  • 1. Data: 2021-06-29 21:06:53
    Temat: Zamykanie obwodu masą
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim w samochodzie, gdzie światła
    stopy miały cały czas podane 12V, a pedał zamykał obwód załączając masę.
    Ale to nie każdy samochód, jedne miały tak inne na odwrót.

    I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-06-29 21:30:10
    Temat: Re: Zamykanie obwodu masą
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    > szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Podobno odwrotna polaryzacja miała mieć wpływ na oksydowanie (jakiś
    urban legend) Generalnie to częste rozwiązanie. Jak dla mnie, to dobre
    bo podanie masy zaświeca żarówkę, lub świeci się ona kiedy nastąpi
    przetarcie przewodów i zwarcie do masy. Odwrotnie, to możesz mieć
    podczas jazdy jakąś niekotrolowaną awarię bezpieczników czy nawet zapłon
    instalacji, po podaniu plusa, kiedy kabel/cokolwiek ma zwarcie do masy.
    Obecnie ma to chyba związek z kontrolą can-bus, czasem :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 3. Data: 2021-06-29 21:39:48
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 29 Jun 2021 21:30:10 +0200, LordBluzg(R) napisał(a):

    > bo tak wyszło po prostu?

    Dokladnie tak.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2021-06-30 00:18:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    > szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Skoro bywa różnie, to pewnie tu akurat tak wyszło. Wydaje mi się
    to nawet bardziej logiczne -- do lamp idzie wiązka przewodów, jeden
    więcej nie stanowi różnicy. A pedał z jednym przewodem łatwiej zrobić
    niż z dwoma.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2021-06-30 01:10:54
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    > szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Bardzo często spotykane rozwiązanie. Dzięki temu niektóre czujniki mają
    tylko jeden styk do kabla, a drugi biegun zamykają przez swoją metalową
    obudowę i masę karoserii lub silnika.
    Włącznik oświetlenia wnętrza w drzwiach jest prawie zawsze realizowany
    przez zwarcie do masy. Żarówka jest z jednej strony podłączona na stałe
    do plusa, a z drugiej strony do zrównoleglonych kilku włącznikach w
    każdych drzwiach i włącznik ręczny. Wystarczy gdziekolwiek zewrzeć do
    masy i mamy włączone oświetlenie kabiny.
    W przypadku rozłączania plusa, trzeba by każdy włącznik odwiedzić dwoma
    kablami.

    Mówimy o samochodach z klasyczną instalacją elektryczną.

    yabba

  • 6. Data: 2021-06-30 09:51:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2021 00:18:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Skoro bywa różnie, to pewnie tu akurat tak wyszło. Wydaje mi się

    Pewne rozwiazania w samochodach sa czesto duplikowane ... bo dobre.

    Hm, wydaje mi sie, ze takie swiatlo stop bylo czeste ... choc mam
    teraz watpliwosci, bo przeciez to czesto byla jedna zarowka ze
    swiatlami pozycyjnymi. Co raczej sugeruje mase na wspolnym
    wyprowadzeniu. Moze u kolegi osobna zarowka.

    > to nawet bardziej logiczne -- do lamp idzie wiązka przewodów, jeden
    > więcej nie stanowi różnicy.

    Niekoniecznie wiecej. Choc nie - tu trzeba zasilanie doprowadzic do
    lamp i przewod powrotny. Ale jeszcze jest swiatlo wsteczne, to juz
    kabel zasilania podwojnie wykorzystany.

    > A pedał z jednym przewodem łatwiej zrobić niż z dwoma.

    Ja tam pamietam osobny wylacznik przy pedale, ale moze teraz sa cale
    pedaly. Czy tak latwiej ... no niby jeden przewod do przylaczenia
    mniej, ale o mase trzeba zadbac. A zasilanie gdzies ze stacyjki
    doprowadzone, wiec blisko.

    J.

  • 7. Data: 2021-07-04 13:21:03
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    > szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Może po prostu łatwiej żarówkę sprawdzić, zwierasz WŁASCIWĄ końcówkę do
    masy i zaświeci.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 8. Data: 2021-07-04 13:37:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Może po prostu łatwiej żarówkę sprawdzić, zwierasz WŁASCIWĄ końcówkę do
    > masy i zaświeci.

    O tak, producenci samochodów znani są z dbałości o to, by każdy mógł
    sobie wszystko łatwo sprawdzić, a w razie potrzeby szybko naprawić.
    Jeśli czasem wyjdzie im tak, że do wymiany żarówki trzeba odkręcić
    silnik albo zdemontować połowę jego osprzętu, to przecież tylko przez
    przypadek i niechcący.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2021-07-06 12:32:25
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies>

> [...]
    >
    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy szukam
    > czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    Część urządzeń jest wyłączana z dwóch stron i zadziała np. tylko w określonym
    położeniu stacyjki lub innego przekaźnika, który podaje +, przez co potencjalnie
    coś tam może zadziałać jak dostanie - z drugiej strony. A jak dostanie tylko -
    to nie zadziała, i w ten sposób np. zapalniczką nie wyczerpiesz sobie akumulatora.
    Dodatkowo można zapewne oszczędzić i na + dać bezpiecznik jeden dla wielu
    urządzeń bez ciągnięcia kabli ze skrzynki z bezpiecznikami do włączników i
    zpowrotem (czyli w sumie było by podwójnie, we wątku był przykład z oświetleniem
    kabiny).
    Trochę poza tematem, bo to już nie wiem czy jest często spotykane, to w nissanie
    miałem kontrolki podpięte przez diody, co pozwalało w prosty sposób zrobić
    logicznego or-a/and-a i kontrolka hamulców miała 4 źródła zapalenia (klocki,
    ręczny, niski poziom płynu, test kontrolki), a z drugiej strony były 2 (coś z
    komputera i nie wiem co drugie, bo nie miałem całego schematu), więc - mógł
    pochodzić z 3 czujników 1 drutem, a + z dwóch źródeł.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 10. Data: 2021-07-08 17:55:32
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Pierwszy raz spotkałem się z czymś takim w samochodzie, gdzie światła
    > stopy miały cały czas podane 12V, a pedał zamykał obwód załączając masę.

    Chyba normalne, ale może coś nie wiem

    > Ale to nie każdy samochód, jedne miały tak inne na odwrót.

    "Syrena" miała plus na masie

    > I zastanawiam się czy tam był jakiś głębszy zamysł z tym związany czy
    > szukam czegoś w zupełnym przypadku - bo tak wyszło po prostu?

    - masz tylko jeden przewód do wyłącznika = mniejszy koszt instalacji,
    redukcja masy
    - czujnik prostszy w budowie = mniejszy koszt wykonania
    - rozwiązanie odporne na zwarcia -> przetrze się kabel, zewrze
    gdziekolwiek w około do blachy, to zaświeci żarówka a nie kabel zapłonie.

    --
    Irokez