  • 31. Data: 2010-09-03 22:42:31
    Temat: Re: TV LCD 42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 02.09.2010 21:20, konieczko pisze:

    > A ty chlopcze wiesz o tym ze przy odsiwerzaniu powyzej 25 ramek/s
    > ludzkie oko nie zauwaza nic poza mryganiem?
    Popracowałbyś na monitorach kineskopowych trochę to byś na własnej
    skórze zrewidował pogląd ;) Na LCD działa to trochę inaczej, ale jak w
    jednym labie mieliśmy kiepskie monitory 50Hz to co ruszałem gałką oczną
    to widziałem paski a to dlatego, że oko "uśrednia" odbierany obraz i
    potrzebuje na to chwilę - jak jedziesz pociągiem to podkłady widzisz
    jako smugi, ale jak zaczniesz szybko spoglądać raz w lewo a raz w prawo
    to je nagle zobaczysz przy każdym ruchu oka całkiem wyraźnie.

    Poza tym co jest istotne w przypadku telewizorów to kompensacja ruchu -
    jeżeli masz szybko przesuwający się obraz to przy 25fps będzie się
    trząsł i migał, im większa przekątna tym to zjawisko jest bardziej
    dokuczliwe (np rzutnik 4k daje świetne odwzorowanie szczegółów, ale przy
    25fps dynamiczne sceny są dość trudne w śledzeniu) - a telewizory robią
    coraz większe.

    Jeżeli między każde dwie klatki wygenerujesz 7 klatek pośrednich to
    obraz znacząco zyska na płynności i _czytelności_ - oko będzie musiało
    robić 8 raz mniejsze sakady aby śledzić ruchomy cel.

    Michoo

  • 32. Data: 2010-09-04 00:11:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 04 Sep 2010 00:42:31 +0200, Michoo wrote:

    >Popracowałbyś na monitorach kineskopowych trochę to byś na własnej
    >skórze zrewidował pogląd ;)

    Pracowalem dlugo :-)
    Ale ja jestem dosc odporny na miganie.

> [...]
    >jako smugi, ale jak zaczniesz szybko spoglądać raz w lewo a raz w prawo
    >to je nagle zobaczysz przy każdym ruchu oka całkiem wyraźnie.

    Jak zsynchronizujesz ruch to owszem.
    Ale z czym sie zsynchronizowac na monitorze ?
    No i oko jest za wolne na 50Hz - ja tam nic na CRT nie dostrzegam.
    Cienkie te paski byly ? Moze przeplot wlaczony ?

    A osobna kwestia to skad telewizor ma brac dane do tych dodatkowych
    obrazkow ? Choc juz teraz wiele pracuje cyfrowo, to juz latwiej.

> [...]
    >obraz znacząco zyska na płynności i _czytelności_ - oko będzie musiało
    >robić 8 raz mniejsze sakady aby śledzić ruchomy cel.

    A w kinie tez ci sie obraz trzesie ? A to tylko 24fps, a widzowie
    placa i nie narzekaja.

    J.

  • 33. Data: 2010-09-04 09:22:20
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.09.2010 02:11, J.F. pisze:

    > Pracowalem dlugo :-)
    > Ale ja jestem dosc odporny na miganie.
    A ja niestety nie i jak widzę jak kumple pracują na projektem (kilkaset
    ledów wyświetlanych dynamicznie) to mi się robi gorzej.

    > Jak zsynchronizujesz ruch to owszem.
    > Ale z czym sie zsynchronizowac na monitorze ?
    > No i oko jest za wolne na 50Hz - ja tam nic na CRT nie dostrzegam.
    Ja dostrzegam "że jest nie tak" - nie widzę mignięć, ale widzę, że miga
    (ten sam obraz na 60 i na 75/85 Hz wygląda inaczej).

    > Cienkie te paski byly ? Moze przeplot wlaczony ?
    Takie miałem wrażenie, ale nie było to ustawione w opcjach sterownika.

    > A osobna kwestia to skad telewizor ma brac dane do tych dodatkowych
    > obrazkow ? Choc juz teraz wiele pracuje cyfrowo, to juz latwiej.

    W MPEG-4 obraz może być kompresowany m.i. za pomocą wektorów przesunięć
    - jeżeli wektory były dokładnie policzone to można na tej podstawie
    generować dobre klatki pośrednie - przynajmniej w teorii.

    > A w kinie tez ci sie obraz trzesie ? A to tylko 24fps, a widzowie
    > placa i nie narzekaja.
    Tak. Może nie wszyscy na to zwracają uwagę/są na to wrażliwi. No i jak
    idziesz do kina to oglądać film a nie czepiać się szczegółów
    technicznych. Jak w labie 4k pokazywali klipy demo to kilka osób się
    skarżyło, że to tylko 25 fps.

    Michoo

  • 34. Data: 2010-09-04 09:38:54
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    "

    > A w kinie tez ci sie obraz trzesie ? A to tylko 24fps, a widzowie
    > placa i nie narzekaja.
    >
    > J.
    > "

    I to jest chyba najlepsze podsumowanie tego malketingowego belkotu
    przyglupow ktorzy widza obrazy 240Hz.

  • 35. Data: 2010-09-07 08:18:01
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > A ty chlopcze wiesz o tym ze przy odsiwerzaniu powyzej 25 ramek/s
    > ludzkie oko nie zauwaza nic poza mryganiem?

    moze taki sie urodziles a moze nigdy nie widziales roznicy
    miedzy graniem w cs'a na lcd przy 60Hz @ 60fps
    i graniem na crt przy 120Hz @ 120fps -
    - zdziwilbys sie, bo naprawde czuc roznice;

    oczywiscie i tu i tu gra dziala plynnie,
    ale nie o "plynnosc" mi chodzi;