  • 21. Data: 2023-09-18 14:50:40
    Temat: Re: UPS a moc bierna
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Sep 2023 13:55:16 +0200, J.F

    > Do niedawna nie mieli takich możliwosci.

    Akurat tam mieli, od nowości, tj. od 2 lat
    są tam zamontowane nowe liczniki które
    liczą bierną.

    > Teraz te elektroniczne usredniaja i raportują chyba co 15 minut.

    No, no, co więcej można sobie raport zużycia zamówić.

    > Dodatkowo widać, ze ich ta moc bierna pojemnościowa jakoś boli,
    > dawniej to był margines wśród indukcyjnej, teraz coraz czestsza.

    No co się dziwić, przecież to grzeje. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2023-09-18 15:20:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Sep 2023 14:50:40 +0200, Myjk wrote:
> [...]
    > liczą bierną.

    > No, no, co więcej można sobie raport zużycia zamówić.

    > No co się dziwić, przecież to grzeje. ;P

    Ale indukcyjna też grzeje, a ją tolerują w pewnym zakresie.
    Co wiecej - dominowała indukcyjna, to taki klient z pojemnosciową
    kompensowałby okolicę.

    Cos im strasznie przeszkadzała - nie wiem, rezonansów sie bali w
    sieci, stabilnosc elektrowni im zakłócała?
    Teraz jezcze mamy ciekawostke, której nie bardzo rozumiem - wpływ na
    napięcie u klientów, w obliczu PV ..

    J.

  • 23. Data: 2023-09-18 15:27:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Sep 2023 14:18:01 +0200, Janusz wrote:

    > Dokładnie.
    > ale one zapewne drogie były więc nie każdemu klientowi się opłacało taki
    > instalować,

    One kosztowały tyle, co zwykły licznik, bo to był niemal zwykły
    licznik.

    Tylko jak sumował od odczytu do odczytu, to wiele z tego nie wynikało.

    > Bo dużo falowników PV jest i są ustawione tak że jak zaczyna się

    Nie, bolało ich na długo wczesniej, chyba nawet jeszcze zadnej PV nie
    było, a juz cenniki/regulaminy zabraniały.

    > napięcie zbliżać do 253 to zaczynają produkować energię pojemnościową*

    Taa ... co to znaczy w kontekscie falownika/generatora "produkowac
    pojemnosciową" ?

    > aby dalej nie podbijać napięcia (ale oczywiście w ograniczonym zakresie)
    > no i to + przemysł zaczeło im chyba mocno bruździć po sieciach że się
    > wzięli za ściganie.

    Prosumenci ich scigają. Ze niby sa producentami czasem, a nie mogą, bo
    napięcie za wysokie.

    > *Pojawiły się w sieci samouczki jak przestawić żeby nie wyłączało, ja

    A oni zapowiadaj kontrole :-)

    > akurat mam nie włączone i mój falownik idzie na '0'.

    Nie calkiem rozumiem - produkuje wtedy tylko na potrzeby własne tzn
    twoje, czy przestaje dostarczac prąd, ale sie "nie wyłącza", wiec po
    obnizeniu napiecia w sieci znów dostarcza, czy jeszcze cos innego?

    J.

  • 24. Data: 2023-09-18 15:38:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Sep 2023 14:10:52 +0200, Janusz wrote:

    > Jakiej pojemności? jakim mostku? w moim apc 2,2kVA czegoś takiego nie ma
    > i myślę że w innych ups-ach dużej mocy jest podobnie, nie ma

    to jest 3f czy 1f ?

    > kondensatorów filtrujących bo i po co, sterownik steruje tranzystory
    > mocy fazowo i ładuje akumulatory, nie ma prostowania w tradycyjnym
    > znaczeniu słowa.

    Mowimy o on-line?
    Takim, w ktorym przetwornica pracuje cały czas?

    To jak rozumiem - musi byc jakis "prostownik" do produkowania DC.
    Moze jakis ambitniejszy tranzystorowy a nie Graetza.

    > A dlaczego? przecież tej mocy ups-y 'produkują' raczej pełny sinus, a
    > modulację pwm dość łatwo się filtruje.

    Sinus na wyjsciu sinusem, ale teoria głosi, ze ma byc w srodku
    przetwornica wyjsciowa, która pracuje cały czas. Zasilana z
    akumulatora. A akumulator zasilany z sieci.

    Użyli PFC do ładowania aku prądem sinusoidalny, a sam aku w
    charakterze bufora DC, czy cos ambitniejszego zrobili?

    > Po co?

    Dla zasady.
    W 2004 moze jeszcze nie było wymagane, ale teraz juz jest.

    J.

  • 25. Data: 2023-09-18 16:12:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 15:27, J.F pisze:

    > One kosztowały tyle, co zwykły licznik, bo to był niemal zwykły
    > licznik.

    No nie, liczenie energii biernej to matematyka, byle czym tego nie
    zrobisz, nawet stare mechaniczne to były dwa albo trzy mierniki w jednej
    obudowie.

    > Tylko jak sumował od odczytu do odczytu, to wiele z tego nie wynikało.
    Dlaczego? przecież te odczyty się kumulują, ja też robię odczyty u
    siebie co 2 tyg.

    > Nie, bolało ich na długo wczesniej, chyba nawet jeszcze zadnej PV nie
    > było, a juz cenniki/regulaminy zabraniały.

    Bo sieć psują tzn przeciążają energią bierną która krąży w te i nazad.
    od tego druty się grzeją, transformatory, spadki napięć większe.

    > Taa ... co to znaczy w kontekscie falownika/generatora "produkowac
    > pojemnosciową" ?
    To co znaczy ten termin, czyli prąd wyprzedza napięcie.

    > Prosumenci ich scigają. Ze niby sa producentami czasem, a nie mogą, bo
    > napięcie za wysokie.

    No i mają rację.

    > A oni zapowiadaj kontrole :-)
    ale sprawdzać będą czy ktoś sobie napięcia nie podnosi za bardzo np:
    wybierając inny kraj albo nie ma więcej paneli niż zadeklarowane.

    > Nie calkiem rozumiem - produkuje wtedy tylko na potrzeby własne tzn
    > twoje, czy przestaje dostarczac prąd, ale sie "nie wyłącza", wiec po
    > obnizeniu napiecia w sieci znów dostarcza, czy jeszcze cos innego?
    Nie, normalnie produkuje, ale że to elektronika a nie prądnica więc
    potrafi to zrobić z '0' energią bierną, to działa identycznie jak pfc
    przy zasilaczu, odpowiednia modulacja i masz prawie 1, czyli czyste
    obciążenie rezystancyjne.

    --
    Janusz

  • 26. Data: 2023-09-18 16:17:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 18.09.2023 o 15:38, J.F pisze:

    > to jest 3f czy 1f ?
    1F.

    > Mowimy o on-line?
    > Takim, w ktorym przetwornica pracuje cały czas?
    A nie, off-line, teraz widzę że nie doczytałem :(

    Ale tak prawdę mówiąc to przy normalnych zasilaczach nie widzę sensu
    używać on-line, chyba że napędza specjalną aparaturę np podtrzymującą
    życie z np silnikami asynchronicznymi to wtedy tak bo zanik powoduje
    zawahanie obrotów i różne komplikacje. Ale w domowych zwykłych warunkach
    nie widzę takiej potrzeby.

    --
    Janusz

  • 27. Data: 2023-09-18 19:41:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Sep 2023 16:17:01 +0200, Janusz wrote:

> [...]
    > życie z np silnikami asynchronicznymi to wtedy tak bo zanik powoduje
    > zawahanie obrotów i różne komplikacje. Ale w domowych zwykłych warunkach

    Jakos tak te duzej mocy są on-line.

    Moze porządne serwery wypada porządnie zasilać, moze przekaznik
    wiekszej mocy/prądu jest zbyt wolny, moze iskier za duzo ...

    J.

  • 28. Data: 2023-09-18 19:56:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Sep 2023 16:12:03 +0200, Janusz wrote:

    > No nie, liczenie energii biernej to matematyka, byle czym tego nie
    > zrobisz, nawet stare mechaniczne to były dwa albo trzy mierniki w jednej
    > obudowie.

    Jesli sie tylko boisz/skupiasz na przesunięciu fazowym,
    to liczenie jest podobne jak mocy czynnej - tylko trzeba prąd w jednej
    cewce przesunąc.

    Jak to sie liczy cyfrowo, to sam sie kiedys pytałem, szczególnie przy
    odkształconym napięciu. Też upraszczają?

    > Dlaczego? przecież te odczyty się kumulują, ja też robię odczyty u
    > siebie co 2 tyg.

    Sie kumulują, ale np tydzien podłaczasz dławik, a potem tydzien
    grzałkę. Srednio cos fi przyzwoity ... a co przez ten tydzien?

    No chyba, ze jak zapłacisz za drugi tydzien, to ci pierwszy
    ZE wybaczy :-)

    > Bo sieć psują tzn przeciążają energią bierną która krąży w te i nazad.
    > od tego druty się grzeją, transformatory, spadki napięć większe.

    Indukcyjna obciąza tak samo, a jednak ją bardziej tolerują.

    A w obliczu wiekszosci poboru indukcyjnego, to taki jeden klient
    pojemnosciowy kompensował resztę w pobliskim fragmencie sieci.

    > To co znaczy ten termin, czyli prąd wyprzedza napięcie.

    Przy generacji też ?

    Bo oni to jakos zastępczo traktują - np dławik czy silnik pobiera moc
    indukcyjną, albo produkuje moc pojemnosciową ...

    > No i mają rację.

    I tak, i nie.
    Sieci dla wszystkich nie starczy, chocby nie wiadomo jak dobre ustawy
    były :-)

    > ale sprawdzać będą czy ktoś sobie napięcia nie podnosi za bardzo np:
    > wybierając inny kraj albo nie ma więcej paneli niż zadeklarowane.

    Tam jest wiecej parametrow do kontrolowania :-)

> [...]
    > potrafi to zrobić z '0' energią bierną, to działa identycznie jak pfc
    > przy zasilaczu, odpowiednia modulacja i masz prawie 1, czyli czyste

    Ale ma to jakis monitor Twojego przyłącza do sieci?

    Bo powiedzmy w sieci jest 254V, a u Ciebie w domu klimatyzator kręci
    jak szalony i pobiera 1kW+0.5kVAr

    J.

  • 29. Data: 2023-09-18 21:23:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-09-18 o 12:50, Myjk pisze:
    > Sun, 17 Sep 2023 13:25:55 -0700 (PDT), M M

    > ZTCW nie generują czynnej, tylko dla odmiany indukcyjną.
    > Za którą też czardżują, ale dopiero po przekroczeniu limitu
    > i znacznie mniej. Generalnie przy dużych wartościach trzeba
    > bardzo dokładnie dobrać moc i to wysterować -- w pewnym momencie
    > opłaca się po prostu profesjonalny kompensator zastosować.

    Nie generują czynnej tylko generują straty czynnej, okulary se umyj :]
    Nic za darmo nie działa, dławik ma R i wpieprza czynną, za co się płaci.

    L.

  • 30. Data: 2023-09-18 21:48:30
    Od: M M <m...@g...com>

    Przeglądam sobie opisy rejestrów Modbus falowników PV i widzę że jakieś funkcje
    regulacji mocy biernej tam są, jeśli to faktycznie działa to byłby ciekawy pomysł -
    odczytywać z licznika przez Modbus i korygować na bieżąco w falowniku, pilnując tego
    ich tangensa na ile się da. Choć to niby wbrew NC-RfG bo falownik ma mieć określoną
    krzywą Q(U), no i działa tylko w dzień kiedy działa PV, a na resztę doby oraz dla
    agregatu (używanego jak nie ma prądu w sieci i PV wtedy nie działa) musi wystarczyć
    dławik.
    Swego czasu czytało się historie na temat "po zainstalowaniu PV i energooszczędnego
    oświetlenia LED rachunki wzrosły" - kto wie czy to nie ten sam problem, pojedyncze
    oprawy LED nie mają na tyle dużej mocy każda z osobna by było wymagane PFC, ale
    wszystkie razem to już spora moc. Firmę muszę opomiarować (SDM120M już kupiony czeka
    na podłączenie), ale w domu sprawdzam teraz pod wieczór to widzę że też mocno
    pojemnościowo, tangens w okolicach -0,8.