  • 51. Data: 2020-03-31 14:41:02
    Temat: Re: Tuning kotła CO
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-03-31 o 14:27, J.F. pisze:

    > Tak swoja droga - to widzialem niedawno ciekawy przypadek w kamienicy.
    > Mieszkancy maja swoje piecyki gazowe, chyba nie kondensacyjne,
    > kominiarz gdzies przeoczyl korozje wkladu w kominie - calkiem wysoko
    > zreszta, blisko dachu,
    > i sciana komina zaczela sie kruszyc.

    Mój komin jest z kwasówki, raczej nie cieknie, ale ponieważ mam dostęp
    do endoskopu, pooglądam. Jakiś czas temu płukałem komin wodą, wyleciało
    trochę piachu i ptasich piór :)

    > Hm, a nie nada sie kazda inna ?

    No właśnie że nie. Użyta pompa pasuje do obudowy która jest zintegrowana
    z całym blokiem hydraulicznym. A pompa OEM, dedykowana dla konkretnego
    producenta kotłów.

    > A nowsze powinny byc lepsze, tzn oszczedniejsze.

    Może, ale jakichś sporych oszczędności bym się nie spodziewał. Już
    bardziej zależało by mi na jakimś oszczędnym zasilaczu, bo transformator
    w oryginalnym lekko parzy, nawet w stand-by.

    > To sie nie znam, ale czy inny trojdrozny nie bedzie dzialal rownie dobrze ?

    Znowu, obudowa zaworu jest zintegrowana z blokiem hydraulicznym.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 52. Data: 2020-03-31 15:42:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, a nie nada sie kazda inna ?
    > A nowsze powinny byc lepsze, tzn oszczedniejsze.
    >
    > Tylko pewnie cos by trzeba kombinowac z montazem, to moze i lepszy
    > oryginal.

    No nie za bardzo, o czym już napisałem. Poprzednia pompa (Grundfos)
    bezgłośnie pracowała ćwierć wieku i się nie zepsuła. Nowa nie wiem
    ile pociągne, ale nie ma tak solidnego wyglądu (jakieś plastiki).
    No i buczy. Co jest nie tylko jej winą, bo wynika z budowy całego
    kotła (da się patraninę konstruktora poprawić kilkoma trytytkami).

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2020-03-31 16:58:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 marca 2020 21:16:35 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > pisałem, Chaffotoeaux&Maury została wchłonięta przez Aristona i nie
    > wiadomo jak długo będą dostępne oryginalne części zamienne. Za to mam
    > już w tzw. "przydasiach" ok. 1.5 identycznego kotła z przeznaczeniem na
    > części zamienne, w tym obydwa całkiem sprawne wymienniki, bloki
    > hydrauliczne, czujniki temperatury itd.
    >
    > Co z części zamiennych wypadało by jeszcze mieć w zapasie - moja lista:
    >
    > - pompa obiegowa ( i to chyba z !!! )
    > - zawór trójdrożny ( mam 2, ale wyeksploatowane, cieknące )
    > - membrana do zaworu trójdrożnego
    >
    > Duperele takie jak czujnik ciśnienia można zastąpić dostępnymi

    Moje doświadczenie z eksploatacją kotłów jest raczej słabe. Byłem co prawda przez
    wiele lat konstruktorem wymienników kondensacyjnych, ale raczej takich które się nie
    psują. Owszem, przyglądałem się jak potem gotowy kocioł składali do kupy ze
    wszystkich bebechów (najwięcej kasy zarabiał producent obudowy), ale wyłącznie w celu
    ewentualnego usprawnienia swojego produktu. Nie mam bladego pojęcia co tam wysiada
    najpierw, a co potem. Pytałbym na reddicie, może są jakieś grupy na Facebooku, może
    na eng-tips.

    Komin koncentryczny jest przy kotle kondensacyjnym niezniszczalny. Przy tradycyjnym,
    mogą się w nim kondensować spaliny, jeśli jest kiepsko zaizolowany (w środku ma
    rozpórki, tam jest zimny punkt)- wtedy kwas punktowo zaczyna żreć. Niestety, te
    kominy są robione przez idiotów. Do środka dają stal austenityczną, nieodporną na
    środowisko kondensatu. Warstwa zewnętrzna jest ze stali ferrytycznej- ta jest
    odporna, ale ona nie ma kontaktu ze spalinami.

    Poszukaj urządzenia pod tytułem economiser. Albo nawet economizer. Znaczy dodatkowy
    wymiennik ciepła, który schładza spaliny między kotłem a kominem poniżej kondensacji.
    Dodaje trochę oporu przepływu (pompa wody ma więcej roboty, zmniejsza się ciąg
    kominowy), ale podnosi sprawność kotła. Natrzaskałem kiedyś tego dużo, jest na to
    rynek, chociaż ja raczej byłem w obszarze przemysłowym. Duże i ciężkie złomy. Do
    domowych też powinien być rynek. Jakbyś miał czym, to pomonitoruj przez jakiś czas
    temperaturę spalin idących w komin, tak przez całą dobę, żeby złapać stany
    przejściowe.

  • 54. Data: 2020-03-31 17:12:38
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-03-31 o 16:58, Konrad Anikiel pisze:

    > Jakbyś miał czym, to pomonitoruj przez jakiś czas temperaturę spalin idących w
    komin, tak przez całą dobę, żeby złapać stany przejściowe.

    Czym to może bym i miał, ale temperatury zewnętrzne chyba nijakie -
    sezon się kończy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 55. Data: 2020-03-31 17:43:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 1 kwietnia 2020 00:12:40 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

    komin, tak przez całą dobę, żeby złapać stany przejściowe.

    > Czym to może bym i miał, ale temperatury zewnętrzne chyba nijakie -
    > sezon się kończy.

    Chodzi o to czy potrzebowałbyś dużego ekonomizera. Jak będzie za mały, to nie
    skondensuje spalin, ale je schłodzi, a wtedy skondensują się w kominie. I amba zje
    komin.

    Dobry pomysł żeby czasem zajrzeć kamerą do komina. Jakbyś dał rady to go spryskaj od
    środka czymś hydrofobowym. Żeby ewentualne kropelki kondensatu nie siedziały i nie
    żarły stali, tylko spłynęły w dół do zenzy.

  • 56. Data: 2020-03-31 18:51:05
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-03-31 o 17:43, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    skondensuje spalin, ale je schłodzi, a wtedy skondensują się w kominie. I amba zje

    I tu jest MZ pies pogrzebany - można zarobić paręnaście % sprawności
    kotła, kosztem komina. Nic za darmo. Ale dla mnie to informacja, że sama
    kompatybilność wymiarowa komina ze współczesnym kotłem kondensacyjnym to
    nie wszystko.

    > Dobry pomysł żeby czasem zajrzeć kamerą do komina.

    A żona ( inżynier ) mnie wyśmiała :|

    Jakbyś dał rady to go spryskaj od środka czymś hydrofobowym.

    Konkretnie czym ( ogólnodostępnym ) ?

    > Żeby ewentualne kropelki kondensatu nie siedziały i nie żarły stali, tylko spłynęły
    w dół do zenzy.

    W ogóle to z tym kondensatem u mnie w kominie to kiedyś, kiedy jeszcze
    były zimy z temperaturami po -15, było tego po parę litrów na miesiąc. I
    jakieś mega kwaśne to nie było. Dzisiaj, przy nijakich zimach jest tego
    może pół litra na sezon. Chyba więcej wlatuje wody opadowej do komina.

    A, znając Ciebie to mam podejść *z magnesem* do komina ? :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 57. Data: 2020-03-31 19:13:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 1 kwietnia 2020 01:51:08 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

> [...]
    > kotła, kosztem komina. Nic za darmo. Ale dla mnie to informacja, że sama
    > kompatybilność wymiarowa komina ze współczesnym kotłem kondensacyjnym to

    Nie daj się.

    > Jakbyś dał rady to go spryskaj od środka czymś hydrofobowym.
    >
    > Konkretnie czym ( ogólnodostępnym ) ?

    Ja mam do takiego komina podłączoną kozę żeliwną, więc nie mam problemu z
    kondensacją. Nie kombinowałem. Ale używam dużo azotku boku w sprayu. Myślę że parę
    lat by wytrzymał, tylko nie mam pojęcia jak go nanieść wewnątrz komina.

> [...]
    > jakieś mega kwaśne to nie było. Dzisiaj, przy nijakich zimach jest tego
    > może pół litra na sezon. Chyba więcej wlatuje wody opadowej do komina.

    Niskie stężenie jest najgorsze. Za słabe żeby odbudować warstwę tlenków,
    wystarczająco silne żeby atakować międzykrystalicznie, wżerowo- podstępnie. A świeży
    kwas wciąż dopływa. Rdza zżera stare żelastwo.

    > A, znając Ciebie to mam podejść *z magnesem* do komina ? :)

    Mój ma niemagnetyczna rurę wewnętrzną, grubą gdzieś tak na 1.5 mm. Magnetyczna jest
    cienka rura zewnętrzna, gdzieś tak 0.5 mm.

  • 58. Data: 2020-03-31 19:15:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 1 kwietnia 2020 02:13:24 UTC+9 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > azotku boku

    Azotku boru.

  • 59. Data: 2020-03-31 20:30:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 31.03.2020 o 19:13, Konrad Anikiel pisze:

    > Mój ma niemagnetyczna rurę wewnętrzną, grubą gdzieś tak na 1.5 mm. Magnetyczna jest
    cienka rura zewnętrzna, gdzieś tak 0.5 mm.

    Mam dostęp jedynie do rewizji komina, magnes nie kompletnie nie ma
    przyczepności.

    Aha, teraz dopiero załapałem: jeżeli kocioł jest typu kondensacyjnego,
    to *większość* kondensatu skrapla się w samym kotle, natomiast przy
    kotle z zamkniętą komorą większość kondensatu wykrapla się w kominie,
    albo w ogóle leci w atmosferę ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 60. Data: 2020-03-31 20:43:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 1 kwietnia 2020 03:30:25 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

    jest cienka rura zewnętrzna, gdzieś tak 0.5 mm.

    > Mam dostęp jedynie do rewizji komina, magnes nie kompletnie nie ma
    > przyczepności.

    Znaczy austenityczna. A powinna być ferrytyczna. Nie dość że austenit droższy, to
    jeszcze dużo mniej odporny na korozję. A teraz przyłóż ten magnes do rury wydechowej
    w samochodzie.

> [...]
    > to *większość* kondensatu skrapla się w samym kotle, natomiast przy
    > kotle z zamkniętą komorą większość kondensatu wykrapla się w kominie,

    Zgadza się. Ja się takimi wynalazkami nie zajmowałem- czym się różni zamknięta komora
    od otwartej komory?