  • 61. Data: 2011-10-19 22:43:05
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-19 14:56, Janko Muzykant wrote:
    > Na razie jest odwrotnie, jeden z drugim, posiadacze wielkiej torby
    > radości, nieśmiało zagląda w stronę ''wszystko w jednym''. Życie
    > zweryfikowało hobby, jak niegdyś zweryfikowało potrzebę posiadania ciemni.

    Torba radości to torba możliwości, all-in-one były zawsze gdzieś obok, ale
    ciągle jednak się okazuje, że nie można mieć tak wszystkiego w małym,
    lekkim i tanim! ;)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 62. Data: 2011-10-19 23:16:51
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-19 19:41, Marek Wyszomirski wrote:
    > Rozmiary korpusów ogranicza od dołu ergonomia - gdzieś trzeba zmieścić
    > przyciski i pokrętła sterujące - a jeśli chcemy mieć do istotnych funkcji
    > bezpośredni dostęp - jest tych przycisków i pokręteł całkiem sporo.

    Jak dla mnie to cały czas brakuje kluczowych elementów do fajnej ergonomii
    w małym korpusie. Sam sobie odpowiedz ile parametrów realnie zmieniasz
    często pośród tych co masz w przyciskach, ile też używasz tych z menu?
    Osobiście bym ukrył dla siebie 3/4 niepotrzebnego śmiecia i już nawet w
    menu by były tylko przydatne rzeczy.

    > Alternatywą jest ergonomia kompakta - przycisków i pokręteł jest mało,
    > można łatwo zrobić mniejszy korpus, ale niestety aby coś zmienić trzeba
    > biegać po menu...

    A w tym menu ostatnio modne śliczne, wielkie i animowane ikonki. Miliony
    głupawych opcji i prawie zawsze wielkie litery prawie wszędzie. To by się
    dało wiele lepiej zrobić, ale zaraz będzie narzekanie, że osoby z -10
    dioptrii nie widzą bez okularów.

    > A co do rozmiarów optyki - przy krótkich ogniskowych bywa porównywalnie,
    > ale porównaj teleobiektywy - uwzględniając poza polem krycia to, ze przy
    > większej matrycy do uzyskania tego samego kąta widzenia potrzebna jest
    > dłuższa ogniskowa. A jeden teleobiektyw potrafi ważyć i zajmować miejsca
    > więcej niż cały pozostały komplet obiektywów w torbie...

    Ale warto przyjąć jakieś optimum zarówno możliwości jak i wielkości.
    Dla mnie takim jest 35mm, Przy największych szkłach w moim zasięgu
    (300/2.8) daje się nieźle robić zdjęcia, chociaż to już nie jest codzienny
    aparat, który ma się przy okazji. Takim może jednak korpus z 50/1.4 i
    drobnym zoomem (i jak tak mam, nie mogłem znieść kompaktu, nie mogłem na
    razie zaakceptować braków w EVILkach i noszę tanie aps-c z dwoma
    niewielkimi szkłami).
    Oczywiście fajnie by było mieć wszystko na raz :)

    > A ilu jest tych, którym nie wystarcza? Czy będą w stanie stworzyć
    > wystarczająco duży rynek? A niestety takimi właśnie argumentami kierują
    > się producenci.

    Ale ten korpus znajdzie spokojnie znajdzie swoich nabywców, od lat w końcu
    canon sporo zarabia na segmencie profesjonalnym, dodatkowo najfajniejsze
    bajery spływają do modeli niższych.
    To nie jest wprost tak, że drogie i dopłacane, bo mało aparatów wyjdzie z
    fabryki. Canon sobie da spokojnie radę, a to czego się nauczyli włożą
    zaraz do nowej piątki.

    > Jak już ktoś słusznie zauważył 'flagshipy' za koszmarne
    > pieniądze wypuszcza się głównie dla podniesienia image'u marki - by
    > zwiększyć sprzedaż tańszych modeli - a w te raczej wielkich matryc
    > wstawiać się nie będzie - bo po co?

    Jak na razie to nie ma ciągle taniej i w pełni amatorskiej pełnej klatki i
    producenci nie chcą sobie zażynać innych tematów. Jedynie olek zdecydował
    się zrezygnować z 4/3, ale przy ich udziałach i wadach systemu była to
    słuszna decyzja.
    Jak by się pojawił tani, plastikowy aparat z mocno ograniczonymi opcjami,
    ale pełną klatką i niską ceną myślę że sporo osób by chętnie kupiła.
    Powiedzmy, że canon produkując nowego canona 1DX ma sporo odrzutów matryc,
    np. po 5-10 całych linii na matrycę jest siadnięta. Niech to oprogramują,
    żeby robiło wyłącznie 6Mpix i wsadzą w wydmuszkę. Iso się zwiększy, detal
    będzie wysoki, oszustwa nikt nie zauważy, a cenowo mogliby nie nadążyć za
    produkcją "opdadów" ;)

    ps. w PL nie używamy apostrofa do odmiany z wyłączeniem skrótów :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 63. Data: 2011-10-19 23:18:40
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-10-19 19:41, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]

    > nie będzie - bo po co?

    Jak na razie to nie ma ciągle taniej i w pełni amatorskiej pełnej klatki i
    producenci nie chcą sobie zarzynać innych tematów. Jedynie olek zdecydował
[...]
    produkcją "odpadów" ;)

    ps. w PL nie używamy apostrofa do odmiany z wyłączeniem skrótów :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 64. Data: 2011-10-20 07:20:52
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-19 21:15, Marek Wyszomirski pisze:

    > I to jest właśnie w/g mnie najbardziej prawdopodobne. Przeciętny amator
    > nie potrzebuje ekstremalnej jakości - wystarcza mu taka, jaką dają
    > aparaty o matrycy APS-C lub nawet mniejszej. Masowy odbiorca bardziej
    > sobie ceni małe rozmiary, wygodę i mnogość wodotrysków wbudowanych w
    > aparat (z większości których i tak nigdy nie skorzysta).

    Ale wspomniane NEX z Zeissem (24/1.8) czy X100 nie są aparatami dla
    masowego odbiorcy. Dla masowego odbiorcy są telefony.

    --
    Mirek

  • 65. Data: 2011-10-20 08:01:58
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 20 Oct 2011 00:43:05 +0200, dominik napisał(a):

    > Torba radości to torba możliwości, all-in-one były zawsze gdzieś obok, ale
    > ciągle jednak się okazuje, że nie można mieć tak wszystkiego w małym,
    > lekkim i tanim! ;)

    Tylko człowiek się z czasem przekonuje, że jak raz na jakiś czas jakiegoś
    trudnego zdjęcia nie zrobi to świat się nie kończy. Szczególnie że dobre
    zdjęcia często robi się dość łatwo - bardziej na zasadzie "jestem w dobrym
    miejscu o dobrym czasie i pot od dźwigania sprzętu nie zalał mi oczu tak że
    mogłem to zobaczyć" ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 66. Data: 2011-10-20 08:31:11
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-10-19 15:13, John Smith pisze:

    > Ale za parę lat coś trzeba będzie dalej sprzedawać.

    Albo może po prostu potencjał w tym obszarze się kończy.

    Dobry sprzęt dla profesjonalistów, a dla reszty aparat+kamera w smartfonie - taki
    układ jest wielce prawdopodobny.

  • 67. Data: 2011-10-20 08:38:29
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-19 19:41, Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > sporo. Alternatywą jest ergonomia kompakta - przycisków i pokręteł jest
    > mało, można łatwo zrobić mniejszy korpus, ale niestety aby coś zmienić

    Gadanie.
    Chcesz powiedzieć, że cyfrowy MZ-5n byłby mniej ergonomiczny niż
    analogowy? Spójrz ile przycisków i pokręteł ma dowolny zaawansowany
    kompakt czy topowy EVIL, choćby NEX-7. Da się?

> [...]
    > dłuższa ogniskowa. A jeden teleobiektyw potrafi ważyć i zajmować miejsca
    > więcej niż cały pozostały komplet obiektywów w torbie...

    Pisałem już w innej części tego wątku:
    "Szansą na amatorski cyfrowy FF jest pełnoklatkowy EVIL z małymi jasnymi
    stałkami i małym kitowym zoomem."

    A pełnoklatkowy zoom tele f/4 nie musi być większy niż cropowy f/4.

> [...]
    > się producenci. Jak już ktoś słusznie zauważył 'flagshipy' za koszmarne
    > pieniądze wypuszcza się głównie dla podniesienia image'u marki - by

    Ktoś, czyli ja.

    > zwiększyć sprzedaż tańszych modeli - a w te raczej wielkich matryc
    > wstawiać się nie będzie - bo po co?

    Żeby otworzyć kolejny obszar rynku.

    --
    Mirek

  • 68. Data: 2011-10-20 08:46:21
    Od: John Smith <j...@e...net>

    > Albo może po prostu potencjał w tym obszarze się kończy.
    >
    > Dobry sprzęt dla profesjonalistów, a dla reszty aparat+kamera w
    > smartfonie - taki układ jest wielce prawdopodobny.

    Czyli co?
    N/P/S/C zaczną produkować smartfony zamiast aparatów?
    A może wyżyją z samych profi?

    --
    Mirek

  • 69. Data: 2011-10-20 09:10:50
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-20 10:01, Henry(k) pisze:
> [...]
    > miejscu o dobrym czasie i pot od dźwigania sprzętu nie zalał mi oczu tak że

    Wiesz, tylko do tego, że czegoś nie potrzebujesz dochodzisz dopiero po
    tym jak to masz. Np dopiero po tym jak spieprzysz parę zdjęć przez zbyt
    płytka GO, zaczynasz obiektyw świadomie przymykać. Ale do tego dochodzi
    się wyłącznie mając możliwość popełnienia tego błędu. Dobrym ćwiczeniem
    jest np łażenie z analogiem i jasną pięćdziesiątką. Dopiero odbicie się
    od tych możliwości uświadamia, że ich niekoniecznie potrzebujemy.

    Zmierzam do tego, że sprzedaż nietrafionych produktów to też sprzedaż,
    nawet lepsza, bo nie blokuje następnych sprzedaży. :-)

    --
    Mirek

  • 70. Data: 2011-10-20 09:36:03
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-20 01:18, dominik pisze:

    > Jak dla mnie to cały czas brakuje kluczowych elementów do fajnej ergonomii
    > w małym korpusie. Sam sobie odpowiedz ile parametrów realnie zmieniasz
    > często pośród tych co masz w przyciskach,

    Na pewno nie wszystkich.

    ile też używasz tych z menu?

    Kilku, których nie mam na przyciskach. Ale - używam rzadko, więc to, ze
    akurat te funkcje są schowane w menu mi nie przeszkadza.

    > Osobiście bym ukrył dla siebie 3/4 niepotrzebnego śmiecia i już nawet w
    > menu by były tylko przydatne rzeczy.

    Sęk w tym, ze zapewne różni użytkownicy potrzebują różnych funkcji. ja
    np. bracketingu użyłem może ze 3 razy w życiu i jak dla mnie mógłby być
    on schowany w menu i to bardzo głęboko. Ale - są tacy, ktorzy go używają
    często - i oni by narzekali na takie rozwiązanie...

> [...]
    > głupawych opcji i prawie zawsze wielkie litery prawie wszędzie. To by się
    > dało wiele lepiej zrobić, ale zaraz będzie narzekanie, że osoby z -10

    Mi się od wielu lat marzy sprzęt z konfigurowalnym menu. Podłączałbyś w
    celu skonfigurowania aparat do komputera i ustawiałbyś które pozycje
    maja być w menu dostępne i w jakiej kolejności. Odłączasz - i masz
    dostępne dokłądnie takie menu, jakie sam sobie skonfigurowałeś. I potem
    - tylko jedna pozycja do przełączania między menu skonfigurowanym a
    pełnym, na wypadek, gdybyś nagle w plenerze zauważył, że czegoś
    zapomniałaś sobie podczas konfiguracji włączyć.

> [...]
    > niewielkimi szkłami).
    > Oczywiście fajnie by było mieć wszystko na raz :)

    Widzisz... dla Ciebie takie optimum (wynikające z kompromisu między
    jakością a poręcznością) to 35mm i wcale nie ciągnie Cię do średniego
    formatu. A mam wrażenie, ze dla znacznej większości fotografujących to
    optimum jest mniejsze - gdzieś tak na poziomie APSC lub 4/3.

    > Ale ten korpus znajdzie spokojnie znajdzie swoich nabywców, od lat w końcu
    > canon sporo zarabia na segmencie profesjonalnym, dodatkowo najfajniejsze
    > bajery spływają do modeli niższych.

    Zgadza się. Znajdzie. Podobnie jak nadal znajduje nabywców średni i
    wielki format. Kwestią jest tylko to, ilu tych nabywców będzie - ja
    twierdzę, ze wielokrotnie mniej, niż APSC czy 4/3.

    > To nie jest wprost tak, że drogie i dopłacane, bo mało aparatów wyjdzie z
    > fabryki. Canon sobie da spokojnie radę, a to czego się nauczyli włożą
    > zaraz do nowej piątki.

    Może i włożą, ale nie będą to popularne aparaty dla amatorów.

    > Jak na razie to nie ma ciągle taniej i w pełni amatorskiej pełnej klatki i
    > producenci nie chcą sobie zarzynać innych tematów.

    Nie ma i sądzę, ze w dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie. I
    to wcale nie tylko nie ze względu na cenę matryc.

> [...]
    > Jak by się pojawił tani, plastikowy aparat z mocno ograniczonymi opcjami,
    > ale pełną klatką i niską ceną myślę że sporo osób by chętnie kupiła.

    W to właśnie wątpię.

> [...]
    > będzie wysoki, oszustwa nikt nie zauważy, a cenowo mogliby nie nadążyć za

    A optyka do niego? Czy dużo amatorów kupi sobie tanią puszkę by do niej
    dokupywać szkła wielokrotnie od niej droższe? A argument o tanich
    szkłach z analogów do mnie nie przemawia - Canonowi będzie zależało na
    tym, by do sprzredawanych puszek kupowano również nowe obiektywy - wiec
    nie będzie zainteresowany zachowaniem kompatybilności. W efekcie sens
    wprowadzania takiej puszki jest wątpliwy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)