  • 1. Data: 2013-09-27 20:44:38
    Temat: Włącznik bezdotykowy
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    "Nadejszła" mnie potrzeba skomplikowania sobie życia ;)
    Poszukuję sposobu/gotowego rozwiązania na załączenie obwodu wejścia
    sterownika PLC bezdotykowo, w specyficzny sposób.
    Mam zamiar zrobić w obiekcie (zarządza nim PLC, wejścia 24DC npn)
    załączenie i wyłączenie oświetlenia przez zbliżenie ręki do włącznika.
    Nie chcę żadnego dotykania, ręce brudne i wypaćkane wszystko w około
    szybko będzie.
    Pomyślałem o kupnie zwykłego modułowego włącznika, ale zamiast niego z
    zaślepką z plastiku, tak aby wszystko trzymało jakiś wygląd -
    komponowało się znaczy.
    Problemem jest wykrycie ręki z odległości powiedzmy 5cm.

    Pomyślałem o optycznych czujnikach odbiciowych, ale mają 2 zasadnicze
    wady, cenę (dobry to bliżej 300pln) oraz konieczność wykonania
    otworów/szybek przez które będą patrzeć (nie chce aby były widoczne,
    podczerwone na szczęście też są).

    Ultradźwiękowe odpadają - plastik ekranuje.

    Mikrofalowe, są takowe sensownie dostępne i z tak małym zasięgiem?
    Wiem, że czujki alarmowe potrafią siebie na wzajem zakłócać jak się źle
    dobierze.

    Coś kombinować samemu na zasadzie wzbudzić obwód z płytką i badać czy
    nie zmienia amplitudy/częstotliwości? Kiedyś coś takiego popełniłem na
    operacyjnym, działało znakomicie, ale z odległości paru milimetów, a
    mnie interesuję 5cm! Trochę też się boję samostartów przy samoróbie.

    Ktoś ma fajny pomysł, albo rozwiązanie?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-09-27 20:58:43
    Temat: Re: Włącznik bezdotykowy
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Zapomniałem dodać trochę danych. Mam typową puszkę jako miejsce w którym
    muszę się zmieścić (więc typowe do listew LED odpadają) oraz musi być
    monostabilny.
    Hmm... w googlownicy Kluś rządzi jak widzę ;)

    Irek.N.

  • 3. Data: 2013-09-27 23:05:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Sep 2013 20:44:38 +0200, Irek N. napisał(a):
    > Problemem jest wykrycie ręki z odległości powiedzmy 5cm.
    > Pomyślałem o optycznych czujnikach odbiciowych, ale mają 2 zasadnicze
    > wady, cenę (dobry to bliżej 300pln)

    A nie 10 ? montuja cos takiego w telefonach do wykrywania ucha,
    zasieg ma akurat 5 cm, a 300 to caly telefon.
    Hurtem to pewnie 1$.

    > Ultradźwiękowe odpadają - plastik ekranuje.

    Dziurka.

    > Coś kombinować samemu na zasadzie wzbudzić obwód z płytką i badać czy
    > nie zmienia amplitudy/częstotliwości?

    Dziala. Patrz tez Theremin.

    J.

  • 4. Data: 2013-09-27 23:09:07
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A nie 10 ? montuja cos takiego w telefonach do wykrywania ucha,
    > zasieg ma akurat 5 cm, a 300 to caly telefon.
    > Hurtem to pewnie 1$.

    Pewnie tak, ale przez dziurkę? No i słabo przemysłowy to czujnik.

    > Dziurka.

    Dziurka, dziurka... się zakurzy Panie :)

    > Dziala. Patrz tez Theremin.

    Nie znoszę jak na tym gra. Przepotwornie fałszuje. Zresztą występy z
    użyciem starych technologii jakoś mnie nie rajcują. Na płycie to brzmi
    sensownie, live... tragicznie.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2013-09-28 00:09:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Sep 2013 23:09:07 +0200, Irek N. napisał(a):

    > Pewnie tak, ale przez dziurkę?

    Przez szybke.

    >No i słabo przemysłowy to czujnik.

    Dopoki nie usmarujesz, to dobry :-)

    > Dziurka, dziurka... się zakurzy Panie :)

    Kurz nie przeszkadza ultradzwiekom :-)

    > Nie znoszę jak na tym gra. Przepotwornie fałszuje. Zresztą występy z
    > użyciem starych technologii jakoś mnie nie rajcują.

    Gitara, skrzypce, fortepian ? :-)

    Poza tym teraz to jakies nowoczesne, druga wersja ?
    I nie falszuja, tylko uprawiaja nowoczesna muzyke atonalna :-)

    > Na płycie to brzmi sensownie, live... tragicznie.

    Wazne ze dziala :-)
    Harfa laserowa tez sie moze sprawdzic :-)

    A moze bnsoletka z rfid ?

    J.

  • 6. Data: 2013-09-28 04:16:43
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2013-09-27 20:44, Irek N. wrote:
    > "Nadejszła" mnie potrzeba skomplikowania sobie życia ;)
    > Poszukuję sposobu/gotowego rozwiązania na załączenie obwodu wejścia

    Proponuję pytać konserwatorów urządzeń w szaletach publicznych.
    serio!

    Włodek

  • 7. Data: 2013-09-28 09:35:15
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > Pewnie tak, ale przez dziurkę? No i słabo przemysłowy to czujnik.

    Jak chcesz przemysłowych rozwiązań to nie marudź na przemysłowe ceny.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2013-09-28 13:20:42
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-09-27 20:44, Irek N. pisze:

> [...]
    > wady, cenę (dobry to bliżej 300pln) oraz konieczność wykonania
    > otworów/szybek przez które będą patrzeć (nie chce aby były widoczne,

    Może PIR? Tylko byś musiał popracować nad zmniejszeniem czułości i zasięgu.
    Tak sobie pomyślałem jeszcze (nie to żeby całkiem na poważnie) -
    umieszczasz zaślepkę, a na suficie nad nią czujkę typu kurtyna prawie
    całkiem zalepioną patrzącą w dół. Ale wtedy to by chyba musiała mieć
    dużą czułość. Czujki typu odbiciowego są dobre jak masz w miarę dobrze
    określone parametry obiektu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2013-09-28 13:59:58
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

    Witam

    A może czujnik pojemnościowy? Sam niedawno popełniłem taki czujnik bo
    nigdzie nie mogłem znaleźć sposobu zastąpienia uszkodzonego. Pierwotny
    reagował na stos kartek papieru o różnorakiej gęstości i dawał sygnał do
    opuszczenia stołu aby kolejno układać ich stos na palecie. Co ciekawe
    jak lecą kartki o małej gramaturze i "rzadko" (dużo powietrza pomiędzy
    nimi) to potrzeba ich dość dużo aby dać sygnał, większe gramatury szybko
    powodują wyzwolenie. Znalazłem z AD układ AD7150 który o ile mnie pamięć
    nie myli do takich jak myślisz zastosowań był przeznaczony. U mnie
    dołączyłem uP który ustawia regulowany próg zadziałania ale ma też
    wyjście progowe które po skondycjonowaniu do standardu 24VDC można dać
    do PLC. Na stole działał na rękę bo i tak go próbowałem. Nie wiem jak by
    było z plastikiem z przodu przez okładkom kondensatora. Pewnie można by
    ustawić zakres aby reagował na to co za pokrywką. Albo dać metalizowaną
    okładkę. Inne firmy też takie rozwiązania mają kojarzę NXP i chyba
    Maxima. Pozdrawiam.

    Paweł

  • 10. Data: 2013-09-28 14:14:22
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-09-27 20:44:38 +0200, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> said:

    > Mam zamiar zrobić w obiekcie (zarządza nim PLC, wejścia 24DC npn)
    > załączenie i wyłączenie oświetlenia przez zbliżenie ręki do włącznika.

    To może napisz coś więcej o środowisku panującym w "obiekcie". Bo nie
    każda metoda "wykrywania ręki" będzie pasować do określonego środowiska.

    --
    DJ