  • 1. Data: 2010-03-27 20:01:30
    Temat: Sterowanie 900 serwami modelarskimi
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ciągle męczy mnie ten temat.
    http://www.youtube.com/watch?v=BZysu9QcceM
    Serwo modelarskie steruje się przez PWM. 50-60 Hz i impulsy 1-2 ms.

    Z matrycą nie da rady aby omiatać ją krótszymi impulsami i je regenerować
    (tak jak to ma 74121?).
    Na skrzyżowaniu wiersza z kolumną układ całkujący. Omiatać wiersze sygnałem.
    I od razu mamy przebiegi do standardowego serwa.
    Ma ktoś pomysł? Aby koszt na jeden "piksel" mniejszy niż 10zł.

    Robert

  • 2. Data: 2010-03-27 20:24:47
    Temat: Re: Sterowanie 900 serwami modelarskimi
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Ma ktoś pomysł? Aby koszt na jeden "piksel" mniejszy niż 10zł.

    Attiny10 ;)

    Mirek.

  • 3. Data: 2010-03-27 21:18:14
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sygnałem. I od razu mamy przebiegi do standardowego serwa.
    > Ma ktoś pomysł? Aby koszt na jeden "piksel" mniejszy niż 10zł.

    W jakim celu zastosowano właśnie drewno?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 4. Data: 2010-03-27 21:27:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński"

    > W jakim celu zastosowano właśnie drewno?

    Ech ci artyści. ;-)
    Są różne lustra tego typu. Ze śmieci, kulek od łożysk, które się chowają w
    gniazdach, nawet z luster.

    Robert

  • 5. Data: 2010-03-27 23:29:10
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > sygnałem. I od razu mamy przebiegi do standardowego serwa.
    > Ma ktoś pomysł? Aby koszt na jeden "piksel" mniejszy niż 10zł.

    A dlaczego chcesz robić na piechotę, a nie mikrokontrolerem?
    Nie jestem aptudejt z serwami. Są one bistabilne, czy wracają do pozycji
    zerowej, jak nie ma impulsów? W pierwszym przypadku możesz normalnie
    multiplexować, w drugim lepiej dać prosty mikrokontroller dla grupy serw.
    Program będzie prosty, przy 50Hz masz kupę czasu, by zrobić pełny PWM na
    każdej nóżce oddzielnie. Każdy procesor będzie mógł obsłużyć jakieś 24-32
    serwa, a nawet więcej, jak dasz jakiegoś większego wypaśca. Ale bym nie
    przesadzał z komplikacją. Jak dasz 64 procki, każdy steruje 16 serwami, i
    już masz 1024 wyjścia. Wsie procki łączysz daisy-chain ze sobą lub robisz
    kilka grup (4 lub 8), które są sterowane przez zgwałcone RS232. Sądzę, że
    wiaderko MSP430F4270 wystarczyłoby w zupełności.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-03-28 19:22:03
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Ma ktoś pomysł?

    Kosztem wolniejszego i wierszowego odświeżania można by zastosować tylko
    30 serw, każde do sterowania prętem kręcącym całym wierszem, natomiast
    kolejne 30 serw lub elektromagnesów do wybierania kolumny: dociska całą
    kolumnę do prętów sterująćych lub odłącza i blokuje w ustalonej pozycji.

    Mirek.

  • 7. Data: 2010-03-28 19:41:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    A jest możliwość zrobić to na 1-Wire lub czymś podobnym?
    Każde serwo ma adres i jedną (a jak nie to iloma?) wysyłamy zakodowaną
    długość impulsu.

    Robert

  • 8. Data: 2010-03-28 21:47:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robert Wańkowski wrote:

    > A jest możliwość zrobić to na 1-Wire lub czymś podobnym?
    > Każde serwo ma adres i jedną (a jak nie to iloma?) wysyłamy zakodowaną
    > długość impulsu.

    to zależy od serwa. Ja bym robił to tak, by serw nie trzeba było przerabiać
    albo jakiegoś międzymordzia dodawać. Dlatego bym je pogrupował i każdej
    grupie przydzielił procek.

    Waldek

  • 9. Data: 2010-03-28 22:57:04
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Użytkownik "Waldemar Krzok

    > A wokół takiego procka, który wysteruje 30 serw co powinno być?
    > Chodzi mi o koszty.

    procek z oprogramowaniem i kondensator 100nF. Pracować mogą na wewnętrznym
    generatorze. Ewentualnie potrzebujesz jeszcze rezonator ceramiczny + 2
    kondziory, jak masz procka bez generatora. Ewentualnie jeden centralny
    generator dla wszystkich, ale tego bym nie robił ze względu na dynamiczne
    obciążenie zasilania. Lepiej, by pracowały asynchronicznie.
    Połączenie między prockami leciałoby na zmodyfikowanym RS232. Konkretnie
    idziesz z procesora sterującego całym majdanem do sterownika pierwszych n
    serw do RX, TX dajesz do wejścia następnego itd. W protokole masz na
    pierwszym bajcie adres procesora, w bajtach 2 do n+1 masz wartości serw, w
    bajcie n+2 sumę kontrolną. Każdy procek sprawdza, czy dla niego i sobie
    bierze jak potrzebuje, jak nie, to robi echo na TX. Można to zrobić jeszcze
    lepiej, dając np. MSB zawsze zero dla rozkazu, procek zaadresowany zmienia
    na 1 i posyła dalej (oczywiście sumę kontrolną też zmienia) i na końcu masz
    echo z potwierdzeniem, czy przeszło przez cały ciąg i czy procek zareagował
    odpowiednio. Ale to wszystko to oprogramowanie. Cena hardware byłaby cena
    procka * liczba serw/n, gdzie n liczba serw na procesor. Dałbym n=16 góra
    n=32, masz wtedy bardziej modularny system. 100 kondensatorów 100nF kosztuje
    2-3zł.
    PWM możesz zadrutować dość prosto, bo obsługujesz wszystkie serwa bez
    różnicy, więc masz właściwie pętlę z n razy if w środku i licznik. Tylko
    obsługa protokołu RSa wymaga przemyślenia.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-03-28 23:09:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok