-
31. Data: 2017-11-14 12:48:40
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "kloi" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5a09b4cb$0$641$6...@n...neostrada.
pl...
>pedał w podłodze, ta sama trasa z wiatrem lub pod wiatr (
>wiatromierza nie mam ale zazwyczaj wieje tu z zachodu czyli jadąc do
>tarnowa mam wiatr w plecy), znam trase na pamięć bo w tym roku
>przejechałem z 100 razy i wiem która górka i jaka jest, nawet z
>najwiekszej górki nie udało mi się na liczniku osiągnąć tyle co wtedy
>na starym rozrządzie
>oglądałem też materiały o filtrach i faktycznie można zyskać 10% mocy
>na dobrym filtrze powietrza
Przy tych predkosciach moc oporow powietrza rosnie w trzeciej potedze,
wiec 10% mocy silnika wiecej to raptem 3% szybciej.
Jakies 5km/h szybciej.
IMO - fabryka pewnie ok 180 podaje, nie 210 :-)
Licznik pewnie zawyza, wiec przy tych 180 moze pokazywac 190, a 210 to
moze byc naprawde tylko 195.
A kół mechanik nie podmienil lub sam nie zmieniales ?
Moze w srednicy odpowiedz ?
J.
-
32. Data: 2017-11-14 12:48:58
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: Trybun <c...@j...ru>
W dniu 2017-11-13 o 22:04, WS pisze:
> On Monday, November 13, 2017 at 12:32:20 PM UTC+1, Trybun wrote:
>
>> Ale aż taki rozrzut przy osobówce?
> Rozrzut czego? To, ze predkosc wiatru ma wplyw na osiagi jest oczywiste, wzory
mozna znalezc p. tu: http://autowiedza.republika.pl/opory_ruchu2.html
>
> Opor aerodynamiczny zalezy od kwadratu predkosci - ale tu chodzi o predkosc
wzgledem powietrza, czyli np. jesli poruszamy sie 50km/h i wiatr wieje w plecy z
predk. 50km/h to opor ten wynosi zero (wzgl. powietrza sie nie poruszamy!!!). Dlatego
stawiam, ze jest to mozliwe, jesli b. mocno wialo od tylu, wiekszosc samochodow benz.
z skrzynia 5 biegowa v.max osiaga na 4 biegu, wiec zapas obrotow jest dosc duzy na 5
biegu.
>
> Sile oporu powietrza dobrze widac np. na rowerze - juz przy wietrze ~30km/h z
wiatrem "samo jedzie", pod wiatr to wrecz walka...
>
> WS
Rozrzut w maksymalnie osiąganej prędkości. I rower zdaje się nie jest tu
adekwatnym przykładem - cyklista to nieomal żagiel,, małe prędkości
poruszania itd. natomiast w aucie osobowym konstruktorzy dużą wagę
przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na pojazd miał
wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr może mieć duże
znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i owszem,ale przy
osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.
-
33. Data: 2017-11-14 14:16:21
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: WS <L...@c...pl>
On Tuesday, November 14, 2017 at 12:48:47 PM UTC+1, Trybun wrote:
> natomiast w aucie osobowym konstruktorzy dużą wagę
> przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na pojazd miał
> wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr może mieć duże
> znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i owszem,ale przy
> osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.
Nie ma co dywagowac o prawdopodobienstwie, wystarczy policzyc / pogooglac,
np. od reki FIAT Bravo 1,6 16V (o ile sie nie ryp... gdzies):
dane z http://autowiedza.republika.pl/opory_ruchu2.html
jest tam cwiczenie na koncu, licze sam opor z wzorow podanych w p.5.
(wydaje mi sie, ze tam sie pomylili i biora predk. w km/h zamiast m/s jesli wynik ma
byc w N)
sila oporu = 0,31*1,226*0,5*0,75*1,755*1,416 * (predkosc w m/s)^2
potrzebna moc do pokonania sily oporu[W] = sila[N] * predkosc[m/s]
wezmy predkosci w km/h: 30 ; 130 ; 200
odpowiednio w m/s to: 8,333 ; 36,111 ; 55,555
co daje nam sile oporu w N odpowiednio: 24,59582044 ; 461,8548504 ; 1093,147575
potrzebna moc do jej pokonania to [W] odpowiednio: 204,9 ; 16678,09182 ; 60730,42083
po przeliczeniu na KM: 0,28 ; 22,67 ; 82,57
jak widac przy 200km/h silnik fiata bravo potrzebuje 82.5KM na samo pokonanie oporow
powietrza!!!
Zreszta widac to w danych spalania - roznice przy podawanych predkosciach sa znaczace
(zazwyczaj 50km/h, 90, 120)
WS
-
34. Data: 2017-11-14 18:05:20
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5a0ad81d$0$15210$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2017-11-13 o 22:04, WS pisze:
> Opor aerodynamiczny zalezy od kwadratu predkosci - ale tu chodzi o
> predkosc wzgledem powietrza, czyli np. jesli poruszamy sie 50km/h i
> wiatr wieje w plecy z predk. 50km/h to opor ten wynosi zero (wzgl.
> powietrza sie nie poruszamy!!!).
>Rozrzut w maksymalnie osiąganej prędkości. I rower zdaje się nie jest
>tu adekwatnym przykładem - cyklista to nieomal żagiel,, małe
>prędkości poruszania itd. natomiast w aucie osobowym konstruktorzy
>dużą wagę przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na
>pojazd miał wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr
>może mieć duże znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i
>owszem,ale przy osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.
I tu sie mylisz. Wzor na opor cisnieniowy jest w miare prosty, tylko
niewiadomych duzo
F=Cx*S*q*V^2/2
no to podstawny Cx=0.4, S=2, q=1.3, V=50m/s (180km/h)
1300N
moc (F*v) potrzebna na pokonanie tego oporu to 65kW.
(tu juz mamy predkosc wzgledem drogi, nie powietrza)
I tu wchodzimy w niewiadome - pozostale opory przy tej predkosci
wymagaja 11kW, czy wspolczynniki sa nieco inne, czy jednak potrafi
szybciej jechac - fabryka podaje 183km/h dla silnika 76kW (103KM)
https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/fiat/stil
o/hatchback/silnik-benzynowy-1.6-16v-103km-2001-2005
/
Przy takich przykladowych danych to 200km/h (55.5m/s) juz nie
pojedzie, bo to wymaga 89kW.
Ta trzecia potega przy predkosci powoduje dosc stromą krzywa, 10%
wieksza predkosc to 30% wieksza moc, wiec ta predkosc jest dobrze
okreslona ... ale tez mocno zalezna od wiatru, bo pracujemy na granicy
mocy.
Przy ciezarowce powiedzmy ze mamy Cx=1 i S=10, co nam przy 25m/s daje
3125N, 78kW
ale dobra ciezarowka ma tych kW ze 200, to moze duzo szybciej pojechac
:-)
I wiatr jej nie przeszkodzi ... choc takie 45km/h w nos podniesie sile
oporu 2.25 raza, moc tez tyle samo - 175kW .. i 200kW moze nie
starczyc na jazde 90.
No i lepiej sie przespac i poczekac az wiatr przejdzie, bo po co palic
drogie paliwo :-)
Albo pojechac 10m za kolega
Co innego jakies gorsze ciezarowki, co nie maja 200kW, tylko 70.
Jakies Lublin izoterma np.
Bo Transity, Transportery itp to aerodynamike maja dobra - silniki tam
umiarkowane, a te 160km/h bydle pojedzie, mimo ze powierzchnia czolowa
dwa razy wieksza niz Stilo. Wcale nie przypomina to oporow cegly.
P.S. Stilo 1.8 133KM 98kW, zgodnie z powyzszym wzorem powinno pozwolic
na jazde 183* ( (98/76)^(1/3)) = 199 km/h
Fabryka podaje 200.
Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
Podejrzana zgodnosc :-)
Albo opory powietrza stanowia wiekszosc oporow takiej osobowki, albo
inne opory maja podobna zaleznosc (moga miec inna, ale np jest w nich
masa, a ta rosnie wraz z moca silnika czy rozmiarem opon - ktory tez
zalezy od mocy), albo ... fabryce wcale sie nie chce mierzyc
wszystkich modeli, tylko mierza jeden, a reszte przeliczaja w/w wzorem
uwzgledniajac jedynie powietrze :-)
J.
-
35. Data: 2017-11-17 11:02:57
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: Trybun <c...@j...ru>
W dniu 2017-11-14 o 14:16, WS pisze:
> On Tuesday, November 14, 2017 at 12:48:47 PM UTC+1, Trybun wrote:
>
>> natomiast w aucie osobowym konstruktorzy dużą wagę
>> przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na pojazd miał
>> wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr może mieć duże
>> znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i owszem,ale przy
>> osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.
> Nie ma co dywagowac o prawdopodobienstwie, wystarczy policzyc / pogooglac,
> np. od reki FIAT Bravo 1,6 16V (o ile sie nie ryp... gdzies):
>
> dane z http://autowiedza.republika.pl/opory_ruchu2.html
> jest tam cwiczenie na koncu, licze sam opor z wzorow podanych w p.5.
> (wydaje mi sie, ze tam sie pomylili i biora predk. w km/h zamiast m/s jesli wynik
ma byc w N)
>
> sila oporu = 0,31*1,226*0,5*0,75*1,755*1,416 * (predkosc w m/s)^2
>
> potrzebna moc do pokonania sily oporu[W] = sila[N] * predkosc[m/s]
>
>
> wezmy predkosci w km/h: 30 ; 130 ; 200
>
> odpowiednio w m/s to: 8,333 ; 36,111 ; 55,555
>
> co daje nam sile oporu w N odpowiednio: 24,59582044 ; 461,8548504 ; 1093,147575
>
> potrzebna moc do jej pokonania to [W] odpowiednio: 204,9 ; 16678,09182 ;
60730,42083
>
> po przeliczeniu na KM: 0,28 ; 22,67 ; 82,57
>
> jak widac przy 200km/h silnik fiata bravo potrzebuje 82.5KM na samo pokonanie
oporow powietrza!!!
>
> Zreszta widac to w danych spalania - roznice przy podawanych predkosciach sa
znaczace (zazwyczaj 50km/h, 90, 120)
>
> WS
>
>
>
>
>
>
>
>
Żadne wyliczenia - tu trzeba mieć doświadczenie jako kierownik, aby
wiedzieć że wiatr nigdy z osobówki nie zrobi rakiety, czy na odwrót -
ślimaka w smole. Jakby nie patrzeć 200km/h to już jest parametr
zarezerwowany dla poważnych aut. W swoim czasie miałem pyszałkowatego
znajomego, otóż ten znajomy przechwalał się jak to on swoją Sieną 1.6
bez trudu osiąga i przekracza 200km/h... żeby nie było - świadkowie
potwierdzali.. do czasu aż miałem jechać za nim Sierrą z Gdańska do
Poznania. Sierra na maksa osiągała 180/h, gość nie był w stanie oderwać
się nawet na kilkadziesiąt metrów - prędkość na możliwych odcinkach
wynosiła co najwyżej 170km. Tak że mimo woli stałem się tym kto sprawił
że gość przestał się przechwalać osiągami swojego auta. Trochę nie na
temat, ale już na tym przykładzie widać że chwilowy wskaźnik licznika to
żaden dowód na coś.
-
36. Data: 2017-11-17 11:05:07
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: Trybun <c...@j...ru>
W dniu 2017-11-14 o 18:05, J.F. pisze:
> Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5a0ad81d$0$15210$6...@n...neostrad
a.pl...
> W dniu 2017-11-13 o 22:04, WS pisze:
>> Opor aerodynamiczny zalezy od kwadratu predkosci - ale tu chodzi o
>> predkosc wzgledem powietrza, czyli np. jesli poruszamy sie 50km/h i
>> wiatr wieje w plecy z predk. 50km/h to opor ten wynosi zero (wzgl.
>> powietrza sie nie poruszamy!!!).
>
>> Rozrzut w maksymalnie osiąganej prędkości. I rower zdaje się nie jest
>> tu adekwatnym przykładem - cyklista to nieomal żagiel,, małe
>> prędkości poruszania itd. natomiast w aucie osobowym konstruktorzy
>> dużą wagę przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na
>> pojazd miał wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr
>> może mieć duże znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i
>> owszem,ale przy osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.
>
> I tu sie mylisz. Wzor na opor cisnieniowy jest w miare prosty, tylko
> niewiadomych duzo
> F=Cx*S*q*V^2/2
>
> no to podstawny Cx=0.4, S=2, q=1.3, V=50m/s (180km/h)
> 1300N
>
> moc (F*v) potrzebna na pokonanie tego oporu to 65kW.
> (tu juz mamy predkosc wzgledem drogi, nie powietrza)
>
> I tu wchodzimy w niewiadome - pozostale opory przy tej predkosci
> wymagaja 11kW, czy wspolczynniki sa nieco inne, czy jednak potrafi
> szybciej jechac - fabryka podaje 183km/h dla silnika 76kW (103KM)
> https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/fiat/stil
o/hatchback/silnik-benzynowy-1.6-16v-103km-2001-2005
/
>
>
> Przy takich przykladowych danych to 200km/h (55.5m/s) juz nie
> pojedzie, bo to wymaga 89kW.
> Ta trzecia potega przy predkosci powoduje dosc stromą krzywa, 10%
> wieksza predkosc to 30% wieksza moc, wiec ta predkosc jest dobrze
> okreslona ... ale tez mocno zalezna od wiatru, bo pracujemy na granicy
> mocy.
>
> Przy ciezarowce powiedzmy ze mamy Cx=1 i S=10, co nam przy 25m/s daje
> 3125N, 78kW
>
> ale dobra ciezarowka ma tych kW ze 200, to moze duzo szybciej pojechac
> :-)
> I wiatr jej nie przeszkodzi ... choc takie 45km/h w nos podniesie sile
> oporu 2.25 raza, moc tez tyle samo - 175kW .. i 200kW moze nie
> starczyc na jazde 90.
> No i lepiej sie przespac i poczekac az wiatr przejdzie, bo po co palic
> drogie paliwo :-)
> Albo pojechac 10m za kolega
>
> Co innego jakies gorsze ciezarowki, co nie maja 200kW, tylko 70.
> Jakies Lublin izoterma np.
>
> Bo Transity, Transportery itp to aerodynamike maja dobra - silniki tam
> umiarkowane, a te 160km/h bydle pojedzie, mimo ze powierzchnia czolowa
> dwa razy wieksza niz Stilo. Wcale nie przypomina to oporow cegly.
>
> P.S. Stilo 1.8 133KM 98kW, zgodnie z powyzszym wzorem powinno pozwolic
> na jazde 183* ( (98/76)^(1/3)) = 199 km/h
> Fabryka podaje 200.
>
> Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
> Podejrzana zgodnosc :-)
>
> Albo opory powietrza stanowia wiekszosc oporow takiej osobowki, albo
> inne opory maja podobna zaleznosc (moga miec inna, ale np jest w nich
> masa, a ta rosnie wraz z moca silnika czy rozmiarem opon - ktory tez
> zalezy od mocy), albo ... fabryce wcale sie nie chce mierzyc
> wszystkich modeli, tylko mierza jeden, a reszte przeliczaja w/w wzorem
> uwzgledniajac jedynie powietrze :-)
>
> J.
>
>
Wg wszystkich wzorów trzmiel nie ma prawa latać, jest za duży i za
ciężki na tak małą powierzchnię skrzydeł, a on lata i ma się dobrze.
-
37. Data: 2017-11-17 11:16:26
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: p...@g...com
--Wg wszystkich wzorów trzmiel nie ma prawa latać, jest za duży i za ciężki na tak
małą powierzchnię skrzydeł, a on lata i ma się dobrze.
to sa nieaktualne informacje
hint
oscylacyjny kąt natarcia
-
38. Data: 2017-11-17 21:06:41
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: WS <L...@c...pl>
On Friday, November 17, 2017 at 11:02:55 AM UTC+1, Trybun wrote:
> Żadne wyliczenia - tu trzeba mieć doświadczenie jako kierownik,
Wzory sa trywialne, predkosc w 3 potedze przy wymaganej mocy do osiagniecia danej
predkosci maksymalnej nie daje wiekszego pola manewru (np. wyliczenia JF zgadzaja sie
z danymi fabrycznymi idealnie)
> aby wiedzieć że wiatr nigdy z osobówki nie zrobi rakiety, czy na odwrót -
> ślimaka w smole.
hm... my tu mowimy o roznicach rzedu 30 km/h ;) ani to rakieta, ani slimak
>Jakby nie patrzeć 200km/h to już jest parametr
> zarezerwowany dla poważnych aut.
moja ciezarowka (znaczy sie diesel kombi) ma maks. 215 km/h wg instrukcji, a nie jest
to jakis "powazny" samochod
> W swoim czasie miałem pyszałkowatego
> znajomego, otóż ten znajomy przechwalał się jak to on swoją Sieną 1.6
> bez trudu osiąga i przekracza 200km/h... żeby nie było - świadkowie
> potwierdzali.. do czasu aż miałem jechać za nim Sierrą z Gdańska do
> Poznania. Sierra na maksa osiągała 180/h, gość nie był w stanie oderwać
> się nawet na kilkadziesiąt metrów - prędkość na możliwych odcinkach
> wynosiła co najwyżej 170km.
o, dokladnie, widac, ze roznice rzedu 30km/h przy zakresie 180-200 sa "na oko" malo
zauwazalne, wiec z tym wiatrem to pewnie podobnie
BTW ~2lata temu mialem okazje jechac do Chorwacji, juz prawie na miejscu pod silny
wiatr. Standardowo jechalem autostrada ~150 km/h , zorientowalem sie, ze naprawde
mocno wieje po szacowanym zasiegu wyswietlanym przez kompa-) wir w baku ;) I
faktycznie rekawy na wiaduktach wskazywaly, ze jade praktycznie pod wiatr...
a wcale nie wialo tak, ze magistrale adriatycka zamykaja dla motocykli
WS
-
39. Data: 2017-11-17 21:25:17
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>
On 2017-11-14 18:05, J.F. wrote:
> Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
> Podejrzana zgodnosc :-)
to akurat moge potwierdzic ;)
licznikowe 220 przy oponach zalecanej wielkosci
-
40. Data: 2017-11-20 17:38:10
Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Od: kloi <s...@f...pl>
> IMO - fabryka pewnie ok 180 podaje, nie 210 :-)
> Licznik pewnie zawyza, wiec przy tych 180 moze pokazywac 190, a 210 to
> moze byc naprawde tylko 195.
znowu!, nie chodzi o to ile faktycznie jechałem tylko że na liczniku
BYŁO 210
przetestowałem benzynę, 98 nic nie zmieniło
> A kół mechanik nie podmienil lub sam nie zmieniales ?
> Moze w srednicy odpowiedz ?
testy już były na tych samych nowych kołach letnich
pozostaje rozrząd i filtr powietrza
uprzedzając: nic nie przytyłem od pierwszych testów, nadal 82 kg ważę :)