  • 21. Data: 2011-07-13 11:24:38
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-07-13 09:03, Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Sebastian Biały"
    >
    > Zajefajnie. Z punktu widzenia producenta.

    Konsumenta też. Gdyby nie chciał wydawać pieniędzy na coś, o czym wie,
    że producent nie ruszy tyłka, żeby poprawić usterkę, to by nie kupił.
    Chyba, że mamy miliony idiotów, którzy wyrzucają pieniące na coś, czego
    naprawdę nie chcą. Nie muszą kupować Windows bez gwarancji, mogą
    zainstalować Linuksa bez gwarancji, albo kupić Maca.

    Gorzej, gdyby okazało się, że obowiązkowa gwarancja obowiązuje każdego
    producenta. Wtedy mogłoby się okazać, że dystrybuowanie Linuksa jest
    nielegalne. A Windows podrożeje.

    > No popatrz. Są też takie kraje, w których nie ma praktycznie żadnej
    > sprawnie działającej regulacji. Może chcesz się przenieść np. do
    > Somalii?

    Mylisz działanie regulacji (np. działanie sądów, w których można
    dochodzić umownych zapisów gwarancyjnych) z obowiązkowością regulacji
    (nie da się sprzedać i kupić tak, jak strony chcą).

    > Serio, serio? To dlaczego nie wolno mi np. zrobić kopii koledze?

    Bo kupiłeś prawo użytkowania egzemplarza w określony sposób. Prawa
    do takiego robienia kopii nie kupiłeś.

    Co do wymiany - mógłbyś dostać w ramach gwarancji prawo do użytkowania
    kolejnej wersji. Ale problem jest ten sam - trzeba tę kolejną wersję
    wyprodukować i dostarczyć w określonym terminie.

    > Wiesz, wolny rynek działa też w parę innych, niekoniecznie ciekawych,
    > sposobów.
    > Nota bene, rynek oprogramowania wcale nie jest wolny. Jest jak
    > najbardziej regulowany. M.in. prawem autorskim.

    Tak - np. nie można udzielić niektórych typów licencji, nie można
    pozostawić otwartej listy pól eksploatacji i nie można zbyć praw
    osobistych.

    Pytanie, po co to dalej ograniczać i regulować? Czy będzie z tego
    zysk per saldo?

    > Raczysz żartować? Na dużej części rynku software nie walczy się prawie
    > wcale. Niestety, w przypadku oprogramowania bardzo ciężko o dobro
    > substytucyjne. Między innymi właśnie ze względu na regulacje prawne.

    Mamy Cię! 8-) Ze względu na regulacje jest problem z konkurencją.
    No to wyregulujmy jeszcze bardziej, konkurencja się zmniejszy.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 22. Data: 2011-07-13 11:42:16
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Paweł Kierski"
    >Konsumenta też. Gdyby nie chciał wydawać pieniędzy na coś, o czym wie,
    >że producent nie ruszy tyłka, żeby poprawić usterkę, to by nie kupił.

    Ach, ta nienaruszalna wiara w siłę wolnego rynku.

    >Chyba, że mamy miliony idiotów, którzy wyrzucają pieniące na coś, czego
    >naprawdę nie chcą. Nie muszą kupować Windows bez gwarancji, mogą
    >zainstalować Linuksa bez gwarancji, albo kupić Maca.

    Oczywiście. Przecież to doskonałe substytuty.

    >Gorzej, gdyby okazało się, że obowiązkowa gwarancja obowiązuje każdego
    >producenta. Wtedy mogłoby się okazać, że dystrybuowanie Linuksa jest
    >nielegalne. A Windows podrożeje.

    Niestety, im mniej będzie alternatyw, tym bardziej ma szansę podrożeć
    produkt monopolisty. (przy czym za alternatywę również należy uznać
    "stadion edition").
    Ale to trochę ortogonalne do kwestii gwarancji.

    >Mylisz działanie regulacji (np. działanie sądów, w których można
    >dochodzić umownych zapisów gwarancyjnych) z obowiązkowością regulacji
    >(nie da się sprzedać i kupić tak, jak strony chcą).

    Nie, nie mylę. Skoro nie ma jak egzekwować, tym bardziej nie ma
    regulacji rynku. Chcesz - kupujesz, nie chcesz - nie kupujesz.
    Ba, względnie nieregulowany rynek, mieliśmy w zakresie oprogramowania
    przed 1994 rokiem.

    >Bo kupiłeś prawo użytkowania egzemplarza w określony sposób. Prawa
    >do takiego robienia kopii nie kupiłeś.

    LOL. I ty śmiesz mówić o regulowaniu rynku. Kupiłem cosia. Tym cosiem
    jest soft w jakiejś postaci. Dopiero regulacja rynku w postaci prawa
    autorskiego daje producentowi monopol na wiele rzeczy, w tym decydowanie
    o tym, co mi wolno z tym cosiem zrobić (w stopniu, który w obecnym
    stanie prawnym jest absurdalny).
    Ta regulacja jakoś ci nie przeszkadza. Dopiero regulacja działająca na
    rzecz konsumenta staje się nie do przełknięcia.

> [...]
    >osobistych.
    >
    >Pytanie, po co to dalej ograniczać i regulować? Czy będzie z tego

    To jest bardzo trudne pytanie. Podobnie, jak trudnym pytaniem jest jaki
    jest w sumie całościowy wpływ ekonomiczny obecnych uregulowań
    prawnoautorskich. I nie mówię tu tylko o nadwyżce producenta, ale także
    o nadwyżce konsumenta, którą radośnie ignorują wszyscy piewcy legalnego
    zamordyzmu względem użytkowników.

    >Mamy Cię! 8-) Ze względu na regulacje jest problem z konkurencją.
    >No to wyregulujmy jeszcze bardziej, konkurencja się zmniejszy.

    Możliwe. Co wcale nie musi znaczyć, że całościowo dla społeczeństwa
    będzie to gorszą sytuacją.
    Przykład ekstremalny - brak regulacji na rynku broni skutkowałby
    prawdopodobnie znacząco większą konkurencją i niższymi cenami broni niż
    obecnie. Tylko czy chciałbyś żyć w takich warunkach?

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 23. Data: 2011-07-13 12:06:29
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 12, 9:23 am, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > To, że w ramach dozwolonego użytku możesz sobie np. przegrać płytę CD
    > z muzyką od kolegi. Dla oprogramowania to nie działa.

    Po pierwsze, wydaje mi się, że nie masz racji. Wskaż podstawę prawną.

    Po drugie, dozwolny użytek nie ma nic wspólnego z tym, czy egzemplarz
    utworu jest obiektem fizycznym, czy nie: np. w przypadku muzyki takie
    same prawa dotycza płyt CD, co plików MP3. To samo dotyczy tekstów
    drukowanych na papierze i tekstów w postaci plików i tak dalej.
    Szczególne przepisy dla obiektów fizycznych są tylko dla oryginalnych
    dzieł, rękopisów i takich tam.

    Z kolei oprogramowanie jest częściowo wyłaczone spod dozwolonego
    użytku bez względu na to, czy jest na płycie CD, czy nie. Po prostu
    specjalny przepis, nb. akurat to specyfika polskiego prawa.

  • 24. Data: 2011-07-13 12:27:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 11, 5:07 pm, "Przemek O." <p...@o...eu> wrote:

    > To inna bajka. Tylko jeśli kosztuje, to wzorem towarów fizycznych,
    > skończy się era darmowego lub/i taniego oprogramowania. Zostaną molochy
    > z grubą kasą na produkcje i utrzymanie "jakości" kosząc przy tym
    > użytkowników na cenach aplikacji.

    E tam. Przecież rozdaje się różne rzeczy za darmo, np. jakieś
    reklamowe bibeloty typu długopisy, i one przecież nie mają gwarancji
    jakości. Nie ma też raczej żadnej możliwości dochodzenia roszczeń, że
    np. otrzymany za darmo reklamowy długopis wypisał się po trzech
    dniach.

    Podobnie z tanimi produktami: jeśli kupisz klapki za 4PLN, to nie
    dostajesz gwarancji producenta, a trwałości i jakości po nich możesz
    oczekiwać tylko takiej, jakiej można oczekiwać po klapkach za 5PLN -
    jak się rozlecą zanim odejdziesz od stoiska na 50 metrów, to może ci
    producent uzna reklamację.

    > Wyobraź sobie teraz małą firmę piszącą oprogramowania i kilku takich
    > upierdliwców z zasyfionym systemem i ich roszczeniami typu "bo program
    > nie działa a ma gwarancję". Oczywiście takie reklamacje będą odrzucane,
    > ale koszty obsługi będą wysokie. Niektóre firmy podniosą ceny, a inne
    > znikną z rynku.
    > Taki będzie efekt "gwarancji".

    W ogóle w całej dyskusji jest pomieszanie pewnych pojęć: gwarancja to
    coś, co jest dobrowolnie udzielane przez producenta, na takich
    warunkach, jak sobie zapisze na umowie gwarancyjnej, która w
    szczególności może regulować jak i przez kogo ponoszone są koszta
    obsługi zgłoszeń gwarancyjnych.

    To, co prawnie jest narzucone producentowi, to rękojmia. Tylko że w
    przypadku rękojmi to klient musi wykazać, że produkt ma usterkę.

  • 25. Data: 2011-07-13 12:38:00
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >Po pierwsze, wydaje mi się, że nie masz racji. Wskaż podstawę prawną.

    Na co? Na to, że mogę przegrać koledze płytę CD? Art.23 wiadomej ustawy.
    Że dla oprogramowania to nie działa? Art.77

    >Po drugie, dozwolny użytek nie ma nic wspólnego z tym, czy egzemplarz
    >utworu jest obiektem fizycznym, czy nie: np. w przypadku muzyki takie
    >same prawa dotycza płyt CD, co plików MP3.

    Oczywiście. Co wciąż nie zmienia tego, że nie mogę komuś skopiować
    oprogramowania.

    >Z kolei oprogramowanie jest częściowo wyłaczone spod dozwolonego
    >użytku bez względu na to, czy jest na płycie CD, czy nie.

    Owszem. Dlatego piszę, że oprogramowanie (m.in. przez wyłączenie
    dozwolonego użytku) jest traktowane po części jak fizyczny obiekt, a nie
    jak utwór. Niezależnie od tego, czy jest na płycie, czy serwerze www.

    (co ciekawe, do oprogramowania wciąż stosuje się Art 51, co oznacza, że
    wszelkie zakazy dalszej odsprzedaży egzemplarza oprogramowania są
    bezskuteczne; chociaż oczywiście do tego dochodzą wszelkie zabawy
    z prawem do użytkowania takiego egzemplarza)
    --
    \------------------------/

  • 26. Data: 2011-07-13 12:38:56
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 12, 9:38 pm, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:
    > On Jul 12, 9:39 pm, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > Ale tu nie chodzi o to, żeby coś nagle od jutra na pewno działało,
    > tylko o to, żeby producent był odpowiedzialny wtedy, gdy coś nie
    > działa. Bo dzisiaj jest tak, że producenci piszą w licencjach, że
    > program kompletnie się do niczego nie nadaje i jest im z tym dobrze.

    Są tutaj dwie sprawy: jeśli producent pisze w licencji, że program się
    do niczego nie nadaje i chce na tej podstawie oddalić roszczenie
    klienta, to nadal on lub sprzedawca podlega przepisom o wprowadzenie
    klienta w błąd i wyłudzenie, bo w ofercie program raczej przedstawiony
    jest jako nadający się do określonego celu (chyba że faktycznie
    kupujesz program, który jest wprowst i widocznie opisane jako nie
    nadający się do niczego.

    Druga sprawa jest taka, że licencja jest umową, w którą wchodzisz
    klikając "I agree" i pytanie co się dzieje, jeśli w warunkach umowy
    zapisane jest, że zrzekasz się wszelkich roszczeń wynikających z
    niedziałania produktu. I tu jak najbardziej jest miejsce na przepisy
    prawne: prawo może stanowić, że takie postanowienia licencji są
    nielegalne i jeśli program nie działa, to masz prawo do reklamacji,
    nawet jeśli przystałeś na licencję, w której się takiego prawa
    zrzekasz.

    > Przecież jeśli kupuję telewizor czy pralkę, to nikt nie będzie
    > twierdził, że urządzenie wyjęte z pudełka na 100% będzie działać
    > poprawnie. Natomiast istnieje mechanizm ochrony konsumenta w postaci
    > gwarancji, dzięki któremu jeśli coś nie działa, to można liczyć na
    > jakiś ciąg dalszy. Np. na naprawę lub wymianę.
    > W przypadku softu takich mechanizmów nie ma, chyba że jakaś firma sama
    > chce podnieść profil swojego produktu przez zaoferowanie klientowi
    > takiej ochrony, ale to jest dobrowolne a nie obowiązkowe i chyba o to
    > tutaj chodzi.

    W przypadku pralki czy telewizora gwarancja też jest dobrowolna.

  • 27. Data: 2011-07-13 12:46:23
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 13, 1:38 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Na co? Na to, że mogę przegrać koledze płytę CD? Art.23 wiadomej ustawy.

    Przegranie płyty koledze nie łapie się na art. 23. Na dzień dobry
    chociażby nie stanowi intrgralnej i podstawowej części żadnego procesu
    technologicznego.

    Płyty też nie możesz.

  • 28. Data: 2011-07-13 12:47:03
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >jest jako nadający się do określonego celu (chyba że faktycznie
    >kupujesz program, który jest wprowst i widocznie opisane jako nie

    Ale zdajesz sobie sprawę z mocno nierównej pozycji klienta i producenta
    oprogramowania? Teoretycznie, można by próbować pewnie podważać np.
    obecne rozwiązania związane z koniecznością aktywacji Windows
    i kompletnym brakiem odpowiedzialności ze strony producenta gdy ta się
    nie powiedzie na gruncie choćby rażąco niekorzystnych dla konsumenta
    postanowień umownych. Tylko kto będzie tracić swój czas i pieniądze na
    kopanie się z korporacją?

> [...]
    >nielegalne i jeśli program nie działa, to masz prawo do reklamacji,
    >nawet jeśli przystałeś na licencję, w której się takiego prawa

    Prawo, to jedno. Możliwość jego wyegzekwowania, to drugie. (patrz
    wyżej).

    >W przypadku pralki czy telewizora gwarancja też jest dobrowolna.

    Ale odpowiedzialność sprzedawcy za towar jest jak najbardziej
    przymusowa.
    (fakt, wiele osób myli gwarancję z niezgodnością towaru z umową
    (w szczególności z powodu wady ukrytej)).

    --
    \------------------------/

  • 29. Data: 2011-07-13 12:59:58
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >To, co prawnie jest narzucone producentowi, to rękojmia. Tylko że w
    >przypadku rękojmi to klient musi wykazać, że produkt ma usterkę.

    Nie producentowi, tylko sprzedawcy. I rękojmia nie obowiązuje
    w sprzedaży konsumenckiej.

    --

  • 30. Data: 2011-07-13 13:27:03
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 13, 1:47 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:

> [...]
    > nie powiedzie na gruncie choćby rażąco niekorzystnych dla konsumenta
    > postanowień umownych. Tylko kto będzie tracić swój czas i pieniądze na

    No ale co, jest jakiś szczególny wyjątek, że w przypadku
    oprogramowania prawa ochrony konsumenta nie działają? Nie można z
    takim czymś pójść do UOKiK czy gdzie tam (zakładając, że sprzedawca
    nie odda pieniędzy)?