  • 81. Data: 2014-01-12 14:09:54
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2014 04:18:58 -0800 (PST), XX YY napisał(a):

    [...]
    > przez mala soczewke padnie na fotodiode iles tam fotonow, przez
    > soczewke o dwa razy wiekszej powierzchni padnie dwa razy wiecej
    > fotonow , przy tym samym pradzie termicznym zostanie wzbudzony
    > wiekszy prad sygnalu zgodnie z charakterystyka fotodiody. Tym samym
    > odstep sygnal / szum bedzie wiekszy

    Nie. Dynamika oznacza M / N, gdzie M to maksymalna pojemność elementu, a
    N szum tego elementu - mierzone prądem, napięciem, whatever.
    Gdy ten sam element ma pojemność M to nieważne jaki dasz strumień (czyli
    mniejszą czy większą soczewkę) to i tak więcej niż M nie zmieścisz.
    Wielkość soczewki pozwoli za to np. zmniejszyć czas wypełnienia i przez
    to np. obserwowaną czułość w jednostce czasu. Nie zmieni to jednak
    żadnego z bezwzględnych parametrów, czyli tych niezależnych od np.
    czasu, w tym dynamiki.

    [...]
    > to nie przypadek ze mikrosoczewka zajduje sie przed fotodotioda.
    > Mikrosoczewka nie ma wplywu na szum termiczny , natomiast ma wplyw na
    > szum fotoelektronowy - poprawia wydajnosc kwantowa fotodiody , przez
    > odpowiednie zogniskowanie strumienia fotonow. Ja w te rzeczy nie
    > chce wchodzic tutaj zbyt szczegolowo.

    Co ty bredzisz?! Zogniskowanie pozwala tylko na "zmieszczenie" większego
    strumienia źródłowego w mniejszym obszarze docelowym. Żadna wydajność
    się nie zmienia, a strumień światła w jednostce czasu. Niemniej jednak
    dynamika nie ma nic wspólnego z czasem czy strumieniem światła. Liczy
    się pojemność fotoelementu / szum.
    Pojemność fotoelementu jest większa przy większym fotoelemencie (zgodnie
    z powierzchnią póki co, a może w przyszłości również objętością), szum z
    reguły pozostaje na podobnym poziomie. Ergo, dynamika przy większym
    fotoelemencie jest większa (N1 > N2 => N1 / M > N2 / M).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 82. Data: 2014-01-12 14:55:09
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-01-12 13:18, XX YY pisze:

    > NIE , nie przeczytales tego co napisalem. poziom bezwzgledny szumu
    > temicznego jest w pixelku malym i duzym taki sam.
    >
    > natomiast o widzialnosci szumu decyduje odstep sygnalu od szumu.

    To przecież przeczytałem gdyż już wcześniej komentowałem, że zgadzam się.

> [...]
    > fotonow , przy tym samym pradzie termicznym zostanie wzbudzony
    > wiekszy prad sygnalu zgodnie z charakterystyka fotodiody. Tym samym

    I to jest właśnie Twój błąd myślowy. Jeśli przez małą soczewkę wpadnie
    połowa światła, to zwiększasz czas naświetlania 2x aby to wyrównać i
    wtedy nagle okaże się, że obie fotodiody mogą tyle samo. Czyli jakość
    zdjęcia patrząc na papaier będzie identyczna choć na jednym z nich
    będzie widoczne bardziej poruszenia. Jednakże jakość w sensie S/N będzie
    identyczna.

    Jeszcze inaczej: załóżmy, że fotodioda daje 1V na wyjściu samego szumu a
    potrafi dać 100V przy pełnym oświetleniu. Jeśli teraz założysz soczewkę
    ciemniejszą i otrzymasz 50V na wyjściu to nie możesz powiedzieć, że z
    danej matrycy nie uzyskasz obrazu o dynamice 100. Uzyskasz - musisz
    tylko poprawić czas lub przesłonę. Piksel z 2x większą soczewką nadal
    będzie miał dynamikę 100 gdyż nie będzie mógł dać 200V bo to wykracza
    poza jego fizyczne ograniczenia związane z powierzchnią elektroniczną a
    nie optyczną.

    A teraz wyobraź sobie drugą sytuację: powiększasz piksel pod tą większą
    mikrosoczewką. Wymiar tego tandemu jest taki sam. Odpowiednio dobierasz
    czas naświetlania aby wykorzystać zwiększone możliwości dużego piksela i
    robisz takie samo zdjęcie j/w. Czyli np. aby 50% szarość "naładowała"
    piksel w 50%. Piksel nadal daje 1V szumu - jak sam napisałeś ale tym
    razem jest w stanie oddać 400V przy pełnym oświetleniu. Dynamika tego
    piksela wynosi teraz 400/1 = 400. Poddajesz obróbce ten obraz i nagle
    okazuje się, że ze świateł i ciemności możesz wydobyć znacznie więcej
    szczegółów. A dlaczego tak jest? Po mały piksel nie był w stanie
    rozróżnić co jest np. w połowie między poziomem 50 a 51 gdyż różnica 1V
    to właśnie jest poziom szumu 1V. Czyli napięcie 50.5V może pochodzić od
    wartości 50 plus szum, jak i 51 minus szum. Nie ma sensu tego
    kwantyzować. Połowa przedziału dla ogromnego piksela 400V to 200V.
    Zmiana światła wywołującego 1V różnicy w małym pikselu tu wywoła 4V
    zmiany. A więc krok będzie 200->204 minus 1V szumów to daje Ci 3 kroki
    kwantyzacji więcej do wykorzystania. Właśnie wtedy ma sens wstawiania
    14to bitowego przetwornika zamiast 12to (pomijam inne jeszcze wzgledy
    bitowości przetwornika z uwagi na nieliniowość fotoelementu itp).
    Dlatego będziesz w stanie zobaczyć podczas pracy z RAW. I to jest
    właśnie jakość matrycy.

    To są podstawy cyfrowego przetwarzania sygnałów.

> [...]
    > chce wchodzic tutaj zbyt szczegolowo. to co napisalem jest zgodne z
    > teoria i o tym mozna poczytac , jest zgodne rowniez z praktyka.

    Dobrze - nie znam się na szumie optycznym. Nawet nie wiedziałem, że coś
    takiego jest. Ale i tak nie ma to znaczenia gdy pod tą samą soczewką
    umieścimy albo mały albo duży fotoelement. Jego wymiar spowoduje
    diametralnie różną możliwą do uzyskania dynamikę (a więc i rozdzielczość
    tonalną - nie mylić z ilością pikseli).

    > Przed 2 - 3 laty pojawily sie jednoczesnie c5mk3 i n d800. jeden 22
    > mpx , drugi 36 mpx. masowo publikowano w sieci rozne porownania. w
    > skali 100 % c5mk3 szumi mniej niz d800 w skali 100% - d8000 daje
    > wieksza szczegolowsc obrazowania.

    W sensie szczegółowowści tonalnej?

    > Po zredukowaniu obrazu z d800 do
    > 22 mpx

    ...co nie ma sensu porównawczego bo resamplowanie = odszumianie więc
    porównujesz jabłko do gruszki.

    > jak w c5mk3 okazuje sie ze obraz jest nieco mniej zaszumiony
    > niz z c5mk3 i ma minimalnie lesza szczegolowsc , ale to niuanse.
    > matryca d800 jest lepsza.

    Tylko "lepszość" matrycy to nie tylko dynamika (liniowość, czułość) a my
    rozmawiamy TYLKO o dynamice co ma największy wpływ na jakość. Pomijam
    przypadki jakiś skrajnie nieliniowych matryc.

    > Jesli uwazasz ze S/N nie ma wplywa na widzialnosc szumu,

    Kurde, zaczynasz mnie irytować. Albo nie czytasz tego co piszę albo
    celowo odwracasz kota ogonem. Już sam nie wiem. Kilkukrotnie pisałem, że
    S/N (czyli dynamika, czyli max wielkość ładunku w pikselu, która
    związana jest wyłącznie z jego wielkością w danej technologii) ma
    KLUCZOWE znaczenie dla widzialności szumu. Zacytuję swoje słowa z wątku
    na jaki odpowiadasz.

    "Ale ja tego nie podważam i nie podważałem. Przecież widzialność szumów
    staje się mniejsza gdy szumy są mniejsze w stosunku do sygnału. Nawet
    dziecko wie o tym, że jak coś znika to przestaje być dostrzegalne. Nie
    przekomarzaj się w ten sposób. Szkoda czasu na to. "

    > Jesli uwazasz ze parametr S/N nie istnieje
    > to masz powazne braki w wiedzy podstawowej stad dochodzisz do
    > absurdalnych wnioskow.

    Widzę, że jest to zdanie warunkowe więc nie zarzucasz mi wprost głupoty.
    Jednakże nie potrafię zrozumieć dlaczego odwracasz sens moich
    wypowiedzi, co wielokrotnie zauwazalem i korygowalem, a potem pietnujesz
    to, czego nigdy nie powiedziałem. To jakaś zabawa, której nie ogarniam?

    Czy to nie ja caly czas pisze i o niczym innym, że aby uzyskać jak
    najlepszy S/N należy zwiększyć zdolnosc fotodiody do przekazania
    wiekszego S albo obnizyc N (co trudno dokonac)? Czy to nie ja pisalem,
    ze kazda fotodioda ma ograniczone mozliwosci zwiekszania S i tylko
    zwiekszenie gabarytow polprzewodnika moze poprawic S? Czy to nie ja
    napisalem, ze wstawienie nawet ogromnej soczewki przed fotodioda nie
    zmieni jej dynamiki (tonalnej) a tylko przyspieszy jej czas nasycania sie?

    Marek

  • 83. Data: 2014-01-12 17:38:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > S/N (czyli dynamika, czyli max wielko�� �adunku w pikselu, kt�ra

    NIE , NIE , NIE !

    to nie jest dynamika

    dynamika to Smax/Smin.

    dopoki dowolnie i blednie bedziesz sobie interpretowal pojecia , bedziesz dojdzil do
    dowolnych wynikow.
    .

    Dlatego pisalem - nie przwoluj dynamiki - gdyz robisz to blednie..

  • 84. Data: 2014-01-12 17:41:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > S/N (czyli dynamika, czyli max wielko�� �adunku w pikselu, kt�ra

    NIE , NIE , NIE !

    to nie jest dynamika

    dynamika to Smax/Smin.

    prz czym Smin przyjmuje sie dla znormalizowanego S/N, Dla wartosc S ponizej tego S
    min , przyjmuje sie , ze sygnal jest nieuzyteczny.

    dopoki dowolnie i blednie bedziesz sobie interpretowal pojecia , bedziesz dochdzil
    do dowolnych wynikow.
    .

    Dlatego pisalem - nie przwoluj dynamiki - gdyz robisz to blednie..

  • 85. Data: 2014-01-12 19:09:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > S/N (czyli dynamika, czyli max wielko�� �adunku w pikselu, kt�ra

    NIE , NIE , NIE !

    to nie jest dynamika

    dynamika to Smax/Smin.

    przy czym Smin przyjmuje sie dla znormalizowanego S/N ( wlasciwie wynikajacego z
    N+dS). Dla wartosci S ponizej tego Smin , przyjmuje sie , ze sygnal jest
    nieuzyteczny.

    dopoki dowolnie i blednie bedziesz sobie interpretowal pojecia , bedziesz dochodzil
    do dowolnych wynikow.
    .

    Dlatego pisalem - nie przywoluj dynamiki - gdyz robisz to blednie..

  • 86. Data: 2014-01-12 21:43:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-01-12 17:38, XX YY pisze:

    > NIE , NIE , NIE !
    >
    > to nie jest dynamika
    >
    > dynamika to Smax/Smin.

    A co to jest Smin w przypadku fotodiody (i mnóstwa innych elementów)?
    Odpowiedź brzmi: poziom szumów :-)

    > dopoki dowolnie i blednie bedziesz sobie interpretowal pojecia ,
    > bedziesz dojdzil do dowolnych wynikow. .
    >
    > Dlatego pisalem - nie przwoluj dynamiki - gdyz robisz to blednie..

    Powiem tak - po przeczytaniu tego wątku wygląda na to, ze połowę życia
    zawodowego jaką poświęciłem elektronice (i akustyce), straciłem.
    Obliczając dynamikę - nie wiedziałem co czynię i robiłem to źle :-)

    A tu masz trochę teorii na ten temat - zwróć uwagę na 2 ostatnie wyrazy
    jakie wyroznilem:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Signal-to-noise_ratio

    "Signal-to-noise ratio (often abbreviated SNR or S/N) is a measure used
    in science and engineering that compares the level of a desired signal
    to the level of background NOISE."

    oraz sentencja dalej mówiąca konkretnie o dynamice:

    "The concepts of signal-to-noise ratio and dynamic range are closely
    related. Dynamic range measures the ratio between the strongest
    un-distorted signal on a channel and the minimum discernable signal,
    which for most purposes is the NOISE LEVEL."

    W przypadku fotodiody "strongest un-distorted signal" oznacza po prostu
    poziom nasycenia a poziomem odniesienia jest jej szum mierzony zwykle
    przy 20 st. Celsjusza (bo nie ma nic innego, do czego można by się
    odnieść) i to nazywa się jej dynamiką. Oczywiście użyteczna dynamika
    jest mniejsza ale to inny temat i nie chce go poruszac. Poszukaj sobie
    kartę katalogową jakiejkolwiek fotodiody czy fototranzystora gdzie
    podają takie dane.

    Dam Ci link do strony mojego znajomego prowadzącego hurtownię elementów
    elektronicznych:

    http://mselektronik.pl/attchmentdownload/download/do
    wnload/?d=0&file=custom%2Fupload%2FFile-1330081585.p
    df

    Na stronie 5 podają nawet wykres "dark current" abyś sam sobie mógł
    wyliczyć możliwą do uzyskania dynamikę elementu w zależności od warunków
    termicznych w jakich będzie pracował.

    Marek

  • 87. Data: 2014-01-12 22:02:02
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > A co to jest Smin w przypadku fotodiody (i mn�stwa innych element�w)?
    >
    > Odpowied� brzmi: poziom szum�w :-)

    NIE !

    Smin = N+deltaS
    czyli S musi byc o iles tam wyzsze od N aby je uznac za uzyteczne.
    ale to nie tutaj lezy problem
    Dynamika diody to S max / S min - wazny jest S max

    Nie S / N ( Smin) lecz Smax/Smin
    dynamika jest powiazana z zakresem tonalnym.

    Dla matryc duzych fotografujac ten sam obiekt dostajesz wyzsze S przy tym samym N.
    Dlatego widzialnosc szumu ( visual noise ) jest mniejsza.

    Jak juz napisalem i zreasumuje :
    dla matrycy duzej w stosunku do malej w skrajnych wypadkach dostaniesz albo obraz o
    wiekszej rozdzielczosci i takich samych szumach
    albo
    obraz o takiej samej rozdzielczosci i mniejszych szumach ( visual noise)

    w najgorszym wypadku przewaga FF / DX jest co najmniej dwukrotna - tzn o 1 EV. ale w
    rzeczywistzosci jest wieksza , dlatego ze zjawiska optyczne zarowno w obiektywie jak
    i mikrosoczewkach sa dla wiekszych formatow korzystniejsze.
    ( np dyfrakcja na mikrosoczewkach)

    dla takiej samej jakosci optyki , przyslony , pola widzenia obraz z FF w stosunku do
    dx jest bardziej rozdzielczy - co najmniej 2 razy ( przy takich samych szumach ) ,
    lub przy takiej samej rozdzielczosci ma szumy mniejsze o co najmniej 1 EV . W
    rzeczawistosci roznice podchodza gdzies do 1,5 moze 2 EV.

    I w matrycach wykonanych w tej samej technologii nie moze byc inaczej.

    dobrej nocy.

  • 88. Data: 2014-01-12 22:22:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2014-01-12 21:43, Marek pisze:
    > Powiem tak - po przeczytaniu tego wątku wygląda na to, ze połowę życia
    > zawodowego jaką poświęciłem elektronice (i akustyce), straciłem.

    Nie bierz sobie tego tak do serca, od jakiegoś czasu gadasz z tutejszym
    trollem z głębokimi tradycjami, który 20% wiedzy wplata w 80% bzdur tak
    skutecznie, że niektórzy po kilkukrotnej wymianie zdań wątpią w wartość
    liczby pi
    Niejako na dowód zaraz odezwie się inny troll, którego dla odmiany
    stosunek wiedzy do bzdur wynosi jakieś 2:98 :)

    --
    pozdrawia Adam
    /dojrzałość to czas, gdy już wszystko człowiekowi wisi i to jest fajny czas/

  • 89. Data: 2014-01-12 22:48:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-01-12 22:02, XX YY pisze:

    > NIE !
    >
    > Smin = N+deltaS czyli S musi byc o iles tam wyzsze od N aby je uznac
    > za uzyteczne. ale to nie tutaj lezy problem Dynamika diody to S max
    > / S min - wazny jest S max

    Napisałem, że nie chcę poruszać tematu użytecznego zakresu dynamiki
    fotodiody, który jest mniejszy od pełnej jej dynamiki. To oczywiste i
    nie wymaga komentarza. Ważny wniosek jest taki: maksymalny S nie zależy
    od soczewki przed fotoelementem. Raz jeszcze: poczytaj dane katalogowe
    jakiejkolwiek fotodiody. Czy piszą tam o tym, że można zwiększyć jej
    dynamikę jakąkolwiek soczewką?

    > Dla matryc duzych fotografujac ten sam obiekt dostajesz wyzsze S przy
    > tym samym N. Dlatego widzialnosc szumu ( visual noise ) jest
    > mniejsza.

    Nie - wyższy sygnał (czyli napięcie na wyjściu) będzie możliwy wyłącznie
    dla większego elementu fotoelektrycznego (w tej samej technologii).
    Soczewka przed elementem elektronicznym nie jest w stanie zwiększyć
    napięcia na wyjściu elementu fotoelektrycznego. Jeśli maksymalnie
    oświetlisz fotodiodę to przewodzi ona powiedzmy w 98%. Nie możesz
    oświetlić jej jeszcze bardziej aby przewodziła w 150%.

> [...]
    > rozdzielczosci i takich samych szumach albo obraz o takiej samej
    > rozdzielczosci i mniejszych szumach ( visual noise)

    A czy nie możemy dyskutować o 1-pikselowej matrycy aby odciąć się od
    rozdzielczości?

    > w najgorszym wypadku przewaga FF / DX jest co najmniej dwukrotna -
    > tzn o 1 EV. ale w rzeczywistzosci jest wieksza ,

    OK - tu nie mam wątpliwości. Pisałem o tym również - jest bardziej czuła.

    > dlatego ze zjawiska
    > optyczne zarowno w obiektywie jak i mikrosoczewkach sa dla wiekszych
    > formatow korzystniejsze. ( np dyfrakcja na mikrosoczewkach)

    OK - nie komentuje bo oczywiste.

    > dla takiej samej jakosci optyki , przyslony , pola widzenia obraz z
    > FF w stosunku do dx jest bardziej rozdzielczy - co najmniej 2 razy

    Nie wchodź w tematyke rozdzielczosci - to inne zagadnienie. Piszmy o 1
    pikselu.

    Marek

  • 90. Data: 2014-01-13 10:33:14
    Od: Marek <p...@s...com>

    Przymyslalem sobie nasza rozmowe. Krecimy sie w kolko. To nie ma sensu.
    Poczatkowo sadzilem, ze nie czytasz moich prosb i wypowiedzi bo masz
    klopot ze swoim czytnikiem ale to chyba nie o to chodzi. Na wszelki
    wypadek pisze bez polski znakow, chociaz to dla mnie trudne.

    1. Prosilem Cie abys wyjasnil mi dlaczego piksel umieszczony na matrycy
    FF ma lepsza dynamike (czyli S/N) niz piksel wykonany w tej samej
    technologii umieszczony na APSC. Prosilem abys wyjasnil zagadnienie dla
    matrycy z czynnym tylko 1 pikselem aby nie angazowac w rozwazania
    pojecia rozdzielczosci i sztuczek z resamplowaniem w celu redukcji szumu.

    Zignorowales to. Nie napisales nawet dlaczego.

    2. Zignorowales konsekwetnie kazdy link (i potwierdziles to slowami)
    jaki Ci podalem - nawet te zawierajace definicje pojec, o jakich
    dyskutujemy.

    3. Bardzo czesto odwracasz kota ogonem. Gdy piszesz, ze cos jest czarne
    a ja sie z tym zgadzam, to zaraz piszesz, ze nie nic nie rozumiem bo to
    cos jest biale. Przyklad:

    Twoje slowa:
    "Ja napisalem , ze dla widzialnosci szumow decydujacym jest odstep
    szumow od sygnalu S/N. "

    Moje:
    "Ale ja tego nie podwazam i nie podwazalem"

    Twoje w odpowiedzi na w/w:
    "Jesli uwazasz ze S/N nie ma wplywa na widzialnosc szumu, to nigdy nie
    dojdziesz do prawidlowego wyniku koncowego"

    Czy tez dostrzegasz absurd takiej rozmowy?

    Jesli nie, to moge przytoczyc kolejne przyklady gdzie nawet sam sobie
    zaprzeczyles.

    Powtarzanie przeze mnie w kolko tych samych kwestii zostalo odebrane
    przez impertynenta Muzykanta jako trollowanie z mojej strony - po czesci
    faktycznie tak to wyglada choc zdecydowanie nie jest moja intecja
    dokuczanie komukolwiek.

    Proponuje zrobic tak: albo przerwiemy ten flame teraz albo otworzymy
    nowy watek, w ktorym bedziemy operowac krotkimi wypowiedziami i nie
    bedziesz w nim ignorowal (przynajmniej bez komentarza) moich pytan,
    prosb etc.