  • 31. Data: 2009-04-28 12:14:54
    Temat: Re: Zasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ?
    Od: j...@a...at

    On 28 Apr., 11:56, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > kompakt, to w taki sam sposób może ustalić sobie balans bieli.
    > Stąd moje pierwsze pytanie - czy za AWB odpowiada jakiś niezależny
    > moduł, który ogranicza jego działanie od dołu do ok. 4000K???
    > Bo jak nie, to czemu jeszcze nie zrobiono AWB działającego w szerokim
    > zakresie temperaturowym, jak w najprymitywniejszych kompaktach?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    nie ma teoretycznych przeszkod zeby dslr dokonywal WB z taka sama
    precyzja jak kompakt.
    w obu przypadkach dane pochodza z tego samego zrodla , czyli matrycy.
    nie stosuje sie w zdecydowanej wiekszosci dslr dodatkowego
    kolorymetru - pewnie problem bylby taki sam tylko w innym miejscu - na
    ile dokladnie pracuje kolorymetr , jak zinterpretowac jego dane ?
    czesto np zdjecia robione przy zachodzie slonca wlasciwie winny miec
    lekko zoltawy zafarb - zdjecie dzieki temnu wyglada naturalnie ,
    oczywiscie da sie zafarb usunac , ale czy bedzie wtedy zdjecie
    lepsze ?
    Pobieranie danych z matrycy / raw / pufera ma te zalete ze sa to dane
    TTL a wiec dotyczyce rzeczywiscie fotografowanego motywu ,
    prawdopodobnie blad jest mniejszy niz pobierane z sensora mierzacego
    kolor swiatla padajacego , czy tez w tym miejscu , w ktorym znajduje
    sie aparat.

    Ale musze powiedziec , ze w praktyce nie odczuwam znaczacych roznic w
    WB pomiedzy kompaktem a dslr .
    Oceniam WB w kompakcie jako dobry , w dslr nieznacznie lepszy . ale
    jak sadze to kwestia stosowanych algorytmow a nie uwarunkowan
    systemowych.

    w dslr przy LV tez jest dokonywany WB przed zrobieniem zdjecia na
    uzytek potrzeb display ( tonmaping) , nie sadze zeby te dane sprzed
    zrobienia zdjecia byly pozniej wykorzystywane do WB. Sadze , ze w dslr
    jest zawsze po zrobieniu zdjecia , a kto wie , w kompaktach moze tez -
    moim zdaniem byloby to rozsadniejsze niz przed zrobieniem zdjecia .
    Najdlokladniejszy przeciez pomiar to w trakcie zdjecia , czyli z tego
    co zostalo odeslane do pufera , albo zapisane w postaci raw.

  • 32. Data: 2009-04-28 13:45:00
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Michal Tyrala pisze:

    > Jestes pewien tego gornego limitu?

    Nie. Dolny też jest orientacyjny, ale o ile z reguły nie ma problemu z
    balansem przy wysokiej temp. barwowej, to z niską - światło żarowe -
    chyba żadna obecnie lustrzanka sobie nie radzi.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 33. Data: 2009-04-28 14:52:36
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 28 Apr 2009 14:45:00 +0100, Paweł W. wrote:
    > Nie. Dolny też jest orientacyjny, ale o ile z reguły nie ma problemu z
    > balansem przy wysokiej temp. barwowej, to z niską - światło żarowe -
    > chyba żadna obecnie lustrzanka sobie nie radzi.

    Kompakty ktore mialem w łapkach przy zarowkach tez sobie nie radzily,
    ale kompaktem tak na dluzej to ja juz dawno nic nie robilem, wiec nie
    wykluczam, ze teraz jest lepiej :)

    W lustrach to generalnie AWB sobie radzi w okolicach ~5500, cokolwiek
    dalej -- zarowki czy cien w bezchmurny dzien -> porazka.

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 34. Data: 2009-04-28 15:01:52
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Michal Tyrala pisze:

    > Kompakty ktore mialem w łapkach przy zarowkach tez sobie nie radzily,
    > ale kompaktem tak na dluzej to ja juz dawno nic nie robilem, wiec nie
    > wykluczam, ze teraz jest lepiej :)

    "Żarówki" energooszczędne. Tryb AWB w obu aparatach.

    Pentax K110D (K100D):
    http://img178.imageshack.us/img178/3871/pentaxk110ds
    i1.jpg

    Fuji S602Z:
    http://img178.imageshack.us/img178/6567/fujis602zqk2
    .jpg

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 35. Data: 2009-04-28 17:32:34
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Howk:

    > Przecież w jpg też można dowolnie zmieniać balans, przynajmniej w PS.

    Nie można, to tylko sztuczka.

  • 36. Data: 2009-04-28 19:56:24
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > Dlatego zastanawia mnie, dlaczego lustrzanka nie może podjąć decyzji o
    > balansie bieli PO przeanalizowaniu danych RAW, a PRZED konwersją do jpg.

    Przecież tak robi.

    > Oczywiście sam bardzo często robię w RAW, jak mi tu ktoś wyżej
    > zasugerował (pan/pani grypa, chyba), ale jest sporo takich sytuacji,
    > gdzie nie potrzebuję ani tych 6mpx, ani rawa. Ot obrazki ze spacerku,
    > imprezy, itp. Nic takiego. Do wrzucenia na dysk, obejrzenia i
    > prawdopodobnie wyrzucenia większości. Dlatego miło byłoby mieć w miarę
    > sprawnie i w szerokim zakresie działający AWB - szczególnie dotyczy to
    > różnego rodzaju światła jarzeniowego, czy innego "energooszczędnego"
    > świństwa.

    Kup S5 Pro. Ma najlepiej działający AWB na rynku.

  • 37. Data: 2009-04-28 20:49:23
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Kup S5 Pro. Ma najlepiej działający AWB na rynku.

    Myślałem o przesiadce na Nikona właśnie ze względu na S5Pro. Ale się
    rozmyśliłem. Współczesne aparaty mają już na tyle dużą dynamikę, że mi
    starczy. Do tego słaby filtr połówkowy szary i jest git. ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 38. Data: 2009-04-28 21:15:14
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

    > Myślałem o przesiadce na Nikona właśnie ze względu na S5Pro. Ale się
    > rozmyśliłem. Współczesne aparaty mają już na tyle dużą dynamikę, że mi
    > starczy. Do tego słaby filtr połówkowy szary i jest git. ;)

    Nie wszędzie połówka wystarczy :D

    http://img100.imageshack.us/img100/9913/dscf1596.jpg

    Ale co do AWB to nie żartowałem. Zalety S5 to nie tylko dynamika.

  • 39. Data: 2009-04-28 21:34:46
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze "Paweł W.":

    > Nie wszędzie połówka wystarczy :D
    >
    > http://img100.imageshack.us/img100/9913/dscf1596.jpg
    >
    > Ale co do AWB to nie żartowałem. Zalety S5 to nie tylko dynamika.

    Ale ja nie mówię o bardzo dobrym AWB, a o większym zakresie AWB, tak,
    żeby radził sobie także ze światłem żarowym. A tego chyba także S5 nie
    potrafi.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 40. Data: 2009-04-29 01:08:08
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Paweł W. wrote:

    > Nadal mowa TYLKO o lustrzankach?

    tak

    > Moje pytanie wynika z zestawienia poniższych informacji:
    > - AWB lustrzanki działa przeważnie od ok. 4000K. Nie radzi sobie z
    > niższymi temperaturami barwowymi

    zalezy jakiej. generalnie generalizujesz za bardzo :)

    > Dlatego zastanawia mnie, dlaczego lustrzanka nie może podjąć decyzji o
    > balansie bieli PO przeanalizowaniu danych RAW, a PRZED konwersją do jpg.

    ponownie: jaka? nikony od zawsze balans bieli ustawialy po ekspozycji,
    na podstawie danych z matrycy. w serii D2 dodano zewnetrzny czujnik aby
    poprawic dokladnosc, D3/300/700 uzywaja czunika pomiaru swiatla do
    identyfikacji zrodla swiatla i wstepnego ustawienia, ale na koniec i tak
    ustawiaja na pordstawie danych z matrycy.

    z tego co wiem canon dziala bardzo podobnie, i zasadniczo to zdziwilbym
    sie jakby ktoklwiek robil to inaczej.

> [...]
    > sprawnie i w szerokim zakresie działający AWB - szczególnie dotyczy to
    > różnego rodzaju światła jarzeniowego, czy innego "energooszczędnego"

    uzywaj PRE albo zmien system na taki w ktorym AWB dziala. problemem moze
    byc dziadowski system obrowbki obrazu ktory po prostu nie wyrabia z
    analiza danych.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997