  • 71. Data: 2014-04-02 08:51:37
    Temat: Re: Wykrywanie pradu
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Tak, ale to zwykłe diody na strukturze.

    A co to jest "zwykła dioda na strukturze"? Jak popatrzysz na przekrój
    struktur CMOS, to zobaczysz tam pełno (no może bez przesady, ale jednak
    zawsze trochę) różnych możliwych tranzystorów i tyrystorów, a samych
    diod praktycznie wcale.

    > Dodatkowo przygotowane na przepięcia.
    > W zasadzie są do tego samego: prostowanie.

    Wcale. A już na pewno nie do zasilania przez nie układu. Że czasem to
    działa, nie oznacza, że zostało to do tego przewidziane. Wystarczy
    sprawdzić ile prądu może popłynąć przez piny zasilające, a ile przez
    I/O. Fajnie, że maksymalny dopuszczalny prąd bez latch-up jest tak duży,
    jak maksymalny prąd I/O i w tym wypadku wystarcza. Tyle, że wcale nie
    musi, bo zabezpieczenie przed latch-up jest przewidziane na normalną
    polaryzację zasilania. To oczywiście nie znaczy, że nie zadziała, ale
    też nie znaczy, że będzie OK. Zwyczajnie trzeba sprawdzić.

> [...]
    > Skoro ta zenerka jednak powodowałaby zwiększenie pradu, to może faktycznie
    > lepiej
    > zamontować jeszcze zwykły bocznik do tego przekładnika i wpiąć się na nim.
    > Ale dobra.
    > Zrobię w moim systemie pomiar czasu włączenia pomp.
    > Oczywiście sam je włączam, ale warto sprawdzić, czy fizycznie płynie prąd.
    > Tak do kontroli S202.
    >
    > A skoro tak, to znów: po co trafo. Sam bocznik i na nim wprost uC.
    > Zasili się sam, a sygnał puszczę diodą LED i odbiorę w sterowniku bez kabli.

    To może jednak zamiast kombinować z uC po prostu zasilić LEDa?
    Najprościej (?) to jest dać bocznik, na nim podwajacz napięcia,
    najlepiej na diodach germanowych (pewnie będzie ciężko, ale schottky też
    będą dobre, przy zwykłych krzemowych to nie ma sensu), zasilający LEDa.
    W celu zmniejszenia mocy na boczniku można go dodatkowo zbocznikować (
    :) ) połączonymi antyrównolegle diodami w odpowiedniej ilości i
    odpowiedniego typu.
    Jak masz wszystko na jednej płytce to lepiej po prostu dać transoptor
    zamiast LEDa.
    A jeszcze lepiej - pewnie hallotron, ale tym to ja się na poważnie nie
    bawiłem, chociaż wydaje się być przy własnym sterowniku rozwiązaniem
    najmniejszym.

    Pozdrawiam

    DD

  • 72. Data: 2014-04-02 09:03:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Myślałem jeszcze o czymś innym.
    > Skoro potrzebujemy mało energii, to niech ten bocznik sobie będzie dawał
    > nawet i 5V spadku napięcia.
    > Po załączeniu uC można zwrotnie zmostkować go dwoma MOSFETami.
    > Czyli łapać tylko energię na początku okresu, a resztę zdławić.
    >
    > Wtedy mamy:
    > Maksymalne straty (bez zwierania bocznika) 5,55 [W]
    > Wartość rezystancji bocznika 4,7 [Ohm]
    >
    > 1) Rezystor zimny, gdyż przez 95% czasu będzie zwarty.
    > 2) uC
    > 3) 2x MOSFET 1A
    > S.

    MOSFET ma "odwrotną" diodę w strukturze, łącząc dwa MOSFETy
    przeciwsobnie robisz zwarcie diodami. Ale idea nie jest zła, możnaby
    użyć triaka.

    P.P.

  • 73. Data: 2014-04-02 09:42:03
    Od: g...@g...com

    Takim:
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/jak-mikr
    okontroler-widzi-sygnal-cyfrowy.html

    bajcik

  • 74. Data: 2014-04-02 09:45:59
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > MOSFET ma "odwrotną" diodę w strukturze, łącząc dwa MOSFETy
    > przeciwsobnie robisz zwarcie diodami. Ale idea nie jest zła, możnaby
    > użyć triaka.
    >
    > P.P.
    Myślałem aby MOSFETY połaczyć szeregowo, a nie równolegle.
    Wydaje mi się, że jest to korzystniejsze niż triac.
    Myślałem o Triacu, ale wydaje mi się, że na MOSFETami lepiej zdławi się
    napięcie na boczniku.
    Po prostu SSR.
    www.discovercircuits.com/PDF-FILES/fetssr.pdf
    Oczywiście zamiast tego generatorka, to już może i uC wygenerować napięcie
    załączające.
    S.

  • 75. Data: 2014-04-02 10:08:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Wednesday, April 2, 2014, 9:45:59 AM, you wrote:

> [...]
    > www.discovercircuits.com/PDF-FILES/fetssr.pdf
    > Oczywiście zamiast tego generatorka, to już może i uC wygenerować napięcie

    A ponoć układ z przekładnikiem miał być tak strasznie skomplikowany i
    trudny...

    Mnożysz byty nad potrzebę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 76. Data: 2014-04-02 10:25:22
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > kabli.

    > Chyba chodzi o to, że kolega chce zrobić sygnalizację diodą, że działa pompa
    > i dodatkowo robić sobie statystyki zużycia prądu, bądź ścieków.
    > Ja w tej sytuacji proponowałem mały uC, który sam się zasili z obwodu,
    > policzy sobie czas włączenia
    > i nada sobie diodą syganł do odbiornika (innego uC).
    > Modyfikując dalej układ, to można by jeszcze podłączyć wyświetlacz LCD do
    > tego mikrokontrolera na drucie.
    > I koniec roboty.
    > S.

    Komplikacja układu bez sensu. Przecież jeśli sygnał ma być "odebrany" na
    jakimś sterowniku (uC) to jemu wystarczy informacja: pompa włączona /
    pompa wyłączona. Sterownik policzy czas włączenia, ilość włączeń i co
    tam jeszcze będzie trzeba. Do tego przekładnik w sam raz się nadaje.
    Izoluje od 230V i na dodatek nic nie trzeba wpinać w obwód
    wysokonapięciowy ani tym bardziej programować uC, robić jakąś płytkę
    którą trzeba starannie zaizolować i chronić przed wilgocią bo inaczej
    popieści i uwzględnić warunki cieplne dla rezystora.

    Widać nigdy nie stosowałeś przekładnika. Nie bój się ich. Kup jeden,
    podłącz i polubisz.

    --
    Michał

  • 77. Data: 2014-04-02 10:40:57
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-03-31 12:16, g...@g...com pisze:

    > Kupilem jakis przekladnik pradowy, zobaczymy co z tego wyjdzie.
    > Musze doczytac jak to sie podlacza do mikrokontrolera.

    Podłącz jak napisał RoMan. A jeśli na szybko brakuje Ci jakiegoś
    elementu to spróbuj zastąpić tak, aby mniej więcej trzymać się zasad
    wymienionych w wątku.

    --
    Michał

  • 78. Data: 2014-04-02 10:54:11
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A ponoć układ z przekładnikiem miał być tak strasznie skomplikowany i
    > trudny...
    > Mnożysz byty nad potrzebę.

    Koledzy!
    Ja wiem, że jest wygodniej VANem po bułki jechać.
    Ja to nawet Seicento mogę.
    Ale najzdrowiej i najtaniej rowerem.

    1) rezystor 0,1 zł
    2) uC 2 zł
    3) 2x MOSFET 1 zł

    Razem: ~3 zł
    Wielkość:
    1) rezystor 5x2mm
    2) uC SOT-23
    3) 2x MOSFET SO-8
    razem: 1cm2

    Waga: 10 g
    --------------
    Przekładnik:
    Cena: x3
    Wielkość: x10
    Waga: x10

    S.

  • 79. Data: 2014-04-02 10:55:52
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Podłącz jak napisał RoMan. A jeśli na szybko brakuje Ci jakiegoś
    > elementu to spróbuj zastąpić tak, aby mniej więcej trzymać się zasad
> [...]

    Bo?ni.

  • 80. Data: 2014-04-02 11:06:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Wednesday, April 2, 2014, 10:54:11 AM, you wrote:

    > Koledzy!
    > Ja wiem, że jest wygodniej VANem po bułki jechać.
> [...]

    Musisz jeszcze te dwa MOSFETy poprawnie wysterować i utrzymać napięcie
    na bramkach. Nadal uważasz, że zrobisz to bez dodatkowych elementów?

    > Razem: ~3 zł
    > Wielkość:
    > 1) rezystor 5x2mm
    > 2) uC SOT-23