  • 11. Data: 2018-02-02 20:38:22
    Temat: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow. Pomijajac
    elementy zewnetrze sterowanie skrzynia biegow w srodku wygladamniej wiecej tak.
    Wodziki do ktorych przykrecone sa widelki maja blokade polozenia. Jest to zrobione
    tak ze w wodziku sa wciecia w ktore dociskana jest sprezyna kulka. Sila potrzebna do
    pokonania oporow kulki jest spora i wynosi kilkadziesiat niutow, kilka kG. Samo
    trzymanie reki na wajsze do wybierania nie jest w stanie pokonac oporow jaki daje
    blokada. Wycieranie sie widelek i przesuwki ma inne podloze. Jest nim naturalne
    zuzywanie sie wspolpracujacych elementow. Przesuwka to sprzeglo laczace kolo zebate z
    walkiem glownym. Najczesciej jest to sprzeglo oparte na wielowypuscie i wielorowku.
    Dokad wypusty i rowki maja rownolegle plaszczyzny nic sie nie dzieje. W miare
    zuzywania sie powierzchnie staja sie zbiezne. Robi sie klin. Wytwarza on sile
    powodujaca spychanie przesuwki z wielowypustu na kole zebatym. Przesuwka napiera na
    widelki i dokad sila napierajaca jest mniejsza od sily zatrzasku z kulka nic dla
    uzytkownika sie nie dzieje. Uzytkownik nie jest w stanie stwierdzic takiego stanu.
    Jesli sila spychajaca stanie sie wieksza od sily z jaka blokuje zatrzask zaczyna
    wyskakiwac bieg. W wyniku zuzycia sprzegla jakim jest przesuwka w skrzyni zaczynaja
    dziac sie cuda. Przesuwka i wspolpracujace z nia widelki sa bardzo dobrze smarowane.
    Nowa przesuwka ma szlifowany rowek pod widelki. W rysach jakie powstaly po szlifowniu
    utrzymywany jest olej. Jesli przesuwka zacznie napierac na widelki to rowek sie
    wygladza do polysku i jest bardzo dokladnie dopasowany do widelek. Powoduje to
    pogorszenie smarowania i scieranie sie wspolpracujacych elementow. Po wymianie kola
    zebatego, przesuwki i widelek usterka z wyskakiwaniem ustepuje. W skrzyni biegow
    zrobione sa opory nie pozwalajace na zbyt duzy skok wybieraka. I teoretycznie
    wieszajac sie na dzwigni zmiany biegow uzytkownik nie powinien byc w stanie
    spowodowac takie przesuniecie wybieraka zeby przesunal sie na tyle daleko zeby
    spilowac widelki. O ile skrzyni nie powinno sie dac uszkodzic trzymajac reke na
    dzwigni to uszkadza sie ja poprzez szybkie zmiany biegow. Przy szybkiej zmianie
    synchronizator ktory jest rodzajem hamulca ciernego nie zdazy wyhamowac kola zebatego
    i przesuwka wchodzi na wielowypust z pewnym oporem powodujacym szybsze zuzycie
    wspolpracujacych elementow. Oczywiscie konstruktorzy skrzyn wiedza o tym i tak
    projektuja skrzynie zeby miala zywotnosc nie mniejsza niz zalozona ale i niewiele
    wieksza przy prawidlowej eksploatacji.

  • 12. Data: 2018-02-03 08:47:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Feb 2018 19:08:33 +0100, Marek S napisał(a):

    > Z animacji wynika, że elementy przenoszące ruch poruszają się jedynie w
    > poziomie. Wydaje mi się, ze zrobienie prowadnic, które w 100% zniwelują
    > pionowy nacisk to żadna filozofia. Skąd zatem ten problem?

    Polozysz reke na dzwigni, to na pewno wywrzesz tez pewna sile pozioma,
    nie tylko pionowa.

    A od dzwigni do skrzyni we wspolczesnym aucie FWD droga daleka, pelno
    tam linek czy dzwigienek, ktore pionowego nacisku w ogole nie
    przenosza. Czesto jest taki nacisk potrzebny, aby np wsteczny
    odblokowac.

    Tu masz "mechanizm dzwigni" z vectry
    https://www.youtube.com/watch?v=gtAXEyazlto

    Widac tam dwie linki, ktore skrzynia steruja.

    A tu z Astry
    https://www.youtube.com/watch?v=Qe_FE1n2zt4

    J.

  • 13. Data: 2018-02-03 14:03:30
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow.(...)

    Wow! Dzięki za wyczerpujące przedstawienie sprawy. :-) Bardzo ciekawe
    informacje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2018-02-03 14:08:32
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-03 o 08:47, J.F. pisze:

    > Polozysz reke na dzwigni, to na pewno wywrzesz tez pewna sile pozioma,
    > nie tylko pionowa.

    To sam wywnioskowałem powyżej i skomentowałem. Co do siły poziomej
    wskutek pionowego nacisku - nie mam żadnych wątpliwości więc nie ma
    czego komentować.

    > A od dzwigni do skrzyni we wspolczesnym aucie FWD droga daleka,

    A automaty Twoim zdaniem? Nawet te nie najnowsze? Istnieje jakiekolwiek
    ryzyko uszkodzenia pionowym naciskiem?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2018-02-03 20:33:20
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 03.02.2018 o 14:08, Marek S pisze:
    > A automaty Twoim zdaniem? Nawet te nie najnowsze? Istnieje jakiekolwiek
    > ryzyko uszkodzenia pionowym naciskiem?

    FWD, tak samo - "droga daleka", a w klasycznym układzie RWD - nie wiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 16. Data: 2018-02-03 20:52:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-03 o 20:33, Grzegorz Tomczyk pisze:

    > FWD, tak samo - "droga daleka", a w klasycznym układzie RWD - nie wiem.

    To u mnie będzie pewnie jakaś masakra bo 4WD.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2018-02-03 21:37:41
    Od: z <...@...pl>

    Ale pytaniami siejesz :-)

    Ja trzymam rękę bardzo często i wiem że skrzyni nic się nie stanie.

    Po prostu moja ręka (nie kowalska) taka zwykła ;-) jest na tyle lekka że
    nic się nie stanie. Nie naciskam, nie wyżywam się na dźwigni ;-) nie
    trzymam się jej na zakrętach. :-)
    Sorry... może dlatego że mam jakieś tam wykształcenie mechaniczne i
    trochę praktyki to śmieszą mnie takie dysputy :-)

  • 18. Data: 2018-02-03 23:32:57
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-03 o 21:37, z pisze:

    > Ale pytaniami siejesz :-)
    >
    > Ja trzymam rękę bardzo często i wiem że skrzyni nic się nie stanie.

    Poczytaj wypowiedzi Tomka Pyry, Zenka lub J.F. i skomentuj je :-) Oni są
    odmiennego zdania.

    > Sorry... może dlatego że mam jakieś tam wykształcenie mechaniczne i
    > trochę praktyki to śmieszą mnie takie dysputy :-)

    Domyślam się, że temat dla Ciebie takowy może być. W tematyce mechaniki
    samochodowej jestem "lajkonikiem" :-) Dlatego pytam. Ogólnie wiem co to
    zębatki, przekładnie, znam się trochę na elektronice/programowaniu więc
    potrafię sobie wyobrazić jak coś tam działa w aucie jeśli ktoś mi to
    rozrysuje.

    Widziałem też rozebraną skrzynię biegów (automat) po awarii z mojego
    auta - zupełnie inny wymiar czaso-przestrzenny do opisanych w dyskusji
    przykładów "demo".

    W kontekście całości dyskusji i własnych obserwacji wywnioskowałem, że w
    przypadku mojego auta wpływ nacisku na dźwignię zmiany biegów jest
    zerowy. Natomiast w przypadku ręcznych skrzyń biegów - już niekoniecznie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2018-02-04 02:26:13
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-02-03 o 23:32, Marek S pisze:
    > Poczytaj wypowiedzi Tomka Pyry, Zenka lub J.F. i skomentuj je :-) Oni są
    > odmiennego zdania.

    Etam... To jak bardzo jest szkodliwe dla tego mechanizmu jest zmienianie
    biegów. Toż to się będzie zużywać i się zepsuje ;-)
    Jeżdżenie po mieście powinno być zakazane :-)

    No dobra. Mogę wziąć pod uwagę to dzisiejsze chińskie gówno podgrzewane
    przez księgowych. Ja już prawie 50-tka to mogę być niedzisiejszy :-)
    Ale przy takim podejściu to wszystko musi się zepsuć po upływie
    gwarancji. Dlatego i mechanizm zmiany biegów można zrobić z modeliny :-)

    PS. A w takiej Almerze N16 to można sobie trzymać rękę do woli :-)

  • 20. Data: 2018-02-05 15:46:44
    Od: "Q,E,D." <q...@p...fm>

    On Thu, 01 Feb 2018 21:08:00 +0100, Marek S wrote:

    > Witam wszystkich,
    >
    > Pytanie do mechaników.
    >
    > Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
    > biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
    > prowadzenia auta). Tu jedna z takich wypowiedzi:

    Uszkodzisz synchronizatory, naprawa za parę dych.

    QED.