  • 21. Data: 2023-01-30 18:30:40
    Temat: Re: Zamiennik elektrozaworu, dostępny w Polsce
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 08:37:28 -0800 (PST), Mordoklejek Zygzakowaty
    wrote:

    > Aż żem zerknął do katalogu relpol, tam stoi AC obok DC.
    > Po części mechanizm przekaźnika można przełożyć na cewki elektrozaworów.

    No wlasnie w przekazniku jest obejma na polowie rdzenia - jak to
    zrobic w elektrozaworze?

    > Przy tej samej konstrukcji przekaźnika rezystancja dla cewki DC większa niż cewki
    AC.
    > Od kilkudziesięciu % do 400%. DC można sporo przeciążyć nawet x2,5.
    >
    > Teraz możemy dorobić teorię dlaczego tak się dzieje?
    > AC kłapie stykami, DC jest stabilne. Coby kompensować kłapanie , w tym mniejszy
    > docisk, prąd/moc dla AC muszą byś sporo większe niż dla rozwiazania opartego o
    DC.

    Popatrzylem w dane serii R4N
    https://www.relpol.pl/content/download/55664/947229/
    file/R4N.pdf

    Istotnie, cewka AC ma znacznie mniejszy opor niz cewka DC.
    Ale pradu roboczego nie podali :-(
    A przypominam, ze cewka ma indukcyjnosc, i prąd to nie jest U/R.

    Natomiast podali znamionowy pobór mocy:
    AC 1.6VA
    DC 0.9W

    Ciekawe ... prąd w cewce AC jednak większy?
    Grzeje niekoniecznie bardziej, moze wrecz tak samo, biorac pod uwage
    rezystancje np dla 24V DC 640 ohm, AC 158 ohm.

    I jeszcze jedna roznica:
    czas zadzialania: DC 13ms, AC 10ms.

    co mozna wytlumaczyc duzym pradem AC początkowo - mała indukcyjnosci
    przy przerwie w rdzeniu.
    Ale 10ms ... jeden polokres zasilania ... przypadek, czy
    bezpieczenstwo w dokumentacji?

    czas powrotu: DC 3ms, AC 8ms.

    Czyzby ta obejma sie objawiala ?

    > W takim razie nic nie przemawia za stosowaniem cewek AC.

    Przemawia, jak masz pod ręką tylko 230V AC zasilenia,
    albo duzy transformator na 24V i wiekszą ilosc przekaznikow do
    zasilenia. Po co ci jeszcze prostownik duzej mocy?

    Co prawda dzis zasilacz przetwornicowy DC tanszy niz duze trafo :-)
    No i czym te cewki sterowac - elektronika woli DC,
    AC to ... bez elektroniki, czy innym przekaznikiem, mniejszym? :-)

    > No chyba że coś się później magnesuje.

    To raczej problem DC - przekladke trzeba dawac, zeby kotwica sie nie
    przykleila na stałe.

    J.

  • 22. Data: 2023-01-30 18:31:53
    Od: Mordoklejek Zygzakowaty <m...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Dla AC jest to rezystancja i reaktancja razem, a reaktancja sie nie
    > grzeje ...
    >
    > J.

    Dla tego samego modelu. Przykład.

    AC 2,8 VA
    DC 1,5 W

  • 23. Data: 2023-01-30 18:57:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 09:31:53 -0800 (PST), Mordoklejek Zygzakowaty
    wrote:

    > Dla tego samego modelu. Przykład.
    >
    > AC 2,8 VA
    > DC 1,5 W

    Tylko ze jak policzysz dla mojego:
    24V, AC 1.6VA, DC 0.9W,

    prąd AC 1.77 razy wiekszy niz DC.

    Ale rezystancja DC 640, AC 158.

    Zgodnie ze wzorem P=I^2 * R, moc tracona dla AC wychodzi jakies 20%
    mniejsza.

    Tylko ta obejma ... chyba troche strat wnosi :-)

    J.

  • 24. Data: 2023-01-30 19:01:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://youtu.be/qTd9T49sXFs?t=525

    Jest siła?

    J.

  • 25. Data: 2023-01-30 20:31:38
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 30.01.2023 o 16:11, Mordoklejek Zygzakowaty pisze:
    > Jedno z wielu rozwiazań:
    > https://youtube.com/watch?v=cC41j-LJZm4&feature=shar
    es&t=33

    > Dla kleju podobnie.

    Pewnie w technice kosmicznej są i szybsze elektrozawory, ale o ile
    pamiętam początkowe pytanie, chodziło o zwykły elektrozawór do wody do
    pralki.

    No i właśnie taki nie będzie włączał wody 100 razy w ciągu sekundy.
    Dlatego nie ma co rzeźbić o wtryskiwaczach paliwa ani o ink jetach do
    drukarek.

    To taka różnica jak młotek kowalski i młot pneumatyczny :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 26. Data: 2023-01-30 20:36:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 20:31:38 +0100, Wiesiaczek wrote:
    es&t=33

    > Pewnie w technice kosmicznej są i szybsze elektrozawory, ale o ile
    > pamiętam początkowe pytanie, chodziło o zwykły elektrozawór do wody do
    > pralki.

    Chodzilo o elektrozawor ... przypominajacy ten z pralki.

    > No i właśnie taki nie będzie włączał wody 100 razy w ciągu sekundy.

    W moje pralce cos buczy w czasie napelniania wodą.

    > Dlatego nie ma co rzeźbić o wtryskiwaczach paliwa ani o ink jetach do
    > drukarek.

    Jeden z kolegow dobrze pisal - pompka do akwarium.
    Przypomina konstrukcyjnie ten zawór.

    Jak oni to zrobili, ze zawór mało drga ?

    J.

  • 27. Data: 2023-01-30 20:41:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 Jan 2023 16:12:45 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
    > Wiecie może gdzie dostanę zamiennik takiego elektrozaworu - Robertshaw
    > K-12930-290 24V 50/60Hz 10W
    > https://www.softenerparts.com/pe413-134-24.htm - żeby nie musieć
    > zamawiać go aż z USA czy Meksyku?

    W Pradze czeskiej.

    https://www.robertshaw.com/

    Ale pewnie nie jest jakis krytyczny, i moga podpasowac inne
    elektrozawory, z pralek czy zmywarek.

    J.

  • 28. Data: 2023-01-30 20:43:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 08:32:17 +0100, Mateusz Bogusz wrote:

    > Cewki, zgadza się. A właściwie to problem jest z elementem który blokuje
    > obracanie się cewki, a który jest/był wybrzuszeniem na plastikowej
    > obudowie które to się "ścieło"...no nic. Dzięki za kierunek, poszukam
    > coś podobnego.
    >
    > A tak swoją drogą to cena za taką cewkę (10W) 200-400zł to normalna cena
    > za taką rzecz?

    Za "przemysłowy" wyrob ... pewnie tak.
    Co nie znaczy, ze nie znajdziesz masy tanszych a podobnych.

    > Przy cenie 500-700zł (z zaworem) to zakładam że te rzeczy
    > się po prostu nie psują za często?

    Cewka w zasadzie powinna byc "wieczna".

    J.

  • 29. Data: 2023-01-30 20:43:54
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 30.01.2023 o 20:36, J.F pisze:

    > Chodzilo o elektrozawor ... przypominajacy ten z pralki.

    > W moje pralce cos buczy w czasie napelniania wodą.

    > Jeden z kolegow dobrze pisal - pompka do akwarium.
    > Przypomina konstrukcyjnie ten zawór.

    Mam dzwonek przy drzwiach i też przypomina elektrozawór :)))

    Pompka to pompka a elektrozawór to elektrozawór.

    Pompka działa zupełnie inaczej niż zawór i ma zupełnie inne przeznaczenie.

    > Jak oni to zrobili, ze zawór mało drga ?

    A dlaczego miałby drgać?
    To nie jest dzwonek przy drzwiach ani wibrator :)

  • 30. Data: 2023-01-30 20:59:11
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 30.01.2023 o 20:43, J.F pisze:

    > Za "przemysłowy" wyrob ... pewnie tak.
    > Co nie znaczy, ze nie znajdziesz masy tanszych a podobnych.

    > Cewka w zasadzie powinna byc "wieczna".

    Ja miałem ostatnio sporo do czynienia z elektrozaworami od pralek, bo
    robiłem sobie system nawadniania w ogrodzie.

    Jeśli chodzi o cenę elektrozaworu to wyniosła ona 0 zł, ponieważ takie
    EZ wymontowywałem z pralek z wystawek lub w składnicy złomu.

    Te zawory są praktycznie wieczne, chociaż czasem wymagają czyszczenia.
    Są na 230 V AC i to mi bardzo upraszcza konstrukcję.

    Dlatego nie rozumiem rozwodzenia się na temat elektrozaworów, skoro
    można podobne znaleźć na śmietniku i z powodzeniem używać.

    W skrajnym przypadku można wymienić samą cewkę (da się) lub przeczyścić
    sam EZ (też się da).

    Powodzenia! :)