  • 11. Data: 2012-10-04 18:16:00
    Temat: Re: Test EMC zakłócenia zewnętrzne
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bool,

    Thursday, October 4, 2012, 12:36:52 PM, you wrote:

> [...]
    > wykorzystane do zasilania (prąd około
    > 200mA). Podczas testów EMC okazało się, że dla pewnych wartości
    > sygnałów zewnętrznych zakłócających
    > układ się wiesza. Niestety nie było mnie przy tych pomiarach. Wiem tylko tyle że
    było zakładane na
    > przewód Ethernetowy coś w rodzaju cęg do których był podłączony
    > generator (chyba impulsów losowych).
    > Moim zdaniem winnym zwisów są właśnie te przewody zasilania i
    > chciałbym wyeliminować zakłócenia
    > dostające się właśnie od tej strony. Na linii zasilania był koralik
    PBY321611T-601Y, jak widać nie
    > wiele on pomaga, więc szukam lepszego rozwiązania. Postanowiłem zastosować dławik
    skompensowany
    > prądowo. W standardowym połączeniu tego dławika służy on do
    > niwelowania zakłóceń wspólnych, ale
    > można też cewki połączyć w "trybie różnicowym". Tylko nie jestem
    > pewien czy w tym przypadku mam do
    > czynienia z zakłóceniami wspólnymi czy różnicowymi.

    Jak podłączysz dławik skompensowany jako różnicowy, to doprowadzisz do
    natychmiastowego nasycenia przy przepływie jakiegokolwiek pradu DC. W
    efekcie indukcyjnośc spadnie do zera.

    Użyj go normalnie, jako skompensowanego, z dwoma kondensatorami -
    powinien zadziałać.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2012-10-04 21:17:23
    Od: grzenio <g...@g...pl_spamowi_nie>

    W dniu 2012-10-04 15:19, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Bool" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > Oczywiście różne niedoskonałości powodują, że zakłócenia różnicowe też
    > się pojawiają, ale raczej niewielkie.
    >
    > Nie pamiętam, czy przypadkiem przy zakłóceniach burst urządzenie nie ma
    > prawa się powiesić pod warunkiem, że samo wstanie.
    > P.G.

    O ile mnie pamięć nie myli, to jest kryterium C, a do burstów raczej
    stosuje się kryterium B, czyli dozwolone jest obniżenie parametrów, ale
    niedozwolona jest zmiana stanu pracy lub utrata danych (czy jakoś tak ;))

    BTW nie ma zakłóceń różnicowych, zakłóceń burst itp., zgodnie z
    definicją to są zaburzenia, które powodują zakłócenie pracy urządzenia.

    Do Boola: generator raczej nie wysyłał impulsów losowych, a raczej
    ściśle określone odpowiednią normą ;). Jeśli w badaniu były użyte cęgi,
    to podejrzewałbym raczej badanie na odporność na zaburzenia przewodzone,
    indukowane przez pola o częstotliwości radiowej (standardowo z zakresu
    0,15 - 80 MHz) czyli norma 61000-4-6.
    Bursty na takich przewodach raczej robi się z użyciem odpowiedniego CDNa
    albo ostatecznie z użyciem klamry pojemnościowej.

    --
    grzenio

  • 13. Data: 2012-10-04 22:09:16
    Od: "t-1" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:506d9a63$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "t-1" <t...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Zrównoważenie ma znaczenie dla symetrycznych przebiegów szybkozmiennych, a
    > DC raczej do nich nie należy.
    > P.G.

    I zakłóca DC a nie impulsy na DC?
    Ciekawe, bardzo ciekawe.

    t-1

  • 14. Data: 2012-10-05 10:00:59
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "grzenio" <g...@g...pl_spamowi_nie> napisał w wiadomości

    > O ile mnie pamięć nie myli, to jest kryterium C, a do burstów raczej
    stosuje się kryterium B, czyli dozwolone jest obniżenie parametrów, ale
    niedozwolona jest zmiana stanu pracy lub utrata danych (czy jakoś tak ;))

    Wydaje mi się, że spotkałem się z różnymi definicjami kryteriów w różnych
    normach.
    Mi się kojarzy (nie chce mi się teraz szukać), że C to może się zawiesić
    (ale nie uszkodzić) a powrót do stanu normalnego może wymagać interwencji
    obsługi, a B że ma samo wrócić (zawieszenie trwające np., kilka sekund może
    chyba (zależnie od urządzenia) być jedynie obniżeniem parametrów (wydłużenie
    czasu reakcji) lub nie).

    > BTW nie ma zakłóceń różnicowych, zakłóceń burst itp., zgodnie z
    definicją to są zaburzenia, które powodują zakłócenie pracy urządzenia.

    Od dziecka zaburzenia nazywałem zakłóceniami - trudno będzie się odzwyczaić
    ;-).
    P.G.

  • 15. Data: 2012-10-05 10:23:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "t-1" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > I zakłóca DC a nie impulsy na DC?
    > Ciekawe, bardzo ciekawe.

    Nie chwytam co masz na myśli.
    Linie DC są zawsze solidnie zblokowane do masy i częstotliwości dla których
    to niezrównoważenie może mieć jakiekolwiek znaczenie są hen, hen za
    horyzontem.
    Linii szybkozmiennych nie można tak zblokować więc niezrównoważenie
    (zamieniające zaburzenia CM na DM) ma istotny wpływ bo zaburzenia pojawiają
    się jako sygnał różnicowy, którego nie ma jak odfiltrować od sygnału
    użytkowego.
    Przy emisji tak samo:
    - na symetrycznej parze szybkozmiennej występuje sygnał DM rzędu V i
    niezrównoważenie nawet jak jego niewielką część (rzędu mV) zamieni na sygnał
    CM to może już przekroczyć normy.
    - na linii DC występują zaburzenia DM rzędu mV i ewentualne niezrównoważenie
    może z nich zrobić sygnał CM rzędu uV - praktycznie bez znaczenia.
    P.G.