    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterowanie 900 serwami modelarskimi
    Date: Sun, 28 Mar 2010 00:29:10 +0100

    Robert Wańkowski wrote:

    > Ciągle męczy mnie ten temat.
    > http://www.youtube.com/watch?v=BZysu9QcceM
    > Serwo modelarskie steruje się przez PWM. 50-60 Hz i impulsy 1-2 ms.
    >
    > Z matrycą nie da rady aby omiatać ją krótszymi impulsami i je regenerować
    > (tak jak to ma 74121?).
    > Na skrzyżowaniu wiersza z kolumną układ całkujący. Omiatać wiersze
    > sygnałem. I od razu mamy przebiegi do standardowego serwa.
    > Ma ktoś pomysł? Aby koszt na jeden "piksel" mniejszy niż 10zł.

    A dlaczego chcesz robić na piechotę, a nie mikrokontrolerem?
    Nie jestem aptudejt z serwami. Są one bistabilne, czy wracają do pozycji
    zerowej, jak nie ma impulsów? W pierwszym przypadku możesz normalnie
    multiplexować, w drugim lepiej dać prosty mikrokontroller dla grupy serw.
    Program będzie prosty, przy 50Hz masz kupę czasu, by zrobić pełny PWM na
    każdej nóżce oddzielnie. Każdy procesor będzie mógł obsłużyć jakieś 24-32
    serwa, a nawet więcej, jak dasz jakiegoś większego wypaśca. Ale bym nie
    przesadzał z komplikacją. Jak dasz 64 procki, każdy steruje 16 serwami, i
    już masz 1024 wyjścia. Wsie procki łączysz daisy-chain ze sobą lub robisz
    kilka grup (4 lub 8), które są sterowane przez zgwałcone RS232. Sądzę, że
    wiaderko MSP430F4270 wystarczyłoby w zupełności.

    Waldek