  • 71. Data: 2009-11-22 12:30:42
    Temat: Re: UV filter
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <he9a60$cdp$1@inews.gazeta.pl>,
    JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > Nie płacę za filtry. Mam tylko jeden, PL.
    > Wszystkie obiektywy jakie mam to secory z (małoobrazkowych i cropowych
    > nie liczą bo to nie są obiektywy). Mam ich cztery i każdy ma mocowanie
    > filtra 77 mm. Żaden z tych secorów, nie jest obecnie
    > sprzedawalny/kupowalny za więcej niż 1000 zł (hint nie patrz na
    > allegro). Czyli ochronny filtr musiałby kosztować 1/3 wartości
    > obiektywu, wypadało by mieć na każdym jeden. Czyli mam piąty obiektyw i
    > na dobrą wódkę mi zostanie.

    No to nie opowiadaj andronow, prosze.
    :-(
    Wczesniej napisales, ze "dobry filtr kosztuje czesto wiecej niz
    obiektyw".
    No i wciaz nie wiem, o ktorych filtrach uv mowimy? Bo UV za 300zl to
    chyba bardzo wysoka polka jest?
    TA

  • 72. Data: 2009-11-22 12:44:35
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <T...@n...onet.pl>,
    T...@s...in.the.world wrote:

> [...]
    > obiektyw".
    > No i wciaz nie wiem, o ktorych filtrach uv mowimy? Bo UV za 300zl to

    Hoya HMC UV 77mm kosztuje od 102zl (wlasnie sprawdzalem na allegro).

    TA

  • 73. Data: 2009-11-23 00:32:31
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "XX YY" napisał
    [...]
    regula goralska mowi : nie kupuje sie obiektyu z plastikowym bagnetem
    i z krecaca morda.
    -------------------------------------

    To chyba przykład legendarnej, trzeciej prawdy góralskiej ; )
    Przecież to nie ma zanaczenia - plastikowy bagnet i obrotowa morda to cecha
    najtańszych obiektywów, wyposażanych w osłony typu garnek, a nie tulipan
    więc ani tu wybierać ani tu nie wybierać.

    adam

  • 74. Data: 2009-11-23 08:55:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Nov 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > Jak dla mnie - co najmniej Hoya HMC.

    A to jakiś szerokokątny czy tele, bo nie znam? ;)

    > Twoje prawo. Co więcej - ja też na część obiektywów mam założone.

    Nijak nie umiem dojść, jak Dawid może się nie zgadzać pisząc
    "wy" pod adresem całej grupy (w której są zwolennicy i przeciwnicy
    wszystkich możliwych wersji stosowania i niestosowania filtrów :))

    pzdr, Gotfryd

  • 75. Data: 2009-11-23 09:11:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Nov 2009, XX YY wrote:

    > za flary odpowiedzilany sa w. przeciwodblaskowe.
    > nie kupuje sie filtra bez warswy przeciwodblaskowej.

    Oczywiście.
    I dlatego uwaga o "urban legend" jest nie na miejscu, bez
    wyraźnego zaznaczenia, że chodzi o filtry *z dobrymi powłokami*.
    A i tak czasem trzeba zdjąć.
    (przypomnę: od lat używam na hybrydzie, ze względu na wygodę
    w porównaniu do pilnowania gdzie to ostatnio dekielek spadł).

    > byc moze warstwa przeciwodblaskowa na filtze jet skuteczniejsza niz na
    > przedniej soczewce.
    >
    > flary nie musza wystpic zawsze przy stosowaniu filtrow.

    Oczywiscie że nie.
    Problemem jest m.in. słaba dostępność filtrów o wypukłym kształcie
    (tak jak typowo 1. soczewka obiektywu), które nie miałyby cechy
    "jak już będzie flara, to duża", stąd pewnie pochodzą wszelkie
    komentarze o *istotnym* pogorszeniu podatności na flary po założeniu
    filtra.

    > jest oczyistym chyba iz na filtr stosuje sie oslony przeciwsloneczne.

    Osłonę stosuję jak trzeba - czysto mechanicznie przeszkadza
    przy wyciąganiu i chowaniu aparatu. A i jak trzeba a źródło światła
    jest daleko od "granicy", to prościej przysłonić ręką niż użerać
    się z przysłoną.
    Owszem, użycie ręki w roli przysłony jest oczywiste, nie zaprzeczam.
    Wyjątkiem są obiektywy z osłoną w postaci rurki montowanej *w*
    obiektywie (wysuwanej), acz obawiam się, że da się zastosować tylko
    w tele a i tak będzie występowała podatność na winietę.

    > Jesli na obiektyw z cofnieta soczewka nakrecimy flitr UV i nie
    > zalozymy oslony przeciwslonecznej to moze byc rzeczywiscie czasem
    > gorzej.

    Przecież chodzi o przypadki, kiedy flar NIE DA się uniknąć, np.
    kiedy słońce albo jakieś lampy są *w kadrze*.
    Wtedy właśnie podatność na flary powoduje opłacalność zdjęcia
    filtra ochronnego.

    > ale to sa rzeczy podstawowe - oslona przeciwsloneczna jest
    > obowiazkiem.

    Osłona nie osłoni przed czymś, co ma być na zdjęciu :>
    Za to zdjęcie źródła flar - i owszem.

    > regula goralska mowi : nie kupuje sie obiektyu z plastikowym bagnetem

    Y tam.
    Ustanawiaj sobie "reguły", jak będzie obiektyw tele, który jest uzywany
    na tyle rzadko, że pewnie kiedyś na złomowanie pójdzie nieuszkodzony,
    to co komu plastik wadzi :|

    > i z krecaca morda.

    A to są takie? ;)
    (oczywiście wiem, ale chyba nie miałem okazji użyć).

    pzdr, Gotfryd

  • 76. Data: 2009-11-23 10:12:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 20 Nov., 07:42, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Sama soczewka może i jest tańsza, ale po doliczeniu marży serwisu za wymianę
    > i justowanie obiektywu kalkulacja zaczyna wyglądać zupełnioe inaczej. Chyba,
    > że masz na myśli pospolite manualne obiektywy takie jak Helios - wtedy
    > porządny filtr może kosztować drożej niż cały obiektyw i faktycznie jego
    > stosowanie mija się z celem.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    o kims kto woli wymienic przednia soczewke niz filter Uv mozna
    powiedziec ze jest extrawagancki.

    jesli tak woli to jego sprawa - uzasadnienia techniczno-finansowego to
    nie ma.

  • 77. Data: 2009-11-23 12:02:59
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > A to jakiś szerokokątny czy tele, bo nie znam? ;)
    > [...]

    Sorry - oczywiście wymieniając Hoya HMC miałem na myśli dobry filtr:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 78. Data: 2009-11-23 12:34:56
    Od: XX YY <f...@g...com>

    >   Y tam.
    >   Ustanawiaj sobie "reguły", jak będzie obiektyw tele, który jest uzywany
    > na tyle rzadko, że pewnie kiedyś na złomowanie pójdzie nieuszkodzony,
    > to co komu plastik wadzi :|

    tym bardziej-

    plastik jest trudniejszy do utylizacji niz stal.

  • 79. Data: 2009-11-23 13:13:36
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    [...]
    > A to są takie? ;)
    > (oczywiście wiem, ale chyba nie miałem okazji użyć).

    Canonowy 18-55 tak zdaje się miał. Przynajmniej MkI czyli bez IS.

    adam