  • 1. Data: 2011-07-19 08:42:43
    Temat: zabezpieczenia sklepowe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Wpadlo mi takie jedno w rece .. w srodku jest tylko cewka z drutu i
    kondensator.
    Zwykly uklad rezonansowy .. to jak oni to wykrywaja - GDO, czy jakos
    impulsowo ?

    J.

  • 2. Data: 2011-07-19 21:11:07
    Temat: Re: zabezpieczenia sklepowe
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    J.F wrote:

    > Wpadlo mi takie jedno w rece .. w srodku jest tylko cewka z drutu i
    > kondensator.
    > Zwykly uklad rezonansowy .. to jak oni to wykrywaja - GDO, czy jakos
    > impulsowo ?

    Bardziej jak GDO, bo przemiata się częstotliwości w okolicy rezonansowej
    taga, tyle że w GDO pomiar jest za pośrednictwem indukcyjności
    sprzężonej z badanym obwodem, a w tych systemach w jednym panelu bramki
    jest zwykle nadajnik, a w drugim odbiornik. Deaktywacja taga przy kasie
    odbywa się po prostu przez wyindukowanie odpowiednio wysokiego napięcia
    na cewce tak, że kondensator się przebija, czyli całość jest jednorazowa.

    Pozdr
    Portal

  • 3. Data: 2011-07-20 08:42:52
    Od: shg <s...@g...com>

    On 19 Lip, 23:11, Portal <m...@p...onet.usun.to.pl> wrote:
    > Deaktywacja taga przy kasie
    > odbywa się po prostu przez wyindukowanie odpowiednio wysokiego napięcia
    > na cewce tak, że kondensator się przebija, czyli całość jest jednorazowa.

    Te z cewką i kondensatorem są przy kasie zdejmowane, za drogie trochę
    (kilkadziesiąt gorszy za sztukę) żeby je niszczyć, poza tym to by
    wcale nie było takie proste.

    Wykrywać można jeszcze przez włączenie na chwilę generatora w.cz., a
    potem przełączenie na odbiór. Obwód rezonansowy będzie jeszcze przez
    chwilę "dzwonił".

  • 4. Data: 2011-07-20 08:49:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Portal" napisał w wiadomości
    J.F wrote:
> [...]

    >indukcyjności sprzężonej z badanym obwodem, a w tych systemach w
    >jednym panelu bramki jest zwykle nadajnik, a w drugim odbiornik.

    No ale jakim cudem odbiornik nie lapie nadajnika ? Musialby byc jakies
    skrzyzowane anteny/cewki, a tak nie ma.

    >Deaktywacja taga przy kasie odbywa się po prostu przez wyindukowanie
    >odpowiednio wysokiego napięcia na cewce tak, że kondensator się
    >przebija, czyli całość jest jednorazowa.

    Te akurat sa wielorazowe. Przebicie chyba nie byloby latwe, bo
    kondensator wyglada na zwykly, wiec co najmniej 50V,
    a cewka ma raptem kilkanascie zwojow. Srednicy 4 cm bez rdzenia .. no
    niby w odpowiednim polu i rezonansie moze by sie udalo.

    J.

  • 5. Data: 2011-07-20 09:02:12
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.07.2011 10:49, schrieb J.F:

> [...]
    > a cewka ma raptem kilkanascie zwojow. Srednicy 4 cm bez rdzenia .. no
    > niby w odpowiednim polu i rezonansie moze by sie udalo.

    Na ogół działa toto jak grid dip meter, czyli zrywają się drgania lub
    zwiększa pobór mocy i jest alarm.
    Co do napięć w obwodzie rezonansowym, to się możesz zdziwić. Robiłem
    doświadczenia w domu i udało mi się uzyskać przebicie kondensatora
    powietrznego mocą 5W przy 28MHz. Kondensator miał 1cm odstępu między
    płytami, czyli napięcie było rzędu 30kV lub więcej. Ok, cewka była
    "nawinięta" drutem o średnicy 26mm (miedziana rura CO).
    Jednorazowe "metki" mają jednak na ogół cewkę, która się przepala.

    Waldek

  • 6. Data: 2011-07-20 10:08:23
    Od: Portal <m...@p...wytnij.to.onet.pl>

    On 07/20/2011 10:49 AM, J.F wrote:

    > No ale jakim cudem odbiornik nie lapie nadajnika ? Musialby byc jakies
    > skrzyzowane anteny/cewki, a tak nie ma.

    Ależ łapie, tyle że w momencie przechodzenia częstotliwości nadawanego
    sygnału przez rezonansową taga "się dzieje" ze względu na emisję wtórną
    z obwodu rezonansowego, co widać po stronie odbiorczej. W stacji bazowej
    i tak siedzi DSPek na którym jest pewnie zaimplementowany pierdylion
    reguł odnośnie kiedy należy uznać, że faktycznie nastąpiła detekcja.

    Tutaj ktoś jak widać też był ciekawy:
    http://endorphino.de/projects/electronics/tag/index_
    en.html
    (rezonans wykrywany zarówno GDO jak i analizatorem sieci z dwiema antenami)

> [...]
    > a cewka ma raptem kilkanascie zwojow. Srednicy 4 cm bez rdzenia .. no
    > niby w odpowiednim polu i rezonansie moze by sie udalo.

    Myślałem, że skoro "wpadło Ci w ręce", to mowa o jednorazówkach. Tamte
    zwykle mają postać np. naklejek (często jednocześnie z kodem paskowym) i
    tam już raczej nie siedzi kondensator na 50V, a w bliskim polu chyba nie
    jest trudno na sporym kawałku cewy wyindukować jakieś sensowne wolty.

    Pozdr
    Portal

  • 7. Data: 2011-07-20 10:18:32
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 20.07.2011 12:08, Portal pisze:

> [...]
    > tam już raczej nie siedzi kondensator na 50V, a w bliskim polu chyba nie
    > jest trudno na sporym kawałku cewy wyindukować jakieś sensowne wolty.

    Ja kiedyś miałem zabawną przygodę z taką naklejką, która z zewnątrz
    wygląda jak metalowy pasek z poprzeczkami... Ktoś odkleił, rzucił na
    ziemię i przykleiło mi się od podeszwy :)

    Mina ochroniarza, jak odkryliśmy co wywołuje alarm - bezcenna ;)

  • 8. Data: 2011-07-20 14:10:39
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-20 12:08, Portal pisze:

> [...]
    > tam już raczej nie siedzi kondensator na 50V, a w bliskim polu chyba nie
    > jest trudno na sporym kawałku cewy wyindukować jakieś sensowne wolty.

    Kilka razy zdarzyło mi się przynieść do domu towar z zapiętym
    zabezpieczeniem. I wyjaśniam, że nie kradłem. Po prostu były zapięte dwa
    a kasjerka zdjęła jeden. Gdzieś tam leżą rozebrane w szufladzie :)

    MD

  • 9. Data: 2011-07-20 14:11:48
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-20 12:18, Andrzej Ława pisze:

> [...]
    > ziemię i przykleiło mi się od podeszwy :)
    >
    > Mina ochroniarza, jak odkryliśmy co wywołuje alarm - bezcenna ;)

    Ale to nie było w sklepie obuwniczym?

    MD

  • 10. Data: 2011-07-20 16:05:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 07/20/2011 10:49 AM, J.F wrote:
> [...]
    _en.html
    >(rezonans wykrywany zarówno GDO jak i analizatorem sieci z dwiema

    A to jestem zdziwiony.
    Jedna z tych cewek jest zasilana z generatora a druga podlaczona do
    odbiornika ?
    I obecnosc trzeciej cewki wzmacnia sygnal 5 razy ?

    O co tu chodzi - zwykly efekt zmiejszenia odleglosci, czy z uwagi na
    ten obwod cewka nadawcza bierze wieksza moc z generatora ?

    >Myślałem, że skoro "wpadło Ci w ręce", to mowa o jednorazówkach.

    Ano glupia sprawa - kupilem, zaplacilem, wyszedlem przez bramki .. i
    dopiero w domu zauwazylem dodatkowy prezent.

    Musze konstruktorow pochwalic - nie tak latwo to rozerwac (czyt - mnie
    sie nie udalo), a miekki plastik jest mlotkoodporny :-)

    J.