  • 1. Data: 2013-02-06 12:49:58
    Temat: Dobór akumulatorka 3,6V i układu ładowania
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Znalazłem chwilę wolnego czasu i kończę projekt polegający na włożeniu
    do obudowy starego, bakelitowego telefonu modułu GSM sterowanego Atmegą.
    Na chwilę obecną wszystko już działa - można dzwonić i odbierać
    połączenia, elektromechaniczny dzwonek informuje o połączeniu
    przychodzącym. Całość nie jest jednak zbyt mobilna, gdyż w chwili
    obecnej składa się z kilku płytek połączonych przewodami, zasilanych z
    zasilacza przez stabilizator 5V.

    Docelowo planuję zasilać całość z akumulatorka 3,6V, z możliwością
    ładowania za pomocą standardowej ładowarki do telefonu komórkowego.

    I teraz pytanie: jaki akumulatorek i układ sterujący ładowaniem
    powinienem wybrać? Na allegro jest trochę takich akumulatorów,
    produkowanych głównie z myślą o telefonach bezprzewodowych. Ceny są
    różne, od (dosłownie) kilku złotych za 600 mAh.
    Niestety opis podaje głównie informację o tym, do jakiego modelu
    telefonu przeznaczony jest akumulator. Ja tymczasem szukam czegoś, co
    sprawdzi się w moim projekcie.

    Musi przede wszystkim zapewnić odpowiedni pobór prądu, na który składa się:
    1) Zasilanie Atmegi8, CD4066, mikrofonu elektretowego (dodatkowy
    wzmacniacz mikrofonowy okazał się zbędny), jednostopniowego wzmacniacza
    słuchawkowego, jednej lub kilku diod LED.
    2) Zasilanie elektromechanicznego dzwonka, sterowanego mostkiem H. W
    czasie dzwonienia będzie cyklicznie przez kilka ms pobierał kilkaset mA,
    z przerwami wynoszącymi kilkanaście ms.
    3) Zasilanie modułu GSM - zgodnie z informacja podaną w nocie
    maksymalnie 1,5A w impulsie (0,5 ms na 4,6 ms).

  • 2. Data: 2013-02-06 13:43:21
    Temat: Re: Dobór akumulatorka 3,6V i układu ładowania
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Docelowo planuję zasilać całość z akumulatorka 3,6V, z możliwością
    > ładowania za pomocą standardowej ładowarki do telefonu komórkowego.

    Wydaje mi się, że jeśli jest miejsce w obudowie, to warto się zakręcić wokół
    ogniwa 18650, to jest litowo-jonowe, o pojemności i wydajności przyzwoitej
    (potrafiło rozżarzyć do czerwoności, gdy zrobiłem na chwilę małe zwarcie
    tasiemki łączącej ogniwa, żar był lokalny, w miejscu dotknięcia, plamka
    jakieś 2 mm, przez ok. sekundę).
    Co do ładowarki nie wypowiem się...

  • 3. Data: 2013-02-06 14:39:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.02.2013 13:43, schrieb Anerys:

> [...]
    > małe zwarcie tasiemki łączącej ogniwa, żar był lokalny, w miejscu
    > dotknięcia, plamka jakieś 2 mm, przez ok. sekundę).

    Wziąłbym LiIon albo LiPo, co podejdzie. Potrzebujesz jeszcze układ do
    ładowania. Jest tego multum na rynku, można nawet kupić gotowce. Miałem
    kiedyś sznurek do sklepu internetowego, ale gdzieś mi zniknął.
    Kosztowały jakieś 2EUR za sztukę. Albo zrobić samemu. Są różne ICki, na
    przykład MAX1555, który to można czasami dostać za darmo od Maxima.
    Tylko trzeba mieć dobre oczy, bo obudowa chyba SOT232 czy jakoś tam. Ale
    nie potrzebujesz nic, oprócz ww układu, kondziora i ewentualnie LEDa z R
    jako wskaźnik ładowania.

    Waldek

  • 4. Data: 2013-02-06 15:10:34
    Od: MT <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-06 14:39, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > Tylko trzeba mieć dobre oczy, bo obudowa chyba SOT232 czy jakoś tam. Ale
    > nie potrzebujesz nic, oprócz ww układu, kondziora i ewentualnie LEDa z R

    KUp telefon komorkowy wydlub ladowarke i juz.

  • 5. Data: 2013-02-06 16:25:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-06 14:39, Waldemar Krzok pisze:

    > Wziąłbym LiIon albo LiPo, co podejdzie.

    No właśnie, tyle tylko, że ja szukam bardziej konkretnej informacji.
    Chcę wiedzieć CO PODEJDZIE. ;) Po wpisaniu hasła na Allegro wyskakuje
    tego całe multum. Zarówno z napięciem zaznaczonym jako 3,6V jak i 3,7V.
    Większość to akumulatorki do telefonów bezprzewodowych (kilka ogniw w
    koszulce termokurczliwej) albo komórek. Podana jest też pojemność.

    Ja natomiast potrzebuję informacji na temat tego, który akumulatorek
    będzie w stanie dostarczyć odpowiednio dużego prądu. Kolejna sprawa to
    wskazania kompatybilnego z nim układu ładowania.

    Nie budowałem jeszcze żadnego układu zasilanego z akumulatorka, z
    własnym układem ładowania - dlatego wolę tutaj zdać się na opinię
    bardziej doświadczonych.

  • 6. Data: 2013-02-06 16:55:28
    Temat: Odp: Dobór akumulatorka 3,6V i układu ładowania
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Do ładowania to takie coś: MCP73831T

    PC

  • 7. Data: 2013-02-06 16:57:22
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-06 16:25, Atlantis pisze:

> [...]
    >
    > Nie budowałem jeszcze żadnego układu zasilanego z akumulatorka, z
    > własnym układem ładowania - dlatego wolę tutaj zdać się na opinię

    Poszukaj na forach modelarskich. Ja osobiście brałbym chyba akumulator
    do lustrzanki (np Kanon) na bodajże 7,2 V i przetwornicę stepdown. Da
    ładowania wykorzystałbym ładowarkę do tego akumulatorka.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2013-02-06 17:15:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-06 16:57, Mario pisze:

    > Poszukaj na forach modelarskich. Ja osobiście brałbym chyba akumulator
    > do lustrzanki (np Kanon) na bodajże 7,2 V i przetwornicę stepdown. Da
    > ładowania wykorzystałbym ładowarkę do tego akumulatorka.

    Niby też dobry pomysł, tyle tylko, że wtedy będę musiał za każdym razem
    rozkręcać telefon celem wyjęcia akumulatorka. Myślałem o tym już przy
    okazji prostszego rozwiązania - kilku akumulatorków AA.

  • 9. Data: 2013-02-06 17:28:44
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.02.2013 17:15, schrieb Atlantis:

    > Niby też dobry pomysł, tyle tylko, że wtedy będę musiał za każdym razem
    > rozkręcać telefon celem wyjęcia akumulatorka. Myślałem o tym już przy
    > okazji prostszego rozwiązania - kilku akumulatorków AA.

    Ile energii potrzebujesz. To pierwsze pytanie, które powinieneś sobie
    zadać. Jak ci wystarczy typowy akumulator z telefonów komórkowych, to
    bierz go i tyle. W tych akumulatorach masz jedno ogniwo, 3.6 lub 3.7V.
    Dla twojego zastosowania to wsio ryba. Układy ładowarek (większość) są
    kompatybilne z jednymi i drugimi. Jak nie, to zobaczysz w dataszicie,
    który układ podejdzie. Ja ci już zaproponowałem MAX1555, bo tego da się
    dostać za darmo od Maxima i nie wymaga on prawie żadnych peryferii
    oprócz kondziorków. Akumulatory z kilkoma ogniwami wymagają balancera,
    trzeba sprawdzić, czy takowy siedzi w akumulatorze czy w urządzeniu
    ładowanym.

    Waldek

  • 10. Data: 2013-02-06 17:30:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-06 17:15, Atlantis pisze:

    > Niby też dobry pomysł, tyle tylko, że wtedy będę musiał za każdym razem
    > rozkręcać telefon celem wyjęcia akumulatorka. Myślałem o tym już przy
    > okazji prostszego rozwiązania - kilku akumulatorków AA.

    Wsadzić ładowarkę do środka :) Ale to trochę zwiększa koszty. A jak ma
    być tanio to daj magazynek na paluszki z akumulatorkami AA. Do tego
    zwykły zasilacz 5V, mały rezystor i ewentualnie 1czy 2 diody Schottky
    aby po naładowaniu akumulatorów nie przeładować ich. Wadą będzie długie
    ładowanie.

    --
    pozdrawiam
    MD