  • 1. Data: 2009-04-05 21:20:06
    Temat: Tania stacja Xytronic 136ESD
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    NDN zrobił ostatnio niezłą promocję na stację lutowniczą Xytronic 136ESD
    (24V 60W z ceramiczną grzałką; dostępny jest do niej grot "minifala", co
    było moim głównym priorytetem przy ostatnich poszukiwaniach nowej
    lutownicy): 157,38 zł brutto (129+VAT). Właśnie zamówiłem sobie. :)
    http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=20&id_firm
    y=12#502

    Dla porównania cena w Biall to 218,38 zł brutto (179+VAT), w innych
    sklepach jeszcze drożej. Niezła różnica.
    http://www.biall.com.pl/category,1,1,1,$210.html

    Jak ktoś znalazł gdzieś taniej to niech nie pisze - już zapłaciłem. :-|
    Najpierw chciałem właściwie kupić 137ESD (w NDN: 242,78 zł brutto) ale
    100 zł różnicy za cyfrowy wyświetlacz to była IMHO przesada. O 137ESD
    nieco dobrego się naczytałem w necie na różnych forach.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 2. Data: 2009-04-05 21:41:48
    Temat: Re: Tania stacja Xytronic 136ESD
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Adam Dybkowski pisze:
    > Najpierw chciałem właściwie kupić 137ESD (w NDN: 242,78 zł brutto) ale
    > 100 zł różnicy za cyfrowy wyświetlacz to była IMHO przesada. O 137ESD
    > nieco dobrego się naczytałem w necie na różnych forach.
    To jakby cię zainteresowało dorobienie pomiaru temperatury - to jest
    dokładnie ta sama elektronika co w modelu 168, jedynie wyjście nie jest
    "wprost" a przez optotriaka z załączaniem w zerze (jakiś MOC,
    przynajmniej egzemplarz jaki rozbierałem tak miał)
    http://sibi.drut.org/index.php?option=com_content&vi
    ew=article&catid=25:the-project&id=46:xytronic&Itemi
    d=56

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-04-06 16:22:02
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > było moim głównym priorytetem przy ostatnich poszukiwaniach nowej
    > lutownicy): 157,38 zł brutto (129+VAT). Właśnie zamówiłem sobie. :)

    Mam czasem (nie)przyjemność posługiwać się stacją 137ESD. Główna wada to
    dosyć sztywny kabel i do tego czepiający się podłoża. Przez to operowanie
    kolbą jest bardzo niewygodne. Kartka ze schematem czy notatkami przesuwa się
    po podlożu zgodnie z ruchami lutownicy, potem spada na ziemię. Pod tym
    względem Elwik jest o wieeele lepszy.
    Ciekaw jestem jakie teraz robią. Chińczyki zmieniają części na dostępne w
    danym momencie. Może trafiłem na złą serię...

    Michał

  • 4. Data: 2009-04-06 21:30:31
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Michał Lankosz napisał:
> [...]
    > Ciekaw jestem jakie teraz robią. Chińczyki zmieniają części na dostępne w
    > danym momencie. Może trafiłem na złą serię...

    Nie sprawdzałem, czy kabel lepi się do czegokolwiek ale ogólnie chwalę
    sobie model 136. Bardzo dobrze wykonana, również w środku, błyskawicznie
    nagrzewa. O wiele lepsza konstrukcja, niż np. Solomon, z którym ja
    miałem "nieprzyjeność" w pracy. To nie jest tandeta. Aaaa - miałem też
    do czynienia z Wellerami, więc coś wiem na temat lutownic. Tylko że
    Weller jest dużo droższy. Przynajmniej ten stary, solidny WTCP-5
    (chyba?) - ze stabilizacją magnetyczną. Ten był niezniszczalny,
    przynajmniej w rękach normalnego człowieka.
    Maciek

  • 5. Data: 2009-04-08 21:25:07
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Maciek pisze:

> [...]
    > nagrzewa. O wiele lepsza konstrukcja, niż np. Solomon, z którym ja
    > miałem "nieprzyjeność" w pracy. To nie jest tandeta.

    Paczka ze stacją Xytronic 136ESD dotarła do mnie dzisiaj. Pierwsze
    wrażenia z użycia całkiem pozytywne, wygląda może jak konstrukcja sprzed
    20 lat ale nie to jest najważniejsze. W ręku leży całkiem dobrze a kabel
    nie jest zbyt sztywny (u mnie akurat nie czepia się podłoża bo stacja i
    podstawka stoją przy prawej krawędzi stołu a kabel wisi). Uchwyt kolby
    nie nagrzewa się tak jak w Solomonie SL20 (mam w firmie) - mimo że
    stacja 136ESD jest tańsza i ma przy tym większą moc. Grot "minifala"
    (ozn. B07) to marzenie i działa rzeczywiście skutecznie - oczywiście
    jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do korzystania z takich rozwiązań (w
    firmie lutowałem "minifalą" Pace - to inna klasa cenowa ale działa
    identycznie). Grotów wybór niezły (12 rodzajów, w tym "minifala"; plus
    nakładki kwadratowe do wylutowywania PLCC i podłużne 2-rzędowe do SOIC).
    W zestawie ze stacją dołączony jest dziwny dość czyścik (coś jak zmywak
    druciany) zamiast tradycyjnej gąbki, jeszcze się do niego nie przekonałem.

    Podsumowując: nie jest to szczyt techniki (jak 150W Ersa i-Con, którą
    też miałem przyjemność pracować) ale za 157 PLN brutto (z grzałką
    ceramiczną!) chyba obecnie najlepszy wybór.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2009-04-09 17:28:46
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 08 Apr 2009 23:25:07 +0200,
    Adam Dybkowski <a...@4...pl> screamed:
> [...]
    > nie jest zbyt sztywny (u mnie akurat nie czepia się podłoża bo stacja i
    > podstawka stoją przy prawej krawędzi stołu a kabel wisi).

    Dostałem wczoraj, jeszcze nie używałem. Całość jest dosyć solidna,
    nic nie śmierdzi plastikiem. No i nie jest z Chin. ;)

> [...]
    > jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do korzystania z takich rozwiązań (w
    > firmie lutowałem "minifalą" Pace - to inna klasa cenowa ale działa

    Też zamówiłem ten grot. To moja pierwsza minifala, więc zobaczę jak
    będzie. :>

    > W zestawie ze stacją dołączony jest dziwny dość czyścik (coś jak zmywak
    > druciany) zamiast tradycyjnej gąbki, jeszcze się do niego nie przekonałem.

    Dodałem do zestawu gąbkę. Ten czyścik bardziej kojarzy mi się z siatką
    do usuwania cyny niż z czyścikiem. :>

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:213B ]
    [ 19:25:53 user up 12037 days, 7:20, 1 user, load average: 0.90, 0.18, 0.00 ]

    User: A harmless drudge.

  • 7. Data: 2009-04-09 21:54:41
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > 20 lat ale nie to jest najważniejsze. W ręku leży całkiem dobrze a kabel
    > nie jest zbyt sztywny (u mnie akurat nie czepia się podłoża bo stacja i
    > podstawka stoją przy prawej krawędzi stołu a kabel wisi). Uchwyt kolby

    No to ja mam jakieś nieszczęście z (nie)moją 137ESD. Gdyby kabel miał zwisać
    ze stołu to operowanie byłoby chyba jeszcze trudniejsze. Możesz zrobić
    zdjęcia?

> [...]
    > (ozn. B07) to marzenie i działa rzeczywiście skutecznie - oczywiście
    > jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do korzystania z takich rozwiązań (w

    To moje drugie spotkanie z minifalą. Potwierdzam, raster 0,5mm lutuje się
    całkiem fajnie nawet mało doświadczonej tego narzędzia ręki. Oczywiście
    kluczem do sukcesu jest dobry topnik w żelu i szybki kurs z YouTube :)

    > W zestawie ze stacją dołączony jest dziwny dość czyścik (coś jak zmywak
    > druciany) zamiast tradycyjnej gąbki, jeszcze się do niego nie przekonałem.

    Lutownicą 137ESD podziałałem ze 30 godzin. Wydaje mi się, że ten czyścik
    lepiej zdejmuje cynę z zanieczyszczeniami niż gąbka. Mam tylko pewne obawy,
    czy to czyszczenie nie zedrze grota przedwcześnie. Tak na prawdę nie wiem,
    jak się fachowo nim posługiwać. Ja go dźgam grotem, z pewnym już wyrobionym
    wyczuciem. Wystarczą dwa takie ruchy i końcówka grota lśni, a przyłożona
    cyna dobrze go zwilża.

    Michał

  • 8. Data: 2009-04-10 18:52:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Michał Lankosz pisze:

    > No to ja mam jakieś nieszczęście z (nie)moją 137ESD. Gdyby kabel miał zwisać
    > ze stołu to operowanie byłoby chyba jeszcze trudniejsze. Możesz zrobić
    > zdjęcia?

    OK, ale co chcesz zobaczyć właściwie? Szary kabel zwisający między
    stacją a kolbą w podstawce?

    > To moje drugie spotkanie z minifalą. Potwierdzam, raster 0,5mm lutuje się
    > całkiem fajnie nawet mało doświadczonej tego narzędzia ręki. Oczywiście
    > kluczem do sukcesu jest dobry topnik w żelu i szybki kurs z YouTube :)

    Tak, topnik w żelu to konieczność. BTW: Znasz jakieś źródło taniego ale
    porządnego topnika w żelu? W TME nawet za małe strzykawki liczą sobie
    ponad 20 PLN.

> [...]
    > wyczuciem. Wystarczą dwa takie ruchy i końcówka grota lśni, a przyłożona

    O, dobrze wiedzieć. Ja próbowałem najpierw ocierać grot z kilku stron,
    ale jakoś nie szło.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2009-04-10 20:53:02
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    > OK, ale co chcesz zobaczyć właściwie? Szary kabel zwisający między
    > stacją a kolbą w podstawce?

    Mój kabel nie jest prosty, w zasadzie cały czas coś jak tutaj
    http://www.ndn.com.pl/katalog/xtronic/grafika/369.jp
    sam się nie prostuje, palcami można go kształtować i tak zostaje. Albo ma w
    środku drut, albo taka sztywna izolacja.
    Do tego ma właściwości antypoślizgowe, podobnie jak gumowe nóżki do obudowy.
    Nie wiem jak wytłumaczyć, może nakręcę krótki filmik będąc w firmie.

    > Tak, topnik w żelu to konieczność. BTW: Znasz jakieś źródło taniego ale
    > porządnego topnika w żelu? W TME nawet za małe strzykawki liczą sobie
    > ponad 20 PLN.

    Mam tylko "topnik gel, odpowiednik RMA7" z TME. Mało używam, toteż nie
    rozglądałem się za tańszym.

    Michał

  • 10. Data: 2009-04-11 10:03:13
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Michał Lankosz pisze:
> [...]
    > środku drut, albo taka sztywna izolacja.
    > Do tego ma właściwości antypoślizgowe, podobnie jak gumowe nóżki do obudowy.
    E to coś ci się źle trafiło chyba. Moje kilka xytronixów ma kable takie
    jak mniejwięcej "silikonowy kabel estradowy do mikrofonu" - bardzo
    miękkie, elastyczne, totalnie nie-formowalne (po wygięciu zachowuje
    kształt tak samo dobrze jak dowolna sznurówka ;) ), może faktycznie
    trochę "czepliwe" z okazji swojej silikonowatości, ale nigdy nie
    zauważyłem by to przeszkadzało.

    Btw- u mnie sama stacja stoi na półeczce tuż _pod_ blatem biurka, a na
    biurku ta żeliwna podstawka na kolbę, tak że kabelek idzie do góry,
    jakby nim nie majtać, to zawsze nadmiar sobie po prostu zwisa.

    > Mam tylko "topnik gel, odpowiednik RMA7" z TME. Mało używam, toteż nie
    > rozglądałem się za tańszym.
    Ale RMA7 (i rf800 i inne takie) to nie jest chyba rewelacja?
    Usiłowałem tego używać, i doszedłem do wniosków że zwykła (dobra)
    kalafonia rozpuszczona w izopropanol+aceton, potem osuszana do gęstości
    cieknącego miodu, i nakładana z strzykawki (po lekkim podgrzaniu)
    wychodzi lepiej. Tyle że trzeba to zmywać (izopropanol + myjka) i
    troszkę czasem "pryska" podczas lutowania (jak to kalafonia).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173