  • 1. Data: 2010-03-20 15:08:11
    Temat: Układ w kamerze zimo-działa ciepło-nie działa
    Od: "Ozor" <o...@o...pl>

    Mam uszkodzoną kamere HD, w środku jest procesor AMBARELLA na BGA, jak
    schłodze
    sam procek to kamera działa, w temper. pokojowej nie funkcjonuje. Co
    jest przyczyną: uszkodzony proc czy lutowanie ?

    http://img220.imageshack.us/img220/9114/ss852312.jpg

  • 2. Data: 2010-03-20 15:53:58
    Temat: Re: Układ w kamerze zimo-działa ciepło-nie działa
    Od: shg <s...@g...com>

    On 20 Mar, 16:08, "Ozor" <o...@o...pl> wrote:
    > Mam uszkodzon kamere HD, w rodku jest procesor AMBARELLA na BGA, jak
    > sch odze
    > sam procek to kamera dzia a, w temper. pokojowej nie funkcjonuje. Co
    > jest przyczyn : uszkodzony proc czy lutowanie ?
    >
    > http://img220.imageshack.us/img220/9114/ss852312.jpg

    Spróbuj go jeszcze ręcznie docisnąć. Jak ruszy, to na 100% lut.

  • 3. Data: 2010-03-20 16:13:14
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    shg pisze:

    > Spróbuj go jeszcze ręcznie docisnąć. Jak ruszy, to na 100% lut.

    Przeciez juz wiadomo ze to zimny lut!

    proponuje RF800 + wygrzanie z tym ze jak to Bezolow to pewnie zdechnie
    wkrotce.

  • 4. Data: 2010-03-20 19:18:31
    Temat: Odp: Układ w kamerze zimo-działa ciepło-nie działa
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Mam uszkodzoną kamere HD, w środku jest procesor AMBARELLA na BGA, jak
    > schłodze
    BGA= Bardzo Głupia Alternatywa

    Jak spojrzę na tą płytę, to tragedia.
    Dokładnie tak jakby ktoś celowo zaprojektował to na zużycie.
    Widać 2 scalaki, które są połączone bardzo szybką magistralą równoległą.
    Ratował sytuacje tymi żmijami.
    Najlepszą technologią byłaby DIP40 w tym przypadku, a w nim te dwa układy
    połączone,
    jak Bóg przykazał - porządnie lutowane na strukturze.

    Kiedyś ktoś mi zarzucił tutaj, że czas propagacji sygnału od pierwszego
    wyprowadzenia do dwudziestego,
    powoduje, że DIP przestaje być użyteczny.
    Owszem, ale tylko wtedy, gdy przyjmie się, że piny projektant
    przyporządkowuje jak popadnie po dwóch piwach.
    Jeżeli jest potrzeba szybkiego przesyłania niewielkiej liczby sygnałów to
    należy je umieścić w strukturze blisko swoich pinów.
    Jeżeli potrzebna magistrala równoległa, to tak przenosić sygnały, aby nie
    było różnic czasowych w przesyłanych sygnałach.

    Myślę, że mówimy najczęściej o 16 bitach.
    Wydaje mi się, że nie jest problemem przesłać z obudowy DIP40 szybko 16
    bitów z wyprowadzeń:
    7,8,9,10, 11,12,13,14
    oraz 27,28,29,30, 31,32,33,34
    czyli z środka - najbliżej struktury.
    Wtedy - jeśli odbiornik miałby być w drugim układzie - można go dać pod
    układem w standardowej obudowie
    SOP28.
    Jeżeli potrzeba się połączyć z pamięcią, to umieścić ją już w scalaku i
    zalać.
    I tak przeciez producent podaje w nocie jak to połaczyć. Dlaczego sam tego
    nie robi?
    Czy to ma być problem projektanta, czy producenta tego szmelcu- scalaka?

    National Semiconductor robił takie grubsze DIPy nawet z transformatorkiem
    (SimpleSwich). Dlaczego nie zalać w tej żywicy wszystkich potrzebnych
    zwykłych scalaków,
    ale polutowanych z gwarancją producenta?

    Tak się robiło 20 lat temu i wydaje mi się, że odejście do BGA to kula w
    płot.

    Wydaje mi się, że tutaj problem polega na tym, że producent scalaków
    nie odpowiada za połączenia ze światem zewnętrznym.
    Producent urządzeń też nie odpowiada, bo zrobił zgodnie z karta katalogową
    producenta.
    A sama idea powinna być zakazana.

    Myślę, że zamiast zakazu sprzedaży żarówek wolframowych, urzędnicy z Uni
    Europejskiej,
    pozyskaliby większy autorytet zabraniając sprzedaży urządzeń z BGA,
    zmuszając producentów scalaków
    do myślenia.

    Ten szmelc psuje się na potęgę i trudno oprzeć się wrażeniu, że jest to
    celowe.
    Producent półprzewodników sprzedaje więcej scalaków BGA,
    producent urządzeń ma gwarancję, że kamera pójdzie na śmietnik, bo jedna
    kulka straci kontakt.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 5. Data: 2010-03-20 22:09:22
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sylwester Łazar pisze:

    > Najlepszą technologią byłaby DIP40 w tym przypadku, a w nim te dwa układy
    > połączone,
    > jak Bóg przykazał - porządnie lutowane na strukturze.

    [ciach]

    Zaiste mocny towar popalasz, do tej pory cię nie puściło.

  • 6. Data: 2010-03-21 10:39:50
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > [ciach]
    >
    > Zaiste mocny towar popalasz, do tej pory cię nie puściło.
    Ja palę buk, czasem dąb, a i brzoza się znajdzie.
    Nie wiem natomiast co według kolegi pali National Semiconductor.
    http://skocz.pl/simpleswitcher
    Proszę zwrócić uwagę na:
    "provide an integrated solution that will save design time and provide
    ease-of-use
    to help system designers get their products to market faster"
    oraz na:
    " Its patent-pending packaging technology provides low-radiated EMI"

    W wątku dzielenie oscylatora między kila "atmeli" kolega pisze:
    "Nie twierdzę, że się nie da. Trzeba być tylko świadomym skutków (emisja,
    zwiększona wrażliwość na zakłócenia)."

    Jeżeli teraz pada znów sugestia, że pomysł jest marny, bo zmniejszenie
    zakłóceń jest niedobre,
    to już nic nie pomogę :-)

    Napisz kolego jakie masz problemy, ale nie bądź cyniczny, bo to bez sensu.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 7. Data: 2010-03-21 12:08:11
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sylwester Łazar pisze:

> [...]
    > oraz na:
    > " Its patent-pending packaging technology provides low-radiated EMI"

    I co to ma wspólnego z twoimi tęsknotami za DIP40?

  • 8. Data: 2010-03-21 13:18:09
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > I co to ma wspólnego z twoimi tęsknotami za DIP40?
    - jest dużo miejsca w środku na zalanie kilku struktur,
    - wyprowadzenia sprężynują podczas uginania płytki i nie dochodzi do tego co
    w BGA,
    - po upadku ma się dobrze, BGA źle,
    - dla obudów DIP nie ma pojęcia Reballing, a dla BGA Google ugina się od
    filmów jak naprawiać nokię za 1 zł, bo kulka przestała przewodzić,
    - jak masz 50 lat to widzisz co lutujesz i nawet jak ręce Ci drgają, to
    trafisz do dziury, a w BGA rypniesz się o kilka kulek,
    - jak przyjdzie do Ciebie kolega, abys mu naprawił konsolę, to nie będziesz
    biadolił, ze to BGA, więc musisz kupić kulki,
    - za gwarancję styku płytki z układem scalonym możesz sam odpowiadać, w
    przypadku BGA nawet nie zobaczysz jak zlutowałeś.

    No to tak w chwili uniesienia :-)
    S.

  • 9. Data: 2010-03-21 16:35:33
    Od: "Ozor" <o...@o...pl>

    skoro to jakaś tam kulka nie kontaktuje, jak zaleje topikiem i wygrzeje to
    powinno ponownie się zlutować, układ raczej się nie grzeje, poczytałem
    troche o tym rebalingu i zastanawiam się dlaczego jak jedna kulka nie
    kontaktuje to trzeba stawiać cały czip od nowa na kulkach?

  • 10. Data: 2010-03-21 17:37:08
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Użytkownik Ozor <o...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ho5hto$np5$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > troche o tym rebalingu i zastanawiam się dlaczego jak jedna kulka nie
    > kontaktuje to trzeba stawiać cały czip od nowa na kulkach?

    Moje doświadczenia z BGA polegają właśnie na tym, że przygrzałem lutownicą
    transformatorową po wierzchu
    i Nokia ożyła.
    Po kilku miesiącach upadła i znów klops.
    Ponowne grzanie lutownica nie dało już efektu.
    Taki reballing, jak sądzę, to już bardziej profesjonalne podejście,
    polegające na wylutowaniu układu i ponownym montażu w nadzieji, że
    urzadzenie ożyje.
    I dlatego uważam, że BGA to dziadostwo.
    Jednak nigdy tego nie robiłem.
    Może gdyby mi się udało ożywić coś jeszcze przez reballing, to byłbym piewcą
    wspaniałości tej technologii.
    Niemniej jednak, przyznaję, że w zasadzie nie powinno się dyskutować na
    tematy, których się po prostu nie zna w praktyce.
    Ja oceniam tą technologię jako złą i nie będę raczej próbował.
    Tak samo jak z termotransferem.

    Pochylę czoło, jeśli ktoś udowodni mi, że z BGA kłopoty są mniejsze niż z
    DIP.

    Wracając do tematu.
    Tak sobie myślę, że skoro już wiemy, że ma być reballing, to może nie
    zaszkodzi potraktować ten scalak transformatorówką,
    po wierzchu.
    Ja posypałem kalafonią, aby ciepło bardziej mi się rozpływało równomiernie.
    Zrobiła się gęsta kałuża, wygodna do równomiernego rozgrzania scalaka.
    Wydaje mi się, że bardzo trudno go przegrzać.
    Jednak nie dopuszczałem do wlania się kalafonii pod scalak
    Kiedyś ktoś mnie zapewnił, że nic się nie stanie i faktycznie popróbowałem.
    Nie ma nic do stracenia.
    Najwyżej scalak będzie brzydko brudny, ale urządzenie może zadziała na
    dłużej.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar