-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!news.mixmin.net!border2.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed
.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.
neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <59ffedc0$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
<5a06b8fc$0$642$65785112@news.neostrada.pl>
<1...@g...com>
<5a098291$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>
<0...@g...com>
<5a0ad81d$0$15210$65785112@news.neostrada.pl>
In-Reply-To: <5a0ad81d$0$15210$65785112@news.neostrada.pl>
Subject: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
Date: Tue, 14 Nov 2017 18:05:20 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 74
Message-ID: <5a0b2250$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.26.94.43
X-Trace: 1510679121 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 5142 83.26.94.43:62234
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2618920
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5a0ad81d$0$15210$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2017-11-13 o 22:04, WS pisze:
> Opor aerodynamiczny zalezy od kwadratu predkosci - ale tu chodzi o
> predkosc wzgledem powietrza, czyli np. jesli poruszamy sie 50km/h i
> wiatr wieje w plecy z predk. 50km/h to opor ten wynosi zero (wzgl.
> powietrza sie nie poruszamy!!!).
>Rozrzut w maksymalnie osiąganej prędkości. I rower zdaje się nie jest
>tu adekwatnym przykładem - cyklista to nieomal żagiel,, małe
>prędkości poruszania itd. natomiast w aucie osobowym konstruktorzy
>dużą wagę przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na
>pojazd miał wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr
>może mieć duże znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i
>owszem,ale przy osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.
I tu sie mylisz. Wzor na opor cisnieniowy jest w miare prosty, tylko
niewiadomych duzo
F=Cx*S*q*V^2/2
no to podstawny Cx=0.4, S=2, q=1.3, V=50m/s (180km/h)
1300N
moc (F*v) potrzebna na pokonanie tego oporu to 65kW.
(tu juz mamy predkosc wzgledem drogi, nie powietrza)
I tu wchodzimy w niewiadome - pozostale opory przy tej predkosci
wymagaja 11kW, czy wspolczynniki sa nieco inne, czy jednak potrafi
szybciej jechac - fabryka podaje 183km/h dla silnika 76kW (103KM)
https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/fiat/stil
o/hatchback/silnik-benzynowy-1.6-16v-103km-2001-2005
/
Przy takich przykladowych danych to 200km/h (55.5m/s) juz nie
pojedzie, bo to wymaga 89kW.
Ta trzecia potega przy predkosci powoduje dosc stromą krzywa, 10%
wieksza predkosc to 30% wieksza moc, wiec ta predkosc jest dobrze
okreslona ... ale tez mocno zalezna od wiatru, bo pracujemy na granicy
mocy.
Przy ciezarowce powiedzmy ze mamy Cx=1 i S=10, co nam przy 25m/s daje
3125N, 78kW
ale dobra ciezarowka ma tych kW ze 200, to moze duzo szybciej pojechac
:-)
I wiatr jej nie przeszkodzi ... choc takie 45km/h w nos podniesie sile
oporu 2.25 raza, moc tez tyle samo - 175kW .. i 200kW moze nie
starczyc na jazde 90.
No i lepiej sie przespac i poczekac az wiatr przejdzie, bo po co palic
drogie paliwo :-)
Albo pojechac 10m za kolega
Co innego jakies gorsze ciezarowki, co nie maja 200kW, tylko 70.
Jakies Lublin izoterma np.
Bo Transity, Transportery itp to aerodynamike maja dobra - silniki tam
umiarkowane, a te 160km/h bydle pojedzie, mimo ze powierzchnia czolowa
dwa razy wieksza niz Stilo. Wcale nie przypomina to oporow cegly.
P.S. Stilo 1.8 133KM 98kW, zgodnie z powyzszym wzorem powinno pozwolic
na jazde 183* ( (98/76)^(1/3)) = 199 km/h
Fabryka podaje 200.
Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
Podejrzana zgodnosc :-)
Albo opory powietrza stanowia wiekszosc oporow takiej osobowki, albo
inne opory maja podobna zaleznosc (moga miec inna, ale np jest w nich
masa, a ta rosnie wraz z moca silnika czy rozmiarem opon - ktory tez
zalezy od mocy), albo ... fabryce wcale sie nie chce mierzyc
wszystkich modeli, tylko mierza jeden, a reszte przeliczaja w/w wzorem
uwzgledniajac jedynie powietrze :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.11.17 11:02 Trybun
- 17.11.17 11:05 Trybun
- 17.11.17 11:16 p...@g...com
- 17.11.17 21:06 WS
- 17.11.17 21:25 m4rkiz
- 20.11.17 17:38 kloi
- 26.11.17 06:19 kloi
- 26.11.17 21:39 Janusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
Najnowsze wątki
- 2024-11-04 GNSS Motorola G85 vs Redmi Note 9 pro
- 2024-11-04 Katowice => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-04 Katowice => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-04 Warszawa => Specjalista/tka ds. Zamówień publicznych <=
- 2024-11-04 Poznań => QA Engineer <=
- 2024-11-04 Poznań => QA Inżynier <=
- 2024-11-04 Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- 2024-11-04 Wrocław => SAP Project System/EPPM Consultant <=
- 2024-11-04 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-04 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-04 Kraków => Software .Net Developer <=
- 2024-11-04 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-11-04 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-04 Warszawa => E-COMMERCE specialist <=