda z Chin i zrobia to podobnie jak w domu, ale bez
    > starannosci :-)

    To już nie ma w Polsce profesjonalistów zajmujących się produkcją
    elementów elektronicznych?

    Chińczycy nie przebijają cenowo Polaków w malych seriach.

    > Nie prosciej uzyc 2-3 od pecetow ?

    Jasssne. Jeszcze lepiej czterech na dawców rdzeni.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2011-03-11 11:42:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 19:21:59 -0600, Pszemol wrote:

    >Jak masz coś do powiedzenia w temacie, to tu jest dobre miejsce na to.
    >Wysil się na kilka ciekawych zdań. Jeśli potrafisz.

    Dobrze pisze - pobor pradu ma byc sinusoidalny, a nie jakies
    amatorskie g* na dwoch tyrystorach :-)

    J.

  • 20. Data: 2011-03-11 11:44:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 17:25:48 -0600, Pszemol wrote:
    >Po prostu mam 4 duże peltiery do podłączenia i zamiast
    >łączyć je równolegle i zasilać dużymi prądami i małym
    >napięciem (12VDC?) pomyślałem że lepiej będzie je połączyć
    >szeregowo

    Sprawdzic dokumentacje - czy izolacja wytrzyma wieksze napiecie, bo
    chyba obudowy bedziesz laczyl ?

    >i zasilić pełnym napięciem sieci, wyprostowanym,
    >z jakąś regulacją PWM czy coś...

    No nie, 4 moduly to 48V a nie 160 :-)

    J.