    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
    Date: Thu, 1 Feb 2018 21:08:00 +0100

    Witam wszystkich,

    Pytanie do mechaników.

    Wiele razy słyszałem/czytałem - nie trzymaj dłoni na dźwigni zmiany
    biegów podczas jazdy bo ją uszkodzisz (pomijając bezpieczeństwo
    prowadzenia auta). Tu jedna z takich wypowiedzi:

    https://youtu.be/Ivkiks3wypY?t=1m48s

    Czy faktycznie stały nacisk na dźwignię prowadzi do uszkodzeń skrzyni
    biegów? Czy to prawda czy mit? Wątpliwości moje budzi to, że ciężko mi
    sobie wyobrazić brak elementów konstrukcyjnych absorbujących pionową,
    niewielką siłę.

    Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów. Teza dla
    niej jest dokładnie taka sama - również w tym linku. Istnieją
    rozwiązania posiadające przyciski na górze drążka zachęcające właśnie to
    wywierania pionowej siły. Albo odchylanie na boki drążka w celu ręcznej
    zmiany biegów. W obu przypadkach zwykle wiąże się z tym, że kierowca
    położy najpierw dłoń na drążku - wywrze więc pionowy nacisk - a potem
    wykona czynność (nie patrzy się przecież na nią by kliknąć guzik jednym
    palcem). Czy takie rozwiązania są po to by zachęcać do zniszczenia
    skrzyni biegów przed czasem, czy raczej negatywny wpływ pionowego
    nacisku na drążek na trwałość skrzyni, to bujda na resorach?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek