  • 1. Data: 2021-06-29 15:39:46
    Temat: Anteny GSM
    Od: trybun <M...@j...cb>

    Z dawnych czasów została mi antena pracujaca w paśmie 450 Mhz. Jest to
    antena pasywna o dość dużym uzysku, 17dB i tak sie zastanawiam gdybym do
    niej podłączył modem do którego używam anteny tzw szerokopasmowej
    806-2500MHz, której uzysk to zaledwie 8dB.

    Co może wyniknąć z takiego podłączenia:

    1/ Nic

    2/ lepszy sygnał

    3/Spalę modem?

  • 2. Data: 2021-06-29 16:06:51
    Temat: Re: Anteny GSM
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Jun 2021 15:39:46 +0200, trybun wrote:
> [...]
    > niej podłączył modem do którego używam anteny tzw szerokopasmowej
    > 806-2500MHz, której uzysk to zaledwie 8dB.

    Raczej gorszy. Antena na 450MHz nie sprawdza sie na 800 czy 2500.

    > 3/Spalę modem?

    No ryzyko jest. Antena bedzie mocno niedopasowana.

    Choc tak osobiscie ... mam watpliwosci, czy sprzety malej mocy i
    niskiego napiecia tak latwo sie palą. Modem GSM to moc ma akurat
    srednia - max 2W i to w impulsach.

    Jak mozesz modem zaryzykowac ... jak by tu zmierzyc o ile wzrosla
    temperatura scalaka nadajnika :-)

    J.

  • 3. Data: 2021-06-29 16:17:10
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-06-29 o 15:39, trybun pisze:
> [...]
    > niej podłączył modem do którego używam anteny tzw szerokopasmowej
    > 806-2500MHz, której uzysk to zaledwie 8dB.

    Jeśli to ta z aukcji to ciekawy jest komentarz jakiegoś gościa, że
    pracuje bardzo dobrze też na LTE.
    Ciekawe. Czyżby była tak szerokopasmowa?

    https://allegro.pl/oferta/20-elementowa-najmocniejsz
    a-antena-kierunkowa-gsm-7109711150?utm_feed=aa34192d
    -eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_m
    edium=cpc&utm_campaign=_ELKTRK_PLA_Telefony+i+Akceso
    ria&ev_adgr=Akcesoria+GSM&gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA
    1Ly_nTJVQtU-1M1yR2geqfQiOMGkkddn9s9Gz9Nddxdq5FAL2FZI
    klopOBoC430QAvD_BwE

  • 4. Data: 2021-06-29 16:27:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 Jun 2021 16:17:10 +0200, t-1 napisał(a):

> [...]
    ria&ev_adgr=Akcesoria+GSM&gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA
    1Ly_nTJVQtU-1M1yR2geqfQiOMGkkddn9s9Gz9Nddxdq5FAL2FZI

    Może być tak, że dla niższych częstotliwości antena ganiała na 1/4 fali, a
    dla wyższych zaskoczyła na 1/2 lub 1.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2021-06-29 16:49:31
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.06.2021 o 16:06, J.F pisze:

    > Raczej gorszy. Antena na 450MHz nie sprawdza sie na 800 czy 2500.

    No tak.. Szkoda że nie mam jakiegoś starego modemu na którym mógłbym
    poeksperymentować w takim zestawieniu.

> [...]
    > srednia - max 2W i to w impulsach.
    >
    > Jak mozesz modem zaryzykowac ... jak by tu zmierzyc o ile wzrosla

    Nie bardzo sie na tym znam, ale jakoś trudno uwierzyć że podłączenie do
    niededykowanej anteny pasywnej mogłoby zniszczyć modem.. Jednak trochę
    szkoda gdyby się coś miało stać w modemie który niedawno kupiłem.

  • 6. Data: 2021-06-29 16:51:46
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.06.2021 o 16:17, t-1 pisze:

> [...]
    ria&ev_adgr=Akcesoria+GSM&gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA
    1Ly_nTJVQtU-1M1yR2geqfQiOMGkkddn9s9Gz9Nddxdq5FAL2FZI

    Moja wygląda podobnie, jednak jest z czasów kiedy korzystano z
    technologii CDMA i do tego jest dedykowana. Zresztą technologia nie ma
    tu nic do rzeczy liczą się obsługiwane częstotliwości.

    A co do samej zasady to tzw szerokopasmowa zawsze będzie słabsza od
    'wąskopasmowej".

  • 7. Data: 2021-06-29 21:28:02
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    trybun wrote on 29.06.2021 15:39:
> [...]
    > niej podłączył modem do którego używam anteny tzw szerokopasmowej
    > 806-2500MHz, której uzysk to zaledwie 8dB.

    Raczej nic nie spalisz, bo modemy z zasady pracują z dziadowskimi
    antenami podłączanymi przez nieświadomych użytkowników a sprzedawanymi
    przez jeszcze mniej świadomych sprzedawców. Jak bardzo zżera cię
    ciekawość to możesz kupić jakiś chiński analizator wektorowy np. nanoVNA
    i zmierzyć S11. Po wykresie będzie widać w jakich pasmach pracuje antena.

    https://www.youtube.com/watch?v=_drx7ORUDWI

  • 8. Data: 2021-07-02 11:28:09
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.06.2021 o 21:28, Zbych pisze:

> [...]
    > ciekawość to możesz kupić jakiś chiński analizator wektorowy np.
    > nanoVNA i zmierzyć S11. Po wykresie będzie widać w jakich pasmach

    No, aż tak ciekawy to nie jestem aby w to inwestować jakąś kasę. Tym
    niemniej dzięki za opinię i link.