  • 151. Data: 2016-09-08 19:22:33
    Temat: Re: Za komuny to było wesoło !!
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jestes pewny? Polska ma ogromne zasoby wegla. Ale to wegiel energetyczny. Nke da sie
    nim palic w piecach w domu. Od dawna importujemy wegiel do spalania w gospodarstwach
    domowych i malych kotlowniach. Taki konsumencki wegiel chyba sprzedaja dwie albo trzy
    polskie kopalnie. Jest w nim traktowany jako dodatowy a nie glowny produkt. Ten
    wegiel w Polsce byl. Ale jego zasoby mozliwe do wydobycia w cenie umozliwiajacej
    sprzedaz sie prawie skonczyly. Gdyby przestac wydobywac wegiel dla detalicznej
    sprzedazy to cena wegla w Polsce by spadla.

  • 152. Data: 2016-09-08 19:22:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jak miałem 4 lata rodzice się przeprowadzili i wystąpili z podaniem o
    >telefon, że małe dzieci (brat miał 2 lata) same zostają w domu.
    >Podanie uwzględnili i jak prawie kończyłem studia dostaliśmy telefon
    >(czyli w liceum nie miałem i nie wiem, czy koledzy mieli bo do nich
    >nie dzwoniłem :) ).

    Tak jakos to bylo, ale ... na nowym mieszkaniu telefon sie zjawil cos
    po 5 latach.
    Osiedle trafilo do planu, i telefony zalozyli relatywnie szybko.
    Poprzednie czekalo chyba ze 20. Wczesniej zbudowane, a telefon pozniej
    zainstalowali.

    Tym niemniej przyszly lata 80-te, i statystyka wygladala we Wroclawiu
    IMO niezle.
    Choc nadal na telefon to podanie zlozyc i czekac, czekac, czekac,
    czekac ... chyba, ze wejdzie do planu :-)

    No i bardzo mi sie podobalo to odkopywanie podania.
    Zlozyl ktos wniosek, telefonu nie bylo, nie bylo, nie bylo, mieszkanie
    zmienil, znow zawnioskowal ... a zlozyl pan juz wczesniej wniosek ?
    Na starym mieszkaniu ... nic nie szkodzi, wznowimy, Zasluzony Petent,
    20 lat juz czeka na telefon - zrealizujemy w pierwszej kolejnosci ...
    czyli 5 lat, a moze za 10, a moze juz za 3 ... :-)

    No coz, inni tez tak czekali, to i tak nie bylo potrzeby dzwonic :-)
    I dopiero ustroj sie zmienil, firme sie zalozylo ... i jak tu pracowac
    bez telefonu.

    J.

  • 153. Data: 2016-09-08 19:22:51
    Od: Dziamgot Niestrudzony <d...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Wagony to ponoc legenda - nigdy nie przyspawano.
    > Koks ... chyba po jakiejs tam rynkowej cenie na Zachodzie sprzedawano.

    Moja kulpa, na wschód oczywiście.
    Polacy musieli dostarczać do ZSRR węgiel i koks za 10% ich ceny (1,22 dolara USA za
    tonę węgla, 1,44 dolara za tonę koksu) - wystarczało to tylko na pokrycie kosztów
    transportu surowców do granicy ZSRR. Do 1953 roku Polacy dostarczyli do ZSRS
    54.000.000 ton węgla wartego 630.000.000 ówczesnych dolarów USA.

    > Mieso i szynke tez po rynkowej,

    Być może, ale lewizna szła do niemca, a kasa do prywatnej kieszeni.

    > Natomiast ... przyszedl rok 1990, polki sie zapelnily.
    > Wiec gdzie to sie wczesniej podziewalo ?
    > Tez podejrzewam, ze u ruskich ...

    Szczerze mówiąc pod koniec l.80tych nie widziałem pustych półek,
    może ruskim PL kurek zakręciła z darmochą. Raz czy dwa zdarzyły
    się braki cukru, ot dawali 1kg na osobę zdaje się w 88/89r.
    Później braków nie pamiętam.

  • 154. Data: 2016-09-08 19:45:33
    Od: Dziamgot Niestrudzony <d...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Wagony to ponoc legenda - nigdy nie przyspawano.

    http://www.wykop.pl/ramka/336144/wykaz-towarow-wysla
    nych-z-polski-do-zsrr/

  • 155. Data: 2016-09-08 20:05:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A to nie tak bylo ze weglem splacalismy ZSRR kredyt jaki u nich zaciagnelismy na
    prowadzenie wojny? Nie walczylismy na wschodzie pod ich sztandarem a pod wlasnym, to
    kosztowalo. Wiesz ze na front wschodni docirala 1/4 wyposazenia i sprzetu. 3/4
    czolgow i armat nie zdarzylo raz wystrzelic bo zostaly zniszczone w transporcie.
    Wziecie czynnego udzialu w tamtej wojnie kosztowalo nas majatek. Ciekawe skad
    informacja ze za 1/10 ceny a nie 1/8 albo 1/12 ceny. Informacjami takimi jak Twoja,
    wyssaymi z palca, Polacy onanizowali sie kilkadziesiat lat. Troche nas ruscy pewno
    zdoili, ale nieduzo. Duzo mniej jak jest w plotkach. To ze korzystalismy chociazby
    dlatego ze jak zachod placil za barylke 35 dolcow a my 6 i troche ludzie nie chca
    zauwazac. Tego ze w Polsce bez sowieckiego wywiadu gospodarczego wielu rzeczy by nie
    bylo tez nie jest tajemnica a o tym sie nie mowi. Taka prosta rzecz jak lekarstwa.
    Wiekszosc receptur zostala wtedy przez Rosjan ukradziona albo nielegalnie kupiona.
    Tak samo bylo z tarflenem, nylonem.

  • 156. Data: 2016-09-08 20:15:13
    Od: Dziamgot Niestrudzony <d...@g...com>

    użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Informacjami takimi jak Twoja, wyssaymi z palca,

    ,,Gospodarka w PRL" Janusza Kalińskiego

  • 157. Data: 2016-09-08 21:09:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >A to nie tak bylo ze weglem splacalismy ZSRR kredyt jaki u nich
    >zaciagnelismy na prowadzenie wojny?
    >Nie walczylismy na wschodzie pod ich sztandarem a pod wlasnym, to
    >kosztowalo.

    O ile pamietam, to tamte pozyczki oficjalnie umorzono, czy od razu
    byly "bezzwrotne".
    Za to Anglicy sie o swoje upomnieli ... ale moze to Amerykanie ich tak
    nauczyli ... czy taka tradycje od wiekow mieli.

    Wych* nas z reparacji, no ale tez troche "pomogli w odbudowie".
    No i wych* nas z planu Mashalla.

    >Wiesz ze na front wschodni docirala 1/4 wyposazenia i sprzetu. 3/4
    >czolgow i armat nie zdarzylo raz wystrzelic bo zostaly zniszczone w
    >transporcie.

    Cos mi sie nie chce wierzyc. Nie tak latwo zniszczyc czolg ... z
    powietrza. Nawet jak jedzie na platformie.

    >Wziecie czynnego udzialu w tamtej wojnie kosztowalo nas majatek.

    No coz, rzad byl w Londynie, i juz nie placil.
    Jesli odbierali, to dopiero po wojnie ...

    >Troche nas ruscy pewno zdoili, ale nieduzo.

    A jednak w 1990 polki sie zapelnily. To co sie stalo - bo przeciez nie
    import z zachodu.

    >To ze korzystalismy chociazby dlatego ze jak zachod placil za barylke
    >35 dolcow a my 6 i troche ludzie nie chca zauwazac.

    Ruskim $6 placilismy ? Czy w rublach, a te ruble to ch* wie jak
    wycenionie.
    A tej ropy to sam widziales ile nam przysylali - na kartki nie
    starczalo.
    A samochodow sporo mniej niz teraz.

> [...]
    >Taka prosta rzecz jak lekarstwa.
    > Wiekszosc receptur zostala wtedy przez Rosjan ukradziona albo

    Sa jeszcze patenty. Niby jest tam napisane jak zrobic, ale tak nie do
    konca.
    Tym niemniej poczytac mozna. I poprobowac.
    I wykorzystac, skoro nikt nie oskarzy ...
    No ale Gierek zaczal licencje kupowac, kupowac, kupowac ... az na
    splaty zabraklo.
    I ch* wie czemu - za drogo kupowal, czy za duzo, bo przeciez kazdy
    woli kupic i na delegacje w II obszarze jezdzic, niz w krajowej
    biedzie samemu wymyslec.

    J.

  • 158. Data: 2016-09-08 21:23:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sam dales wykaz towarow. Jakos wegla nie widze. Ilosci jakie sa w wykazie to drobne
    na panstwo wielkosci Polski. Teraz daj jeszcze ile od ruskich w tym czasie ropy, gazu
    i rudy zelaza przyszlo. Dwa wagony cukierkow, robi wrazenie na idiotach. Przez te dwa
    wagony zabraklo na rynku wewnetrznym miesiecznie 3 gramy cukierkow na Polaka. Na
    cztero osobowa rodzine wychodzi brak jednej landrynki miesiecznie. Ciekawe ile
    wagonow koszul kosztowal samolot mysliwski.

  • 159. Data: 2016-09-08 21:29:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dziamgot Niestrudzony" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    użytkownik J.F. napisał:

    >Być może, ale lewizna szła do niemca, a kasa do prywatnej kieszeni.

    Jaka lewizna ?
    To nie te czasy co dzis, kontrole na granicy byly ambitne.
    Ale tirow nie wazono ... tylko kto sie mial dogadac na zawyzenie
    dostaw - dyrektor rzezni z niemieckim hurtownikiem ?

    >Szczerze mówiąc pod koniec l.80tych nie widziałem pustych półek,
    >może ruskim PL kurek zakręciła z darmochą.

    Zrodla twierdza, ze kartki byly gdzies do roku 89, najdluzej ponoc na
    mieso.
    Ten 1990 to tak troche symbolicznie, Mazowiecki zaczal rzadzic 12
    wrzesnia 1989, ale przeciez wiadomo, ze od razu ustroju nie zmienil.

    No i kurek mogli zakrecic wczesniej.

    J.

  • 160. Data: 2016-09-08 21:34:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości
    W dniu 2016-09-08 o 16:50, J.F. pisze:

    >Ależ jajka były, w dowolnej ilości, tylko NIE NA SPRZEDAŻ.

    Ale wiesz, skoro nikt jajek w sklepie nie kupuje, to po co ma
    sprzedawac ?

    >Giees prowadził SKUP jajek i odstawiał je do państwowej hurtowni,
    >sprzedać nie miał prawa.

    Faktycznie troche glupio ... ale czy dzis nie ma podobnych paradoksow
    ?
    Skup nie sprzeda, chocby z braku kasy fiskalnej :-)

    >Trzeba było przechwycić dostawcę przed gieesem i kupić bezpośrednio.
    >I też nie zawsze chcieli, bo za dostawę jajek do gieesu mieli nie
    >tylko złotówki, ale także kartki na paszę czy tam coś.

    No i co sie dziwic, ze sklep tez nie sprzedawal, tylko sie rozliczal
    rzetelnie :-)

    J.