  • 61. Data: 2023-10-11 14:53:51
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 11 października 2023 o 12:48:24 UTC+2 J.F napisał(a):
    > A zasilacz z sieci, to jaką moc pobiera ? :-)

    Tyle ile odda do falownika + jego straty, podają sprawność 88%, nie czuć by był
    gorący.
    Te 30W strat zmierzone licznikiem na cały układ zasilacz+falownik, bez produkcji z
    paneli (noc) i bez innego obciążenia.

    > A jakby tak nie odcinać ? :-)

    Nie wiem czy nie uszkodzę zasilając tak od tyłu, podają że bez obciążenia sam daje
    max 118V na wyjściu. String 5 paneli Voc około 200V.

    > Tylko tak jeszcze ciekaw jestem ... jaka maksymalna ta moc bierna?

    Falownik pozwala ustawić max +/-60% z jego mocy 3 kW czyli +/-1800 VAr z krokiem co
    1% czyli 30 VAr.
    Oczywiście jak ustawi się dużo biernej to ograniczy czynną (pozorna czyli suma
    wektorowa czynna+bierna też max 3000 VA).

    > bo na 1 fazie, to moc chwilowa pulsuje, raz do sieci raz z sieci,
    > falownik sobie jakos z tym radzi?

    Radzi sobie, trochę słychać jakby nieco głośniej brzęczał. Jak tylko oddaje do sieci
    czynną to też pulsuje od 0 do 2*średnia.

    > Hm, to moze lepiej w nocy nie kompensować?
    > Bo za czynną energię płacisz ...

    Za bierną nie wiadomo kiedy i ile zapłacę, mogę się dowiedzieć z faktury wystawionej
    z dużym opóźnieniem.
    Mają zapis że mogą pobierać opłaty ale nie muszą, na razie nie pobierają, ale może
    tylko nie chcą wq* przed wyborami ;)

    > Taa ... a teraz jeszcze musisz wymogi NC RfG zaprogramować :-(

    Falownik papiery ma jakby co. Q(U) dla 1-fazowego łatwo, tylko więcej indukcyjnej w
    górnym zakresie napięcia, przed wiosną się dopisze w sofcie.
    Ale tu jest spora autokonsumpcja około 1 kW (sprzęt chodzący cały czas) i niewiele
    oddaję do sieci. Więcej paneli by się przydało, ale przekraczając magiczne 3,6 kW
    wpadam w konieczność zmiany przyłącza na 3-fazowe co jest bez sensu (i tak zasilam
    1-fazowego UPS-a). By być na legalu można dołożyć off-grid bez zgłaszania, są takie
    falowniki co sumują moc z PV i sieci do obciążenia lub magazynu ale nie oddają do
    sieci, np. Growatt SPF 3500 ES. Albo trochę nagiąć, dołożyć drugi falownik on-grid
    równolegle i pilnować by łącznie (suma z obu falowników minus autokonsumpcja) nie
    oddawać do sieci ponad zgłoszone 3,6 kW.

  • 62. Data: 2023-10-13 16:05:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Oct 2023 05:53:51 -0700 (PDT), M M wrote:

    > Tyle ile odda do falownika + jego straty, podają sprawność 88%, nie czuć by był
    gorący.

    Ale moze jeszcze ma dużą składową bierną :-)

> [...]
    > Oczywiście jak ustawi się dużo biernej to ograniczy czynną (pozorna czyli suma
    wektorowa czynna+bierna też max 3000 VA).

    Ale chodzi mi o to, ze jak kompensuje/generuje np 500 VA mocy biernej
    ... to ile pobiera z tego zasialacza udającego fotoogniwa w nocy?
    gdzies tam 2A powinny wypłynąc do sieci, a za chwilę wpłynąc z
    powrotem ... kondensator jakis duzy do przechowywania ma ?

    > Radzi sobie, trochę słychać jakby nieco głośniej brzęczał.
    > Jak tylko oddaje do sieci czynną to też pulsuje od 0 do 2*średnia.

    Tez racja. kondensator powinien miec :-)

> [...]
    wystawionej z dużym opóźnieniem.
    > Mają zapis że mogą pobierać opłaty ale nie muszą, na razie nie pobierają, ale może

    Ta - być może.

    Ale te 30W to nie jest za darmo (chyba, ze w ramach kompensaty z PV),
    wiec trzeba by policzyc, czy bierna taniej nie wyjdzie :-)

    > Falownik papiery ma jakby co. Q(U) dla 1-fazowego łatwo, tylko
    > więcej indukcyjnej w górnym zakresie napięcia, przed wiosną się
    > dopisze w sofcie.

    tak, falownik ma, a Twoja kompensacja kompensuje i falownik :-)

> [...]
    > trochę nagiąć, dołożyć drugi falownik on-grid równolegle i pilnować
    > by łącznie (suma z obu falowników minus autokonsumpcja) nie oddawać

    Jak juz masz tyle zrobione, to mozna i tej mocy pilnować :-)
    A skoro konsumpcja duza ... to dolozyc paneli ..

    J.