eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaTrzy nowe formaty! ;)
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 117

  • 91. Data: 2014-01-13 12:25:02
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am
    >
    > Nie wchodďż˝ w tematyke rozdzielczosci - to inne zagadnienie. Piszmy o 1
    >
    > pikselu.
    >
    >

    wlasnie , ze trzeba wejsc porownujac formaty - dlatego ze rozdzielczosc i szumy sa
    powiazane. Im wieksza rozdzielczosc ( mniejszy pixel ) - tym wieksze szumy.

    dla jednego pixela wiekszego dostaniesz te sama rozdzielczosc ale mniejszy szum niz
    dla jednego pixela mniejszego
    dla matrycy skladajacej sie z takiej samej liczby takich pixeli bedzie taka sama
    zaleznosc.

    w rzecyzwistosci jest tak, ze matryce wieksze maja najczesciej i wiecej pixeli i sa
    one nieco bardziej rozstawione - daja wiec i wieksza rozdzielczosc i mniejszy szum.
    pierwsza matryca ff o takim samym pixelpitch jak dx jest matryca w d800.

    da ona w wiuelkosci 100 % tak samo zaszumiony obraz jak dx - ale bedzie on bardziej
    rozdzielczy czyli zawieral wiecej szczegolow. nic nowego nie moge napisac , dlatego
    ze sytuacja sie w tym zakresie nie zmienila od wielu lat.
    postep dotyczy zarowno matryc malych jak i duzych.


  • 92. Data: 2014-01-13 12:30:01
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>


    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    [...]
    > Proste przeliczenie wymiarów na bazie koła o stałej średnicy:
    >
    >
    > Format Szerokość Wysokość Powierzchnia
    >
    > Film 35 mm (135) 36 mm 24 mm 864 mm^2
    >
    >
    >
    > Każdy podsystem mieści się w polu krycia szkieł FF, ale ma coraz
    > większe pole czujnika = nieco niższe szumy w słabym świetle:
    >
    > 4:3 FF (135) 34,6 mm 26 mm 898,6 mm^2 (FF + 4% powierzchni)
    > 5:4 FF (135) 33,8 mm 27 mm 913,3 mm^2 (FF + 6% powierzchni)
    > 1:1 FF (135) 30,6 mm 30,6 mm 936,4 mm^2 (FF + 8,4%
    powierzchni)


    Dodaję jeszcze spostrzeżenie, którego widzę nie zapisałem, że
    w świetle zapowiadanego wejścia do ich ogródka chińskiego Kodaka
    (a obecnie zrealizowanego), to Olympusowi i Panasonikowi powinno
    najbardziej zależeć na podniesieniu swojego standardu. I tu jak ulał
    czeka moja propozycja dla ich wielbicieli: "4:3 FF", co nie tylko
    przeniosłoby ich na cenową i jakościową półkę FF, ale pozwoliło aż
    do obrzydzenia grać marketingowo: SENSOR WIĘKSZY OD PEŁNEJ KLATKI!
    OVER FF! itd. (a że tylko 4% większy, to już inna bajka... :)

    [mr.]


  • 93. Data: 2014-01-13 16:53:51
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2014-01-13 10:33, Marek pisze:
    > Powtarzanie przeze mnie w kolko tych samych kwestii zostalo odebrane
    > przez impertynenta Muzykanta jako trollowanie z mojej strony - po czesci
    > faktycznie tak to wyglada choc zdecydowanie nie jest moja intecja
    > dokuczanie komukolwiek.

    Wydaje mi się, że jednak dokładnie napisałem, kogo mam na myśli i z
    pewnością nie byłeś to Ty :)
    Człowiek, dla którego tracisz czas, od lat postępuje dokładnie tak jak
    opisałeś - nie czyta, wyciąga sobie wygodne wnioski i do tego jeszcze
    posiłkuje się tymi kilkoma swoimi kiepskimi panoramami, jakby zamieniał
    rtęć w złoto, a po prostu wrzucił w automat kilka zdjęć. Wtóruje mu
    drugi idiota, który już zupełnie nic na temat nie mówi - i tak wygląda
    mniej więcej usenet A.D. 2014 Było, minęło... został skansen dla
    emocjonalnie niedostosowanych, którzy z forów wylatują cyklicznie.
    Trochę szkoda, ale panta rhei...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
    /a patronem mym święty Niedaś i błogosławiona Nieochota.../


  • 94. Data: 2014-01-13 17:32:37
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Tu nie mam zastrzeżeń, ale j/w. Bierz tylko pod uwagę, że żaden piksel
    > nie ma nieskończonej "przyswajalności" światła. Mały piksel nasyci się
    > światłem dużo szybciej od dużego więc nie można uzyskać na nim tej
    > samej dynamiki a i liniowości pracy jak na dużym.

    A skąd weźmie to światło? Musiałbyś świecić jakimś laserem.

    > Zacytuję zdanie z artykułu o matrycach Sony. Zwróć uwagę, że z
    > jakiegoś powodu producent dba o to aby piksel był duży. To jest
    > właśnie ta sprzeczność względem twierdzeń jaki tu czytam (w Twoich i
    > Krzyśka słowach). Cały czas nie pojmuję w jaki sposób możecie widzieć
    > lepszą jakość w rzadko upakowanych małych pikselach z dużymi
    > soczewkami kontra gęsto upakowanych dużych pikseli z małymi
    > soczewkami.

    Ależ nie jest wcale lepsza. Typowo albo mamy dużo małych pikseli, albo
    mało dużych. I to, w kontekście szumów, wychodzi podobnie (także
    w praktyce).
    Dynamika? Teoretycznie duże piksele mają większą, ale normalnie
    pojedyncze małe silne źródło światła oświetla np. setki pikseli -
    i dynamika także się wyrównuje.

    Natomiast jest bardzo wiele powodów, dla których piksel powinien być
    względnie duży:
    - bo to jest tańsze
    - bo wymaga tańszych scalaków do obróbki
    - bo zje mniej energii
    - bo mniej zajmie na dysku i w sieci
    - bo komputer szybciej obrobi
    - bo NSA łatwiej przejrzy
    - bo klienci nie będą powiększać do 1:1 i narzekać
    - itd itd.
    --
    Krzysztof Hałasa


  • 95. Data: 2014-01-13 17:59:53
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Ok, w cieniach tak - duża soczewka przepuści więcej światła.

    Tak w ogóle, to nie jest to takie oczywiste - mała matryca także może
    mieć duży obiektyw (oczywiście, musi być dużo jaśniejszy od tego z FF).
    Generalnie obiektyw FF trudniej zrobić (podobnie jak matrycę), więc
    tanie aparaty mają małe matryce i małe obiektywy - co odpowiada tym
    większym pod prawie każdym względem oprócz właśnie szumów.
    Dodatkowo dobrą rozdzielczość obiektywu łatwiej uzyskać w FF,
    w mniejszym sprzęcie każda niedokładność jest bardziej widoczna.

    > Ok. Czyli zakładamy, że w matrycy A piksele są większe niż w B.
    > Zakładamy też, że mikrosoczewki są wielkości piksela (czyli w A
    > większe). Czy takie jest założenie? Takie przyjmuje do dalszych
    > komentarzy.

    Oj tam, mikrosoczewki. Co to kogo obchodzi? Ważne są prawdziwe soczewki,
    które siedzą w obiektywie, i całe matryce, jako konkretny element,
    który można kupić (a najczęściej praktycznie nie można).

    > Zdefiniujmy, że szum to nie jest to co widzimy bo mozemy to oszukiwać
    > poprzez np. pomniejszanie obrazu na monitorze lecz szumem jest
    > parametr odczytany metodą pomiarową. Czyli obrazowo robimy szary
    > wycinek 100x100px i mierzymy amplitudę szumu.

    I do czego komu potrzebny taki pomiar?
    Wielkość szumu jest istotna w kontekście potrzebnej jakości wynikowego
    zdjęcia, jasne jest że oglądanie RAWów w 1:1 nie jest miarodajne i nie
    ma sensu w porównaniach matryc o różnej liczbie pikseli (lub np. kącie
    przestrzeni przypadającym na 1 piksel).

    > To co nazywasz mniejszym szumem B po zresamplowaniu do A jest w
    > rzeczywistości odszumianiem. Proces resamplowania to przy okazji forma
    > odszumiania. My tu nie rozmawiamy o metodach odszumiania lub
    > "niewidzenia szumu" lecz o szumach matrycy.

    Kwestia definicji - ale ta wydaje mi się skrajnie niepraktyczna.

    > Nie można przeliczać amplitudy szumu / ilość pikseli czy wielkość
    > odbitki etc. To nie ma sensu. Owszem duża ilość pikseli przeniesie
    > większą ilość informacji ale TYLKO w sensie ilości punktów w obrazie a
    > nie ich jakości.

    A co to w ogóle znaczy? Co to w ogóle jest "jakość punktu w obrazie"?
    Ja znam takie pojęcie - które nadaje się do porównań - jakość obrazu.

    > Jakość w naszym kontekście rozmowy to ilość poziomów
    > elektrycznych na wyjściu piksela. Wytnij z obu obrazów taki sam
    > kwadrat w pikselach aby odciąć się od różnic w ilości punktów i wtedy
    > porównuj parametry szumowe. Tak się mierzy dynamikę. Wtedy duży piksel
    > szumi mniej niż mały.

    O taaak, i wtedy najlepsze matryce to są wielkie, pojedyncze fotodiody.

    > Analogiczny przykład mógłbym dać Ci z akustyki. Masz analogowy
    > wzmacniacz (w cyfrowych jest inaczej). Ustawiasz go na cicho -
    > słyszysz lekki szumek a muzyka ma mniej detali (bo są za ciche).
    > Robisz głośniej - słyszysz wyrazny szum i więcej detali w muzyce. Czy
    > dynamika wzmacniacza uległa zmianie? Nie!

    Jasne że tak - wie o tym każdy, kto kiedykolwiek budował taki
    wzmacniacz. Po prostu elementy znajdujące się po regulacji głośności
    także szumią. W granicznym przypadku, gdy wyciszysz do zera, jaką
    dostaniesz dynamikę? :-) Zapewniam Cię, że także będzie szumieć.

    Z tym że porównanie nie jest nijak trafione, tu sytuacja jest inna.
    Lepsze byłoby porównanie z np. jednym silnym wzmacniaczem vs 2 słabsze
    - już wiesz, jaki będzie wynik porównania? :-)

    > Iloraz największego
    > użytecznego sygnalu na wyjściu do poziomu szumu określa dynamikę. Nie
    > ważne jak głośno słuchasz.

    Jasne. Pytanie tylko jak definiujesz "wyjście" w zdjęciu. Normalnie
    naszym "wyjściem" nie są piksele, ale oczywiście można zdefiniować
    i tak (i może da się nawet znaleźć do tego jakieś sensowne
    zastosowanie).

    > Tak na marginesie - kiedyś czytałem ciekawy artykuł na temat tego czy
    > z resamplując 4x większy obraz można uzyskać podobną dynamikę do
    > mniejszego ale otrzymanego z dużych pikseli. Okazuje się, że nie.

    To dokładnie tak samo zależy od definicji.

    > Owszem, obraz odszumimy w widocznych miejscach ale dynamika 4 pikseli
    > była sporo mniejsza. Skierowano promień tak aby padał niesymetrycznie
    > między te 4 piksele (życiowa sytuacja)

    To jest życiowa sytuacja? Wątpię. Obejrzyj sobie jak wygląda "punktowe"
    źródło światła na matrycy w 1:1, np. dobrym obiektem może być ISS
    w nocy. Lepiej z dobrym obiektywem.

    W skrócie: masz rację wtedy, gdy interesuje nas oglądanie zdjęć w 1:1,
    i nie ma dla nas żadnego znaczenia kąt, jaki w przestrzeni jest
    obserwowany przez każdy piksel. Problem w tym, że prawie nigdy nie jest
    nic podobnego do niczego potrzebne.
    --
    Krzysztof Hałasa


  • 96. Data: 2014-01-13 18:57:05
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > I to jest właśnie Twój błąd myślowy. Jeśli przez małą soczewkę wpadnie
    > połowa światła, to zwiększasz czas naświetlania 2x aby to wyrównać i
    > wtedy nagle okaże się, że obie fotodiody mogą tyle samo. Czyli jakość
    > zdjęcia patrząc na papaier będzie identyczna choć na jednym z nich
    > będzie widoczne bardziej poruszenia. Jednakże jakość w sensie S/N
    > będzie identyczna.

    O to właśnie chodzi - że nie możemy sobie dowolnie manipulować czasem
    naświetlania. Gdyby czas naświetlania był nieograniczony, wszyscy
    robilibyśmy zdjęcia gagapikselowymi telefonami (trochę przesadzam, bo
    nie tylko czas jest istotny).
    --
    Krzysztof Hałasa


  • 97. Data: 2014-01-13 21:25:36
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 13. Januar 2014 18:57:05 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:
    > Marek <p...@s...com> writes:
    >
    >
    >
    > > I to jest właśnie Twój błąd myślowy. Jeśli przez małą soczewkę wpadnie
    >
    > > połowa światła, to zwiększasz czas naświetlania 2x aby to wyrównać


    NIE .

    jesli wpadnie 2 razy mniej swiatla a sygnal na wyjsciu ma miec te sama amplitude (
    gdyz chcemy miec na wysjciu te sama jasnosc ) to nalezy zastsowac wieksze
    wzmocnienie. Sygnal a z nim i szumy, sa bardziej wzmacniane. na wyjsciu mamy
    znormalizowany sygnal o tej samej amplitudzie co z FF ale wyzszy poziom szumow , gdyz
    te zostaly bardziej wzmocnione niz w FF ( przed wzmocnieniem mialy ten sam poziom)

    I tak jest tez w paktyce. Rozny stopien wzmocnienia odpowiada jakby roznej czulosci
    ISO ( do ISO jest oddzielna nastawa , Zmiana ISo to zmiana stopnia wzmocnienia).
    Z FF np przy 200 iso mamy takie szumy jak z dx na 100 iso ( porownanie przykladowe ,
    to zalezy od konkretnych modeli).


  • 98. Data: 2014-01-13 23:22:22
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > NIE .
    >
    > jesli wpadnie 2 razy mniej swiatla a sygnal na wyjsciu ma miec te sama
    > amplitude ( gdyz chcemy miec na wysjciu te sama jasnosc ) to nalezy
    > zastsowac wieksze wzmocnienie. Sygnal a z nim i szumy, sa bardziej
    > wzmacniane. na wyjsciu mamy znormalizowany sygnal o tej samej
    > amplitudzie co z FF ale wyzszy poziom szumow , gdyz te zostaly
    > bardziej wzmocnione niz w FF ( przed wzmocnieniem mialy ten sam
    > poziom)

    To jest opcja często niepraktyczna. To samo mogę sobie zrobić w domu,
    dawno po zrobieniu zdjęcia. Nawet lepiej zrobić to później, bo nie ma
    ryzyka ew. przepalenia. Natomiast opcja z czasem naświetlania daje
    dobre efekty - jeśli jest możliwa do zastosowania.
    --
    Krzysztof Hałasa


  • 99. Data: 2014-01-14 09:22:38
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: XX YY <f...@g...com>


    >
    > To jest opcja często niepraktyczna. To samo mogę sobie zrobić w domu,
    >
    > dawno po zrobieniu zdjęcia. Nawet lepiej zrobić to później,

    nie tylko ze nie mozesz tego zrobic pozniej, ale w ogole to nie jest mozliwe.
    nie da sie oddzielic szumu od sygnalu ze wzgledu na jego przypadkowy , statystyczny
    charakter.
    Dlatego istotnym, jest odstep sygnalu od szumu w momencie naswietlenia.

    pozniej na drodze rachunkowej udaje sie szumy ograniczyc i to tylko termiczne z jako
    takim skutkiem. Z szumem fotonowym jestesmy zkazani na porazke .
    ( ograniczenie szumu termicznego jest jeszcze mozliwe dzieki probkowaniu szumu z
    pixeli ninaswietlanych , znajdujacch sie na obrzezu matrycy)

    na tym wlasnie polega problem , ze normalizujac sygnal przez wzmocnienie jednoczesnie
    wzmacnia sie szum - rosnie jego widzialnosc.
    Dla widzialnosci szumu decydujace znaczenie ma S/N a to zalezy od wielkosci pixela.
    Pozniej mozna jakos rachunkowo ograniczac szumy ( najczesciej kosztem rozdzielczosci
    , czyli utraty szuczegolu), dla kazdego formatu . Ktory format mial na wejsciu
    mniejsze szumy , bedzie mial rowniez na wyjsciu mniejsze.
    Mozna o tym poczytac w kazdej broszurce dla poczatkujacych.


  • 100. Data: 2014-01-14 11:30:33
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-01-12 22:22, Janko Muzykant pisze:
    >
    > Nie bierz sobie tego tak do serca, od jakiegoś czasu gadasz z tutejszym
    > trollem z głębokimi tradycjami, jakieś 2:98 :)
    >

    Przepraszam za błędne zinterpretowanie Twojego posta - sądziłem, że
    odpowiadasz do XX YY a nie do mnie. Jestem permanentnie przemęczony
    ostatnio :-) Mam nadzieję, że nie uraziłem.

    --
    Pozdrawiam
    Marek

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 . 12


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: