-
1. Data: 2018-02-01 21:08:00
Temat: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
Witam wszystkich,
Pytanie do mechaników.
Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
prowadzenia auta). Tu jedna z takich wypowiedzi:
https://youtu.be/Ivkiks3wypY?t=1m48s
Czy faktycznie stały nacisk na dźwignię prowadzi do uszkodzeń skrzyni
biegów? Czy to prawda czy mit? Wątpliwości moje budzi to, że ciężko mi
sobie wyobrazić brak elementów konstrukcyjnych absorbujących pionową,
niewielką siłę.
Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów. Teza dla
niej jest dokładnie taka sama - również w tym linku. Istnieją
rozwiązania posiadające przyciski na górze drążka zachęcające właśnie to
wywierania pionowej siły. Albo odchylanie na boki drążka w celu ręcznej
zmiany biegów. W obu przypadkach zwykle wiąże się z tym, że kierowca
położy najpierw dłoń na drążku - wywrze więc pionowy nacisk - a potem
wykona czynność (nie patrzy się przecież na nią by kliknąć guzik jednym
palcem). Czy takie rozwiązania są po to by zachęcać do zniszczenia
skrzyni biegów przed czasem, czy raczej negatywny wpływ pionowego
nacisku na drążek na trwałość skrzyni, to bujda na resorach?
--
Pozdrawiam,
Marek
-
2. Data: 2018-02-01 22:31:20
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Irokez <n...@w...pl>
W dniu 2018-02-01 o 21:08, Marek S pisze:
> Witam wszystkich,
>
> Pytanie do mechaników.
>
> Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
> biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
Tak, skórka się zetrze.
--
Irokez
---
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com
-
3. Data: 2018-02-01 22:51:59
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: PiteR <e...@f...pl>
na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:
> Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
> biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz
Chodzi ci o lewarek?
W passacie np jest plastikowe (nylonowe chyba) jarzmo i plastikowa kula
w smarze. Co ma się niby uszkodzić? Stając butem w szyberachu dopiero
połamiesz jarzmo (może za drugim razem).
> Czy faktycznie stały nacisk na dźwignię prowadzi do uszkodzeń
> skrzyni biegów? Czy to prawda czy mit? Wątpliwości moje budzi to,
> że ciężko mi sobie wyobrazić brak elementów konstrukcyjnych
> absorbujących pionową, niewielką siłę.
Chodzi o to żeby lewarek latał przód tył razem z obudową. Żebyś
trzymając go nie "wyciągał" biegów. Ale luzy w starszym aucie są tak
duże że i tak ich nie wyciągasz.
--
Piter
http://piterpro.private.pl/xnews/
-
4. Data: 2018-02-02 00:26:17
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Thu, 1 Feb 2018 21:08:00 +0100, Marek S napisał(a):
> Czy faktycznie stały nacisk na dźwignię prowadzi do uszkodzeń skrzyni
> biegów? Czy to prawda czy mit?
W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.
Tu widać jak działa ten mechanizm:
https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307
Trzymając długo rękę na dźwigni zmiany biegów dopycha się widełki wybieraka
do rowka w obracającej się przesuwce, powodując nieustanne tarcie i zużycie
tych elementów.
Gdy dźwignia nie jest obciążona, dzięki małemu luzowi w tym rowku tarcie
jest zaniedbywalne.
Ale jak dopycha się widełki cały czas ręką to zużyją się rużo szybciej.
> Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów.
W automatycznej skrzyni biegów, to chyba już od dość dawna w ogóle nie ma
mechanicznego połączenia dźwigni ze skrzynią.
A sam układ lewarka to jedynie "joystick" dający do komputera sterującego
skrzynią informację w jakim ta jest położeniu.
Więc raczej tu żadnego ryzyka nie ma.
Swoją drogą to już niezła faza żeby mieć automat i trzymać rękę na lewarku
;)
W manualu jeszcze jest (niezbyt mądry, ale zawsze) argument że ktoś trzyma
żeby szybciej biegi zmieniać czy że nie chce mu się ręką ruszać bo po I
zaraz wrzuca II.
Ale w automacie?
-
5. Data: 2018-02-02 13:54:17
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-02 o 00:26, Tomasz Pyra pisze:
> W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.
>
> Tu widać jak działa ten mechanizm:
> https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307
>
> Trzymając długo rękę na dźwigni zmiany biegów dopycha się widełki wybieraka
> do rowka w obracającej się przesuwce, powodując nieustanne tarcie i zużycie
> tych elementów.
> Gdy dźwignia nie jest obciążona, dzięki małemu luzowi w tym rowku tarcie
> jest zaniedbywalne.
> Ale jak dopycha się widełki cały czas ręką to zużyją się rużo szybciej.
Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry? Albo
jeszcze gorzej, dociskając nie idealnie prostopadle możemy wywierać
lekką siłę w kierunku tył/przód, co powoduje, że widełki cały czas są
dociśnięte do którejś ze stron. Czy dobrze rozumuję?
>> Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów.
>
> W automatycznej skrzyni biegów, to chyba już od dość dawna w ogóle nie ma
> mechanicznego połączenia dźwigni ze skrzynią.
> A sam układ lewarka to jedynie "joystick" dający do komputera sterującego
> skrzynią informację w jakim ta jest położeniu.
> Więc raczej tu żadnego ryzyka nie ma.
No więc właśnie. Zwróć uwagę, że film jaki podlinkowałem jest z września
2017, czyli całkiem świeży. Mimo to wyraźnie mówią o negatywnym wpływie
takiego nacisku na automat. Ok, autor może być niedoukiem ale jeśli
trochę poszperać po sieci, to jest to dość powszechna opinia. To zbiło
mnie z tropu i zacząłem doszukiwać się jakiegoś magicznego powiązania
przyczynowo-skutkowego.
> Swoją drogą to już niezła faza żeby mieć automat i trzymać rękę na lewarku
> ;)
> W manualu jeszcze jest (niezbyt mądry, ale zawsze) argument że ktoś trzyma
> żeby szybciej biegi zmieniać czy że nie chce mu się ręką ruszać bo po I
> zaraz wrzuca II.
> Ale w automacie?
Ha, mnie się to zdarza, głównie wlekąc się w korku :-D A dlaczego tak?
Bo gdy oprę prawą rękę o podłokietnik to dłoń samoistnie znajdzie się na
wysokości - nie wiem jak to zwać - manipulatora (?) zmiany biegów (bo to
tylko joystick).
Hipotetycznie może być to tego, trochę na siłę, zastosowane inne
wytłumaczenie. Jeśli ktoś ma fantazję manualnego sterowania biegami, to
można je sekwencyjnie zmieniać tym drążkiem. Trochę bez sensu bo po to
są manetki przy kierownicy by bez odrywania rąk od niej to samo uzyskać.
Tryb półautomatyczny ma uzasadnione zastosowanie - w celu redukcji biegu
przed wyprzedzaniem aby lagów unikać. Oczywiście i w tym przypadku bez
sensu jest trzymanie dłoni na drążku z powyższego powodu + możliwości
zastosowania kick down. No ale fizycznie można.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
6. Data: 2018-02-02 13:56:42
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-01 o 22:31, Irokez pisze:
>> Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
>> biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
>
>
> Tak, skórka się zetrze.
Jak Tomek zobrazował, przy manualnej skrzyni ma to spory wpływ na jej
żywotność. Wbrew powszechnej opinii - w automacie już nie. Tak więc w
50% masz rację :-)
--
Pozdrawiam,
Marek
-
7. Data: 2018-02-02 14:31:45
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:p51n1s$1hi$...@n...news.atman.pl...
W dniu 2018-02-02 o 00:26, Tomasz Pyra pisze:
>> W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.
>> Tu widać jak działa ten mechanizm:
>> https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307
>
>> Trzymając długo rękę na dźwigni zmiany biegów dopycha się widełki
>> wybieraka
>> do rowka w obracającej się przesuwce, powodując nieustanne tarcie i
>> zużycie
>> tych elementów.
>Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
>przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry?
Nie chodzi o nacisk od gory.
>Albo jeszcze gorzej, dociskając nie idealnie prostopadle możemy
>wywierać lekką siłę w kierunku tył/przód, co powoduje, że widełki
>cały czas są dociśnięte do którejś ze stron. Czy dobrze rozumuję?
Otoz to.
>> W automatycznej skrzyni biegów, to chyba już od dość dawna w ogóle
>> nie ma
>> mechanicznego połączenia dźwigni ze skrzynią.
>> A sam układ lewarka to jedynie "joystick" dający do komputera
>> sterującego
>> skrzynią informację w jakim ta jest położeniu.
>> Więc raczej tu żadnego ryzyka nie ma.
>No więc właśnie. Zwróć uwagę, że film jaki podlinkowałem jest z
>września 2017, czyli całkiem świeży. Mimo to wyraźnie mówią o
>negatywnym wpływie takiego nacisku na automat. Ok, autor może być
>niedoukiem ale jeśli trochę poszperać po sieci, to jest to dość
>powszechna opinia.
Moze amerykanska. Tam ciagle "tato zmienial olej co 3 tys mil i 300
tys mil przejechal"
J.
-
8. Data: 2018-02-02 14:54:47
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2018-02-02 o 13:56, Marek S pisze:
>>> Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
>>> biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
>>
>>
>> Tak, skórka się zetrze.
>
> Jak Tomek zobrazował, przy manualnej skrzyni ma to spory wpływ na jej
> żywotność. Wbrew powszechnej opinii - w automacie już nie. Tak więc w
> 50% masz rację :-)
Tu bym jeszcze dyskutował.
Może mieć znaczenie w aucie z klasycznym układem napędowym gdzie
skrzynie masz pod lewarkiem i możliwe jest przeniesienie obciążenia
lewarka na elementy skrzyni.
W mocno rozpowszechnionych ostatnio autach z napędem na przód już nie.
Tam między lewarkiem a skrzynią masz cięgna przenoszący tylko
wybrane kierunki nacisku.
Pozdrawiam
-
9. Data: 2018-02-02 18:06:03
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .02.2018 o 00:26 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> pisze:
> Swoją drogą to już niezła faza żeby mieć automat i trzymać rękę na
> lewarku
Ja tak mam :-) - zwisa mi prawa dłoń z podłokietnika, lewarek mam z
szerokim uchwytem, w sam raz aby na nim położyć dłoń :-)
TG
-
10. Data: 2018-02-02 19:08:33
Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-02-02 o 14:31, J.F. pisze:
>> Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
>> przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry?
>
> Nie chodzi o nacisk od gory.
Z animacji wynika, że elementy przenoszące ruch poruszają się jedynie w
poziomie. Wydaje mi się, ze zrobienie prowadnic, które w 100% zniwelują
pionowy nacisk to żadna filozofia. Skąd zatem ten problem?
--
Pozdrawiam,
Marek