  • 11. Data: 2023-09-17 20:29:22
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-09-17 o 19:12, Myjk pisze:
    > Nie prawda, przynajmniej nie w Wawie, gdzie do tej pory był tylko zapis że
    > mogą pobierać, ale nie brali. Teraz dopiero zaczęli.

    Może takich drobnych "C"iułaczy co to mają kilka kW mocy umownej nie
    ścigali do tej pory, ale że piniądz nie śmierdzi to ktoś w końcu wpadł
    na ten pomysł. A że mogą to zrobić bo taryfy "przemysłowe" A B C
    podlegają pod te opłaty to kasują...

    L.

  • 12. Data: 2023-09-17 22:25:55
    Od: M M <m...@g...com>

    Tak czysto teoretycznie, może się zdarzyć że instalacja PV produkuje akurat dokładnie
    tyle mocy czynnej ile jej zużywamy, wtedy jest mały problem jak obliczyć tg fi bo
    wychodzi dzielenie przez zero. ZE chce by było w przedziale od 0 do 0,4
    (indukcyjna), poza przedziałem naliczają opłaty, może być problem z trafieniem w
    przedział (uniknięciem opłat za energię bierną) jeśli dławiki są przełączane a nie
    regulowane płynnie. Jak to się zwykle rozwiązuje?

    Tak na szybko kupiłem 6 dławików od lamp sodowych 250W (akurat ktoś wystawił po 10
    zł/szt). Dławik ma podane parametry 250W/3,00A/cos fi 0,40 - jeśli dobrze liczę
    wychodzi mi 750 VAr jakby jeden taki podłączyć wprost do sieci, jakby połączyć
    równolegle 2 stringi po 3 dławiki szeregowo to wyjdzie 500 VAr i akurat tyle trzeba
    by skompensować rzeczonego UPS-a. Tylko ciekaw jestem ile przy tym wygenerują strat
    mocy czynnej - choć warunki pracy komfortowe (1,1A zamiast znamionowych 3A) to może
    nie będzie tak źle.

  • 13. Data: 2023-09-18 07:25:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-09-17 o 22:25, M M pisze:
> [...]
    mocy czynnej - choć warunki pracy komfortowe (1,1A zamiast znamionowych 3A) to może

    Tak z czapki to nie wiem jak policzyć kompensację nie znając układu ;)
    Ale falownik PV można ustawić na sztywno na dany tangens fi, można też
    mu dorzucić licznik modbusowy i za jego pomocą monitorować parametry
    całej instalacji (o ile ma takie możliwości). Trzeba by też
    przeanalizować czy ta bierna wyłazi w dzień czy w nocy itp.

  • 14. Data: 2023-09-18 10:35:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 Sep 2023 07:28:31 -0700 (PDT), M M wrote:

    > Jest sobie nowo zakupiony UPS on-line HP R3000XR rocznik 2004 -

    To ma ze 3kW/kVA ?

    > ogólnie działa normalnie, ale bez obciążenia z sieci pobiera około
    > 500VAr mocy biernej pojemnościowej, choć tylko około 40W czynnej
    > (być może jeszcze trochę ładuje baterię aku 120V 5Ah). Pod
    > obciążeniem około 400W też cos fi 0,7 pojemnościowy czyli ta
    > składowa nie zależy od obciążenia. Nie żeby mnie ZE kasował za moc
    > bierną (póki co - nie wiadomo co jeszcze Obajtkom wpadnie do
    > głowy), ale trochę dużo. To normalne (na wejściu są takie
    > pojemności w filtrach), czy trafił mi się jakiś dziwny egzemplarz?

    pojemnosci po mostku powinno być duzo, skoro to 3kW, i przy pracy bez
    obciązenia przebieg prądu powinien byc dosc impulsowy.

    Czy az 500VAr ... tak sobie symuluje, i wychodzi mi przykladowo 0.5A
    skutecznego na 1000uF po mostku ... 100VA.

    Czy on nie powinnien miec jakiejs korekty PF ?

    > Mój agregat też nie lubi obciążenia pojemnościowego, napięcie wtedy
    > znacznie wzrasta (choć przy rezystancyjnym prawie się nie zmienia).
    > Da się to pewnie skompensować jakimś dławikiem (są dość tanie
    > stateczniki od lamp sodowych na ten zakres mocy), niemniej trochę
    > to dziwne. UPS choć wiekowy ma dość nowoczesną konstrukcję, ponoć
    > wszystko już sterowane przez DSP. Producent podaje sprawność 96% a
    > dotychczasowy którego używam tylko 88% i to jest główny powód

    To teoretycznie nie wplywa na sprawnosc.

    J.

  • 15. Data: 2023-09-18 10:47:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Sep 2023 09:24:28 -0700 (PDT), M M wrote:
    > Mam na firmę taryfę C12a jednocześnie będąc prosumentem, jak dotąd nie było takiej
    pozycji na fakturze - oni jakoś informują wcześniej o zmianie, czy po prostu z
    zaskoczenia przysyłają duży rachunek?

    Ogolnie muszą poinformowac ... ale ... zmiany regulaminow i cennikow
    sprawdzałes?
    Dla firm chyba "od zawsze" było.
    Teraz tylko jakis lepszy licznik mogli ci dac, nalicza co 15 minut,
    i sie chwilowe przekroczenia pokażą.

    W dodatku chyba PV moze nieźle zamieszac - dostarczy potrzebną moc
    czynną, a bierna ... z sieci. I dla ZE bedzie pobór mocy biernej bez
    czynnej - cos fi taki, ze kara sie słusznie nalezy :-)

    J.

  • 16. Data: 2023-09-18 12:47:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Sep 2023 20:29:22 +0200, Lisciasty

> [...]
    > ścigali do tej pory, ale że piniądz nie śmierdzi to ktoś w końcu wpadł
    > na ten pomysł. A że mogą to zrobić bo taryfy "przemysłowe" A B C

    Dokładnie tak jest, bo w umowie był zapis,
    że mogą pobierać, ale tego nie robili do
    tej pory. Nagle zaczęli.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 17. Data: 2023-09-18 12:50:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Sep 2023 13:25:55 -0700 (PDT), M M

    > Tylko ciekaw jestem ile przy tym wygenerują strat mocy czynnej

    ZTCW nie generują czynnej, tylko dla odmiany indukcyjną.
    Za którą też czardżują, ale dopiero po przekroczeniu limitu
    i znacznie mniej. Generalnie przy dużych wartościach trzeba
    bardzo dokładnie dobrać moc i to wysterować -- w pewnym momencie
    opłaca się po prostu profesjonalny kompensator zastosować.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2023-09-18 13:55:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Sep 2023 12:47:47 +0200, Myjk wrote:
    > Sun, 17 Sep 2023 20:29:22 +0200, Lisciasty
    >
    > Dokładnie tak jest, bo w umowie był zapis,
    > że mogą pobierać, ale tego nie robili do
    > tej pory. Nagle zaczęli.

    Do niedawna nie mieli takich możliwosci.
    Mozna było klientowi zainstalowac licznik mocy biernej, czyli
    indukcyjnej, zliczal przez miesiac, dwa czy pół roku i uśrednial.

    Teraz te elektroniczne usredniaja i raportują chyba co 15 minut.

    Dodatkowo widać, ze ich ta moc bierna pojemnościowa jakoś boli,
    dawniej to był margines wśród indukcyjnej, teraz coraz czestsza.

    J.

  • 19. Data: 2023-09-18 14:10:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 10:35, J.F pisze:

    > To ma ze 3kW/kVA ?

    > pojemnosci po mostku powinno być duzo,
    Jakiej pojemności? jakim mostku? w moim apc 2,2kVA czegoś takiego nie ma
    i myślę że w innych ups-ach dużej mocy jest podobnie, nie ma
    kondensatorów filtrujących bo i po co, sterownik steruje tranzystory
    mocy fazowo i ładuje akumulatory, nie ma prostowania w tradycyjnym
    znaczeniu słowa. Są drobne kondensatory pzakłóceniowe i tyle.
    Na wyjściu ma kondensator większy z przekładnikiem prądowym, coś sobie
    na nim mierzy i tyle.

    skoro to 3kW, i przy pracy bez
    > obciązenia przebieg prądu powinien byc dosc impulsowy.
    A dlaczego? przecież tej mocy ups-y 'produkują' raczej pełny sinus, a
    modulację pwm dość łatwo się filtruje.

    > Czy az 500VAr ... tak sobie symuluje, i wychodzi mi przykladowo 0.5A
    > skutecznego na 1000uF po mostku ... 100VA.
    Nie ma tam takich, sa pojedyncze uF.

    > Czy on nie powinnien miec jakiejs korekty PF ?
    Po co?

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2023-09-18 14:18:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 13:55, J.F pisze:

    > Do niedawna nie mieli takich możliwosci.
    Dokładnie.
    > Mozna było klientowi zainstalowac licznik mocy biernej, czyli
    > indukcyjnej, zliczal przez miesiac, dwa czy pół roku i uśrednial.
    ale one zapewne drogie były więc nie każdemu klientowi się opłacało taki
    instalować, teraz jest tania chińszczyzna i jeszcze ze zdalnym odczytem,
    można dawać każdemu, poza tym i tak muszą wymienić liczniki do któregoś
    tam roku.

    > Teraz te elektroniczne usredniaja i raportują chyba co 15 minut.
    >
    > Dodatkowo widać, ze ich ta moc bierna pojemnościowa jakoś boli,
    > dawniej to był margines wśród indukcyjnej, teraz coraz czestsza.

    Bo dużo falowników PV jest i są ustawione tak że jak zaczyna się
    napięcie zbliżać do 253 to zaczynają produkować energię pojemnościową*
    aby dalej nie podbijać napięcia (ale oczywiście w ograniczonym zakresie)
    no i to + przemysł zaczeło im chyba mocno bruździć po sieciach że się
    wzięli za ściganie.

    *Pojawiły się w sieci samouczki jak przestawić żeby nie wyłączało, ja
    akurat mam nie włączone i mój falownik idzie na '0'.

    --
    Janusz