  • 1. Data: 2013-09-27 19:36:46
    Temat: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, szybka pomoc pilnie potrzebna: jest sobie dość spora płytka piezo, mająca w
    sumie trzy elektrody: spód, wierzch i dodatkowa elektroda pośrodku. Jak to podłączyć
    dla uzyskania najlepszych efektów? Efekty mają się sprowadzać do tego, że ma być
    głośno i dość duża częstotliwość akustyczna (>10kHz), do napędzania tego dysponuję
    prostokątem i przeciwprostokątem.

    J.

  • 2. Data: 2013-09-27 20:42:12
    Temat: Re: Płytka piezo od syreny - jak podłączyć?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    chyba po prostu - góra i dół podłączona do sygnału w fazie i
    przeciwfazie. Trzecia środkowa elektroda niepodłączona.

    Zresztą może sobie po prostu podłączyć eksperymentalnie pod dowolne 2
    elektrody, ale chyba góra/dół będzie najgłośniej.

  • 3. Data: 2013-09-27 21:37:55
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 27 września 2013 20:42:12 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:

    > elektrody, ale chyba góra/dół będzie najgłośniej.

    To jest dość logiczne, ale ta trzecia elektroda mnie właśnie lekko zdziwiła, bo nie
    za bardzo rozumiałem, do czego ona. W międzyczasie znalazłem schematy takich
    piszczków, to są proste generatorki na jednym tranzystorze, ta trzecia elektroda jest
    źródłem sprzężenia zwrotnego dla generatora. W sumie to bardzo cwane rozwiązanie,
    sama płytka odpowiada za częstotliwość oscylacji, więc całość pracuje dokładnie w
    rezonansie płytki niejako z urzędu :)

    U siebie tą trzecią elektrodę zwarłem z resztą wierzchu - to tak dla potomności,
    gdyby ktoś szukał podobnej informacji.

    Dzięki za odpowiedź.

    J.

  • 4. Data: 2013-09-27 21:47:52
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 27 września 2013 21:37:55 UTC+2 użytkownik Jarek P. napisał:

> [...]
    rezonansie płytki niejako z urzędu :)

    > U siebie tą trzecią elektrodę zwarłem z resztą wierzchu - to tak dla potomności,

    Podziel się tymi schematami ze sprzężeniem.

  • 5. Data: 2013-09-27 23:09:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Sep 2013 10:36:46 -0700 (PDT), Jarek P. napisał(a):
> [...]
    ma być głośno i dość duża częstotliwość akustyczna (>10kHz), do napędzania tego
    dysponuję prostokątem i przeciwprostokątem.

    Jak ma byc glosno - to doprowadzic do transformatora i zrobic 100V.

    J.

  • 6. Data: 2013-09-28 01:00:47
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 27 września 2013 23:09:09 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    dysponuję prostokątem i przeciwprostokątem.

    > Jak ma byc glosno - to doprowadzic do transformatora i zrobic 100V.

    tak samo ważny jeśli nie ważniejszy od napięcia jest kształt komory w jakiej
    zamontowana jest płytka.

  • 7. Data: 2013-09-28 12:04:37
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-09-27 21:37:55 +0200, "Jarek P." <j...@g...com> said:

> [...]
    > generatora. W sumie to bardzo cwane rozwiązanie, sama płytka odpowiada
    > za częstotliwość oscylacji, więc całość pracuje dok ładnie w rezonansie

    Tak więc już znalazłeś rolę trzeciej elektrody. Można jej użyć,
    obowiązku nie ma :)
    Jeśli o głośność chodzi można się jeszcze wspomóc indukcyjnością
    równolegle z piezo, a pobudzać krótkimi impulsami, zamiast 50%
    prostokątem. No i oczywiście dobrać tranzystor z odpowiednio wysokim
    Uce, żeby "para szła w gwizdek", nie w krzem :)

    Tu kilka przykładów
    http://cladlab.com/electronics/components/piezos

    --
    DJ

  • 8. Data: 2013-09-28 15:28:33
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 27 września 2013 21:47:52 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Podziel się tymi schematami ze sprzężeniem.

    Nie zostawiałem ich sobie, znalazłem góglem, pokiwałem głową i wyłączyłem. Poszukaj.

    J.

  • 9. Data: 2013-09-29 11:09:55
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu sobota, 28 września 2013 12:04:37 UTC+2 użytkownik DJ napisał:

> [...]
    > prostokątem. No i oczywiście dobrać tranzystor z odpowiednio wysokim
    > Uce, żeby "para szła w gwizdek", nie w krzem :)

    Dzięki za tego linka. Urządzenie co prawda już zrobione, piszczy sobie i nawet
    wygląda na to, że skutkuje (od dwóch nocy kuna mi po dachu nie biega), ale jedna
    rzecz mnie zaintrygowała: ten link podaje sposób z kluczowaniem piezo z równolegle
    dołączonym dławikiem. Super, ideę rozumiem.
    Ja zasilam swoje piezo w mostku, sterowanym prostokątem i przeciwprostokątem, rolę
    bufora między piezo a procesorem pełni L293 (akurat był pod ręką). Dorzucanie
    równoległego dławika w takim układzie nic nie da (nic dobrego w każdym razie) ale
    zastanawiam się, która wersja da lepsze efekty: czy taka prosta z dławikiem (mogę dać
    całkiem duży, miejsce jest), czy ta moja z mostkiem.

    Piezo mam z fabrycznego wyjca 110dB, w jego oryginalnej obudowie, tyle, że nie
    pracuje już w swoim rezonansie mechanicznym (generuję dźwięki losowo z zakresu
    12-25kHz), więc nawet przy niższych częstotliwościach (niż 12kHz) jest dużo ciszej,
    niż to wyło z oryginalną elektroniką, ale to zrozumiałe.

    J.

  • 10. Data: 2013-09-29 12:14:28
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-09-29 11:09:55 +0200, "Jarek P." <j...@g...com> said:

    > ale zastanawiam się, która wersja da lepsze efekty: czy taka prosta z
    > dławikiem (mogę dać całkiem duży, miejsce jest), czy ta moja z mostkiem.

    Sprawdź empirycznie :)
    A teoretycznie rozważając - która wersja da Ci wyższe napięcie na piezo?
    Natomiast dławik powinien być dobrany do piezo, za duży też nie będzie dobrze.

    --
    DJ