  • 11. Data: 2016-08-09 19:36:46
    Temat: Re: Szablon do pasty lutowniczej na typowe elementy
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Pawel pisze:

    > Naprawdę potrafisz nanieść pastę przy pomocy luźno leżącego szablonu a
    > następnie go podnieść pęsetą bez jej rozmazania ? Udaje się to za każdym
    > razem ?

    Robiłem to tylko kilka razy bo potem elementy miały już cynę nałożoną
    fabrycznie, ale jak robiłem ręcznie to za każdym razem bezbłędnie.
    Ciekawe jak by wyszło teraz, oko i ręka już nie te same.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 12. Data: 2016-08-09 22:50:13
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2016-08-09 o 09:52, MKi pisze:

    > No właśnie ta technika mi nigdy nie wychodziła. Pewnie za mało wprawy :(
    >
    > Pozdrowienia,
    > MKi

    Ja lutuję prawie tak samo jak tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=erb6-i54tbo
    Kluczem są: topnik, grot typu mini fala i ewentualnie plecionka.
    Posiadam topnik kupiony gdzieś w okolicy 2008 roku jako gratis do stacji
    na gorące powietrze. Chociaż ten specyfik jest bardziej konsystencji
    pasty, nieważne, w każdym razie cokolwiek lepsze od kalafonii. Mało
    lutuję toteż mam go do dziś i nadal daje radę. Grotu minifala nie mam, w
    zastępstwie używam ściętego pod kątem o wielkości podobnej jak na
    filmie, czyli łapie około 5 nóżek naraz.
    Procedurę mam taką:
    - kładę scalaka na PCB,
    - łapię go na cynie po przekątnej aby się nie ruszył przy lutowaniu,
    - nakładam dużo topnika na wszystkie nogi,
    - przykładam grotem cynę do pierwszych nóżek i jadę przez cały bok, ten
    nie chwycony wcześniej cyną żeby mi się scalak nie ruszył,
    - scalak już się trzyma więc lutuję pozostałe boki,
    - jeśli 2-3 ostatnie nogi z każdego rzędu są zwarte nadmiar cyny wysysam
    plecionką,
    - po lutowaniu całej płytki trzeba zmyć pozostałości topnika.
    Lutowanie idzie naprawdę szybko i wygląda prawie jak z maszyny. Także
    dla LQFP z rastrem 0,5mm. Używając grotu mini fala i dobrego topnika
    łatwiej uniknąć zwarć ostatnich nóżek.

    Spróbuj!

    --
    Michał

  • 13. Data: 2016-08-10 03:40:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jazda po nogach. Poniżej minuty na scalak, zazwyczaj bez zwarć, jesli
    > zwarcie się pojawia to taśma miedziana załatwia sprawę. Wygląd lutów pod

    Do tego celu dobrze mieć grot tzw. kopytko - w małym wgłębieniem w
    ściętej pod kątem końcówce. Też tak robię.

    Oczywiście dobrze jest korzystać z szablonu i pasy, ale to ma sens przy
    większej ilości.

  • 14. Data: 2016-08-10 10:34:37
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.08.2016 um 03:40 schrieb sundayman:

    > Do tego celu dobrze mieć grot tzw. kopytko - w małym wgłębieniem w
    > ściętej pod kątem końcówce. Też tak robię.
    >
    > Oczywiście dobrze jest korzystać z szablonu i pasy, ale to ma sens przy
    > większej ilości.

    Niekoniecznie przy większej ilości. To, co ostatnio robi mój kolega, z
    elementami 1005, ewentualnie 050025 i scalakami 2.2x2.2mm z 25
    wyprowadzeniami bez szablonu się nie da. Ręcznie też trudno lutować ;-).
    Ale płytka ładna, max fi 7mm, na niej procesor, przetwornica, precyzyjny
    dac, RFID, kilka przełączników i trochę RC. No i bateria.

    Waldek

  • 15. Data: 2016-08-10 10:47:44
    Od: Mario <M...@...pl>

    On 09.08.2016 09:52, MKi wrote:

    > No właśnie ta technika mi nigdy nie wychodziła. Pewnie za mało wprawy :(

    Dajesz dużo dobrego, gęstego topnika i musi się polutować. Jak gdzieś
    się zaleje to odciągasz tasiemką.
    Ja nakładam pastę przez szablon i lutuję sam rozpływowo w piecyku, ale
    nie ze względu na LQFP, a raczej po to żeby dobrze polutowac rezystory i
    kondensatory. Lutowanie lutownicą po kolei jednego i drugiego pada
    powoduje czasami pęknięcia. No i duży szybciej połozyc 0608 czy 0402 niż
    je lutowac lutownicą. Jeszcze sensowne jest lutowanie pastą w przypadku
    QFN bo ręcznie je lutować to prowizorka. LQFP i MSOP i tak po
    rozpływowym muszę często poprawiać bo pady są miejscami zlane cyną.
    Równie dobrze możesz wycisnąć wąską ścieżkę pasty na cały rządek padów
    (czyli w przypadku lqfp narysować pastą prostokąt). W trakcie
    rozpływania i tak w większości miejsc pasta zostanie wessana na pady, a
    nieliczne zwarcia odessiesz tasiemką.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 16. Data: 2016-08-10 10:51:29
    Od: Mario <M...@...pl>

    On 10.08.2016 10:34, Waldemar wrote:

> [...]
    > Ale płytka ładna, max fi 7mm, na niej procesor, przetwornica, precyzyjny
    > dac, RFID, kilka przełączników i trochę RC. No i bateria.

    I robi to sam w tanim piecyku czy oddaje do produkcji?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2016-08-10 10:57:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-10 o 10:34, Waldemar pisze:
    > Ale płytka ładna, max fi 7mm
    No tak, jak myszy czipujecie. :-)
    Szkoda, że jeszcze dla kotów nie ma takich małych (GPS). ;-)

    Robert

  • 18. Data: 2016-08-10 17:12:57
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.08.2016 um 10:51 schrieb Mario:

    > I robi to sam w tanim piecyku czy oddaje do produkcji?
    Dajemy do produkcji. Ocipieć można przy takim. Musiałem takie ło (stara
    wersja) poprawić i zmienić 2 oporniki, 0201. Pół godziny się z tym babrałem.

    Waldek

  • 19. Data: 2016-08-10 17:14:37
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.08.2016 um 10:57 schrieb Robert Wańkowski:
    > No tak, jak myszy czipujecie. :-)
    > Szkoda, że jeszcze dla kotów nie ma takich małych (GPS). ;-)

    Dokładnie, to dla myszy. Znaczy dla ludzi, myszy by było bez tego też
    dobrze ;-).
    A jak chcesz GPS dla kota, to zleć, zrobimy. Tylko tanio nie będzie ;-).

    Waldek

  • 20. Data: 2016-08-10 19:18:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-10 o 17:14, Waldemar pisze:

    > Dokładnie, to dla myszy. Znaczy dla ludzi, myszy by było bez tego też
    > dobrze ;-).
    > A jak chcesz GPS dla kota, to zleć, zrobimy. Tylko tanio nie będzie ;-).

    Ci chcieli tanio, ale czy się im uda?
    http://gpscatcollar.com
    https://www.indiegogo.com/projects/trkr-world-s-smal
    lest-gps-tracker-no-mo-fees#/