  • 1. Data: 2011-07-19 17:46:25
    Temat: rs-485 dziwny objaw
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jest sobie linia rs-485: nadajnik -> 100m skrętki -> pierwszy odbiornik
    -> 250m skrętki -> drugi odbiornik z terminatorem. Przy czym te 250m to
    tak naprawdę 100m drugą parą spowrotem od pierwszego odbiornika i
    połączone ze 150m do drugiego.
    Na początku dłuższy czas działało poprawnie, teraz efekt jest taki, że
    działa tylko transmisja do drugiego odbiornika, natomiast pierwszy
    działa tylko wtedy jak rozłączymy "B" w miejscu połączenia ("A" musi
    pozostać połączony - jak obydwa rozłączone też nie działa).
    Nie miałem pod ręką oscyloskopu a miernikiem wszystko wygląda poprawnie
    - żadnych zwarć, doziemień, potencjałów itp. Terminator jest widoczny w
    tym miejscu połączenia - około 160R, więc chyba w normie. Ten nadajnik
    ma w stanie spoczynku jakieś 4,5V między "A" i "B" i spada trochę po
    dopięciu tej linii z terminatorem, natomiast nic się nie zmienia po
    podłączeniu samego "A".
    Wniosek wchodzi mi tylko jeden: ten pierwszy odbiornik musi być
    uszkodzony i to w taki wredny sposób, że przy tym dziwnym połączeniu
    jakimś cudem działa ;)

    Mirek.

  • 2. Data: 2011-07-19 21:37:50
    Temat: Re: rs-485 dziwny objaw
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-19 19:46, Mirek pisze:
> [...]
    > -> 250m skrętki -> drugi odbiornik z terminatorem. Przy czym te 250m to
    > tak naprawdę 100m drugą parą spowrotem od pierwszego odbiornika i

    Tylko po co ten powrót? Nie prościej umieścić nadajnik (nieterminowany)
    w środku a od niego 100 m w jedna stronę i 150 w drugą? Oba odbiorniki
    wtedy terminowane.

> [...]
    > Wniosek wchodzi mi tylko jeden: ten pierwszy odbiornik musi być
    > uszkodzony i to w taki wredny sposób, że przy tym dziwnym połączeniu

    Czasami działało mi na jednym drucie a nie działało na dwóch :)
    Zwłaszcza jak używałem ADM485. Terminatory najlepiej dać około 90 Ohm
    żeby dopasować się do skrętki. I zrobić podciąganie do masy i plusa
    linii D+ i D-.

    MD

  • 3. Data: 2011-07-20 15:52:08
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 19.07.2011 23:37, Mario wrote:

    > Tylko po co ten powrót? Nie prościej umieścić nadajnik (nieterminowany)
    > w środku a od niego 100 m w jedna stronę i 150 w drugą? Oba odbiorniki
    > wtedy terminowane.

    Tylko że w takiej konfiguracji też nie chciało działać - terminator
    oprócz likwidowania odbić niestety też obciąża linię (stałoprądowo) -
    dwa to już było za dużo. A nadajnik... zdaje się nie jest zaterminowany.
    Z resztą w mojej konfiguracji to właściwie nie powinno mieć znaczenia,
    bo komunikacja jest tylko w jedną stronę.

    Mirek.

  • 4. Data: 2011-07-20 18:17:27
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-20 17:52, Mirek pisze:

    > Tylko że w takiej konfiguracji też nie chciało działać - terminator
    > oprócz likwidowania odbić niestety też obciąża linię (stałoprądowo) -

    To dajesz terminator w szereg z kondensatorem. Zmniejsza odbicia a nie
    obciąża magistrali.

    > dwa to już było za dużo. A nadajnik... zdaje się nie jest zaterminowany.
    > Z resztą w mojej konfiguracji to właściwie nie powinno mieć znaczenia,
    > bo komunikacja jest tylko w jedną stronę.

    Ale w tej konfiguracji masz o 100m dłuższą linię.

    MD

  • 5. Data: 2011-07-20 19:39:51
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    > To dajesz terminator w szereg z kondensatorem. Zmniejsza odbicia a nie
    > obciąża magistrali.

    Tego sposobu nie znam . Jaka używasz wartość kondensatora ?
    K.

  • 6. Data: 2011-07-20 20:38:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-20 21:39, Krzysztof pisze:

    > Tego sposobu nie znam . Jaka używasz wartość kondensatora ?
    > K.

    Nie napisałeś z jaką prędkością nadajesz. Ja przy 57600 dawałem od
    jednego do kilku nF. Jednak więszość problemów z jakimi się spotykałem
    wynikała z braku wstępnego podpolaryzowania linii tak aby miała
    zdefiniowaną logiczna jedynkę. W przeciwnym wypadku, w trakcie braku
    nadawania odbiorniki znajdowały się w obszarze nieokreślonym i
    generowały dużo śmiecia.

    MD

  • 7. Data: 2011-07-20 22:01:06
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jedynkę. W przeciwnym wypadku, w trakcie braku nadawania odbiorniki
    > znajdowały się w obszarze nieokreślonym i generowały dużo śmiecia.

    Pytam z ciekawości,przetestuję jak będę miał problemy.
    Prędkość przesyłu używam 9600.
    Podpolaryzowanie mam w standardzie przez 560ohm. Ale nie zawsze pomaga. A
    podpięcie terminatorów czasem powoduje całkowitą utratę komunikacji.

    K.