  • 11. Data: 2023-01-30 16:50:27
    Temat: Re: Zamiennik elektrozaworu, dostępny w Polsce
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 15:46:21 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Dlaczego ON więcej? 6000 rpm to dokładnie 100 obrotów na sekundę,
    > niezaleznie od rodzaju paliwa.

    Tak, ale wtrysk benzyny jest co 2 obroty :-)
    Co prawda byly jakies rozwiazania, gdzie wtryskiwacz byl 1,
    albo 2 - i kazdy obslugiwal 2 cylindry.
    Sam wtrysk byl krótszy niz poł okresu, co podnosi wymagania
    predkosciowe.

    A w dieslu ... mowi sie, ze wtryskiwacz podaje nawet 5 dawek paliwa
    w jednym cyklu pracy.

    > Nie zaglądałem do środka, więc nie będę zgadywał. W opisach cewek jest
    > to zaznaczone, więc zaanonsowałem.

    No, ciekawe czy sie taka cewka na 230V AC rózni od cewki na 230V DC.

    Niby impedancja wieksza, co powinni uwzglednic.
    A moze tez wymagania na wielkosc pola magnetycznego rozne.

    230V DC sie raczej nie stosuje, wiec sie nie dowiemy,
    ale moze sa wersje 24V DC i AC :-)

    J.

  • 12. Data: 2023-01-30 17:12:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Tak, ale wtrysk benzyny jest co 2 obroty :-)
    > Co prawda byly jakies rozwiazania, gdzie wtryskiwacz byl 1,
    > albo 2 - i kazdy obslugiwal 2 cylindry.

    Tak, pamiętam, że kiedyś marketing operował pojęciem "wielopunktowy
    wtrysk paliwa". Wnioskuję z tego, że mógł być też jednopunktowy,
    a to oznacza kopa co pół obrotu.

    > Sam wtrysk byl krótszy niz poł okresu, co podnosi wymagania
    > predkosciowe.

    No więc właśnie, te wymagania w stosunku do zaworów i pompek wcale
    nie wydają się być wygórowane.

    > A w dieslu ... mowi sie, ze wtryskiwacz podaje nawet 5 dawek paliwa
    > w jednym cyklu pracy.

    To teraz. Kiedyś wszystko było mechaniczne. I też silniki działały, choć
    diesle zwykle kręciły się nieco wolniej. Średnioprężne (z gruszką żarową)
    jeszcze wolniej.

    https://youtu.be/0SmRypjAUcU

    https://youtu.be/02i02czjcfs

> [...]
    > A moze tez wymagania na wielkosc pola magnetycznego rozne.
    >
    > 230V DC sie raczej nie stosuje, wiec sie nie dowiemy,

    Tu akurat chodziło o zastępnik 24V, być może AC. Ja miałem więcej do
    czynienia z DC.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2023-01-30 17:36:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 17:12:54 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tak, pamiętam, że kiedyś marketing operował pojęciem "wielopunktowy
    > wtrysk paliwa". Wnioskuję z tego, że mógł być też jednopunktowy,
    > a to oznacza kopa co pół obrotu.

    Jednopunktowy jak najbardziej występował.

    > No więc właśnie, te wymagania w stosunku do zaworów i pompek wcale
    > nie wydają się być wygórowane.

    > To teraz.

    To juz dawno temu :-)

    > Kiedyś wszystko było mechaniczne. I też silniki działały, choć
    > diesle zwykle kręciły się nieco wolniej.

    Mechanicznie byla jedna dawka, a potem elektronika i szybkie zawory
    wszystko zmienily.

    J.

  • 14. Data: 2023-01-30 17:37:28
    Od: Mordoklejek Zygzakowaty <m...@g...com>

    poniedziałek, 30 stycznia 2023 o 16:50:28 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
    >
    > Niby impedancja wieksza, co powinni uwzglednic.
    > A moze tez wymagania na wielkosc pola magnetycznego rozne.

    Aż żem zerknął do katalogu relpol, tam stoi AC obok DC.
    Po części mechanizm przekaźnika można przełożyć na cewki elektrozaworów.

    Przy tej samej konstrukcji przekaźnika rezystancja dla cewki DC większa niż cewki AC.
    Od kilkudziesięciu % do 400%. DC można sporo przeciążyć nawet x2,5.

    Teraz możemy dorobić teorię dlaczego tak się dzieje?
    AC kłapie stykami, DC jest stabilne. Coby kompensować kłapanie , w tym mniejszy
    docisk, prąd/moc dla AC muszą byś sporo większe niż dla rozwiazania opartego o DC.

    W takim razie nic nie przemawia za stosowaniem cewek AC.
    No chyba że coś się później magnesuje.

  • 15. Data: 2023-01-30 17:39:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 06:52:38 -0800 (PST), Mordoklejek Zygzakowaty
    wrote:

    > Magnetyczny ofkors inny niż magnes.

    W sumie moglby byc i niemagnetyczny.
    Cewka wypycha, o ile są zwarte "zwoje".

    Ciekawe jak wtedy z pulsacją sily ... chyba tez powinna byc?

    J.

  • 16. Data: 2023-01-30 17:44:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mechanicznie byla jedna dawka, a potem elektronika i szybkie zawory
    > wszystko zmienily.

    Jedna dawka i z *pompy* (wtryskowej), nie z zaworu. Teraz może być
    nawet trudno opisać, czy chodzi o szybkość zaworów, czy pomp. Tak
    jest w przypadku technik aplikacji kleju. W silnikach chyba podobnie.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2023-01-30 17:46:42
    Od: Mordoklejek Zygzakowaty <m...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > W sumie moglby byc i niemagnetyczny.

    Aluminiowy? Chyba nie bardzo:)

    > Cewka wypycha, o ile są zwarte "zwoje".
    >
    > Ciekawe jak wtedy z pulsacją sily ... chyba tez powinna byc?

    Mamy zagadnienie. Czemu do grzejących się instalacji producent daje
    grzejąca się cewkę AC zamiast mniej grzejącej się DC?

    Zarobek?

  • 18. Data: 2023-01-30 18:01:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 08:46:42 -0800 (PST), Mordoklejek Zygzakowaty
    wrote:

    > Aluminiowy? Chyba nie bardzo:)

    Aluminiowy, miedziany.

    > Mamy zagadnienie. Czemu do grzejących się instalacji producent daje
    > grzejąca się cewkę AC zamiast mniej grzejącej się DC?
    > Zarobek?

    Raczej sposob sterowania. Mają pod ręką AC, to stosują cewki AC,
    maja DC, to stosują cewki DC.

    Ale czy cewka DC sie mniej grzeje?
    Prąd w cewce ogranicza jej impedancja.
    Dla DC to jest rezystancja, na ktorej cieplo sie wydziela.

    Dla AC jest to rezystancja i reaktancja razem, a reaktancja sie nie
    grzeje ...

    J.

  • 19. Data: 2023-01-30 18:03:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 17:44:30 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jedna dawka i z *pompy* (wtryskowej), nie z zaworu.

    VW robil swoje pompowtryskiwacze, gdzie byla i pompa, mozna by rzec
    wtryskowa, i zaworek sterujący dokladnie wtryskiem.

    Teraz modny Common Rail, gdzie pompa daje stale cisnienie,
    i zaworki sterujące.

    J.

  • 20. Data: 2023-01-30 18:19:38
    Od: Mordoklejek Zygzakowaty <m...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Aluminiowy, miedziany.

    Coś chyba ścieniasz. Niby jak?

> [...]
    > Dla DC to jest rezystancja, na ktorej cieplo sie wydziela.
    >
    > Dla AC jest to rezystancja i reaktancja razem, a reaktancja sie nie

    Faktycznie przeoczyłem. Działa trochę jak transformator.
    Jednak kiedy założymy tą samą moc wydzielaną (opieram się o katalog relpol)
    na cewce AC i DC, nie mamy wytlumaczenia czemu cewka DC może być
    przeciążona znacznie bardziej niż AC:) Po mojemu AC bardziej się grzeje.