  • 11. Data: 2009-07-16 20:09:19
    Temat: Re: Tokina 11-16 2.8 i wątpliwości
    Od: XX YY <j...@u...at>

    > generalnie obiektyw ma niezla rozdzielczosc i na podstawie tych zdjec
    > zastanawiam sie czy taki  nie kupic - mam nadzieje ze mi palma nie
    > odbije i mi przejdzie .

    zapomnialem dodac niezla rozdzielczosc jak na tak szeroki zoom ponat
    100 st.

    inne lubia zeczywiscie mydlic

  • 12. Data: 2009-07-16 20:10:03
    Od: Olek <o...@u...eu>

    XX YY wrote:

    > jak zrobisz ten test to mozna dalej glowe lamac. sprawa wyglada na
    > prosta - ten obiektyw nie ma jakis zasadniczych bledow korekcyjnych.

    ok jutro zrobię test z płaskim obiektem i linijką... obyś się nie mylił :)

  • 13. Data: 2009-07-16 22:12:39
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

    Olek <o...@u...eu> napisał(a):
    > Zaraz wyjdę na osiedle pocykam troche fot w różnych sytuacjach.. Może
    > jestem przewrażliwiony.

    Mnie się podobają te zdjęcia - uważam, że są ostre. Może jesteś przewrażliwiony?
    Generalnie zdjęcie z obiektywu za 3tys. ustawionym na pełną dziurę zwykle nie
    jest tak ostre, że tnie piksele na pół :-D Przy f/4 czy f/5.6 zdjęcia są
    ostre, na pewną będą też odbitki. Jak chcesz oglądać piksele w powiększeniu
    300% to może od razu lepiej kup mikroskop :-)

    Maciej

  • 14. Data: 2009-07-16 23:21:18
    Od: Olek <o...@u...eu>

    Matt wrote:

    > Mnie się podobają te zdjęcia - uważam, że są ostre. Może jesteś przewrażliwiony?

    no właśnie nie są, oglądał to kolega który ma taką Tokinę i mówił, że
    coś jest nie tak, powinna ostrzyć jak żyleta... :)

    pozdry
    Olo

  • 15. Data: 2009-07-16 23:53:35
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Olek" <o...@u...eu> napisał w wiadomości

    > no właśnie nie są, oglądał to kolega który ma taką Tokinę i mówił, że coś
    > jest nie tak, powinna ostrzyć jak żyleta... :)

    Ja obstawiam, że to z Twoim kolegą jest coś nie tak ; )

    To zdjęcie:
    http://www.ajastrzab.com/korekta%20focus%20plus%2010
    mm%202.8.JPG ewidentnie
    pokazuje, że to jest bardzo dobre szkło. Na pełnej dziurze, na szerokim
    końcu, jak dla mnie znakomicie.
    Reszta testowych - powiem tak, przy tym świetle nie ma szans aby takiego
    typu szkło dało dobre efekty.

    adam

  • 16. Data: 2009-07-17 08:32:49
    Od: Olek <o...@u...eu>

    adam wrote:

> [...]
    > na szerokim końcu, jak dla mnie znakomicie.
    > Reszta testowych - powiem tak, przy tym świetle nie ma szans aby takiego

    z korektą +10mm, czyli niwelującą front focus na ogniskowej 11mm, gdzie
    na 16mm mam już 2cm back focus :) super szkło :)

  • 17. Data: 2009-07-17 08:57:43
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 17 Jul., 10:32, Olek <o...@u...eu> wrote:
    0mm%202.8.JPG

    > z korektą +10mm, czyli niwelującą front focus na ogniskowej 11mm, gdzie
    > na 16mm mam już 2cm back focus :) super szkło :)

    no wlasnie uzywales pojec BF FF dla roznych korekt - to wprowadzalo
    niejasnosci co masz na mysli.

    rozdzielczosc obrazu jest konsekwencja

    - korekcji obuiektywu
    i jakosc / dokladnoscio ostrzenia.

    aby wyrobic sobie poglad na temat korekcji obiektywu musisz ustalic
    drugi parametr , czyli wyeliminowac ew. bledy ostrzenia.
    jesli przejsziesz na LV i detekcje kontrastu ( wiesz jak to ustawic w
    aparacie ? - musisz na ektranie widziec okienko , ktore da sie
    przesuwac joystyckiem) to wyliminujesz bledy AF ( detekcja kontrastu
    daje mniejsze bledy ) i wtedy bedziesz w stanie ocenic rozdzielczosc
    obiektywu.

    Rownolegle do tego nalezy przyjrzec sie blizej pracy ukladu AF

    zrob zdjecia na obu ogniskowych najpierw bez poprawek jak pisalem .
    dopiero wowczas mozna okreslic czy kompensata jest konieczna , czy
    wystarcza jedna korekta w calym zakresie , czy ewentualnie mozna
    wybrac wartosc kompromisowa dla ktorej AF bedzie mial srednio
    najmniejsze odchylki w calym zakresie ogniskowych.

    wszystko inne jest gdybaniem , tzn wynik bedzie zalezal od paru
    parametrow , ktorych wplywu nie bedziesz znal przez co calosc bedzie
    robila wrazenie przypadkowosci.

    sa to jpeg z aparatu?

    canon lubi troche podniesione ostrzenie - powyzej 5-ciu.
    nastaw na 7 . 10 na ogol nie jest konieczne.

    w tej chwilii widac ze obiektyw nie ma zasadniczych bledow - chodzi o
    drobna justacje.
    mysle , ze sie z nim zzyjesz.
    na podstawie tych prob wahalbym sie czy wybrac 10-22 canona czy ta
    tokine.
    przemawia za nia , ze moze pracowac z FF , a za te pieniadze 11 mm na
    FF o jasnosci 2,8 to jest juz cos.
    koncze zeby sie nie powtarzac w tym temacie .

  • 18. Data: 2009-07-17 10:03:44
    Od: Olek <o...@u...eu>

    XX YY wrote:

    > sprawdz konkretnie czy na kazdej ogniskowej jest taka sama tendencja.
    > moim zdaniem przy tak niewielkij rozpietosci zooma moze dla wszystkoch
    > ogniskowych miec te sama tendencje a wtedy wyrownasz jedna poprawka
    > gdyby taka byla konieczna.
    > nie histeryzuj tylko zrob przyzwoity test.

    zrobiłem test z linijką na dwóch skrajnych ogniskowych
    http://www.ajastrzab.com/foty2/IMG_6640.jpg
    http://www.ajastrzab.com/foty2/IMG_6641.jpg

    ostrość środkowy punkt AF ustawiony na czerwony napis "Canon" - na równi
    z płaszczyzną pudełka jest wartość 60 na miarce.

    I teraz zgłupiałem bo z tego co widzę, to na 11mm mam odrobinę BF ale w
    granicach tolerancji, a na 16mm mam FF, ale również na granicy błędu.
    Dziwne, bo miałem wrażenie (badając na skali wydrukowanej), że obiektyw
    rozjeżdża się w drugą stronę :/ Wychodzi na to , że wszystko jest ok.

  • 19. Data: 2009-07-17 10:21:56
    Od: Olek <o...@u...eu>

    Zrobiłem test jeszcze raz, tym razem z korektą body o 1cm w każdą stronę:

    Korekta 0mm, f2.8:
    http://www.ajastrzab.com/foty3/korekta%20body%200%20
    ogn%2011mm.JPG
    http://www.ajastrzab.com/foty3/korekta%20body%200%20
    ogn%2016mm.JPG

    Korekta +10mm, f2.8:
    http://www.ajastrzab.com/foty3/korekta%20body%20+10%
    20ogn%2011mm.JPG
    http://www.ajastrzab.com/foty3/korekta%20body%20+10%
    20ogn%2016mm.JPG

    Korekta -10mm, f2.8:
    http://www.ajastrzab.com/foty3/korekta%20body%20-10%
    20ogn%2011mm.JPG
    http://www.ajastrzab.com/foty3/korekta%20body%20-10%
    20ogn%2016mm.JPG

    W którym przypadku, obiektyw najlepiej wypadł?

  • 20. Data: 2009-07-17 10:23:14
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 17 Jul., 12:03, Olek <o...@u...eu> wrote:

> [...]
    > Dziwne, bo miałem wrażenie (badając na skali wydrukowanej), że obiektyw
    > rozjeżdża się w drugą stronę :/ Wychodzi na to , że wszystko jest ok.

    takich prob trzeba zrobic wiecej zeby zorientowac sie w powtarzalnosci
    ale juz cos wiemy konkrernego

    na pierwszym zdjeciu jest ok 2-3 cm Front Foc , na tyle duzy ze widac
    pogorszenie ostrosci na tablicy .
    na zdjeciu drugim jest OK
    w sumie nie jest zle

    jesli takie wyniki uzyskalbys w wielu probach to na tej podstwie
    nastwilbym lekka korekte w microtuning na plus ( oceniam ze gdzies ok
    + 3 do +5 ).
    w ten sposob zdjecie pierwsze winno sie znalezc blizej centrum
    drugie ciegle jeszcze w GO
    ale to sa male poprawki i mozna tutaj mowic o jakiejs statystycznej
    poprawie rozdzielczosci zdjec

    naswietlane lampa ? na jakim czasie migawki ?
    czy wykluczasz poruszenie ?
    ostrzone z przedblyskiem ? czy w swietle zastanym.?
    jesli przy tym swietle zastanym tak nastawil ostrosc to masz calkiem
    dobry AF , w silniejszym swietle winno byc lepiej.
    jak na moj gust rozdzielczosc do oszacoweania na podzialce miarki
    powinna byc lepsza.
    ustaw wyzsze ostrzenie w aparacie ,
    odnosze wrazenie ze to rozmycie da sie poprawic softwarowo.
    rozdzielczosc takich zoomow nie jest powalajaca , moze wymagac czasem
    obraz resamplingu z lekkim ostrzeniem by ja ukryc ale o tym po tym.
    wykonaj pare takich prob jeszcze czy sa powtarzalne - zwroc uwage zeby
    wykluczyc poruszenie , po kazdym zdjeciu , rozostrz.