  • 1. Data: 2013-02-02 14:04:42
    Temat: Temperatura obudowy IC
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Stabilizator liniowy
    Uwe = 5V
    Uwy = 3.3V
    Iwy = 0,2A

    moc tracona wynosi zatem 0,34 W.
    Znamionowy prąd Iwy tego stabilizatora wynosi 1A. Konkretnie jest to stabilizator
    LM3940IMP-3.3.

    Czy to normalne, że temperatura obudowy wynosi około 52 stopnie Celsjusza?

  • 2. Data: 2013-02-02 14:13:03
    Temat: Re: Temperatura obudowy IC
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Elektrolot <e...@N...pl> napisał(a):
> [...]
    > stabilizator LM3940IMP-3.3.
    > Czy to normalne, że temperatura obudowy wynosi około 52 stopnie Celsjusza?

    Nie napisałeś jaka obudowa. Przy DPAK masz 80 °C/W, co w Twoim przypadku
    daje 27,2 °C. Jeśli temperatura otoczenia wynosi 25 °C to masz te 52 °C.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2013-02-02 14:19:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Elektrolot,

    Saturday, February 2, 2013, 2:04:42 PM, you wrote:

> [...]
    LM3940IMP-3.3.
    > Czy to normalne, że temperatura obudowy wynosi około 52 stopnie Celsjusza?

    A czegoś się spodziewał? Przecież masz w PDFie: 174°C/W for the
    SOT-223 package - i tak musisz mieć dobrze odprowadzane ciepło przez
    nogi, bo z samej Rthj-a wynika wzrost temperatury o 59 stopni w
    stosunku do otoczenia a Ty masz kolo 30 stopni. Bardzo dobry wynik.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2013-02-02 14:19:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Saturday, February 2, 2013, 2:13:03 PM, you wrote:

    > Nie napisałeś jaka obudowa.

    LM3940IMP-3.3 jest w SOT-223...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-02-02 14:22:05
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):
    > LM3940IMP-3.3 jest w SOT-223...

    Racja. I ten biedny scalaczek jest katowany dwustu miliamperami...

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2013-02-02 14:42:42
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

> [...]
    > nogi, bo z samej Rthj-a wynika wzrost temperatury o 59 stopni w
    > stosunku do otoczenia a Ty masz kolo 30 stopni. Bardzo dobry wynik.

    Dziękuję za odpowiedź. Faktycznie małym drukiem to podali.
    A ja wyznaczyć maksymalną bezpieczną temperaturę obudowy dla tego układu?

  • 7. Data: 2013-02-02 14:45:50
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Racja. I ten biedny scalaczek jest katowany dwustu miliamperami...

    Sugerujesz że nie mogę obciążyć stabilizatora, który ma prąd znamionowy 1A, prądem
    0.2A ?
    No to jaki w przypadku tej obudowy według ciebie jest maksymalny prąd wyjściowy, przy
    założeniu ze
    część pcb pracuje jako radiator?

  • 8. Data: 2013-02-02 15:06:56
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Elektrolot <e...@N...pl> napisał(a):
    > Sugerujesz że nie mogę obciążyć stabilizatora, który ma prąd znamionowy
    > 1A, prądem 0.2A ?

    Możesz, ale nie dziw się, że jak nie zapewniasz chłodzenia, to parzy w
    paluchy.

    > No to jaki w przypadku tej obudowy według ciebie jest
    > maksymalny prąd wyjściowy, przy założeniu ze część pcb pracuje jako
    > radiator?

    Maksymalna temperatura pracy to 125 stopni. Czyli maksymalna różnica wynosi
    ok. 100 stopni. Masz 174°C/W, co daje 0,57W mocy, która może być bezpiecznie
    rozproszona. Masz różnicę 1,7V, czyli prąd maksymalny będzie w okolicach 338
    mA. To bez uwzględniania PCB. PCB trochę ciepła odprowadzi, ile - nie jestem
    w stanie powiedzieć. W każdym razie jak widzisz trochę pomaga, bo
    temperatura nie jest tak wysoka jak by wynikało z obliczeń, ma raczej
    wartość taką, jaka teoretycznie byłaby przy obudowie DPAK.
    Niemniej nie zastanawiałbym się ile daje odprowadzanie ciepła przez nogi
    układu. Trzeba tak dobrać wersję układu, żeby nie grzała się zbyt mocno.
    Może to oznaczać konieczność użycia radiatora.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2013-02-02 15:35:21
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-02 14:42, Elektrolot pisze:
> [...]
    >>> Uwy = 3.3V

    > Dziękuję za odpowiedź. Faktycznie małym drukiem to podali.
    > A ja wyznaczyć maksymalną bezpieczną temperaturę obudowy dla tego układu?

    Tj = Tc + Pd * ?Jc
    W dokumentacji nie ma podanej ?Jc dla SOT-223. Ale inne mają od 4 do 6
    K/W. Nawet jakby SOT-223 miała 10 K/W to przy 0.34 W wychodzi, że Tj
    jest wyższa od Tc o 3 stopnie. Czyli do 120 C na obudowie mógłbyś grzać
    :) Co oczywiście nie ma sensu. Jak chcesz dokładniej policzyć to znajdź
    w necie ?Jc dla SOT-223.
    ATSD zobacz sobie Fig24 na str 9 dokumentacji i wspomnianą na tej
    stronie AN1028.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2013-02-02 17:15:59
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2013-02-02 15:35, Mario pisze:

> [...]
    > necie ?Jc dla SOT-223.
    > ATSD zobacz sobie Fig24 na str 9 dokumentacji i wspomnianą na tej stronie AN1028.

    Dzięki. Właśnie przeglądam Fig 23 i wychodzi, że dla 1 cala kwadratowego miedzi na
    PCB, ?ja
    zmniejsza się do 50 °C/W.
    Za bardzo nie rozumiem co to "2 ounce copper"? Chodzi o uncje (jednostkę)? Czy o pole
    miedzi na
    dwóch warstwach?

    Z kolei z Fig 24 wynika, że dla 25 °C maksymalna moc strat wynosi niecałe 2W dla "2
    ounce copper" i
    powierzchni 1 cala kwadratowego. To nawet się zgadza z poprzednimi obliczeniami.