eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaZasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ? › Re: Zasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ?
    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zasada działania automatycznego balansu bieli w lustrzankach ?
    Date: Tue, 28 Apr 2009 05:14:54 -0700 (PDT)

    On 28 Apr., 11:56, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > No właśnie chciałbym uniknąć obróbki w kompie, albo zmieniania częstego
    > WB. Po prostu chciałbym, aby w trybie zielonym aparat radził sobie z
    > balansem bieli tak jak kompakt. Skoro sczytuje dane z matrycy, tak jak
    > kompakt, to w taki sam sposób może ustalić sobie balans bieli.
    > Stąd moje pierwsze pytanie - czy za AWB odpowiada jakiś niezależny
    > moduł, który ogranicza jego działanie od dołu do ok. 4000K???
    > Bo jak nie, to czemu jeszcze nie zrobiono AWB działającego w szerokim
    > zakresie temperaturowym, jak w najprymitywniejszych kompaktach?
    >
    > Pozdrawiam,
> [...]

    nie ma teoretycznych przeszkod zeby dslr dokonywal WB z taka sama
    precyzja jak kompakt.
    w obu przypadkach dane pochodza z tego samego zrodla , czyli matrycy.
    nie stosuje sie w zdecydowanej wiekszosci dslr dodatkowego
    kolorymetru - pewnie problem bylby taki sam tylko w innym miejscu - na
    ile dokladnie pracuje kolorymetr , jak zinterpretowac jego dane ?
    czesto np zdjecia robione przy zachodzie slonca wlasciwie winny miec
    lekko zoltawy zafarb - zdjecie dzieki temnu wyglada naturalnie ,
    oczywiscie da sie zafarb usunac , ale czy bedzie wtedy zdjecie
    lepsze ?
    Pobieranie danych z matrycy / raw / pufera ma te zalete ze sa to dane
    TTL a wiec dotyczyce rzeczywiscie fotografowanego motywu ,
    prawdopodobnie blad jest mniejszy niz pobierane z sensora mierzacego
    kolor swiatla padajacego , czy tez w tym miejscu , w ktorym znajduje
    sie aparat.

    Ale musze powiedziec , ze w praktyce nie odczuwam znaczacych roznic w
    WB pomiedzy kompaktem a dslr .
    Oceniam WB w kompakcie jako dobry , w dslr nieznacznie lepszy . ale
    jak sadze to kwestia stosowanych algorytmow a nie uwarunkowan
    systemowych.

    w dslr przy LV tez jest dokonywany WB przed zrobieniem zdjecia na
    uzytek potrzeb display ( tonmaping) , nie sadze zeby te dane sprzed
    zrobienia zdjecia byly pozniej wykorzystywane do WB. Sadze , ze w dslr
    jest zawsze po zrobieniu zdjecia , a kto wie , w kompaktach moze tez -
    moim zdaniem byloby to rozsadniejsze niz przed zrobieniem zdjecia .
    Najdlokladniejszy przeciez pomiar to w trakcie zdjecia , czyli z tego
    co zostalo odeslane do pufera , albo zapisane w postaci raw.