  • 21. Data: 2019-05-04 22:37:33
    Temat: Re: Traktor z instalacją 12/24 V
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Poza tym jakie to ma dla Ciebie znaczenie. Co by nie zrobili ma dzialac.

    Cieka jestem i tyle, z jakich względów tak zrobili. Niech będzie że
    zagregowane maszyny wolą 12 V, chociaż co w takich maszynach rolniczych
    jest na prąd - chyba tylko oświetlenie. Napędy mechanizmów momentem od
    wałka przekaźnika mocy albo hydraulicznie.

    BTW, z innych ciekawostek - alternator ma *ręczny* przełącznik
    zima/lato. Wot tiochnika :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 22. Data: 2019-05-07 01:44:58
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 04-05-2019 o 22:37, PeJot pisze:

    > Cieka jestem i tyle, z jakich względów tak zrobili.

    Silnik 4700 ccm łatwiej odpalić rozrusznikiem na 24V, jak w przytaczanym
    tu przykładzie Stara 28.
    Na stronie producenta jest pdf z serwisówką po angielsku i schematem,
    ale w słabej rozdzielczości. Wynika z niej, że istnieją też wersje
    traktora z rozruchem na 12V.

> [...]
    > jest na prąd - chyba tylko oświetlenie. Napędy mechanizmów momentem od
    > wałka przekaźnika mocy albo hydraulicznie.

    Trzeba zapewnić wsteczną kompatybilność interfejsów elektrycznych z
    urządzeniami peryferyjnymi posiadanymi przez użytkownika. :)

    > BTW, z innych ciekawostek - alternator ma *ręczny* przełącznik
    > zima/lato. Wot tiochnika :)

    14V na lato i 14,5V ładowania na zimę? Jeśli jest to rozwiązanie proste,
    skuteczne i bardzo niezawodne, to tylko lepiej. Wymaga, co prawda, choć
    trochę obeznania z techniką i umiejętności czytania instrukcji obsługi.

    Majstersztyk radzieckiej techniki, to masz przy odpalaniu MTZ-50, nawet
    akumulator nie jest potrzebny. :)
    https://www.youtube.com/watch?v=cPYPfefQbeE&t

    Dla równowagi masz tu opis problemów z nowym ciągnikiem Hi-Tech.
    Wyświetlacze, przyciski, automatyka wszystkiego i ciągnik żyje swoim życiem.
    https://www.agrofoto.pl/forum/topic/271198-problem-z
    -nowym-john-deere-5r-5100r/

    yabba

  • 23. Data: 2019-05-07 23:19:35
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-05-02 o 11:01, PeJot pisze:

    > I niczego takiego nie ma w tym traktorze, za to jest przetwornica do
    > ładowania akumulatorów w trybie 24 V. Co dalej nie rozwiązuje
    > zagadnienia, dlaczego w urządzeniu za 90.000 nie zastosowano *całego*
    > osprzętu elektrycznego na 24 V.

    Może chodzi o oświetlenie przyczep i innego sprzętu podłączanego pod
    ciągnik? Jak masz kilka ciągników i przyczep, to przecież nie będziesz
    przed każdym przepięciem przyczepy do ciągnika zastanawiał się czy masz
    tam żarówki na 12V czy 24V i je wymieniał. A tak podłączasz zaczep oraz
    wtyczkę i wio.

  • 24. Data: 2019-05-09 07:37:13
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    Z ciągnikiem można z agregować wszelakie maszyny, w szczególności
    przyczepy etc. Wszystkie te maszyny od zawsze miały instalację 12V
    (światła pozycyjne, stop, kierunkowskazy etc. i dodatkowo w zależności
    od maszyny, dodatkowy osprzęt elektryczny na 12V). Dlatego domyślnie
    instalacja elektryczna powinna być 12V.

    Ktoś wcześniej pisał, że niby Ursusy miały instalację 6V. Ursusy miały
    instalację elektryczną 12V, ale zazwyczaj posiadały dwa akumulatory o
    napięciu 6V (160Ah) połączone szeregowo. Nie wiem dlaczego tak, ale
    domyślam się że ze względów konstrukcyjnych. Akumulatory były
    umieszczane symetrycznie pod "błotnikami" kół tylnych, znajdowało się
    tam takie naturalne miejsce dla nich.

    MiSter

  • 25. Data: 2019-05-09 18:41:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-05-09 o 07:37, MiSter pisze:
> [...]
    > (światła pozycyjne, stop,  kierunkowskazy etc. i dodatkowo w zależności
    > od maszyny, dodatkowy osprzęt elektryczny na 12V). Dlatego domyślnie

    Moim zdaniem, zamiast bawić się w alternator 12 V + przetwornicę sporej
    mocy do ładowania akumulatorów 24 V, prościej byłoby całą instalację od
    alternatora począwszy na elektrozaworach hydraulicznych skończywszy
    zrobić na 24 V. Przetwornica mniejszej mocy załatwiła by zasilanie do
    gniazda przyczepy. Ale to biało/ruska myśl techniczna.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2019-05-10 00:34:04
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 09-05-2019 o 18:41, PeJot pisze:

> [...]
    > zrobić na 24 V. Przetwornica mniejszej mocy załatwiła by zasilanie do
    > gniazda przyczepy. Ale to biało/ruska myśl techniczna.

    Przetwornica nie jest wcale dużej mocy, jeśli to ta, to ma 8A.

    https://gratka.pl/rolnictwo/przetwornica-napiecia-mt
    z-oryginal/oi/245678

    Prościej jest zrobić jedną przetwornicę dla jednego odbiornika: drugiego
    akumulatora, niż kombinować z podwójną instalacją 12/24V w całym pojeździe.

    yabba

  • 27. Data: 2019-05-10 13:38:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Prościej jest zrobić jedną przetwornicę dla jednego odbiornika:
    >drugiego akumulatora, niż kombinować z podwójną instalacją 12/24V w

    Zdecydowanie prosciej.

    Nawiasem mowiac - czy ta przetwornica wyglada na 220 W ?
    a 110W ?

    Bo 8A tam imo niepotrzebne.
    500A nawet w czasie 30s, to 4Ah ... no, 1A moze byc troche za malo,
    gdyby mial czesciej gasic silnik i zawsze tak ciezko zapalac ...

    J.

  • 28. Data: 2019-05-12 22:41:56
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 10-05-2019 o 13:38, J.F. pisze:
    > Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup

    z-oryginal/oi/245678

    > Zdecydowanie prosciej.
    >
    > Nawiasem mowiac - czy ta przetwornica wyglada na 220 W ?
    > a 110W ?

    Porównując wymiary bezpiecznika do przetwornicy 24V/12V, którą kiedyś
    stosowałem, to ta wygląda na maks. 50W. Chociaż dla porównania tu jest
    przetwornica 12V/24V 15A i wygląda na jeszcze mniejszą.
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-12v-11-16v-do
    -24v-15a-step-up-7907689279?fromVariant=7907687367

    Czytając na szybko posty na forach rolniczych o ciągnikach Belarus MTZ,
    to są problemy z tymi przetwornicami. Niektórzy nawet wymieniają
    rozruszniki na 12V, żeby uchronić się przed częstymi awariami przetwornicy.

    Ciekawe dlaczego nie zastosowali prostszego systemu przełączania
    akumulatorów szeregowo do zapalania i równolegle do ładowania, tylko
    poszli w nowoczesne (i jak widać awaryjne) przetwornice?

    > Bo 8A tam imo niepotrzebne.
    > 500A nawet w czasie 30s, to 4Ah ... no, 1A moze byc troche za malo,
    > gdyby mial czesciej gasic silnik i zawsze tak ciezko zapalac ...

    Czytam te fora agro i niektórzy mają po kilka ciągników, każdy kupiony
    specjalnie pod jakieś maszyny/przyczepy. Więc taki ciągnik może stać
    nieruszany i kilka tygodni tygodnie zanim przyjdzie potrzeba jego
    użycia. Wtedy byłoby fajnie mieć sensownie krótki czas doładowania
    akumulatora.

    yabba

  • 29. Data: 2019-05-12 23:09:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba pisze:

> [...]
    > nieruszany i kilka tygodni tygodnie zanim przyjdzie potrzeba jego
    > użycia. Wtedy byłoby fajnie mieć sensownie krótki czas doładowania

    W latach osiemdziesiątych pewien rolnik pokazał mi swój sposób na pewne
    i niezawodne odpalanie ciągnika w sensownie krótkim czasie. Zbudował na
    gumnie pochylnię, na którą wjeżdżał tyłem po ukończeniu pracy w polu.
    Mógł się obejść całkiem bez akumulatora, którego nie szło wtedy kupić
    w żadnym okolicznym giesie.

    Jarek

    --
    -- Towaru nie będzie, traktor się zepsuł
    -- Nie traktor się zepsuł, tylko koło się zepsuło.

  • 30. Data: 2019-05-13 09:06:37
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 12 May 2019 23:09:48 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > gumnie pochylnię, na którą wjeżdżał tyłem po ukończeniu pracy w polu.
    > Mógł się obejść całkiem bez akumulatora, którego nie szło wtedy kupić w

    O, to ja przez kilka miesięcy w identyczny sposób odpalałem swojego
    malucha bez aku :) Gorzej było, jak musiałem poza domem zaparkować
    samochód - nie zawsze dało się znaleźć topologiczną kompatybilność w
    zasięgu wzroku.

    Mateusz