  • 61. Data: 2014-04-01 15:05:15
    Temat: Re: Wykrywanie pradu
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > A skoro tak, to znów: po co trafo. Sam bocznik i na nim wprost uC.
    > Zasili się sam, a sygnał puszczę diodą LED i odbiorę w sterowniku bez kabli.

    Czyli co ten uC ma robić? Bo nie potrafię się domyślić sensowności
    rozwiązania. Może za duży skrót myślowy?

    --
    Michał

  • 62. Data: 2014-04-01 15:17:30
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Nie zaszkodzi, a może pomóc:-)
    > Na Zenerkę mogę się zgodzić.
    > No i wyszło, jak to powiedział Michał.
    > Nie wiem tylko, czy myślał o Zenerce.
    > S.

    O Shottky'ego ze względu na mały spadek napięcia. Szeregowo, tzn.
    tworząc prostownik jednopołówkowy. Napięcie we wtórnym obwodzie
    przekładnika z założenia ma ograniczać rezystor (wpięty do zacisków
    przekładnika). Fakt, że rzeczywiście zenerka by się przydała do cięcia
    'szpilek'.

    --
    Michał

  • 63. Data: 2014-04-01 15:47:45
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Policz straty na boczniku.
    Masz rację. Policzyłem:
    Moc pompy 70 [VA]
    Napięcie zasilania 230 [V]
    Prąd 0,3 [A]
    napięcie VDD uC 2 [V]
    spadek napięcia na diodach 1,4 [V]
    napięcie szczytowe na boczniku 3,4 [V]
    napięcie skuteczne na boczniku 2,41 [V]
    straty 0,73 [W]
    Wartość rezystancji 7,9 [Ohm]

    Wygląda na to, że mam niby ~0,8 W straty na boczniku,
    ale nie muszę dawać zasilania, więc chyba nie tak źle.
    Dla uproszczenia przyjąłem, że kondensator na VDD-VSS naładuje się do
    wartości szczytowej.
    W sumie uC może działać na 32kHz, więc wtedy pobiera 14uA, więc chyba mogę
    tak założyć.
    Samo nadawanie, to będzie mogło być impulsowe powiedzmy po 100us co 10ms,
    więc nie za bardzo obciąży kondensator.
    Ma to sens?
    S.

  • 64. Data: 2014-04-01 16:01:49
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Czyli co ten uC ma robić? Bo nie potrafię się domyślić sensowności
    > rozwiązania. Może za duży skrót myślowy?
    Chyba chodzi o to, że kolega chce zrobić sygnalizację diodą, że działa pompa
    i dodatkowo robić sobie statystyki zużycia prądu, bądź ścieków.
    Ja w tej sytuacji proponowałem mały uC, który sam się zasili z obwodu,
    policzy sobie czas włączenia
    i nada sobie diodą syganł do odbiornika (innego uC).
    Modyfikując dalej układ, to można by jeszcze podłączyć wyświetlacz LCD do
    tego mikrokontrolera na drucie.
    I koniec roboty.
    S.

  • 65. Data: 2014-04-01 16:09:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    > Masz rację. Policzyłem:
    > Moc pompy 70 [VA]

    Pompa ma 250W...

> [...]
    > straty 0,73 [W]
    > Wartość rezystancji 7,9 [Ohm]
    > Wygląda na to, że mam niby ~0,8 W straty na boczniku,

    Znacznie więcej, niestety.

> [...]
    > tak założyć.
    > Samo nadawanie, to będzie mogło być impulsowe powiedzmy po 100us co 10ms,

    Nie - z przekładnikiem jest naprawdę prościej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 66. Data: 2014-04-01 16:37:48
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Ok.

    Moc pompy 250 [VA]
    Napięcie zasilania 230 [V]
    Prąd 1,09 [A]
    napięcie VDD uC 2 [V]
    spadek napięcia na diodach 1,4 [V]
    napięcie szczytowe na boczniku 3,4 [V]
    napięcie skuteczne na boczniku 2,41 [V]
    straty 2,62 [W]
    Wartość rezystancji 2,2 [Ohm]

    Dla tej pompy może i lepiej dać przekładnik.
    S.

  • 67. Data: 2014-04-01 22:54:51
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > A skoro tak, to znów: po co trafo. Sam bocznik i na nim wprost uC.

    nie wprost - przez LTC3109.
    Tylko kosztowo mało elegancko wyjdzie - chyba że RoMan zaproponuje
    tańsze transformatorki 1:100 niż Wurtha. Ale ze mną coś nie chciał o
    nich rozmawiać ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 68. Data: 2014-04-01 23:04:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    > nie wprost - przez LTC3109.
    > Tylko kosztowo mało elegancko wyjdzie - chyba że RoMan zaproponuje
    > tańsze transformatorki 1:100 niż Wurtha. Ale ze mną coś nie chciał o
    > nich rozmawiać ;-)

    Przekładniki 1:1000 (takie stosuje się na 50Hz) są w stałej ofercie,
    linka podałem.

    Przekładniki 1:100 to raczej do przetwornic - z tego co widzę - od 3
    do 5 PLN w zależności od średnicy rdzenia i materiału. Na 50Hz się nie
    nadają.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 69. Data: 2014-04-01 23:12:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    > nie wprost - przez LTC3109.
    > Tylko kosztowo mało elegancko wyjdzie - chyba że RoMan zaproponuje
    > tańsze transformatorki 1:100 niż Wurtha. Ale ze mną coś nie chciał o
    > nich rozmawiać ;-)

    Odpisałem Ci na służbowego maila w tamtym temacie. Szkoda, że się nie
    upomniałeś - myślę, że jestem usprawiedliwiony.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 70. Data: 2014-04-02 00:08:06
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > nie wprost - przez LTC3109.
    > Tylko kosztowo mało elegancko wyjdzie - chyba że RoMan zaproponuje
    > tańsze transformatorki 1:100 niż Wurtha. Ale ze mną coś nie chciał o
    > nich rozmawiać ;-)
    O.K. Dziękuję. To jest fajny temat.
    Fakt! Po co dawać grzejnik w szereg, skoro potrzeba 100uA.
    Taka tyci pompeczka energii jest bardzo ciekawa.
    Cenowo, tak jak trzeźwo zaznaczyłeś - kompletna porażka,
    gdyż tutaj mamy możliwość skubnięcia większej energii niż źródło 50mV.

    Fakt. Transformatory to nieporozumienie. Nawet jeden.
    Toż przecież zwykły przekładnik ekonomicznie lepiej się tu sprawuje i można
    wprost na nogi uC.

    Myślałem jeszcze o czymś innym.
    Skoro potrzebujemy mało energii, to niech ten bocznik sobie będzie dawał
    nawet i 5V spadku napięcia.
    Po załączeniu uC można zwrotnie zmostkować go dwoma MOSFETami.
    Czyli łapać tylko energię na początku okresu, a resztę zdławić.

    Wtedy mamy:
    Maksymalne straty (bez zwierania bocznika) 5,55 [W]
    Wartość rezystancji bocznika 4,7 [Ohm]

    1) Rezystor zimny, gdyż przez 95% czasu będzie zwarty.
    2) uC
    3) 2x MOSFET 1A
    S.