  • 1. Data: 2014-03-22 21:33:44
    Temat: Wpływ kalibracji drukarki dla niedowiarków
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Dłuższy czas temu przy okazji jakiejś dyskusji zarzucono mi, że
    niepotrzebnie zawracam sobie głowę kalibrowaniem sprzętu na jakim
    pracuję w kontekście wierności reprodukcji zdjęć. Akurat miałem okazję
    zmienić sprzęt i wykonać próbny wydruk przypadkowego zdjęcia z kolekcji
    przed i po skalibrowaniu.

    Oto efekt:
    http://docs.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7T2l5OHVVO
    VBxdzA/

    Niestety dysk Google (jak wiele produktów tej firmy) ma istotny feler:
    musicie użyć ikonki pobierania aby móc zobaczyć zdjęcie (ikonka w
    postaci strzałki w dół).

    Pierwsze zdjęcie to oryginał. Drugie to wydruk przed kalibracją w
    możliwie najlepszej jakości. Trzecie - po kalibracji sprzętowej.

    Moim zdaniem warto zadbać o taką kalibrację gdyż uważam, że różnice mogą
    być kolosalne w jakości odbitek.

    Marek

  • 2. Data: 2014-03-22 22:20:04
    Temat: Re: Wpływ kalibracji drukarki dla niedowiarków
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-03-22 21:33, Marek pisze:
> [...]
    > możliwie najlepszej jakości. Trzecie - po kalibracji sprzętowej.
    >
    > Moim zdaniem warto zadbać o taką kalibrację gdyż uważam, że różnice mogą

    Ja już na ekranie widzę różnice w tych poszczególnych zdjęciach. Ale
    jaka była przestrzeń barwna? RGB? AdobeRGB? Konwersja z jednego formatu
    do drugiego?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 3. Data: 2014-03-23 08:11:22
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Moim zdaniem warto zadbać o taką kalibrację gdyż uważam, że różnice mogą
    >
    > być kolosalne w jakości odbitek.

    roznice sa wyrazne.
    mozesz cos wiecej napisac - jaki sprzet , jak robiles kalibracje ?

  • 4. Data: 2014-03-23 10:46:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-22 22:20, Krystek pisze:

    > Ja już na ekranie widzę różnice w tych poszczególnych zdjęciach. Ale
    > jaka była przestrzeń barwna? RGB? AdobeRGB? Konwersja z jednego formatu
    > do drugiego?

    Sprawy mają się tak:
    - zdjęcie wykonane jako RAW, więc oczywiście jest to wewnętrzna
    przestrzeń barw aparatu
    - sprzęt komputerowy, zarówno system jak i monitory pracują w Adobe RGB
    - wszelkie RAWy wywoływane są do Adobe RGB zatem
    - drukarka jedna z lepszych do zdjęć z niskobudżetowych: Epson XP 850,
    skalibrowana sprzętowo więc przestrzeń barw jest maksymalna możliwa do
    wykorzystania (więc przestrzeń barw nazwijmy Marek RGB)
    - skanowanie odbyło się do przestrzeni Adobe RGB (skaner klasy biurowej,
    wbudowany w w/w urządzenie). Wierność po skanowaniu względem tego, co
    widzę na papierze jest wysoka. Powyłączane wszelkie ulepszacze.

    Nie mam pewności czy odpowiedziałem Ci na w/w pytanie dotyczące
    konwersji "z formatu do formatu" gdyż nie wiem co dokładnie mogłeś mieć
    na myśli.

    Marek

  • 5. Data: 2014-03-23 11:08:11
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-03-23 08:11, XX YY pisze:

    > roznice sa wyrazne. mozesz cos wiecej napisac - jaki sprzet , jak
    > robiles kalibracje ?

    Jasne :-)

    W znacznej części odpowiedziałem już Krystkowi na podobne pytanie.
    Zapoznaj się z nią uzupełniająco. Poniżej doprecyzuję tam udzielone
    wyjaśnienia. Co do sprzętu:

    - aparat Sony A77

    - wywoływarka ACR w bieżącej wersji z ustawionym wyjściem do aRGB 16bit
    (oczywiście zdjęcie zostało skompresowane do 8 bitów przed publikacją)

    - system operacyjny W8.1 pracujący w przestrzeni aRGB

    - monitory aRGB skalibrowane z użyciem kalibratora ColorMunki Photo
    http://www.colormunki.pl/data/files/image/q/thumbs/5
    00_400_smart_original_99_cqyxva.jpeg

    - drukarka to zwykły 6-kolorowy Epson XP 850, nic szczególnego, choć
    moim zdaniem trudno dostać coś porównywalnego jakościowo pracującego w
    6-kolorach.

    - kalibracja drukarki w/w sprzętem została wykonana 2-przebiegowo:
    kalibracja podstawowa plus optymalizacja reprodukcji kolorów, o jakich
    wiem, że są trudnymi dla mojej drukarki. Z doświadczenia wiem, że druga
    optymalizacja jest zbyteczna.

    P.S.
    Jutro lub pojutrze wykonam test Epsona R3000 aby określić czy jest
    celowe zainwestowanie w niego.

    Marek