    Date: Wed, 19 Jan 2011 14:01:42 +0100
    From: Atlantis <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: UL1261 jeszcze raz

    Jakiś czas temu pisałem już o tym, że zabrałem się za montaż prostego
    tunera FM na podstawie opisu z "Młodego Technika" z 1986 roku. Natknąłem
    się wówczas na pewien problem z uruchomieniem dekodera stereo i na jakiś
    czas sobie odpuściłem.
    Ostatnio skleciłem osobną płytkę z tym samym scalakiem (UL1261) na
    podstawie opisu z MT 05/1985
    (http://www.mt.com.pl/archiwum/85-Nw-05-Stereodekode
    r.pdf). Układ (tak
    jakby) uruchomiłem i chciałbym się podzielić obserwacjami i sprawdzić
    czy moje wnioski są prawidłowe.

    Najpierw podłączyłem dekoder do tego tunera. Licznik częstotliwości do
    C12. Dobrałem wartość tego kondensatora tak, żeby dało się ustawić
    częstotliwość w okolicy 228kHz za pomocą P1. Na początku częstotliwość
    dość mocno skakała i nie dało się jej idealnie ustawić na 228kHz.
    Włożyłem w podstawkę inny egzemplarz UL1261 i od razu na wyświetlaczu
    pojawiło się ładne 228000 Hz.
    Dioda jednak jak się nie świeciła, tak się nie świeci. Do wyjścia
    dekodera podłączyłem zwykłe słuchawki. Układ posiada płynną regulację
    między mono i stereo. Kiedy kręcę ośką P2 w stronę plusa zasilania mam
    nieodparte wrażenie, że pojawia się coś jakby efekt stereo (jednak dioda
    nie świeci). Jednocześnie w tle pojawia się niewielki szum. Po skręceniu
    s stronę masy dźwięk robi się "płaski" ale szum znika.

    Podłączyłem teraz dekoder do superheterodyny FM wg MT 12/1984 (biorąc
    sygnał MPX z 12 pinu UL1244). Ściszam do zera sygnał w głośniku mono,
    dźwięk w słuchawkach mam cały czas. Efekt jak powyżej - ośka P2 w stronę
    zasilania - mam wrażenie, że pojawia się stereo (wraz z niewielkim
    szumem) ale dioda nie świeci. Przedłużyłem antenę do jakichś dwóch
    metrów powieszonego pionowo kabla - to samo. Może więc sygnał jest za
    słaby i potrzebuję jakiejś zewnętrznej anteny? A może jakiś inny błąd
    tkwi gdzieś w układzie dekodera?