eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyStilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczejRe: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!news.mixmin.net!border2.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed
    .neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.
    neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <59ffedc0$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
    <5a06b8fc$0$642$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <5a098291$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <5a0ad81d$0$15210$65785112@news.neostrada.pl>
    In-Reply-To: <5a0ad81d$0$15210$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
    Date: Tue, 14 Nov 2017 18:05:20 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 74
    Message-ID: <5a0b2250$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.26.94.43
    X-Trace: 1510679121 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 5142 83.26.94.43:62234
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2618920
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:5a0ad81d$0$15210$6...@n...neostrad
    a.pl...
    W dniu 2017-11-13 o 22:04, WS pisze:
    > Opor aerodynamiczny zalezy od kwadratu predkosci - ale tu chodzi o
    > predkosc wzgledem powietrza, czyli np. jesli poruszamy sie 50km/h i
    > wiatr wieje w plecy z predk. 50km/h to opor ten wynosi zero (wzgl.
    > powietrza sie nie poruszamy!!!).

    >Rozrzut w maksymalnie osiąganej prędkości. I rower zdaje się nie jest
    >tu adekwatnym przykładem - cyklista to nieomal żagiel,, małe
    >prędkości poruszania itd. natomiast w aucie osobowym konstruktorzy
    >dużą wagę przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na
    >pojazd miał wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr
    >może mieć duże znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i
    >owszem,ale przy osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.

    I tu sie mylisz. Wzor na opor cisnieniowy jest w miare prosty, tylko
    niewiadomych duzo
    F=Cx*S*q*V^2/2

    no to podstawny Cx=0.4, S=2, q=1.3, V=50m/s (180km/h)
    1300N

    moc (F*v) potrzebna na pokonanie tego oporu to 65kW.
    (tu juz mamy predkosc wzgledem drogi, nie powietrza)

    I tu wchodzimy w niewiadome - pozostale opory przy tej predkosci
    wymagaja 11kW, czy wspolczynniki sa nieco inne, czy jednak potrafi
    szybciej jechac - fabryka podaje 183km/h dla silnika 76kW (103KM)
    https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/fiat/stil
    o/hatchback/silnik-benzynowy-1.6-16v-103km-2001-2005
    /

    Przy takich przykladowych danych to 200km/h (55.5m/s) juz nie
    pojedzie, bo to wymaga 89kW.
    Ta trzecia potega przy predkosci powoduje dosc stromą krzywa, 10%
    wieksza predkosc to 30% wieksza moc, wiec ta predkosc jest dobrze
    okreslona ... ale tez mocno zalezna od wiatru, bo pracujemy na granicy
    mocy.

    Przy ciezarowce powiedzmy ze mamy Cx=1 i S=10, co nam przy 25m/s daje
    3125N, 78kW

    ale dobra ciezarowka ma tych kW ze 200, to moze duzo szybciej pojechac
    :-)
    I wiatr jej nie przeszkodzi ... choc takie 45km/h w nos podniesie sile
    oporu 2.25 raza, moc tez tyle samo - 175kW .. i 200kW moze nie
    starczyc na jazde 90.
    No i lepiej sie przespac i poczekac az wiatr przejdzie, bo po co palic
    drogie paliwo :-)
    Albo pojechac 10m za kolega

    Co innego jakies gorsze ciezarowki, co nie maja 200kW, tylko 70.
    Jakies Lublin izoterma np.

    Bo Transity, Transportery itp to aerodynamike maja dobra - silniki tam
    umiarkowane, a te 160km/h bydle pojedzie, mimo ze powierzchnia czolowa
    dwa razy wieksza niz Stilo. Wcale nie przypomina to oporow cegly.

    P.S. Stilo 1.8 133KM 98kW, zgodnie z powyzszym wzorem powinno pozwolic
    na jazde 183* ( (98/76)^(1/3)) = 199 km/h
    Fabryka podaje 200.

    Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
    Podejrzana zgodnosc :-)

    Albo opory powietrza stanowia wiekszosc oporow takiej osobowki, albo
    inne opory maja podobna zaleznosc (moga miec inna, ale np jest w nich
    masa, a ta rosnie wraz z moca silnika czy rozmiarem opon - ktory tez
    zalezy od mocy), albo ... fabryce wcale sie nie chce mierzyc
    wszystkich modeli, tylko mierza jeden, a reszte przeliczaja w/w wzorem
    uwzgledniajac jedynie powietrze :-)

    J.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: