  • 1. Data: 2011-09-27 16:27:03
    Temat: Wydajnosc w RAID0
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    W celu zwiekszenia wydajności systemu postanowiłem dokupić drugi dysk twardy
    ktory ma pracować razem z obecnym dyskiem WD 160GB (8MB bufor) 7200rpm SATA
    II.
    Jaka konfiguracja bedzie bardziej wydajna?
    1) Dokupienie drugiego identycznego HDD i zestawienie ich w macierz RAID0
    (mam mozliwosc dokupienia identycznego HDD)
    2) Dokupienie drugiego dysku w nowszej technologii np. SAMSUNG 500GB HD502HJ
    7200 16 MB SATAII F3 na ktorym bedzie postawiony system Windows XP a na
    obecnym dysku 16)GB bede miał plik wymiany i jakies zasoby.

    Nie istotne są dla mnie:
    - koszty obydwu konfiguracji (zresztą są zbliżone).
    - calkowita pojemność dysków.
    - awaryjność (znam minusy RAID0, a do przechowywania waznych danych mam
    osobny serwer plików)

    Interesuje mnie tylko wzrost wydajnosci. Prosze o opinie.

  • 2. Data: 2011-09-27 16:35:28
    Temat: Re: Wydajnosc w RAID0
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > 7200 16 MB SATAII F3 na ktorym bedzie postawiony system Windows XP a na
    > obecnym dysku 16)GB bede mia plik wymiany i jakies zasoby.

    RAID0 powinien być wydajniejszy.

    latet

  • 3. Data: 2011-09-27 16:55:08
    Od: RemeK <g...@d...null>

    Dnia Tue, 27 Sep 2011 18:35:28 +0200, Latet napisał(a):

    > RAID0 powinien być wydajniejszy.
    >
    > latet

    Niekoniecznie, ten dysk Samsunga byl dosc szybki, a podejrzewam, ze stare
    160ki niespecjalnie, pomijam juz np. temperatury pracy i halas.

    --
    pozdro
    RemeK

  • 4. Data: 2011-09-27 17:04:58
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 27.09.2011 18:27, roxy pisze:
> [...]
    > osobny serwer plików)
    >
    > Interesuje mnie tylko wzrost wydajnosci. Prosze o opinie.

    Raid0 będzie szybszy, ale o ile - to zależy od operacji. kopiowanie
    danych prawie 2 razy szybszy. Wyszukiwanie, praca na małych plikach -
    wzrost niewielki.
    ToMasz

  • 5. Data: 2011-09-27 18:02:11
    Od: "r." <n...@n...com>

    W dniu 2011-09-27 18:35, Latet pisze:

    > RAID0 powinien być wydajniejszy.
    >
    > latet

    Idąc za ciosem może warto zainwestować w 3ci taki sam dysk i postawić
    Raid5 ? Będziesz miał 3 rzeczy na raz: wzrost wydajności, pojemności ale
    przede wszystkim wzrost niezawodności.

    pozdrawiam
    r.

  • 6. Data: 2011-09-27 19:01:27
    Od: RemeK <g...@d...null>

    Dnia Tue, 27 Sep 2011 19:04:58 +0200, ToMasz napisał(a):

    > Raid0 będzie szybszy, ale o ile - to zależy od operacji. kopiowanie
    > danych prawie 2 razy szybszy. Wyszukiwanie, praca na małych plikach -
    > wzrost niewielki.
    > ToMasz

    Tutaj warto wrzucic linka do testow, co prawda syntetyki, ale liczby
    porownac mozna:

    wspomniany Samsung:

    http://dyski.cdrinfo.pl/benchmark/Samsung-HD502HJ/49
    3.html

    i Caviar 160GB 8MB (jest nawet test w raidzie):

    http://dyski.cdrinfo.pl/dyski/78-Western-Digital-WD1
    600JS-Caviar-SE-160-8-SATA-II

    --
    pozdro
    RemeK

  • 7. Data: 2011-09-29 21:05:39
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-09-2011 o 20:02:11 r. <n...@n...com> napisał(a):

    >>> RAID0 (mam mozliwosc dokupienia identycznego HDD)

    > Idąc za ciosem może warto zainwestować w 3ci taki sam dysk i postawić
    > Raid5 ? Będziesz miał 3 rzeczy na raz: wzrost wydajności,
    Guzik prawda Raid 5 mocno obciąża procesor i dyski, jest wyraźnie
    wolniejszy
    niż raid 1 i 0.
    Autorowi proponuję jednak Raid1 większe bezpieczeństwo danych, odczyt
    szybszy,
    zapis taki sam jak n 1 dysk.

    > pojemności ale przede wszystkim wzrost niezawodności.
    Też różnie bywa, jedno, dwa złe wyłączenia i po raidzie i danych.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 8. Data: 2011-09-29 23:00:35
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 29 Sep 2011 23:05:39 +0200, janusz_kk1 napisał(a):

    > Guzik prawda Raid 5 mocno obciąża procesor i dyski, jest wyraźnie
    > wolniejszy
    > niż raid 1 i 0.

    RAID5 realizowany przez mostek południowy z płyty, czy przez dedykowany
    kontroler z własnym procesorem? Bo choć i tak RAID5 czy RAID6 raczej będzie
    wolniejszy niż RAID0 czy 10, to jednak straty na pojemności dysków będą
    mniejsze.

    > Autorowi proponuję jednak Raid1 większe bezpieczeństwo danych, odczyt
    > szybszy, zapis taki sam jak n 1 dysk.

    Bezpieczeństwo w RAID1 - przy dwóch dyskach, lub przy RAID10 przy czterech -
    jeżeli chodzi o fizyczny pad jednego z dysków, to owszem. Jak Ci się posypie
    logicznie struktura danych, to i tak masz sporo zabawy z ratowaniem danych.

    > Też różnie bywa, jedno, dwa złe wyłączenia i po raidzie i danych.

    RAID jako taki (pomijając RAID0) zabezpiecza bardziej przed uszkodzeniem
    fizycznym jednego czy (zależnie od poziomu RAID i ilości dysków) kilku
    napędów. Regularnego tworzenia kopii zapasowych na kilku nośnikach i tak
    żaden RAID moim zdaniem nie zastąpi.

    [ Got it all wrong, holy man. I absolutely believe in God... ]
    [ And I absolutely hate the fucker. (Richard B. Riddick, "Pitch Black") ]

  • 9. Data: 2011-09-30 05:38:00
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 30 Sep 2011 01:00:35 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Dnia Thu, 29 Sep 2011 23:05:39 +0200, janusz_kk1 napisał(a):
    [...]
> [...]
    > logicznie struktura danych, to i tak masz sporo zabawy z ratowaniem danych.

    Masz 50% szans na utratę RAID10 przy awarii drugiego dysku, zależnie od
    tego, w której gałęzi się on wysypie. O wiele bezpieczniejszym
    rozwiązaniem będzie RAID6, który bezproblemowo przeżywa pad dwóch
    napędów.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 10. Data: 2011-09-30 06:10:26
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-09-30 07:38, Michal Kawecki wrote:

> [...]
    > tego, w której gałęzi się on wysypie. O wiele bezpieczniejszym
    > rozwiązaniem będzie RAID6, który bezproblemowo przeżywa pad dwóch

    Podstawowe pytanie, czy to jest serwer 24/7 z SLA99,9 czy cos na uzytek
    domowy.
    W domu wystarczy raid0 + backup (de facto w domu z raid5 i 6 moze byc
    wiecej problemow niz z 0, gdy z r0 'wypniesz kabelek' - nie zadziala,
    gdy z 5 lub 6 system lub sterowniki moga tak namieszac w pozostalych
    dyskach, ze czasami problemem bedzie odzyskanie danych)

    W firmie /SLA/ Raid 1,10,5,6 + backup