-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
Date: Fri, 2 Feb 2018 13:54:17 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 58
Message-ID: <p51n1s$1hi$1@node2.news.atman.pl>
References: <p4vs33$28i$1@node1.news.atman.pl>
<1xbctvbm108t3.vp40vcy97r7q$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1517576060 1586 89.69.207.111 (2 Feb 2018 12:54:20 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 2 Feb 2018 12:54:20 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
In-Reply-To: <1xbctvbm108t3.vp40vcy97r7q$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2624032
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-02-02 o 00:26, Tomasz Pyra pisze:
> W manualnej skrzyni biegów jest to prawda.
>
> Tu widać jak działa ten mechanizm:
> https://youtu.be/wCu9W9xNwtI?t=307
>
> Trzymając długo rękę na dźwigni zmiany biegów dopycha się widełki wybieraka
> do rowka w obracającej się przesuwce, powodując nieustanne tarcie i zużycie
> tych elementów.
> Gdy dźwignia nie jest obciążona, dzięki małemu luzowi w tym rowku tarcie
> jest zaniedbywalne.
> Ale jak dopycha się widełki cały czas ręką to zużyją się rużo szybciej.
Ahhhaa... chodzi o to, że te ciemno szare elementy nie mają swobody
przesunięcia się tył/przód gdy obciążymy je naciskiem od góry? Albo
jeszcze gorzej, dociskając nie idealnie prostopadle możemy wywierać
lekką siłę w kierunku tył/przód, co powoduje, że widełki cały czas są
dociśnięte do którejś ze stron. Czy dobrze rozumuję?
>> Pytam się głównie w kontekście automatycznej skrzyni biegów.
>
> W automatycznej skrzyni biegów, to chyba już od dość dawna w ogóle nie ma
> mechanicznego połączenia dźwigni ze skrzynią.
> A sam układ lewarka to jedynie "joystick" dający do komputera sterującego
> skrzynią informację w jakim ta jest położeniu.
> Więc raczej tu żadnego ryzyka nie ma.
No więc właśnie. Zwróć uwagę, że film jaki podlinkowałem jest z września
2017, czyli całkiem świeży. Mimo to wyraźnie mówią o negatywnym wpływie
takiego nacisku na automat. Ok, autor może być niedoukiem ale jeśli
trochę poszperać po sieci, to jest to dość powszechna opinia. To zbiło
mnie z tropu i zacząłem doszukiwać się jakiegoś magicznego powiązania
przyczynowo-skutkowego.
> Swoją drogą to już niezła faza żeby mieć automat i trzymać rękę na lewarku
> ;)
> W manualu jeszcze jest (niezbyt mądry, ale zawsze) argument że ktoś trzyma
> żeby szybciej biegi zmieniać czy że nie chce mu się ręką ruszać bo po I
> zaraz wrzuca II.
> Ale w automacie?
Ha, mnie się to zdarza, głównie wlekąc się w korku :-D A dlaczego tak?
Bo gdy oprę prawą rękę o podłokietnik to dłoń samoistnie znajdzie się na
wysokości - nie wiem jak to zwać - manipulatora (?) zmiany biegów (bo to
tylko joystick).
Hipotetycznie może być to tego, trochę na siłę, zastosowane inne
wytłumaczenie. Jeśli ktoś ma fantazję manualnego sterowania biegami, to
można je sekwencyjnie zmieniać tym drążkiem. Trochę bez sensu bo po to
są manetki przy kierownicy by bez odrywania rąk od niej to samo uzyskać.
Tryb półautomatyczny ma uzasadnione zastosowanie - w celu redukcji biegu
przed wyprzedzaniem aby lagów unikać. Oczywiście i w tym przypadku bez
sensu jest trzymanie dłoni na drążku z powyższego powodu + możliwości
zastosowania kick down. No ale fizycznie można.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 02.02.18 13:56 Marek S
- 02.02.18 14:31 J.F.
- 02.02.18 14:54 RadoslawF
- 02.02.18 18:06 Tomasz Gorbaczuk
- 02.02.18 19:08 Marek S
- 02.02.18 20:38 Zenek Kapelinder
- 03.02.18 08:47 J.F.
- 03.02.18 14:03 Marek S
- 03.02.18 14:08 Marek S
- 03.02.18 20:33 Grzegorz Tomczyk
- 03.02.18 20:52 Marek S
- 03.02.18 21:37 z
- 03.02.18 23:32 Marek S
- 04.02.18 02:26 z
- 05.02.18 15:46 Q,E,D.
Najnowsze wątki z tej grupy
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
- skup katalizatorów
- Polska to nadal złodziejski kraj?
- Motodziennik #281 Tesla z VANEM? A Volkswagen inwestuje w silniki spalinowe.
- Jest tu jeszcze CWANIAK?
- czyszczenie Cepiku
- szukanie żony
- Kamera - co obecnie tanie i dobre?
Najnowsze wątki
- 2024-06-27 SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- 2024-06-27 Głośnik piezoelektryczny
- 2024-06-23 Mala autonomiczna kamera monitoringu
- 2024-06-26 czas na emeryturę i EB
- 2024-06-26 Wyjścia video kart graficznych (NVIDIA)
- 2024-06-27 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-06-27 Bażanowice => Expert Migration Architect (Azure) <=
- 2024-06-27 Ulm => IT Netzwerktechniker (m/w/d) <=
- 2024-06-27 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-06-27 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-06-26 Kraków => International freight forwarder <=
- 2024-06-26 Częstochowa => Marketing Specialist (E-Commerce) <=
- 2024-06-26 Warszawa => Fullstack Java Developer <=
- 2024-06-26 Warszawa => React Native Developer <=
- 2024-06-26 Rzeszów => Frontend Developer (React) <=